pro Doris:
Podle Vašich rozměrů stěžňů a ráhen jsem udělal přesné schéma oplachtění stěžně CAPRICORNE. Stejně jako model z r. 1875 z námořního muzea, který byl pro Hellerovic kluky předlohou, má i CAPRICORNE zcela zvláštní proporce plachet, odlišné od běžných proporcí pro lodě první poloviny 19. století, a to jak na výšku, tak na šířku. Dolní plachta je výrazně vyšší, košová výrazně nižší; brámová o něco nižší.
Odlišné proporce jsou skvěle vidět ve srovnání s plány lodí s polakrovým oplachtěním ze sbírky Souvenirs de marine 1871 - vlevo je modifikované polakrové oplachtění šebeky, vpravo briga s čistým polakrovým oplachtěním. Základem pro srovnání proporcí je výška od paluby po brámové ráhno:
Ačkoliv se v 19. století s oplachtěním různě experimentovalo, proporce takeláže nasvědčují tomu, že model brigy v námořním muzeu a vzor pro CAPRICORNE je fikce vzorovaná na baltimorském klipru se škunerovým oplachtěním - toto podezření je ostatně uvedeno i v novém popisu modelu na webu muzea. Po dlouhá léta byl model vydáván za otrokářskou brigu L'OURAGAN 1830, až si nedávno dal někdo práci a na model se podíval důkladněji. Je to krásná ukázka, že ne všechno v námořních muzeích je košer.
http://mnm.webmuseo.com/ws/musee-national-marine/app/collection?vc=ePkH4LF7w6iejEyVUNITNB0rJBUBhRTyUtOLMlOLwJUrzDMABZsWtw$$
Nyní je třeba se rozhodnout - budete dělat CAPRICORNE s atypickými proporcemi oplachtění podle dobového modelu s použitím stávajících ráhen, nebo (pokud lze odstranit přilepené vratiráhno a stěžňové koše) uděláte nová ráhna a proporce plachet odpovídající dobovým zdrojům.
Dejte mi vědět, pro co se rozhodnete - podle toho udělám finální schéma oplachtění a zjednodušeného lanoví.