Například s ohledem na dostatečné zásoby uranu a také dostatek pracovníků pro jeho těžbu se v polovině padesátých let za velmi přísného utajení rozjel projekt vlastní jaderné pumy. První propočty ukázaly, že to je realizovatelné, ale současně vyšlo najevo nepříjemné zjištění, že puma bude poněkud větší a tím pádem nemáme vhodný nosič - pumovnice původně uvažovaného Il-28/B-228 byly prostě pro naši bombu malá.
Po delším bádání však nakonec na Beagla došlo, naše moudré hlavy vymyslely šalamounské řešení - vestavění přímo do trupu Il-28 a celé letadlo se tak vlastně stane létající bombou. Získal se tak dostatečný prostor nejen pro samotnou nálož, ale i pro systémy řízení a odpalu, které se díky tomu nemusely zmenšovat a skládat do minimálního objemu.
Problém však nastal s navedením na cíl, kdy de-facto letadlo je daleko lepším cílem než padající bomba a s piloty sebevrahy naše mentalita nepočítala (nehledě na to, že pilotní prostor byl demontován a nahrazen navigačním počítačem)
Proto se naši experti nechali inspirovat projektem Mistel. Na záda létající bomby posadili malý Jak-23, jehož pilot měl sestavu navést do cílového prostoru, nastavit patřičné parametry pro dolet k cíli, zafixovat řízení a odpoutat se. Samotné uložení bylo originálním řešením, kdy pro spojení obou letounů byly použity závěsníky, které bylo možno kdykoliv demontovat.
Během testů se zkoušela i taktika navedení do cílové oblasti v minimální výšce, kdy do přídě bomby byla instalována kamera a obraz přenášen pilotovi do Jaku. Pro testování bylo zachováno i sedadlo bombometčíka, kde při zkušebních letech mohl sedět druhý pilot s nouzovým řízením (vlastně mohl jen přitáhnout stroj v případě, že by to pilot vzal až příliš nízko). Zadní střeliště bylo demontováno, byla tam jen kamera pro záznam letu. Byly úvahy do prostoru střeliště umístit rozprašovací zařízení na benzín (upgrade na jadernou + vzdušně-palivovou bombu) pro zvýšení efektu útoku.
Do jaderného klubu jsme nakonec nevstoupili, bylo levnější se nechat vyzbrojit jádrem od velkého bratra, nosič tak zůstal jen jako technická rarita...
Naposledy upravil Randalf dne 11 lis 2009, 16:38, celkově upraveno 1