Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Odeslat odpověď
Příspěvků: 129 • Stránka 6 z 9 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 16 pro 2009, 20:21

..název Š-616 jsem použil,abych vyjádřil tu Hispánu..asi dost nešťastně.. Je pravda,že Š-16L..se začaly vyrábět o více než rok dříve,než se objevila Š-316..tedy jakoby první "domácí" šestnáctka s Hispánou..a Š-616 až tři roky po "eLkách"..přiznávám, velmi nešťastně pojmenováno.. #-o Ale s tím olejovým podvozkem to je asi opravdu Š-616..oba prototypy po závodech Malé Dohody sloužily pro zkoušky vrtulí a (výslovně se uvádí) i podvozků. Jo,a právě i tyto šestsetšestnáctky byly opět nabízené turkům..tak snad proto jsem tu Hispánu začal víc spojovat s Š-616,než s Š-316.. :-k A co se týká Š-316..tak vodní Š-16J..byl právě plovákovou úpravou přímo Š-316.
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Bradáč » 06 led 2010, 22:23

Parádní fotky pánové. :P
Tohle téma by si už zasloužilo rozdělit...
Michal Bradáč
 
Příspěvky: 344
Registrován: 30 črc 2004, 18:29
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 07 led 2010, 01:27

Po prostudování několika materiálů se musím vrátit k Š-31 s indiánem... :-k V roce 1929 Škpt.Kalla tento závod neletěl na letounu Š-31..ale na jednom ze tří postavených prototypů Š-131..! Byl to letoun poháněný motorem Hornet.. Někde se uvádí,že to byl Walter Hornet,ale nebyl..! Byl to v licenci, u německé BMW, stavěný Pratt and Whitney o výkonu 525k. Walterama byly poháněné pouze Š-31. Byl to Walter Jupiter o výkonu 480k.. Jak už jsem se zmínil, Š-131 byl postaven ve třech kusech vzhled dvou je doložen fotograficky..(teda já mám jen dva)..Tyto letouny se navzájem liší poněkud odlišným uspořádáním přídí. Letoun Škpt.Kally má kužel bez hrotu..(viz foto) a ten druhý měl kužel s hrotem..a ten je nakreslený i na už jednou přiloženém výkrese..! Není to tedy výkres Š-31,ale Š-131..! Fotku tohoto "špičatého" Letova nemám naskenovanou,ale lze jí najít v knize Československá letadla od V.Němečka. Barevný bokorys Letova s indiánem tedy tvarem přibližně odpovídá letounu Škpt.Kally,ale provedení toho,co bylo opravdu na trupu se poněkud liší.. :-k No,a pak je tu ještě ten záhadnej "Španěl".. :-k Nikde jsem se o něm nedočetl..(také stupnění křídel je nějak moc výrazné)..."stotřicetjedničky" se nabízely na Balkáně..a jeden z nich pilotovaný Kovandou se dostal až do Číny. Tam byl sice o něj zájem a dokonce se jednalo o dodávkách. K dohodě nakonec však nedošlo. Takže tato serie obrázků by všechno měl být Letov Š-131.. :arrow:
Přílohy
Letov S-131 (prototyp s motorem BMW  HORNET)_01.jpg
Letov S-131_cs-zavod Male Dohody-(Skpt J,Kalla)-a01.jpg
Letov S-131_cs-zavod Male Dohody-(Skpt J,Kalla)-color01.jpg
Letov S-131_cs-zavod Male Dohody-(Skpt J,Kalla)-color01.jpg (8.62 KiB) Zobrazeno 6206 krát
Letov S-131_spanelsko-color01.jpg
Letov S-131_v3a.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 07 led 2010, 01:44

