Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

JAS-39C Gripen, Italeri+JAS-39D Gripen, Kitty Hawk 1:48

In-progress builds
Odeslat odpověď
Příspěvků: 247 • Stránka 3 z 17 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17
  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 04 pro 2023, 00:58

Dr. zvied píše:Tohle je to, co mě trochu děsí. Pořídil jsem si set podvozkových šachet od CMK. Takže, až se rozhodnu pro stavbu, vyříznutí těch původních šachet se určitě nevyhnu.
Ještě by mě zajímalo, podle čeho jsi kroutil ty plechy na trysku?

Radku,
Díky za všechny odkazy, určitě se na ně podívám.

Podvozkové šachty od CMK jsem si před nějajými 4 roky pořídil taky. A k nim ještě set se závěsníky. Koupil jsem si je na základě toho, jak se někteří jedinci vyjadřovali ke kvalitě stavebnice od Kitty Hawk. Když jsem pak porovnával odlitky od CMK se stejnými díly ze stavebnice od KH, zjistil jsem, že jsem sety v podstatě koupil zbytečně. Mezi díly ze setů od CMK a díly ze stavebnice nebyly skoro žádné rozdíly. Pamatuji si, že mě tehdy napadlo, že to vypadá, jako kdyby CMK použilo použilo díly od KH jako základ pro své odlitky. Tím neříkám, že to udělali. Jen jsem tím chtěl říci, že kupovat doplňkové sady CMK s podvozkovými šachtami a se závěsníky pro stavebnici Kitty Hawk mi přišlo zbytečné. Ale když už jsem měl obě sady doma, nakonec jsem je použil. A tak mi podvozkové šachty a závěsníky ze stavebnice zůstaly.
A když si pak po nějaké době koupil Gripena od Italeri, zjistil jsem, že se mi budou ty podvozkové šachty i závěsníky ze stavebnice od Kitty Hawku hodit. Takže nakonec koupě doplňkových sad od CMK zbytečná nebyla. (:)

Vyříznout šachty z plastového dílu ze stavebnice není nic složitého. A myslím, že rezinové šachty budou pasovat minimálně stejně dobře, jako mě ty od KH.

Tryska a koncový díl motoru jsou ze sady plechů od Eduarda, určené přímo pro Italery. Prodává se pod číslem 49300. Plech na koncový díl motoru jsem natvaroval na kovové kulatině. Je to kus kovové trubky, co mi zbyl ze staré stolní lampičky a má průměr asi o1 mm menší než ten díl motoru. Tryska je složená ze dvou částí - vnitřní trubky a vnějších lamel trysky. Vnitřní trubka je hranatá (má tvar pravidelného mnoho úhelníku, počet plošek jsem nepočítal) a ohýbá se po jednotlivých ploškách podle předleptaných rýh. Na dílu s vnějšími lamelami se před složením zakulacují jednotlivé lamely trysky. Lamely jsem zakulacoval v přípravku, který mám k ohýbačce leptů. Je to takový "hřeben" jen jednotlivé výřezy mají tvar polokruhů odstupňovaných podle průměru. Vlastní ohýbaní je jednoduché. Vybereš si výřez odpovídajícího průměru a do něj plech (nejlépe dřevěnou) kulatinou zatlačíš. Jako kulatinu používám pro malé průměry špejli, pro větší průměry násadky štětců a pro ještě větší průměry dřevěnou kulatinu na truhlářské kolíky.

Výkres z Modeláře nemám. :P
Naposledy upravil KLuK dne 22 bře 2024, 12:30, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 04 pro 2023, 01:17

David Kadlc píše:No ty kráso, koukám za pár dní ten můj Gripen oslaví 17cté narozeniny, ještě rok a bude plnoletý. :lol: Safra nějak ten čas letí. :-k
Stále ho mám ve vitríně, jen zažloutl překryt kabiny.

Každopádně držím palce ve stavbě 8-)


Díky Davide, i po těch letech neztratila Tvá stavba nic na své zajímavosti. Tvůj Gripen je opravdu parádní.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod DUNDR1 » 04 pro 2023, 10:44

Na Gripena kdysi 2007 vydalo CMK Manual pod č. 1003. Spousta pěkných fotek, model od Jezla s doplňky CMK. Výkresy všech verzí A-D od Petra Haupta, pod značkou H+P design. A tedy stejný autor jako v Novinkách a světe div se, APU je zase jinde, obě dvířka jsou blíže sobě, což dle mého odpovídá realitě. Možná došlo tedy k "prozření" a opravě. Stejně bych raději nýtoval podle fotek.
Výběr markingu pěkný, myslím, že ho navrhoval /či se podílel/ přímo Display pilot Ondra Španko. Všimni si, že došlo k přemístění ILS antén z vrcholu kýlovky na ten hřeben nad záložní pitotkou...
PS: Ten výkres v Modeláři má to APU stejně blbě jako ten v Novinkách /ostatní už jsem ani nezkoumal/....
DUNDR1
 
Příspěvky: 1097
Registrován: 20 úno 2020, 10:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 04 pro 2023, 13:07

@DUNDR1
Podle toho co píšeš, mám zřejmě ty opravené výkresy H+P design: dvě strany výkresů 1/72 se zeleně vyznačenými odlišnostmi mezi verzí A a C a mezi verzí B a D a se stručným slovním popisem. A k tomu 6 stran v měřítku 1:48 s verzemi A až D. Dvířka APU na výkrese odpovídají fotkám.

Přemístění křidélek antén ILS jsem si všiml. Zřejmě byla stěhovavá.

IMG_0008.jpg
Například Déčko č.9820 mělo v době kdy neslo výroční pomalování k 10. výročí užívání Gripenů v našem letectvu (rok 2015) antény umístěné na velkém vřetenu pod vrcholem směrovky ...



IMG_0016_00.jpg
... ale v květnu 2018 již má antény na malém vřetenu nad záložní pitotkou.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 04 pro 2023, 13:18

Po chvilkách pokračuji ve stavbě.

IMG_6873.JPG
IMG_6874.JPG
IMG_6875.JPG
Po vlepení kabiny a motoru do levé poloviny trupu jsem do výstupů vzduchu od klimatizace v obou polovinách trupu přilepil trubky výdechů z fotoleptů, do přídě před pilotní kabinu namačkal zátěž v podobě plastelíny a slepil poloviny trupu. Na slepený trup jsem přilepil špici, do které jsem stejně jako do trupu, vmáčkl plastelínu coby zátěž.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 05 pro 2023, 22:28

Tak zase trochu práce na Gripenovi.

IMG_6876.JPG
Na trupu jsem vyrovnal schůdek před čelním štítkem kabiny, přilepil vstupy vzduchu a zaslepil otvor pro APU. Mám za sebou první kolo tmelení a broušení. Na trupu a přilepených vstupech jsem přetmelil spáry, vytmelil schůdek před kabinou a zaslepený otvor pro APU. Po vytvrdnutí tmele jsem vše přebrousil.



IMG_6877.JPG
Do otvoru pro křídlo jsem vlepil pár destiček pro usnadnění přilepení dílu s křídly.



IMG_6878.JPG
Z křídel jsem vyřízl vnitřní řídící plochy, v místě vyříznutých ploch jsem na obou polovinách zevnitř ztenčil hrany a na spodní díl jsem přilepil horní poloviny křídel. Postupným dobrušováním hran horních polovin křídel v místě styku se spodní polovinou jsem dosáhl zmenšení spár mezi lepenými díly natolik, abych je nemusel tmelit.



IMG_6879.JPG
Přibroušením horních polovin křídel jsem si ušetřil práci na křídlech, ale na druhou stranu jsem problém posunul na jiné místo. Protože spoj na horní straně křídel s trupem příliš dobře nepasoval už před úpravou a stejně by bylo potřeba tmelit, tak mi zvětšení mezery mezi trupem a horní plochou křídel přišlo jako menší zlo. A navíc jsem měl plán, jak tu mezeru zase zmenšit.



IMG_6880.JPG
Abych dostal mezeru mezi křídly a trupem do přijatelných mezí, lehce jsem rozšířil trup v přední části, kde byla mezera mezi křídly a trupem největší, přilepeným kouskem plastové kulatiny.



IMG_6881.JPG
Po roztažení trupu jsou spáry menší. Ideální to sice není, ale tmelení bude podstatně méně.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 06 pro 2023, 23:58

Dnes žádný velký pokrok.
IMG_6882.JPG
Po včerejším "čarování" s křídly a s trupem jsem dnes křídla přilepil k trupu a pro jistotu je drátem přitáhl k trupu.



IMG_6885.JPG
Slepenou sestavu jsou odložil stranou než lepidlo pořádně proschne a připravil jsem křídelní závěsníky. Stavebnice od Italerky představuje (více méně) verzi a závěsníky ze stavebnice jsou proto nepoužitelné. Ale ze stavby Gripena od KH mi zbyly Céčkové zavěsníky. Teď se budou hodit. Zatím jsem je slepil, drobné úpravy budou následovat.



IMG_6886.JPG
Kachní plochy jsou příliš tlusté a jejich hloubka je taky větší, než by měla být. V původním stavu zadní hrana kachní plochy "brnká" o náběžnou hranu křídla. Na zadní hraně kachních ploch jsem 1 mm ubral a obě plochy jsem zbrousil o 1/3 tloušťky. Plastové kolíky jsem nahradil kovovými čepy z tvrdého drátu.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod stonemar » 07 pro 2023, 11:40

Zdravím, mám pár postřehů tak snad nevadí
A) kryty APU jsou mimo používání tzn , před spuštěním většinou v zavřené poloze kvůli FOD . Na stojance a při předpokladu letu se otvírají na panelu obsluhy . Takže je to na tobě
B ) Vnitřní elevony jsou po letu a vypnutí FCS v neutrální poloze , serva umožňují jejich pohyb i bez tlaku , tím pádem vlastní váhou většinou klesnou dolů, tohle neplatí u vnějších elevonu , kde je možné je vidět každý v jiné poloze , řídil bych se fotkami ( podrobnější. vysvětlení je na dlouho )
Jinak zavesniky tebou použité nejsou verze C , jsou tzv NATO standard , u nás se používají jenom na pylonech pozice 2 , 4 . Standardní jsou verze Swedish . Jinak doporučuji koupit ještě odlévánou sedačku, moc to modelu pomůže . Italerka je těžký polotovar .
Uživatelský avatar
stonemar
 
Příspěvky: 122
Registrován: 13 zář 2013, 16:04
Bydliště: Čáslav
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 07 pro 2023, 20:48

stonemar píše:Zdravím, mám pár postřehů tak snad nevadí

Zdravím a pozdravuji! :) Vůbec to nevadí, naopak, Tvé postřehy jsou vítány. Velké díky za osvětu.


stonemar píše:A) kryty APU jsou mimo používání tzn , před spuštěním většinou v zavřené poloze kvůli FOD . Na stojance a při předpokladu letu se otvírají na panelu obsluhy . Takže je to na tobě

To je pro mě výborná zpráva. V tom případě budu mít dvířka APU zavřená.


stonemar píše:B ) Vnitřní elevony jsou po letu a vypnutí FCS v neutrální poloze , serva umožňují jejich pohyb i bez tlaku , tím pádem vlastní váhou většinou klesnou dolů, tohle neplatí u vnějších elevonu , kde je možné je vidět každý v jiné poloze , řídil bych se fotkami ( podrobnější. vysvětlení je na dlouho )

Díky za vysvětlení, vnitřní elevony již mám vyříznuté, vyříznutí těch vnějších ještě zvážím.


stonemar píše:Jinak zavesniky tebou použité nejsou verze C , jsou tzv NATO standard , u nás se používají jenom na pylonech pozice 2 , 4 . Standardní jsou verze Swedish . Jinak doporučuji koupit ještě odlévánou sedačku, moc to modelu pomůže . Italerka je těžký polotovar .

K závěsníkům mám ještě dva dotazy.
1) Neznám systém číslování závěsníků, šlo by to popsat srozumitelně které jsou pozice 2 a 4? Díky

2)Ze stavebnice Kitty Hawk mám k dispozici dvě varianty závěsníků.
IMG_6887_00.jpg
Vlevo ve žlutém rámečku jsou to ty NATO standard a pak mám ještě další typ závěsníků, ty v červeném rámečku. Mohly by to být závěsníky verze SWEDISH?

3) Co se navěšuje na zavěsníky NATO standard a co na závěsníky Swedish?

Díky za odpověď
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod stonemar » 07 pro 2023, 21:13

Ano , ty druhé jsou Swedish standard , můžeš je použít, nevím kterou mašinu chceš přesně stavět, ale zavesniky typu NATO se používají až v poslední době, po zkouškách na GBU . Jinak číslování: 1 - tzv . wingtip ( na koncích křídel) , 2 L,R ( strany )to jsou v současnosti NATO ( ale zase ne u všech masin) , 3 L,R jsou tzv mokré ( takže se používají pro přídavné nádrže) 4 je jen jedna , je to ten zavesnik pod vstupem, po zavedení LDP je to taky NATO standard , a konečně 5 pod trupem .

Bohužel ani Kittyhawk nejsou tvarově moc ok , jinak mám tu někde vlákno na 1/72 gripena , je tam dost informací, může se to hodit
Uživatelský avatar
stonemar
 
Příspěvky: 122
Registrován: 13 zář 2013, 16:04
Bydliště: Čáslav
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod stonemar » 07 pro 2023, 21:22

Co se týče výzbroje na Českého gripena může navesit pouze Aim-9 ,Aim-120 a přídavné nádrže , GBU a LDP .
Aim-9 pylony 1,2 plus adaptéry LAU 99
Aim 120 pylony 2 k tomu jsou potřeba ještě adaptéry LAU -99 .
Zavesis to pouze na swedish standard .
NATO pylony 2 jsou pro GBU .
NATO pylon 4 pro LDP .
Ostatní pylony jsou pro přídavné nádrže, tohle platí pro naše gripeny
Uživatelský avatar
stonemar
 
Příspěvky: 122
Registrován: 13 zář 2013, 16:04
Bydliště: Čáslav
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 07 pro 2023, 23:51

Ještě jednou díky za upřesnění.

00.jpg
Stavím stroj 9234 v tomto zbarvení.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod stonemar » 08 pro 2023, 16:21

Moje 34 , super výběr , taky je v plánu
Uživatelský avatar
stonemar
 
Příspěvky: 122
Registrován: 13 zář 2013, 16:04
Bydliště: Čáslav
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod KLuK » 08 pro 2023, 20:30

A jejda ... tak to jsem si pěkně naběhl ... to teď zřejmě budu jako pod drobnohledem :grin:
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Uživatelský avatar
KLuK
 
Příspěvky: 2048
Registrován: 26 črc 2018, 16:05
Bydliště: Třebíč
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: JAS-39 Gripen, Italeri 1:48

Příspěvekod stonemar » 08 pro 2023, 21:25

V klidu , modelari se pro zábavu. Měl jsem ji v materiální péči po jistý čas. Je fakt že mám rozdělenou 9240 , několik let , třeba mě to nakopne to dodělat.
Uživatelský avatar
stonemar
 
Příspěvky: 122
Registrován: 13 zář 2013, 16:04
Bydliště: Čáslav
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 247 • Stránka 3 z 17 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY