Také se stane, že najdeme zmínku třeba o typu letadla, ale žádné další podrobnosti a možná to někdo ví a mohl by přispět třeba sériovým číslem.
Viděl bych to tak, že do tohoto příspěvku budu psát všechny záznamy v jednotném formátu. Vaše poznatky pište do komentářů a já to budu čas od času přepisovat sem nahoru, aby to bylo všechno pohromadě a podle abecedy. Je to tak OK, nebo má někdo lepší nápad?
Formát:
Typ letadla imatrikulace/SN
Pilot
Stručný popis
Zdroj
Aérospatiale-BAC Concorde
Lubor Obendrauf
Lubor Obendrauf je dnes už bývalý dopravní pilot, v mládí se mu však podařil husarský kousek - jako jediný český pilot ve Francii několikrát pilotoval legendu mezi dopravními letadly - Concorde.
www.flying-revue.cz
Airspeed AS.57 Ambassador
Karel Kuttelwascher
S letounem létal po druhé světové válce jako civilní pilot BEA.
http://www.acr.army.cz
Albatros D.III 153.15, 153.36, 153.80
Julius Arigi
Rakousko-Uhersko, Flik 55J, 1917; 13 sestřelů na těchto letounech
The Aerodrome
Aviatik D.I 238.30, 258.51, 338.01, 338.02
Julius Arigi
Rakousko-Uhersko, Flik 6/Flik 1J, 1917; 7 sestřelů na těchto letounech
The Aerodrome
Avro Lincoln
Áda Zelený
214. sqdn RAF, Peterborough, 1950
www.valka.cz
Avro Shackleton MR.1A WG525/220-P, WB823/220-N, VP257/220-K, WG508/220-L
Avro Shackleton MR.2 WR969/220-Q, WR958
F/Lt Václav Bergman
220. peruť Coastal Command 1956 - 1957
Více v REVI č 92 a L+K 26 1992
Avro Shackleton T.4 VP259
Karel Ščastný (expilot 311.sq, 16. 7. 1941 sestřelen a zajat do konce války)
Jako instruktor řídil 10. 1. 1958 s F/O Nemsdenem letoun typu Shackleton T.4 (Maritime Operational Training Unit, RAF). Při výšce oblačnosti 900 stop (300 m) narazili ve výšce 800 stop do stromů a poté do terénního převýšení u Heldon Hill, Elgin ve výšce 760 stop. Letoun se vznítil, Ščastný a Nemsden byli zabiti, 4 členové osádky zraněni. K. Ščastný byl vinen tím, že v bezpečnostním prostoru neprovedl výstup do bezpečné výšky. Nemsden nesplnil Ščastného rozkaz dodržet výšku 900 stop.
http://www.acr.army.cz
Aviation Safety Network
Avro York
Karel Kuttelwascher
Od roku 1943 působí u 32. Maintenance Unit v St. Athan jako testovací pilot převážně vícemotorových strojů.
http://www.acr.army.cz
Bell P-39Q Airacobra N40A
Mira Slovák
Soukromý letoun (závodní).
Foto
Blériot-SPAD S.66 F-AEBK
František Lehký
Letoun havaroval u obce Královec (okr. Trutnov) 5.6.1928. Pilot Fr. Lehký přežil, jeho kolega Franz Przybilski z Varšavy na následky havárie zemřel.
Letecká badatelna
Boeing B-29 Superfortress "Enola Gay"
Joe S. Stiborik
Střelec účastnící se náletu na Hirošimu. Jeho rodiče pocházeli z Čech. Údajně od Žďáru nad Sázavou.