..co se týká vrtulového kužele..tak ten se sice na Š-31 objevil..ale pouze na prototypu,na kterém se zároveň laborovalo s aerodynamickými prvky týkající se hvězdicového motoru..(na stíhacím plnokrevníku byl u nás tehdy hvězdičák novinka)..ten je na fotce nahoře. Seriové stroje však měly motory prostě "nahaté" a bez kužele..přilbice totiž bránili dostatečnému chlazení..během vývoje se Š-31 mezitím stal už stihačkou zastaralou. Aby však bylo postaráno o práci a letováci dostali výplatu,bylo postaveno 32 strojů. Vzhled přídě Š-31 v seriovém provedení ukazuje druhá fotka.
Přílohy
Letov S-031_01.jpg
Letov S-031_01.jpg (15.93 KiB) Zobrazeno 6210 krát
Letov S-031_cs-(F7)-a01.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Dub » 09 led 2010, 17:34

zdesko píše:Po prostudování několika materiálů se musím vrátit k Š-31 s indiánem... :-k V roce 1929 Škpt.Kalla tento závod neletěl na letounu Š-31..ale na jednom ze tří postavených prototypů Š-131..! Byl to letoun poháněný motorem Hornet.. Někde se uvádí,že to byl Walter Hornet,ale nebyl..! Byl to v licenci, u německé BMW, stavěný Pratt and Whitney o výkonu 525k. Walterama byly poháněné pouze Š-31. Byl to Walter Jupiter o výkonu 480k.. No,a pak je tu ještě ten záhadnej "Španěl".. :-k Nikde jsem se o něm nedočetl..(také stupnění křídel je nějak moc výrazné)..."stotřicetjedničky" se nabízely na Balkáně..a jeden z nich pilotovaný Kovandou se dostal až do Číny. Tam byl sice o něj zájem a dokonce se jednalo o dodávkách. K dohodě nakonec však nedošlo. Takže tato serie obrázků by všechno měl být Letov Š-131.. :arrow:


Ono je to s označením Š-31 těžký, Kallův letoun se třeba označoval Š-31.1 s motorem Hornet a až po závodě se lze dočíst Š-131.1. Druhý Š-131 byl původně označený Š-31.4 a aby se v tom nikdo nevyznal, tak se taky označoval Š-131.1. Třetí letoun byl Š-131.2., který šel do Španělska. Co se týče šlužby u čs. letectva, tak druhý stroj Š-131.1 sloužil u LP2 a třetí stroj Š-131.2 u LP6. Š-131.2 u LP6 prodělal havárii, z jejichž fotek nevyčtu nic o stupnění křídel, ale jasná je jiná SOP ala Š-231.

Co se týče kamufláže na Š-31, tak hlava indiána byla po prodeji Š-31.1 brněnské Zbrojovce přenesena na Š-31.2. Takže marking je takový celkem unikání, znak LP2, hlava indiána a označení E7, později G2. Jestli se dobře pamatuju, tak snad pan Václavík připravoval pro HPM článek na téma Š-31, takže doufejme, že se časem někde objeví!
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod zdesko » 09 led 2010, 22:16

..možná,že právě to šílené značení letounů v počátcích odrazuje mnoho badatelů od toho,aby se do nich "pustili".. :x Já jsem teď Michale moc nepochopil tu story Letova Š-131.2.. :-k Říkáš, že prodělal havarii u 6LP..ale zároveň tvrdíš, že to byl právě on,který se dostal do Španělska.. Taky zmíňka o SOP,která se podobá směrovce Š-231 mi není moc jasná.. Ono se takhle bez obrázků blbě diskutuje..ale jde mi o to..že než se Š-231 narodila,tak měla svého ideového předchůdce..jakýsi technologický demonstrátor..a to byl letoun,který se několikrát změnil vzhledově..a přesně v duchu oněch zmatků ve značení byl jako Š-31a označován zpočátku i skutečný prototyp Š-231..!! A tak mě tedy není moc jasné,co že to vlastně havarovalo u toho 6LP.. :-k Přikládám fotku původního Š-31a
Přílohy
Letov S-031a_cs-OK-ALZ-a01.jpg
Naposledy upravil zdesko dne 10 led 2010, 22:27, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Michal Dub » 09 led 2010, 22:56

zdesko píše: Já jsem teď Michale moc nepochopil tu story Letova Š-131.2.. :-k Říkáš, že prodělal havarii u 6LP..ale zároveň tvrdíš, že to byl právě on,který se dostal do Španělska.. Taky zmíňka o SOP,která se podobá směrovce Š-231 mi není moc jasná.. Ono se takhle bez obrázků blbě diskutuje..


To je celkem jednouchý, havárie nutně neznamenala konec letounu. Havárie se udála 7.2.1934. Pilot při přistávíní přehlédl stříbrnou E-41 ztrácející se na sněhu a narazl do ní. Stroj byl opraven a až potom odeslán do Španělska náhradou za jeden havarovaný Š-231. Fotku bych dal, ale jaksi nemůžu, musí stačit můj neumělý slovní popis. SOP v tomto případě myslím jak pevnou tak pohyblivou plochu.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod cotojetohle » 14 led 2010, 12:30

1_slowakische_Maschine_II.jpg

Jen doufám že sem dávám dobrou mašinu..Já tyhle typy neznám :D
Motto:
Kdo je bez miny ať hodí kamenem:-)

Ve worku:http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=123&t=36919
Uživatelský avatar
cotojetohle
 
Příspěvky: 1095
Registrován: 06 říj 2006, 10:23
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Josef Studený » 14 led 2010, 13:32

cotojetohle píše:
1_slowakische_Maschine_II.jpg

Jen doufám že sem dávám dobrou mašinu..Já tyhle typy neznám :D

No je to vidět.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Miško » 15 led 2010, 00:37

Ještě k tomu motoru Hornet výše. Našel jsem prospekt Waltrovky se zmínkou o motoru Hornet. Snad ho tedy vyrábět chtěli... P. Němeček v čs. voj. letadlch píše že Walter chtěl vyrábět "všechno" i za cenu kusové výroby. Nikde jsem se s ním zatím nesetkal - nevím tedy jak to dopadlo. Kdyby byly fotky toho letounu bez kužele mohl by se na nádrži dole mezi válci třeba dát rozeznat znak P&W - pták, nebo šachovnice BMW nebo... Walter? Jinak Hornet je původně am. P&W 1690, dělaný němci v licenci jako BMW 132.

Ve předu na str.2 je zmínka o Š.431 s motorem A.S. Tiger. Nenašel by někdo třeba výr. číslo toho motoru? Jeden tady je. (v Čechách) (i ve stejné kapotě se mi zdá)
Miško
 
Příspěvky: 3443
Registrován: 27 črc 2006, 12:42
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod espana » 15 led 2010, 07:42

Možno vám urobia radosť obe fotografie - myslím najmä Miška.
Přílohy
S-231  Walter Mercury engine of 445 hp foto.jpg
LetovS-131.jpg
espana
 
Příspěvky: 505
Registrován: 09 zář 2009, 07:46
Bydliště: Košice, Sofijská 27
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Josef Studený » 28 led 2010, 19:08

Miško píše:
Ve předu na str.2 je zmínka o Š.431 s motorem A.S. Tiger. Nenašel by někdo třeba výr. číslo toho motoru? Jeden tady je. (v Čechách) (i ve stejné kapotě se mi zdá)


V knize letů firmy Letov je motor označován jako Tiger.III č.14500.
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Erich Súňai » 28 led 2010, 20:25

Nejaké foto na španielské Š-231
Přílohy
031.JPG
032.JPG
033.JPG
3.JPG
32.JPG
.JPG
Uživatelský avatar
Erich Súňai
 
Příspěvky: 2951
Registrován: 26 srp 2009, 16:22
Bydliště: Rimavská Sobota, Slovensko
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Erich Súňai » 28 led 2010, 20:29

.
Přílohy
114.JPG
Uživatelský avatar
Erich Súňai
 
Příspěvky: 2951
Registrován: 26 srp 2009, 16:22
Bydliště: Rimavská Sobota, Slovensko
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Podklady pro letouny Š-231 a Š-16

Příspěvekod Miško » 01 úno 2010, 17:57

Díky díky espana, Josefe. Jinak tohle je snad první fotka Merkura z Waltrovky co jsem doposud viděl.
Miško
 
Příspěvky: 3443
Registrován: 27 črc 2006, 12:42
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 129 • Stránka 6 z 9 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY