V podstatě proti Aganám nic nemám. Líbí se mi, že mají odstíny na česlovenskou techniku a letadla. Jejich akrylovky po té, co se mi nesvědčily na stříkání, používám na natírání štětcem k plné spokojenosti.
S lihovkama Agama moc zkušeností nemám. Po zkušenostech že stříkání akrylových barev Agama jsem už neměl tu odvahu experimentovat s jejich lihovkama a u stříkání jsem přešel na barvy Gunze. Sice jsou pri stříkání cítit, ale nezasychají v pistoli a dobře drží na povrchu modelu.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
No, popravdě já z gunze na agamy. Jsou super a nesmrdí. Ředil je je lihem, ale to mi dělalo mapy, tak redim ředidlem na gunze a dobrý, navíc nesmrdí. Akrylky se mi na stříkání také neosvedcili
Malou chvíli jsem to s těmi panty vážně myslel a pohrával si s myšlenkou, že to není tak hrozné. A protože jsem líný modelář, tak jako příslovečný tonoucí chytající se stébla, jsem trochu doufal (i když už jsem v postatě věděl, že je to blbost), že se to s tmavou barvou trošku schová... a pak taky proč to opravovat hned, když na nabarveném modelu to dá víc práce.
Ale jo, máš naprostou pravdu, ty panty jsou fakt moc veliký a dík Ti za to, že jsi mi potvrdil, že ta oprava je opravdu žádoucí. Nu co, překonám svou lenost a pantíky předělám. Když už jsem zvětšoval celou stavebnici, tak proč bych pro změnu pár pantů nezmenšil. Takže znovu a lépe
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Dnes jsem neměl moc času, tak jsem alespoň nanesl obtisky na křídla. A přišel jsem na dvě zajímavé věci.
Ta první věc je, že ve stavebnici jednomístné BH.9 od KP jsou dva aršíky s obtisky. Na jednom jsou výsostné znaky a na druhém civilní imatrikulace, plukovní znaky, výrobní čísla a pár drobností do interiéru.
To samo o sobě není nic zvlášního. Toto dělají i jiní výrobci. Ale ... Na první pohled vypadají oba aršíky dobře. Soutisk barev je na slušné úrovni, tisk není nijak viditelně rastrovaný, barvy taky odpovídají. Nepříjemného překvapení se dočkáte až při nanášení výsostných znaků. Obtisky výsostných znaků jsou poměrně tuhé a křehké. I při silném přitlačení na povrch modelu jen neochotně a nevýrazně kopírují plastické detaily na povrchu modelu (v mém případě porty) zato však na ostrých hranách velmi ochotně praskají a lámou se. Naštěstí pomohl silný vypínací roztok na obtisky, po jeho aplikaci se obtisky podvolily a okopírovaly i ty porty. Používám vypínací roztoky od Agamy. Normální vypínací roztok (Tensol) byl v tomto případě neúčinný, pomohl až silný vypínací roztok Hypersol. Po nanesení státních znaků a jejich vypnutí jsem, připravený na nejhorší, zkusil nanést písmena civilní imatrikulace z druhého aršíku. K mému velkému a nutno podoktnout i příjemnému překvapení, jsou tyto obtisky jako od jiného výrobce. S těmito obtisky se pracuje velmi dobře, mají tenounkou vrstvu laku, velmi ochotně kopírují povrch už při jejich nanesení. Stačí je přenést na příslušné místo, lehce vyhladit a nechat uschnout. Takže dva obtiskové aršíky a každý úplně jiný.
Druhá, pro mě příjemná, ale pro ty, kdo si chtějí postavit model s civilní imatrikulací v původním měřítku 1:50 nepříjemná zpráva je, že obtisky jsou věší, než by měly být. Odpovídají spíše měřítku 1:48. Na moji Avii zvětšenou do tohoto měřítka sedly obtisky jako příslovečná pr**el na hrnec. U modelu v původním měřítku 1:50 se na křídla a ocasní plochy modelu se snad imatrikulační písmene ještě vejdou, ale na bocích trupu budou o cca 1 mm vyšší a půjdou tím pádem "za roh". Hmm ... tak to jsem vážně netušil, že výrobce věděl o mém plánu model zvětšovat a že mi takto vyjde vstříc
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
S těmi obtisky je to poměrně jednoduché. Jsou tištěné na digitálu. U té imatrikulace není bílá barva. Myslím jako podklad pod tou černou. Takže máš vlastně jen lak a vrstvu černého toneru, který dobře kryje. Takže je ta vrstva tenká. Naproti tomu na znacích máš podkladovou bílou, která sama o sobě kryje špatně, takže, protože pořád držkujete že to nekreje , se ještě trochu přidá. Tím pádem už ta bílá je silnější. A na to ještě vrstva azurového a purpurového toneru u modré barvy a purpurového a žlutého u červené barvy. A problém je na světě. Minimálně tři vrstvy oproti jedné u černého obtisku.
Doporučit můžu jen následující. Pracovat hoodně pomalu. Nesnažit se obtisk znásilnit a zlomit. Použít vodičky, které opravdu změkčují, a to i v případě podkladové vodičky. Například GSI Setter a Softer. Ideálně původní verze. Adhesol od Agamy nezměkčuje a Tensol po pravdě taky nic moc. Počkat až se obtisk změkčí a pak se ho teprve snažit nacpat do rytí a spol. Pomoct si fenem. To funguje velice dobře. Ten toner je na teplo citlivej a obtisk se pak chová velmi dobře a je možný ho ohnout kolem čehokoliv. Ale nesmí se to přehnat, pak můžou naskákat pupínky. Má to zkrátka své a je třeba se s tím naučit dělat. Jo, taky mi přijde že moc nepomáhá syslit tyhle obtisky v kitníku na důchod. Ale to nepomáhá žádnejm obtiskům. Takže stavět, stavět, stavět.
Luboši, děkuji za vysvětlení a návod jak na to. Myslel jsem si, že to tak nějak bude.
Jenom pro upřesnění, imatrikulační písmena na horní a boční strany mají bílé lemování, pouze černé bez lemů jsou jen na spodních plochách. Ale to na věci nic moc nemění
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Tak určitě ... jenom nevím jestli moje nebo výrobcova
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily