13.4.1945 se 8. eskadrilla nočnych bombardirovščikov s letouny Ju 87 zapojila do bojů v prostoru soutoku Odry a Nisy u Erlenhofu, jižně Frankfurtu, kde se vojáci 1. divize VS KONR neúspěšně pokoušeli zlikvidovat sovětské předmostí na Odře. Celkem 4 letouny Ju 87 bombardovaly předmostí na levém břehu a 2 letouny Ju 87 bombardovaly postavení dělostřelectva a velitelské stanoviště na pravém břehu.
A jak to bylo doopravdy:
Jedním z nejdůležitějších dokumentů, který se vztahuje k činnosti 1. pěší divize Ozbrojených sil Výboru pro osvobození národů Ruska (KONR) – dle německé organizace 600. pěší divize (rus.) – je zpráva velitele styčného velitelství mjr. Helmuta Schwenningera, přiděleného k tomuto zvláštního útvaru počátkem března 1945. Tento německý důstojník se tak stal aktivním účastníkem přesunu této divize zbytkem třetí říše, jejího neúspěšného nasazení na východní frontě i kontroverzního zásahu ve prospěch Pražského povstání. Jako přímý svědek rekonstruoval na základě svých deníkových záznamů nejenom události probíhající v rozmezí 6. března až 12. května 1945, ale komentoval také nacistickou politiku vůči ruským či ukrajinským dobrovolníkům, působícím na straně třetí říše.
Byl osobně přítomen útoku 600. pěší divize (rus.), který proběhl 13.4. 1945 na sovětského předmostí jižně od Frankfurtu nad Odrou – „Erlenhof“, kde měli bojovat i letouny ROA Jenže tehdy se na tímto bojištěm neobjevilo žádné letadlo – ani německé, ani ROA. Mjr. Helmuta Schwenningera doslova ve svém deníku píše:
Divize měla zajištěnu nejlepší možnou podporu, jakou jí německá armáda byla schopna poskytnout. Tento slib byl také následně dodržen. Porady, zásobování a dělostřelecká podpora z německých služebních míst byly velmi dobré. To, že odpadla pouze přislíbená podpora ze vzduchu nasazení Stuk (Ju-87) nebylo při tehdejší celkové situaci překvapením.
Samotný útok trval pouze 3 hodiny, vojáci 600. pěší divize (rus.) nedokázali prolomit obranu na předmostí a po přerušení se stáhli do výchozího postavení. Nad bojištěm se žádné letadlo, ani německé, ani ROA, po dobu útoku nevyskytlo.
Jen pro zajímavost, zjistil jsem, že zmíněný major Antilevski (viz foto) měl (když létal v ještě na sovětské straně) dva přiznané dva sestřely:
12.08.1943 1 FV-190 Jekatěrinovka
14.08.1943 1 FV-190 Gorokhovka
Dohledal jsem další ztrátu na straně ROA:
V dubnu 1945 poručík I. Stežar (Стежар, И.), který sloužil v letectvu ROA, bývalý sovětský stíhací pilot, který vstoupil do vlasovské ROA v zimě 1944, ulétl při cvičném letu (pravděpodobně na Bf 109), podle jedné verze - na sovětskou stranu, podle jiné - na stranu Američanů.
Doplnění:
Našel jsem data k tomu pilotovi, který ulétl při cvičném letu na Bf 109 z Německého Brodu. Jmenoval se Стежар Илья Никифорович
V osobní kartě má napsáno:
"08.04.45 из Нем(ецкого) Брода в Лодзь в орг(аны) СМЕРШ" což znamená:
8.4. 1945 přeletěl na sovětskou stranu z Německého Brodu, předán orgánům SMERŠ do Lodže. Další osud je nejasný (pravděpodobně Gulag)
Prošel jsem záznamy ztrát a zjistil, že v roce 1944 sloužili u Fl.Ü.G 1 piloti ROA a přelétavali Fw 190 a Bf 109 z výroby, našel jsem záznamy obsahují minimálně 8 nehod těchto pilotů ROA při této činnosti. Je v nich uveden i pilot Gorbačev, Oleg (Горбачев, Олег) , který omylem 17.3. 1943 přistál s Jakem-1b (viz níže) na omylem německém letišti. Němci jim asi plně důvěřovali, jelikož třeba zmíně pilot Gorbačev zahynul při přelétávání úplně nového Bf 190K-4. Dříve zmíněný pilot Petr Ivanovič Varaksin se zřítil zase s Bf 109G-14.
První dva jaky padají do německých rukou na letišti Taganrog-West v Rostovské oblasti. 17. dubna 1943 se sovětské letecké jednotky přesouvaly na Kubán. Skupina osmi stíhaček Jak-1b z 291. IAP (249. leteckého stíhacího pluku) odstartovala z letiště Rosoš a letěla na Don směrem na Rostov. Vedl je letoun Pe-2. Navigátor Pe-2 (velitel poručík Krimov), který vedl formaci, udělal navigační chybu a letadla skončila nad Němci drženým letištěm v Taganrogu, které bylo 40 km od jejich původního cíle. Tři jaky na něm přistály a tři další byly sestřeleny německým flakem. Když si piloti prvních tří strojů uvědomili, že jsou na německém letišti, začal střílet na nepřítele ze svých osobních zbraní. Během potyčky byl jeden z těchto jaků zapálen. Zbývající dva byly ukořistili Němci. Do Rostova dorazily pouze čtyři letouny z původních deseti (!)
Naposledy upravil Archivář dne 24 kvě 2025, 19:09, celkově upraveno 1