Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Mi-8 / Mi-17

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 379 • Stránka 15 z 26 • 1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26
  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Atlis » 16 bře 2023, 20:50

Nemáš telefón?
Marian "Atlis" Cihoň

Й*б*на р**ня
Uživatelský avatar
Atlis
 
Příspěvky: 7789
Registrován: 13 čer 2016, 10:32
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod ya-gabor » 16 bře 2023, 20:55

jenda58 píše:Foto bohužel.
A měl bych dotaz na znalé: v obraze 5 (str. 10) je ta horní spára s popiskou "Duddy". Překladač mi hlásí "kámo", slovník nezná. Může někdo vysvětlit?


Yes, unfortunately it is one of the mistakes by Mr.AMK in the instruction. It should be Putty, or fill. But this is only my opinion.

Ano, bohužel je to jedna z chyb pana AMK v návodu. Mělo by to být Putty, nebo fill. Ale to je jen můj názor.

Best regards
Gabor
ya-gabor
 
Příspěvky: 785
Registrován: 13 kvě 2019, 10:55
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod jenda58 » 16 bře 2023, 21:01

Gabor: děkuji, to bude OK. Putty.
Atlis: modely sebou netahám.
jenda58
 
Příspěvky: 5879
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod jenda58 » 17 bře 2023, 08:02

AMK po předběžné přípravě :| .
1. foto bez blesku, ostatní s. Trup je pouze složený, ta úžlabina uprostřed je patrná. Myslím, že p. Jareš psal, že ten vrch udělali jako samostatný díl, nakonec to upravili takto. Asi se moc netrefili s vložkami.
Jak to vypadalo předtím viz. str. 8 či 11 dole.
P1030139.JPG
P1030152.JPG
P1030157.JPG
P1030158.JPG

jenda58
 
Příspěvky: 5879
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod L. Jareš Annetra » 22 bře 2023, 19:51

Vaku čiré díly budou vyráběny firmou Rob Taurus a k dostání budou ke konci dubna. Tedy na Mošoni už by měly být k dispozici.
L. Jareš Annetra
 
Příspěvky: 756
Registrován: 22 čer 2015, 09:06
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Josef » 23 bře 2023, 21:56

A proč na nový model kupovat vaku kabinu?
Uživatelský avatar
Josef
 
Příspěvky: 251
Registrován: 20 bře 2006, 19:28
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod jenda58 » 24 bře 2023, 09:16

Protože to AMK odflákl. A nejen kabinu. :bad:
jenda58
 
Příspěvky: 5879
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Zdeněk12 » 24 bře 2023, 14:29

Pane Jareši všechna čest vašemu náročnému projektu,který stál hodně úsilí času a samozřejmě peněz..když už tohle vše sesumarizuju nestálo by za to výrobu stopnout a opravdu ty nešvary dotáhnout do finále?Pokud jde o kabinu,sobně si myslím,že roubovat vaku kabinku na nový model této velikosti je sebevražda nemluvě o křehkosti a neopatrné manipulaci ani nemluvím.Vaku má své pro a proti, překousnu u malosériových stavebnic ,konverzí nebo malých měřítkách, ale u projektu tohoto formátu modelu z kovových forem nevim.Osobně si myslím,že jen blázen si to koupí.A když si s čirými díly poradila Zvezda ,trumpeta...Zkuste je v tomhle trumfnout byla by to škoda to zazdít...
Zdeněk12
 
Příspěvky: 118
Registrován: 18 pro 2007, 16:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod jenda58 » 24 bře 2023, 16:23

Plus dolícovat ten hrb.
jenda58
 
Příspěvky: 5879
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Martin Janoušek » 26 bře 2023, 00:06

Dostal jsem za úkol napsat recenzi/porovnávačku do Modeláře na všechny tři stavebnice Mi-17. Zatím mám doma AMK a Trumpeter, Zvezda dorazí později.
AMK není zdaleka tak špatný, jak by se dalo soudit z fotek tady na MF. Na vlastní oči vypadá lépe než na fotkách. Rozhodně přední okna jsou použitelná. Boční samozřejmě v žádném případě nejsou, ty právě chce nahradit acetáty.
Trumpeter byť k ostatní produkci asi vydal nadstandardně dobrou stavebnici, tak je to zase taková hračka, ze které možná lze udělat i model.
Jsem zvědavý na Zvezdu.
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5411
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Hindman » 26 bře 2023, 17:44