Wikipedia
Boeing B747 Jumbo Jet Continental Airlines
Mira Slovák
Kapitán letounů B707, DC-10 a B747 u Continental Airlines
Článek (ENG)
Boeing Washington (B-29 Superfortress)
Áda Zelený
149. sqdn RAF, Lincolnshire, 1950-1952
www.valka.cz
Bréguet Bré 691AB.2 No.19
Karel Vildomec, František Sixta
Armée de l'Air, GBA II/54
CS letci
Caudron C.714 C.1 Cyclone Bílá 9
Ladislav Uher
Armée de l'Air, Groupe de Chasse GC I/145 "Varsovie"
www.valka.cz
DH.89B Dragon Rapide NF857 (DH Dominie Mk.II - verze pro výcvik radistů a navigátorů)
Josef Horák
Havaroval 18. 1. 1949 v kopcích 1,5 km severně od Chipping Sodbury za nízké oblačnosti a dohlednosti asi 1000 yardů. Pilot nedodržel stanovenou výšku a předpisy pro let za ztížených povětrnostních podmínek. V letounu byl sám.
http://www.acr.army.cz
DH.98 Mosquito PR.34
Miroslav Mansfeld
No. 13 Squadron RAF, 1948-1952
Wikipedia
DH.100 Vampire Mk.I XL-N
Jiří Maňák
No.226 Operational Conversion Unit of Meteor, Bentwaters, Suffolk. 25. 4. - 20.5. 1947
Wikipedia
DH.103 Hornet F. Mk.3 PX344
Horymír Bretšnajder (Boček) (Pilot ve výcviku, výcviková peruť Dálného východu - Seletar Singapore)
Havaroval dne 01. 4. 1953 v 19.55 hod. při nočním výcviku. Pilot byl upozorněn, aby se v případě zhoršeného počasí vrátil na základnu. V 19.34 hod. udával svoji výšku 9500 stop. Další zpráva již nebyla přijata. Stroj byl nalezen 14 mil východně od města Malacca (Malajsie). Mrtvola pilota byla nalezena druhý den, stále připoutaná v pilotní kabině. Důvody: povětrnostní podmínky a celková nezkušenost pilota v nočním létání.
http://www.acr.army.cz
Douglas DC-4 F-BBDE, s/n 42937
Jan Sládek
Předválečný pilot CIDNA a Air France, za války člen FAFL. S uvedeným strojem havaroval 12.6.1950 v Bahrainu na lince Saigon-Paříž, v etapě z Karáčí do Bahrainu. Byl jedním z 4 přeživších (40 obětí).
PDF - report o nehodě
English Electric Canberra B Mk 2 WD984
Bohumil Vladimír Sigmund (navigátor 311.sq)
5. 3. 1952 odstartovala Canberra WD984 v 11.40 hod. z letiště RAF Birnbrook na cvičný let v jeho okolí. Pilot seržant Ford prováděl řízený sestup a byl na přistání dlouhý. Letoun byl viděn, jak za sněžení mizí za obvodem letiště. Potom byl spatřen dvěma civilisty, jak ve sněhové vánici a malé výšce ostře zatáčí. Levé křídlo přitom zachytilo o zem a letoun se rozpadl. Celá posádka zahynula. B. Sigmund je pochován na hřbitově Sv. Marie při kostele Sv. Gabriela v Birnbrook, hrabství Lincolnshire.
http://www.acr.army.cz
Fournier RF4D N1700
Mira Slovák
Soukromý letoun.
CFIA
Gloster Meteor F Mk.III XL-H, EE364 (motory Rolls-Royce Derwent I)
Jiří Maňák
No.226 Operational Conversion Unit of Meteor, Bentwaters, Suffolk. 25. 4. - 20.5. 1947
Gloster Meteor F Mk.III asi EE232 (motory RR W.2B/23C Welland)
Tomáš Kruml
4.6.1945 Tangmere, CFE (Central Fighter Establishment)
Gloster Meteor Mk.VII
sgt. František Bartoš
Létal u 28.sqn v Honkongu též na Vampirech (Mk.V ?) a Meteorech VII (možná i jiných verzí FR). Zahynul 17.9.1952 na Meteoru Mk.VII v Gloucesteru. Je možné, že létal i na Spitfirech vyšších verzí (FR Mk.18) které měla tato peruť ve výzbroji v době jeho působení.
katalog k výstavě Rytíři nebes, 2017
Gloster Meteor PR.10
Miroslav Mansfelf
No. 13 Squadron RAF, 1952-1956
Wikipedia
Grumman F-8F Bearcat N9885C
Mira Slovák
Soukromý letoun (závodní).
CFIA
Handley Page Hampden Mk.I P4318
Sgt. Jaroslav Šála
4.FPP (Ferry Pilots Pool), 15.12.1940 nehoda - nouzák v důsledku nepříznivého počasí v North Thoresby, poblíž letiště Kemble. Sgt. Šála nezraněn
Jiří Rajlich, Na nebi hrdého Albionu, část 7, str.123
Handley Page H.P.67 Hastings
Áda Zelený
241.sqdn., Lyneham, 1950
www.valka.cz
Hansa-Brandenburg C.I 61.64
Julius Arigi
Rakousko-Uhersko, Flik 6, 1917; 7 sestřelů na tomto letounu
The Aerodrome
Hansa-Brandenburg D.I 28.06, 28.08
Julius Arigi
Rakousko-Uhersko, Fluggeschwader I, 1917; 5 sestřelů na těchto letounech
The Aerodrome
Hawker Tempest TT Mk.V Kód jednotky WH, sériové číslo neznámé
R. B. Velvarský
Přelétával Tempesty z Acklingtonu od APS (Armament Practice Station) k nově vzniklé 223. OCU v Pembrey na přelomu let 1952/53.
podrobněji v REVI č. 70 2007, článek "Anděl strážný byl můj co-pilot"
Lockheed P-38L Lightning S/N 44-53186, N505MH
Mira Slovák
Soukromý závodní letoun, 1963
Warbirds Resource Group
Polikarpov R-5 "Razante"
Karel Vejvoda
Španělské republikánské letectvo, Grupo de Aviacion 15, Quintanar de la Orden, 1936
valka.cz
Polikarpov R-Z "Natacha"
Karel Vejvoda
Španělské republikánské letectvo, Grupo de Aviacion 15, Quintanar de la Orden, 1936
vhu.cz
PZL P.7a
František Vyhnis
Dęblinské letiště, Polsko, 2. 9. 1939
valka.cz
Short Sunderland Mk.V
Áda Zelený
Základna RAF Changi (Singapur), 1953
www.valka.cz
Short Sunderland Mk.V RN282, "X"
Václav Bergman
209. peruť v Seletaru v období 1950-1953. Další Sunderlandy se kterými létal: SZ560 "W", SZ571 "Y", SZ578 WQoZ, SZ566 "Z" a další
Podrobněji v REVI č.91 a 92, a v L+K č.26 1992
Vickers Valetta C.1
Vladimír Nedvěd
78. sq. RAF Fayid, Egypt 1950-1954
Traces Of War
Vickers VC.1 Viking
Karel Kuttelwascher
S letounem létal po druhé světové válce jako civilní pilot BEA.
http://www.acr.army.cz
Vickers Viscount
Karel Kuttelwascher
S letounem létal po druhé světové válce jako civilní pilot BEA.
http://www.acr.army.cz
Vickers Warwick
Karel Kuttelwascher
Od roku 1943 působí u 32. Maintenance Unit v St. Athan jako testovací pilot převážně vícemotorových strojů.
http://www.acr.army.cz
Vickers Wellington T Mk.X RP382
Bořivoj Šmíd
Wellington MKT 10, RP 382 1.navigační školy v Hullavingtonu odstartoval na navigační cvičení. Havaroval 1 míli východovýchodně od Grittletonu, hrabství Wiltshire. B. Šmíd a důstojnický kadet J. Lindsay, žák-navigátor, byli zabiti, navigátor aspirant W. A. Philp byl těžce zraněn.
http://www.acr.army.cz
Wibault-Penhoet 282-T12 F-AMYD
František Lehký
Havárie na Štědrý den roku 1937 u Zhůří na Šumavě
Letecká badatelna
Technet
Wikipedia
Naposledy upravil standa_ent dne 07 črc 2019, 20:04, celkově upraveno 20
Původně jsem si chtěl jen tak pro radost složit pár kousků a připomenout si koníček z dětství. Když jsem byl malý, představoval jsem si, jak mám kompletní sbírku podle knihy Letadla československých pilotů v 1/32. Pak jsem přišel na to, že je to nereálné. Nicméně už to mám skoro kompletní, akorát v 1/72 (aktuálně 665 postavených).