Moc pěkné Zero, Jakube.
Jakub Vilingr píše:Aby bylo jasno, že jsem nekecal a Zero od začátku konzultoval s Georgem z Arawasi, abych nepostavil paskvil, tak zde je důkaz:
odkaz na Arawasi blog
a tady:
odkaz na galerii na Facebooku
Je tam navíc step by step galerie ze stavby mého Zera, pokud by měl někdo zájem.
Tomasino píše:Hlavně je třeba se zamyslet nad tím, jak to vlastně s celou patinou v letectví je.
Za 2. sv. války se drtivá většina letadel nestihla dožít stavu, jaký nám dnes cpou modelářská fóra a youtube.
Byly tu samozřejmě dobře zdokumentované protiklady - služba v přímořských oblastech nebo rovnou na moři, na východní frontě při rasputici za různě zoufalých manévrů nebo v poušti, když nestálo letiště na ztvrdlém písku.
Starším kusům prostě došly díly nebo barvy, případně se nechaly dojít na konec životnosti, než zamířily do šrotu. V místě různých dvířek nebo pohybu šla celková degradace rychleji.
Ale!
Všechna letiště bez ohledu na fázi války pravidelně trpěla kontrolami úředního šimlu, který více zajímalo zda jsou letadla řádně umyta a personál upravený, než vyčerpanost přetíženého personálu.
Tehdy bylo v zájmu velitelů a v podstatě všech, aby se co nejvíc držel požadovaný standard a zaprasené, oprýskané letadlo by za normálního stavu velící důstojníky přišlo pěkně draho, pokud by k tomu nebyl důvod. Navíc u prohrávajících stran vydržela většina letadel ke konci války mnohem kratší dobu, než byla životnost nátěru.
V době míru je to stejně. V aeroklubu se každý mnohem víc letadel namyje, než proletí.
Spodní plochy letadel trpí logicky méně než horní, stejně jako ocasní plochy vůči nosu. Náběžné hrany víc než odtokové. Ne všechny plochy jsou z hliníku, ale někdy nečekaně ze dřeva podle výrobce a fáze války. Na něm drží barva jinak, než na kovu. Na oceli jinak, než na pozinku. Nýtové řady nedrží špínu automaticky po celé čáře a rozhodně nezalézají všude kolem hlav aby to dělalo uniformní čáry v místě žeber. Řady ani nejsou rovné podle pravítka. To se dodržovalo jenom u strojů vyráběných s důrazem na kvalitu místo kvantity. Po opotřebení první vrstvy barvy následuje další a někdy ještě základovka, než se odhalí kovový podklad.
Nechci jít do dalších detailů, snad je ta myšlenka popsaná už dost. Mělo by jít o věrnost předloze a hlavně (!) o čistotu stavby. Kuba tohle chápe.
Vždyť už se na nás ze všech stran hrnou populární techniky typu "sjednotíme vrstvou laku mezi každým stupněm odvedené práce" bez kvalitně odvedné povrchové úpravy. Tak si tu nevytvářejme dikci typu, že neodřený model bez shadingu je ostuda roku.
Zdeněk_Fabík píše:
Pobavilo.
Spodní plochy letadel trpí logicky méně než horní.
Tady asi úřední šiml usnul.
Ale máte pravdu, že každý, tedy i Jakub, si může dělat modely, jak se mu zlíbí. Ale neopíral bych se o nějaká dogmata, notabene chybná.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků