Léto 1989, JZD Mír Neveklov. Bylo léto a jako každý rok v tuto dobu se objevil „Štefan“ aby i tentokrát pomohl místním zemědělcům splnit plán na 112%. Ovšem tentokrát to dopadlo trochu jinak. Během jednoho dne při práškování nad polem kukuřice došlo náhle k poklesu výkonu motoru a Štefan musel urychleně nouzově přistát. Po půldenním hrabání se v motoru bylo jasné, že závadu není v jeho silách opravit a zavolal tedy na pomoc továrního technika. Ten po několika dnech dorazil na místo a po prohlídce motoru prohlásil, že motor musí ven a odvézt na dílnu. Bylo domluveno, že se pokusí co nejdříve domluvit další techniky a dopravu na odvoz motoru. Štefan se tedy rozloučil s předsedou JZD a odjel domů vlakem. Čmelák zůstal stát na poli a čekal… Předseda několikrát urgoval opravu, protože jim letadlo překáželo na poli, ale nejdřív nebyli lidi a potom zase čas je tam poslat.
Až přišel podzim a s ním 17. listopad. Všechno se měnilo a nikdo neměl čas se starat o porouchané letadlo někde na poli. V podniku, který vlastnil toto letadlo se změnilo vedení a teprve další léto roku 1990 se začalo zajímat o jeho osud. Jelikož bylo jasné, že po skoro roce stání na poli bez údržby by bylo složité provádět opravu a celkovou kontrolu, bylo rozhodnuto, že se letadlo rozebere a odveze zpět po zemi. Dva technici se proto rozjeli do JZD a s pomocí místních lidí a techniky odtáhli Čmeláka za nedaleký kravín, kde začali s demontáží. Do konce týdne mělo být hotovo, ale už druhý den byli opět odvolání zpět do domovského závodu kvůli jiné práci. Pokračovat měli až další týden. Jenže uplynul týden, druhý…měsíc, půl roku a Čmelák stále stál částečně rozebraný za kravínem. Až přišel rok 1992 a s ním privatizace. Závod, který vlastnil Čmeláka změnil majitele, JZD opět předsedu a na Čmeláka se úplně zapomnělo. JZD po nějaké době ukončilo provoz a nikoho už nezajímalo letadlo za kravínem. A Čmelák tam stojí dodnes….
Tak teď ještě dodělat jednu rozdělanou starší věc a můžu se pustit do Eduardího Čmeláka, tentokrát v jednom kuse, žlutá mi ještě zbyla
Pořád je co zlepšovat...
Poslední výtvory:
Poslední výtvory:
Aero MB-200 | L-410 T Turbolet |
MIG-21 F-13 Letecké muzeum Kbely | |
Z-37A Čmelák aneb Štefan po 30.letech |