http://www.modeliemx.cz
ICM 1:48
Kat.č. 48292
O-2A (late production)
USAF Observation Aicraft
V roce 1966 americké vzdušné síly (USAF) pověřily Cessnu, aby postavila vojenskou variantu Skymastera, která by nahradila O-1. Stejně jako u civilní verze byl Skymaster levným dvoumotorovým letounem s jedním motorem v přední části letadla a druhým motorem v zadní části trupu. Úpravy provedené pro vojenskou verzi zahrnovaly instalaci samostatných sedadel vpředu oproti šesti sedadel v civilní verzi. Instalací vojenských komunikačních a navigačních zařízení místo civilních. Dále instalací pohledových panelů do dveří (pro lepší pozorování země); instalací protipožární pěny do palivových nádrží namontovaných v křídlech. Tím se zvýšila mírně hmotnost letadla a snížila se kapacita palivových nádrží. První O-2 vzlétl v lednu 1967 a letadlo šlo do výroby krátce poté. Výkon (zejména v cestovních výškách) klesl kvůli různému vybavení které bylo nainstalováno a tím významně narostla i hmotnost letadla, ale i tak byl považován za dostatečný pro předpokládaný provoz v nízkých letových výškách. Svou hlavní službu si odbyl ve válce ve Vietnamu, sloužil i u hasičské letecké služby v Kalifornii. Některé stroje se zúčastnily i boje proti drogám ve Střední Americe.
Novinka je třetí stavebnicí Cessna O-2A, z produkce ICM v měřítku 1:48. Rámečky pro O-2A (late production) jsou shodné s předchozími dvěma stavebnicemi (kat.č. 48290 a kat.č. 48291). Výrobce k nim jenom přidal tři nové rámečky: "D" s levou stranou kokpitu, "E" s novým vrchním dílem křídla a "C1" s oknem pro levou stranu kokpitu. Stavebnice je zabalena do středně velké krabičky s výklopným víčkem. Na vrchním díle obalu můžeme obdivovat propracovanou kresbu samotného letounu. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme čtyři rámečky ze světle šedé hmoty, dva s transparentními díly, manuál a v něm vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů nebo propadlých míst. Stopy po vyhazovačích jsou povětšinou umístěny na dobře zvolených místech kde modeláře nepotrápí a případně se dají snadno odstranit. Rytí na povrchu je čisté a příjemně jemné, některé krytky mají naznačeny šrouby. Obě ocasní části jsou složeny ze dvou polovin. Motor umístěný v předu výrobce částečně znázornil. Interiér má pěkné vnitřní vybavení, mezi než patří i dvě M16 a radio-vybavení, k němu doplníme kabely podle dostupných fotek. Přístrojovou desku můžeme vylepšit budíky z obtiskového aršíku a sedadla si určitě zaslouží doplnit poutacími pásy od některého z výrobců doplňků. Před slepením obou polovin trupu je modelář ve stavebním kroku č.36 upozorněn na potřebu přidání závaží do přední části o hmotnosti cca 10g. Na výběr máme i ze dvou variant pod věšené výzbroje. První varianta nabízí čtyři raketnice a druhá dvě raketnice a dvě pouzdra SUU-11. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Oba rámečky jsou zabaleny zvlášť v pevném PE sáčku pro jejich lepší ochranu před poškrábáním. Manuál je přehledný a provede modeláře celou stavbou bez větších problémů. Vytištěn je celkem na dvaceti stranách, formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Na straně č.17 nalezneme šablonu pro výrobu vlastních masek pro transparentní díly. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i budíky pro přístrojovou desku. Obtisky dávají možnost modeláři výběrů ze tří strojů:
- Cessna O-2A Skymaster, U.S. Air Force s/n 68-11067, Forward Air Control, Laos, 1970
- Cessna O-2A Skymaster, U.S. Air Force s/n 68-10999, Flt Lt. David Robson (RAAF),
19th TAAS USAF, Vung Tau, Vietnam, 1969
- Cessna O-2A Skymaster, U.S. Air Force s/n 68-11013
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: