Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Odeslat odpověď
Příspěvků: 129 • Stránka 8 z 9 • 1 ... 5, 6, 7, 8, 9
  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Dub » 04 úno 2010, 21:30

Mnoo, tay je těch náhodo nějak moc. Podle propozic museli účastníci závodu přiletět do Bukurešti do půlnoci 1. září 1929. Že by továrna dva dny před závodem hnala Kallu tam a zpět zní velmi zajímavě.

V těch vzpomínkách Karla Slavíka je toho víc, donutili jste mě je vypsat:
„Rok 1929 začal opět v naší továrně Letov honičkou. Rumunský královský aeroklub rozhodl se uspořádati v tomto roce letecké závody Malou dohodou stíhacími letadly. Byla to pro tento dálkový letecký okruh ještě zcela nevhodná volby.
Pustili jsme se do výroby dvou nových prototypů stíhacích celokovových letadel Š 31 s americkým hvězdicovým motorem Hornet 550 k, jehož licenční výrobu převzala německá továrna BMW v Mnichově. Tyto americké motor nejnovější konstrukce byly doporučeny naším novým továrním ředitelem podnik. Ing. Julínkem, který bal asi dva roky na studijní cestě ve Spojených státech severoamerických, kde pracoval také jako soustružník ve Fordových automobilových závodech…
…Naše letadla určená pro závod odletěla z Prahy a postupně přisávala na letišti v Bukurešti. Byl zde již škpt. Kalla s letadlem Š 31, avšak škpt. Budín s druhou naší stíhačkou nepřiletěl. Najednou jsem byl volán na letiště k telefonu, kde se hlásil Budín a sděloval, že musel nouzově přistát v jasech pro poruchu motoru Hornet.
Československý aeroklub zde zastupoval ing. Stočes, se kterým jsme navštívili velitele letiště, rumunského generála, který měl hlavní velení závodu. Vyžádali jsme letadlo, které by urychleně vypravilo našeho mechanika do Jas k vyšetření poruchy motoru našeho letadla. Byl ustanoven rumunský kapitán letectva, který s mechanikem Hanzlem odletěl do Jas na starém letadle Potez. Bylo to možné proto, že letecké závody byly z organizačních důvodů o dva dny odloženy. Hanzl se vrátil druhého dne – avšak rychlíkem. Přijel také škpt. Budín. Letadlo Potez bylo v tak špatném stavu, že se kapitán již neodvážil letět zpět. Jak Hanzl vyprávěl, třásly se ocasní plochy letadla za letu tak povážlivě, že měl obavu, že se to rozsype.
Bylo zjištěno, že motor Hornet našeho letounu je zadřen, což jsem hned telegrafoval ing. Julínkovi do Prahy, který zase vyrozuměl telefonicky firmu BMW v Mnichově o této závadě…
…Ihned po závodech jsem obdržel z Mnichova od fmy BMW telegram: „Očekávejte našeho montéra zítra v Bukurešti! Letí přes Vídeň a Budapest. Bayeische Motoren-Werke.“
A tak jsem se druhého dne odebral na civilní letiště, kde si po jednohodinovém čekání přistálo malé dopravní letadlo, ze kterého vystoupili asi 3 cestující. Jeden z nich, vyšší mladý muž, velmi pěkně oděný, nesl bedýnku a četl knihu. Ta kniha neodpovídala na montéra. Ale bedýnka ano. Osmělil jsem se a tázal: „Nejste snad od firmy BMW?“ – „Ano, jsem.“ – Odvezl jsem montéra do hotelu, kde jsem zjistil, že s sebou přivezl nový válec motoru. Jelikož bylo po závodech , poslal jsme našeho montéra Hanzla s montérem od fmy BMW do Jas, kde byl vyměněn spodní zadřený válec motoru. Po příjezdu mně ujistili oba montéři, že je motor v pořádku a letadlo schopné letu. Pak přišel škpt. Budín s dotazem, co budeme dělat s letadlem v Jassech, a zda by nebylo lépe letadlo demontovat a poslat do Prahy vlakem. Když je motor v pořádku doporučil jsem, aby letadlo bylo z Jas přelétnuto do Prahy. Je na to nyní dost času a je jen třeba, aby motor běžel za letu na menší obrátky. A tak se škpt. Budín uvolil a odletěl do Prahy, kde v Letňanech na našem letišti šťastně přistál, což jsem se dozvěděl až po mém příjezdu do prahy; kámen mi spadl ze srdce.“
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 04 úno 2010, 21:47

..ke zmíňce o tom,že při závodě Malé Dohody a Polska letoun škpt. Kally nebyl imatrikulován se rozhodně nechci hádat..ALE..! Továrna uvádí,že imatrikulace mu přidělena byla. Do dnešního dne jsem viděl celkem tři fotky tohoto Letova s indiánem (nebo spíš s indiánkou..tvářička je spíš dívčí,než chlapská). Fotka č.1..: Obrázek indiána je v zadní části trupu a před ním je číslo 8...zde samozřejmě další imatrikulace není.

Fotka č.2..: Obrázek indiána je v přední části trupu (ale pořád za kabinou-viz přiložené foto)..a před ním je pod kabinou vidět číslo Š.31.a zbytek zamazáno. Na letounu není imatrikulace.

Fotka č.3..: Obrázek indiána je na identickém místě jako na fotkce č.2 ale letoun je prokazatelně doplněn imatrikulací..! Je téměř jisté,že na fotkách č.2 a č.3 je jeden a tentýž letoun..! Na fotce č.1 s číslem 8 na trupu je však buď jiný letoun..nebo je to ten samý,ale z úplně jiného období..! Takže,jak vznikla jistota,že Šmolík letěl Malou dohodu bez imatrikulace..? Alespoň na jedné fotce ji má..! Nebo myslíte,že letoun s číslem 8 na trupu je onen závodní..? Já si to nemyslím. Kdy by tak složitý emblém stihli přemalovat jinam a ještě ho doplnit imatrikulací,o které továrna tvrdí,že byla na letounu v době závodu..? :-k Letoun totiž ve dnech korespondujících s dny závodu (před i po) stále intenzivně létal..
Přílohy
Letov S-31,1_cs-zavod Male Dohody-(Skpt J,Kalla)-a01.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Dub » 04 úno 2010, 22:27

zdesko píše:Na fotce č.1 s číslem 8 na trupu je však buď jiný letoun..nebo je to ten samý,ale z úplně jiného období..! Takže,jak vznikla jistota,že Šmolík letěl Malou dohodu bez imatrikulace..? Alespoň na jedné fotce ji má..! Nebo myslíte,že letoun s číslem 8 na trupu je onen závodní..? Já si to nemyslím. Kdy by tak složitý emblém stihli přemalovat jinam a ještě ho doplnit imatrikulací,o které továrna tvrdí,že byla na letounu v době závodu..? :-k Letoun totiž ve dnech korespondujících s dny závodu (před i po) stále intenzivně létal..


Protož všechny mašiny závodu měly namalované startovní čísla na trupu a spodní ploše křídel. Existuje například fotka společně s Avií B-33 Karla Mareše se startovním číslem 22. Těch fotek se startovním číslem 8 je víc, já vím minimálně o čtyřech.

Jinak později ten emblém "byl přenesen na Š-31.2" jak poznamenává Jan Krumbach v příslušném albu. Co to znamená, jstli byl překreslen nebo fyzicky nějak odlepen a poté znovu přilepen netuším. A bay bylo ještě veseleji, tak existuje fotka L-BABI i bez hlavy indiána/ky.
Naposledy upravil Michal Dub dne 04 úno 2010, 22:36, celkově upraveno 1
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 04 úno 2010, 22:32

..jo,ale závodů v té době bylo také mnohem víc,než jen Dohoda a Polsko..a továrna tvrdí,že imatrikulace byla právě na tomto letounu,který se účastnil etapového Dohodového závodu..ostatní je tedy spekulace.. :-k ..a dále Michale porovnej to,co Jsi citoval s tím,co jsem napsal na předešlých stránkách..a možná se to dá rozmotat. Celá ta citovaná story se nápadně podobá zadření motoru na letounu Š-31.4..který se tehdy v Rumunsku zúčastnil soutěže stihaček . To nebyl ale onen etapový závod..řekl bych..i když se mohlo jednat o soutěž letadel ze zemí Malé dohody.. Také to koresponduje s událostmi cejchování rychloměru odehrávající se tamtéž..! Etapový závod,podle toho,co jsem vyčetl z mých pramenů jako druhý letoun neletěl Š-31.4..ale Š-31.2..viz předešlé stránky..(a ten měl motor G-R)..a letěl jen seznamovací trasu..! Myslím proto je v tom takový zmatek..protože se prostě motá několik akcí dohromady.. :-k P.S. Avie i Letov byly spolu například i na soutěři o stihačku pro Estonsko..no,a kdo dneska přesvědčivě doloží,že fotka o které se zmiňuješ není odsud..?
Naposledy upravil zdesko dne 04 úno 2010, 22:40, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Dub » 04 úno 2010, 22:36

zdesko píše:Fotka č.2..: Obrázek indiána je v přední části trupu (ale pořád za kabinou-viz přiložené foto)..a před ním je pod kabinou vidět číslo Š.31.a zbytek zamazáno. Na letounu není imatrikulace.


Tak já tam nějakou imatrikulaci vidím, respektive na originálu nebo kvalitní kopii je vidět. Nad ramenem pilota vyčnívá B a za indiánem/kou je A.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Dub » 04 úno 2010, 22:43

zdesko píše:..jo,ale závodů v té době bylo také mnohem víc,než jen Dohoda a Polsko..a továrna tvrdí,že imatrikulace byla právě na tomto letounu,který se účastnil etapového Dohodového závodu..ostatní je tedy spekulace.. :-k


A sedí mi to podle výsledkové listiny, taky náhoda? A pokud v tédobě nebyl jiný Š-131 s motorem Hornet, tak na čem Kalla potom asi letěl? Nechci nikoho naštvat, doufám, že tahle diskuze posouvá věci kupředu, ale na Š-131 závodní číslo 8 a závodu Malou dohodou ročníku 1929 jsem vcelku pevně přesvědčen.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 04 úno 2010, 22:43

Michal Dub píše:
zdesko píše:Fotka č.2..: Obrázek indiána je v přední části trupu (ale pořád za kabinou-viz přiložené foto)..a před ním je pod kabinou vidět číslo Š.31.a zbytek zamazáno. Na letounu není imatrikulace.


Tak já tam nějakou imatrikulaci vidím, respektive na originálu nebo kvalitní kopii je vidět. Nad ramenem pilota vyčnívá B a za indiánem/kou je A.


..jo to,co jsem přiložil je pomyslná fotka č.3..k textu o fotce č.2 jsem se o ní zmínil práve kvůli orientaci emblému vůči kabině. Fotku tohoto samého éra bez imatrikulace přiložit bohužel nemohu..(ale mám jí)
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 04 úno 2010, 22:45

Michal Dub píše:
zdesko píše:..jo,ale závodů v té době bylo také mnohem víc,než jen Dohoda a Polsko..a továrna tvrdí,že imatrikulace byla právě na tomto letounu,který se účastnil etapového Dohodového závodu..ostatní je tedy spekulace.. :-k


A sedí mi to podle výsledkové listiny, taky náhoda? A pokud v tédobě nebyl jiný Š-131 s motorem Hornet, tak na čem Kalla potom asi letěl? Nechci nikoho naštvat, doufám, že tahle diskuze posouvá věci kupředu, ale na Š-131 závodní číslo 8 a závodu Malou dohodou ročníku 1929 jsem vcelku pevně přesvědčen.


..až na to,že v roce 1929 ještě žádný Š-131 neexistoval... :wink:
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Pavel Klouček » 05 úno 2010, 08:08

No do vaší plodné diskuze mnoha fakty nepřispěji, tak snad alespoň něco citací z dobového tisku. Mělo by to snad být všechno z Letectví 1929, ta čísla v názvech souboru značí číslo strany, kdo by si to chtěl dohledat v originále. Já chtěl původně napsat o té imatrikulaci, neb to A za indiánem jsem vykoukal taky, ale předběhli jste mě.
Přílohy
exporty310.jpg
exporty341.jpg
exporty392.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Pavel Klouček » 05 úno 2010, 08:13

A snad ještě k těm dvěma fotkám na kostru Š-31 doplním zbylé obrázky z Encyklopedie mládeže.
Přílohy
s3100020.jpg
s310004.jpg
s310003.jpg
s310002.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Dub » 05 úno 2010, 13:19

zdesko píše:..až na to,že v roce 1929 ještě žádný Š-131 neexistoval... :wink:


No dobře, takže Š-31 s motorem Hornet?
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 05 úno 2010, 14:21

Michal Dub píše:
zdesko píše:..až na to,že v roce 1929 ještě žádný Š-131 neexistoval... :wink:


No dobře, takže Š-31 s motorem Hornet?


..asi došlo k informačnímu šumu.. :-k Jasně,že Kalla měl Šmolíka s hornetem..(Š-31.1)..ale ten druhý letoun (Budínův Š-31.2) měl mít G-R.. :-k
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 05 úno 2010, 14:46

..nechci předčasně jásat,ale možná se mi podařilo identifikovat tento letoun.. :-k Měl by to být Š-31.3 v podobě někdy po 12.říjnu 1931. Vypadá to,že má vyvažovací plošky na křidélkách..! Tomu napovídá i to,že je v imatrikulaci 2.lp..35.(nebo 36.?)letky..tehdy zde probíhaly srovnávací lety motorů..a jak jsem psal dříve,tak Š-31.3 je tam létal s motory Walter Jupiter č.10 a č.23... :-k Také to vypadá,že už má dělenou podvozkovou osu..kterou měly dostávat při garančkách i seriové Š-31...
Přílohy
Letov S-31_cs-(G5)-a01.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Miško » 06 úno 2010, 16:33

(kluci já to áčko za indiánem vidím jako jedničku)
Miško
 
Příspěvky: 3443
Registrován: 27 črc 2006, 12:42
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 06 úno 2010, 21:25

..Miško..nene..je tam ta imatrikulace.. :arrow:
Přílohy
Letov S-31 (prototyp S-31,1 s motorem BMW  HORNET)_03.jpg
Letov S-31 (prototyp S-31,1 s motorem BMW HORNET)_03.jpg (8.77 KiB) Zobrazeno 8882 krát
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 129 • Stránka 8 z 9 • 1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY