Po ukončení války probíhala rychlá obnova našeho letectva.Do výzbroje byly rychle zařazvány všechny letouny,které bylo možno používat.Tak došlo i na pověstné "Rámy"....
Několik letounů Fw-189 A1 bylo nalezeno na našem území v různém stavu poškození.Továrna Aero,která ve válečných letech tyto letouny vyráběla byla pověřena zletuschopněním maximálního možného počtu těchto strojů.Z rekonstruovaných letounů byla sestavena 49.zvláštní průzkumná letka,která byla urychleně nasazena ke zjišťování pronikajících skupin wehrwolfů a banderovců,které se snažily přes naše území pronjikat na zapád.Kdyby pouze procházely,dost možná by to vládě a velení armády ani tak nevadilo.Jelikož ale přitom terorizovaly naše obyvatelstvo,bylo rozhodnuto proti nim zakročit se vší rozhodností.Nutno dodat,že se to ařilo vcelku úspěšně,čehož dokladem je i to,že letouny 49.zvl.pr.letky na žádost polské vlády občas operovaly i nad polským úzenmím a polské armádě předávaly údaje o nalezených záškodnících.
Letka obdržela kód "DY" který byl na rtrupových nosnících proveden bíle s černým lemem a doplněn dvoumístným číslem....
Stejný kód byl i na spodních plochách v barvě modré s černým lemem...
Část letounů nesla odlišné zbarvení,upravené v polních podmínkách (dle ročních období), letouny 2. roje nesly od jara 1947 do podzimu 1947 noční zbarvení....
Výzbroj letounů byla shodná s válečnou,včetně možnosti nosit bomby.Některé letouny byly upraveny k nošení neřízených raket různých typů pod vnějšími částmi křídla.Tyto byly užívány buď k ničení záškodnických skupin nebo ke značkování prostorů,určených pro útok bombardérů nebo bitevníků....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !