Takže mi chceš tvrdit, že když Harrier bude startovat s tryskami vodorovně nastavenými, tak se taky odlepí na cca těch 50 metrech co má ve zvyku když startuje s naklopenými?
kansas1 píše:Altisku a proč se otáčejí letadlové lodě při startu eroplánů proti větru? ))))
Ďakujem, že si to spomenul. Otáčajú sa preto, aby vzrástla rýchlosť obtekania krídel, čiže aj keď dopredná rýchlosť voči zemi môže byť nižšia, tzv relatívna rýchlosť voči vzduchu bude vyššia a lietadlo bude fungovať skôr aerodynamicky - bude mať dostatok vztlaku na vzlet. Preto.
A to isté platí pre každé lietadlo klasickej koncepcie. Piloti Storchov a novodobí plachtári by mohli rozprávať.
@Kubouš - Harrier štartuje v dvoch režimoch - vertikálny štart a štart skrátený. Pri vertikálnom štarte sa môžme baviť o jeho maximálnej stúpavosti, ktorá sa meria v metroch za sekundu - skús si zistiť jej maximálnu hodnotu. Pri skrátenom štarte sú dýzy nastavené plne dozadu a po dosiahnutí určitej rýchlosti sú prestavené DOLE, tak, aby ťah motora + aerodynamika mašinu dostali do vzduchu. Keď prestavíš dýzu na Su-57 dole, tak akurát zapichneš pitotku do betónu, nič viac. Na štart potrebuje tá mašina fungovať aerodynamicky, inak neletíš. Rozbeh jednoducho neskrátiš (davidSK), čo môžeš dosiahnuť otočním dýz smerom HORE je po dosiahnutí minimálnej rýchlosti rýchlejšia rotácia okolo osi priečnej, vzrast uhla nábehu (preto mali Phantomy predĺženú podvozkovú nohu, nie aby sa mohli oprieť ) a potom znovu zmenou do nulovej polohy stúpaš.
Chlopy,pravda je ale ta ze vekt.tryska je nanic ked nieje poriadna aerodynamika masiny.Letiet dokaze vsetko.Tusim aj F-8 ci ktora to bola ,podvesena a s sklopenymi kridlami odstartovala.
Let je rovnováha sil, působících na letadlo. Tedy aerodynamický vztlak proti hmotnosti a tah motoru proti odporu vzduchu. Vzhledem k tomu, je při dané konfiguraci křídla a úhlu náběhu nutno dosáhnout rychlosti, kdy vztlak dosáhne hmotnosti letadla. Doba, nebo dráha k tomu potřebná je daná dosažitelným zrychlením, a to je při dané hmotnosti závislé jen na tahu motoru. Pěkný den všem.
jpeky: Tá F-35 je určite fotka z nejakých testov. Vypustenie brzdiaceho padáku v takejto výške by malo zmysel jedine pre potreby prudkého zníženia rýchlosti. Napr. pred katapultážou. Keďže ten padák sa nedá zatiahnuť ale po vypustení len odhodiť, tak pristávať z takejto výšky s tým padákom nebude. Inak brzdiace padáky majú tuším len nórske F-35A. U ruských mašín je možnosť vypustenia brzdiaceho padáku za účelom skrátenia výbehu asi relatívne bežná vec. Asi to súvisí s konštruktérskou filozofiou dimenzovania podvozku. Zopár príkladov: https://www.youtube.com/watch?v=g4jMkJiCTLE http://www.planes.cz/cs/photo/1031867/m ... aslav-lkcv Už sa to rozoberalo tu: viewtopic.php?f=1&t=20623&start=225
Ostatní: Aj keď sa to mnohým nebude páčiť, Atlis a aj Matena majú pravdu. Aj keď Atlis to mohol napísať jasnejšie. Klasické lietadlo letí vďaka rýchlosti. A to RÝCHLOSTI VOČI VZDUCHU!. Nie voči zemi. Preto sa lietadlové lode otáčajú proti vetru. A preto piloti (hlavne v aerokluboch, ale nie len oni) sledujú smer vetra a podľa toho volia smer pre vzlet (kriticky dôležité hlavne v lete na obed a poobede...). To isté mimochodom platí aj pre pristátie. Vo všeobecnosti platí zlaté pravidlo: "Šti po vetre, štartuj a pristávaj proti vetru." Ale späť k rýchlosti voči vzduchu. Tá sa získava ťahom motora. Ak keď sa dosiahne rýchlosť dostatočná pre danú konštrukciu krídla / lietadla, začnú pôsobiť aerodynamické sily tak, ako je požadované. To znamená, že vztlaková sila prekoná tiažovú silu. A teraz výnimka: Harier, F-35B, Jak-141, ale aj V-22 Osprey nie sú KLASICKÉ lietadlá. Nemajú len jeden zdroj ťahu, teda trysku / trysky na konci trupu, ale majú aj iný, dodatočný zdroj ťahu, ktorého primárnym účelom nie je zvyšovať rýchlosť voči vzduchu (a teda aerodynamicky zvyšovať vztlak), ale priamo poskytovať tlakovú silu pôosobiacu proti tiažovej sile.
Tak to neviem. Ale ani netvrdím, že viem všetko. Skôr naopak. Ale mašinu ľahko dostaneš do pádu tak, že stiahneš ťah a zvýšiš uhol nábehu. Aj pre účely testov vývrtiek sa tiež používajú padáky, ale tie vyzerajú inak.