Jelikož i mě se na Proseku dostala do rukou stavebnice od AMK v měřítku 1/48 a Martin bude psát porovnávaní všech tří novinek ve čtvrtce, rozhodl jsem se, že se zde podělím o své poznatky z této česko-čínské stavebnice, jednak z pohledu někoho, koho sedmnáctka provází již 28 let profesním životem a jednak z pohledu modeláře, i když čtvrtky nestavím.
Poměrně měkká krabice, s ne příliš zdařilou malbou dvou makedonských sedmnáctek, ke koupi příliš neláká, o to zajímavější je její obsah. Výlisky je naplněna až po okraj, dále malá planžeta leptů, návod a obtisky.
-Návod: celkem hezky zpracovaný, provede nás stavbou a zbarvením malých detailů řekl bych, že bez potíží. Jen množství čar může někdy působit zmatečně. Makedonským strojem se zabývat nebudu, byť v současnosti již mají tamní stroje pestřejší zbarvení. Oba naše vrtulníky, 0838 a 0849, jsou vyobrazeny dobře, jen je občas problém přiřadit ke kamuflážím ten správný odstín, osobně mám raději vytažení čísla barvy přímo z kamuflážního pole. Zbarvení detailů v návodu, hlavně v interiéru, odpovídá více stroji 0849. Jedinou výtku mám ke zbarvení listů nosného rotoru, kdy návod udává zespodu tmavě šedou barvu, což je nesmysl, všechny naše Mi-8/17/171, mají listy z obou stran světle šedomodré. Jelikož stavebnice obsahuje pouze palivové nádrže staršího typu o menším objemu a listy vyrovnávacího rotoru staršího užšího provedení, jsme odkázáni postavit pouze vrtulníky z návodu, nebo jakýkoliv jiný, mezi lety 1984 – 1997 a některé kusy až do cca 2003, seženeme-li si jiné dekály.
-Obtisky: vypadají perfektně, výborný soutisk a nenašel jsem rozdíl oproti originálu.
Nyní se popíšeme samotné výlisky, které jsou předmětem mnoha diskuzí a kontraverzních názorů.
-Čiré díly: údajně největší kámen úrazu celého modelu. Na první pohled ovšem tak špatně nevypadají, největší a patrně neodstranitelnou vadou, je to, jak již bylo na MF zmíněno, že zakončení plochých čelních skel, na dílu E12, je posunuté až do horního okraje spodních zaoblených oken. Otázka je, jak moc to bude křičet na nabarveném a hotovém modelu, ale obávám se, že bude, škoda. Jak zmínil Martin, posuvná okna, díly E6 a 10, by bylo lepší nahradit acetátem, neboť díly jsou tlusté a zkreslují. Zde si to představit dovedu, ale pasovat a lepit z acetátu celé prosklení kabiny, to bude jen pro otrlé modeláře. Ještě jsem objevil v horní části rámů, mezi plochými skly a šikmými bočními okny, podivné výstupky, které tak rozhodně být nemají.
-Interiér: cockpit je zpracován velmi detailně, za doplnění ovšem stojí dečka přes obě palubní desky, nad nimi umístěné ventilátory a sluneční clony v horní části. Diskutabilní je použití opěrky zad palubního technika, díl D12. Některé mašiny ji mají, jiné ne a většinou má lichoběžníkový tvar, osobně bych ji vynechal. Dveře do pilotní kabiny by chtěly doplnit záclonku z vnější strany, její úchyty znázorněny jsou. Nákladová kabina je také velmi detailní, jenom na schůdcích by měly být mezi stupínky mezery, takže nastoupí frézka a pilník. Líbí se mi, že model obsahuje i žebřík, nedílnou to součást každého vrtulníku rodiny Mi-8/17/171. Slouží jednak k lezení do radioúseku a ocasu a také se používá pří leštění zasklení pilotní kabiny, proto je na jednom konci obalen filcem, zabraňující poškrábání. Tento detail je znázorněn nepatrným zesílením, sice drobnost, ale potěší. Co se týká umístění žebříku, návodem udávaná pozice slouží primárně pro ukotvení složených sanitárních vzpěr, občas tam sice nacpaný být může, ale většinou leží pod zadním párem pravých lavic, nebo je na nich připevněn pásy, občas je i během letu ve své pracovní pozici vrata – průlez do ocasu. Nouzový východ ( střeliště ), má u starších sérií jinou kinematiku odhozu, pro daná trupová čísla je v pořádku. Chybějící pásy jak v pilotní, tak nákladové kabině jistě brzy nabídnou výrobci doplňků. Ten, kdo nechá nákladová vrata otevřená, jistě doplní hlavně do cargo kabiny spoustu drobností, ale i takto z krabičky vypadá vnitřek moc dobře.
-Vnější povrch: opět hodně diskutovaná část modelu a asi i právem. Téměř na všech velkých dílech je vidět přesazený spoj forem, jemná krupička a místy mdlé rytí. Takže nezbyde, než to, co dělám téměř u všech stavebnic, vyjma těch nejlepších a to je přebroušení povrhu, protažení rytí, opět přebroušení, vykartáčování, projetí linek řídkým rozpouštědlovým lepidlem a celý povrch kartáčuju na závěr Cifem. Je to sice zdlouhavé a otravné, ale výsledek stojí za to. Nicméně uznávám, že u modelu této cenové kategorie bychom to očekávat neměly, opět škoda. Na krytech horní nástavby nosné a hnací soustavy je toto patrné nejvíce. Zároveň zde modelu prospěje odvrtat chladící lapače nad oběma motory a doplnit dovnitř síťovinu, na kryty hydrobloku doplnit kliky, ostatní kliky a madla naštěstí model obsahuje. Žaluzie chlazení hydrobloku je nalevo správná, jen zbývá doplnit přes ní opět síťovinu, ale napravo je rozplizlé cosi, co připomíná žaluzie pozdních verzí, takže špatně. Na krytech výfuků a spouštěcí jednotky AI-9V, by to chtělo dle fotek doplnit rychlošrouby. Trubka odpouštění vzduchu z AI-9V, na konci nástavby, je ztvárněna s čechlem, takže odvrtat. S čechlem je rovněž ztvárněn i indikátor námrazy ve vstupním věnci ventilátoru, ale je to jedno, neboť je zde vylisován novější typ SO-121VM, ale nabízená zbarvení měla ještě starší typ RIO-3, v podstatě jen krátká tyčka, takže náhrada je snadná. Na levé straně trupu, před vraty, se nachází vystouplá oválná krytka pozemních přípojů hydrauliky, její tvar by chtěl zaoblit, zjemnit, je taková moc výrazná. Na pravé straně, téměř na stejném místě, ale výš, chybí oválná krytka extérní zásuvky 27V a nahoře, pod AI-9V chybí oválná krytka palivových průchodů, stejná na pravé straně, kryjící hydraulické průchody, kupodivu ztvárněna je a dobře.
-Lepty: výrobce dodává i malou planžetu leptů, kterou nahradíme především neostře vylisované krytky a antény na ocasním nosníku a vratech. Jelikož by stejně vzaly za své při broušení spoje ocasu, jak zde bylo již prezentováno, spoj není nejlepší, tak lze považovat přidání leptů jako dobrý tah.
-Výzbroj: jelikož nabízená zbarvení jsou již z doby, kdy byly naše Mi-17 odzbrojeny, tak jen telegraficky. Bloky UB-32 jsou vylisovány jako prázdné, ale jsou celkem pěkné. Kdo bude chtít mašinu vyzbrojenou, musí si vybrat stroj do roku 1990. Třeba 0838 prokazatelně závěsníky nosila, stačí nenalepit znak Prostějova na dveře. V tom případě, by se měl ještě na horní rám kabiny doplnit, před levého pilota ( kapitána ), zaměřovač. V případě podvěšení pum, je třeba doplnit poměrně velký bombardovací zaměřovač, před pravého pilota, ten ústil ven kulatým otvorem na pravé spodní části trupu. U některých mašin byly zbrojní bloky v nákladové kabině a ovládací panely v pilotní kabině ponechány, jindy ne. Stavebnice je koncipována s nimi a asi bych je tam ponechal.
-Ostatní drobné díly: všechny další díly, jako jsou podvozky, rotory, antény atd. se své předloze podobají výborně, jen dá asi trošku práce je začistit. Samozřejmostí v tomto měřítku asi bude doplnění kabelů vyhřívání obou rotorů a PZU, doplnění hydraulických hadiček na nosném rotoru, ať už k antivibrátoru, nebo k variantě bez něj, brzdových hadiček na spodku trupu, kabeláže k jeřábu a závěsníkům a mnoha dalších drobných detailů, které si každý odpozoruje z fotek. Lichoběžníková velká anténa pod ocasním nosníkem by se měla odstranit pro nabízená zbarvení. Nezapomeneme rovněž doplnit polohová světla na bocích kabiny, koncích závěsníků a na koncovém nosníku a majáky pod kabinou a na ocasu, případně i světélka na koncích listů.
-Závěr: podtrženo, sečteno, stavebnice AMK nabízí velice slušný základ pro stavbu naších Mi-17 z dřívějších dob jejich služby. Sice dá asi více úsilí kvůli doladění povrchu, ale odměnou nám bude opravdu přesná sedmnáctka ve čtvrtce. Pro toho, kdo by chtěl stavět mašinu v jiné konfigurace, ať už z misí IFOR, SFOR, KFOR, nebo z pozdějšího období jak v AČR, nebo CLV, nastane velké detektivní pátrání, neboť stroje se lišily někdy téměř kus od kusu v krátkém časovém období, namátkou jen velké nádrže, vnější a vnitřní pancéřování různých variant, různé radiové a navigační vybavení, zbarvení vnitřních prostor, dva typy listů vyrovnávacího rotoru, různé typy koncových oblouků listů nosného rotoru atd. Změn je tam opravdu hodně a troufám si říci, že sedmnáctka je nejhůře modelářsky podchytitelný létající aparát v našem vojenském letectvu po celou dobu jeho služby. I tak má, ale cenu bádat, je to impozantní a výkonný vrtulník. Ale o různých úpravách třeba zase jindy, nebo jinde (:)
Hindman
 
Příspěvky: 1126
Registrován: 29 pro 2008, 21:34
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Josef » 26 bře 2023, 20:27

Zcela souhlasím s Hindmanem.
Mi-17 bude těžký model pro modeláře. Bude na každém, který model si vybere jako základ pro stavbu. Ani z jedné stavebnice totiž bez úprav nepostavíte Mi-17 z provozu AČR.
Uživatelský avatar
Josef
 
Příspěvky: 251
Registrován: 20 bře 2006, 19:28
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Jirka Látal » 27 bře 2023, 09:35

Děkuji Hindmanovi za vyčerpávající rozbor. Jen k tomu listu rotoru, nedalo mi to spát (doslova, ve dvě ráno jsem kvůli tomu zapínal počítač :-D) Chtěl jsem vědět, jestli se chyba stala u mne nebo je příčina jinde. Na datech, která se odesílala do AMK, byly obě strany listu v jedné, šedomodré, barvě. Pokud jsou teď v návodu každá strana jiná, může za to asi jediná příčina. Z AMK byla data požadována v o šest generací starší verzi Corelu a to asi způsobilo ten problém. Již několikrát se mi stalo, že data přeuložená do nižší verze občas změní některou barvu a je zajímavé, že třeba jen na jednom objektu, i když je použita na více. S tímhle jsme se potýkali i u Mi-17, několikrát se měnila data a formát u kamufláží, kdy to třeba makedonskou mašinu na jednom bokorysu udělalo celou černou, náš znak měl někde místo modré purpurovou a místo červené černou a pod. U stránky s listy rotoru tyhle problémy byly také. Je možné, že grafik z AMK při posledních úpravách tu chybu přehlédl, protože i u políčka označujícího barvu ta chyba je také a podobně u jednoho z pohledů na UB-32. Bohužel finální verze, jak to odcházelo do tisku, jsem již neviděl, nebyla nám zaslána k závěrečné kontrole, a tak se mohlo stát, že poškozená grafika došla až do finální podoby návodu a bylo mimo možnosti pana Jareše nebo mne zasáhnout


Dohodl jsem se s panem Jarešem, že vložím správnou podobu stránky sem, do tohoto vlákna
Ale až v podvečer, až budu u počítače s daty
Modli se a pracuj, trp kolem sebe voly, nikdy se nerozčiluj, ať přijde kterýkoliv... Bertold Brecht
Uživatelský avatar
Jirka Látal
 
Příspěvky: 1471
Registrován: 12 čer 2006, 15:12
Bydliště: Třebčín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod Hindman » 27 bře 2023, 10:45

Jirka Látal: Tak to se moc omlouvám za přerušení spánku. U té UB-32ky jsem to jako chybu grafiky pochopil. Ale je fajn, že. vložíte sem tu opravu. Jinak díky za pochvalu, šlo by to rozebrat i podrobněji, ale to už by to asi nikdo nečetl :lol:
Hindman
 
Příspěvky: 1126
Registrován: 29 pro 2008, 21:34
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mi-8 / Mi-17

Příspěvekod jenda58 » 27 bře 2023, 10:56

Pro J. Látala: ono by asi chtělo dát sem i str.5 - vzorník barev, krom červené, neodpovídá barvám 0838
a na str.7 - též vzorek u vyrovnávacího rotoru (FS 36320/C307) nemá být černý, dtto nosný rotor, ale alespoň listy jsou správně.
Hindman: taky chválím a četl by, četl =D> .
Naposledy upravil jenda58 dne 27 bře 2023, 11:04, celkově upraveno 1
jenda58
 
Příspěvky: 5879
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 379 • Stránka 15 z 26 • 1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 26

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], Gorby, J!rka Votápek, Rimmer, wolf00 a 15 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY