ICM Kat.č. 32037
DH. 82A Tiger Moth
with WWII RAF cadets
Novinka v sobě spojuje dvě dříve samostatně vydané stavebnice, letadlo DH. 82A Tiger Moth, kat.č. 32035 a čtyři figurky WWII RAF Cadets, kat.č. 32113. Zabaleny jsou do jedné standardní krabičky s výklopným víčkem, které je vložena do samostatně řešeného obalu. Na jeho povrchu můžeme obdivovat pěkně provedenou malbu letadla Tiger Moth společně s kadety a důstojníkem. Uvnitř balení po jeho otevření nalezneme dva PE sáčky, jeden obsahuje rámečky pro Tiger Moth a druhý rámeček s figurkami. Manuály a v jednom z nich vložený obtiskový aršík jsou přiloženy samostatně.
de Havilland Tiger Moth byl britský dvoumístný cvičný dvouplošník, který byl vyvinut Geoffreyem de Havillandem v roce 1931 na základě staršího cvičného letounu de Havilland D.H.60. Tiger Moth vstoupil do služby u RAF v roce 1932 a zůstal ve službě až do konce 50.let. Celkem bylo postaveno 8 848 kusů tří základních verzí a byl vyráběn licenčně i v Kanadě, Švédsku, Austrálii, Portugalsku a na Novém Zélandu. Kromě RAF byl Tiger Moth používán také ozbrojenými silami dalších více než třiceti zemí a jako soukromá či klubová letadla létaly Tiger Mothy doslova po celém světě. V roce 1975 byl založen klub de Havilland Moth, který sdružuje vlastníky a provozovatele letadel Tiger Moth.
Stavebnice představuje zmenšeninu britského tréninkového dvouplošníku DH. 82A Tiger Moth v měřítku 1:32. Výlisky jsou baleny samostatně v pevném PE sáčku. Po jeho otevření uvnitř nalezneme čtyři rámečky světle-šedé barvy a jeden menší s transparentními díly. Výlisky jsou čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to především na vnitřních stranách některých dílů. Na povrchu modelu celkově moc rytí nenalezneme, ale i tak je příjemně jemné k danému měřítku. Především mohou zaujmout pěkně tvořené "panely" vystupující nad povrch letadla a decentně naznačený plátěný povrch na trupu, obou křídlech, VOP a SOP. Interiér je ve stavebnici vybaven nadmíru pěkně, zapotřebí budou jen doplnit poutací pásy na obě sedadla. Přístrojové desky můžeme vylepšit pomocí budíků z obtiskového aršíku. Výrobce neopomenul ani samotný motor, který se dá po menších úpravách částečně otevřít. Doplnit bude potřeba především veškeré veškeré vedení k motoru. K tomu především pomohou fotky motorového prostoru z dochovaných strojů, které nalezneme na internetu ve velkém množství. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškrábáním. Před začátkem stavby je zapotřebí si vybrat jaké ze dvou zbarvení zvolíme, rozdíly v použití některých dílů v rámci uvedených zbarvení jsou v manuálu dobře vyobrazeny. Jednotlivé sestavy jsou navrženy logicky, a na první pohled nevidím žádnou komplikaci při jejich sestavování. Na konci stavby jen doplníme veškeré výplety a lanka pro ovládání letadla. V manuálu na straně 17 a 18 je jejich rozložení částečně "rozkresleno", ale doporučuji si pomoci fotografiemi dochovaných strojů. Manuál je srozumitelný a modeláře provede stavbou bez problémů. Na straně č. 18 nalezneme i šablonu pro výrobu vlastních masek pro transparentní díly. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme zde i budíky pro obě přístrojové desky. Na výběr máme ze dvou zajímavě zbarvených strojů:
- DH. 82A Tiger Moth, No 3 Flight Training Squadron, RAF Grantham, 1938
- DH. 82A Tiger Moth, No 25 (Polish) EFTS, Summer 1944
Náhled na manuál a rámečky:
Naposledy upravil KING TIGER dne 02 črc 2021, 20:26, celkově upraveno 1