Protože do příspěvku lze vložit jen 10 obrázků, zde je zbytek odkazů na dobové zdroje ohledně vázání lan na lodích 17. a 18. století, které jsem sehnal narychlo - jistě se dají na webu najít další:
Francouzská třípalubová řadová loď - lodní názvosloví. Žádné kolíky na bocích.
Sbonski de Passabon - Plan de Plusieurs Batiments de Mer avec leurs Proportions 1690
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ponts_français_de_104_canons_vers_1690.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Coupe_d%27un_trois-ponts_fran%C3%A7ais_de_104_canons_vers_1690.jpg
Blaise Olivier - Traité de construction navale 1735. Dobové pojednání o konstrukci válečných lodí od předního francouzského lodního stavitele. Žádné kolíky na bocích v nízkém zábradlí.
https://ancre.fr/fr/reimpressions/77-traite-de-construction-navale-1735-.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/Blaise-Joseph_Ollivier
Blaise Ollivier byl v r. 1737 vyslán ministrem námořnictva na tajnou špionážní misi do Anglie a Holandska, aby prozkoumal konstrukci a stavbu lodí v těchto zemích - po návratu sepsal zprávu, v níž porovnal jejich konstrukční řešení s francouzskými. Ze srovnávaných 160 konstrukčních prvků považoval 100 anglických řešení za lepší, než francouzská. V podřadné literatuře o lodích jsou uváděn francouzské lodě jako výrazně lepší, než anglické.
Remarques sur la marine des Anglais et des Hollandais faites sur les lieux en 1737.
https://ancre.fr/fr/ouvrages-de-base/43 ... ndais.html
Francouzská 80-dělová řadová loď LE TONNANT z r. 1743, dobový loděniční model. Žádné kolíkové lavice na bocích.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Tonnant_(1743)
Francouzská 70-dělová řadová loď, plán z dového pojednání o stavbě lodí -Duhamel du Monceau: Éléments de l'architecture navale ou Traité pratique de la construction des vaisseaux, 1752. Žádné kolíkové lavice na bocích.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Coupe_d%27un_vaisseau_de_guerre_de_70_canons.jpg
Vydání z r. 1752:
https://ancre.fr/fr/reimpressions/71-elements-architecture-navale-duhamel-monceau-1758.html
LE NORTHUMBERLAND, francouzská 74-dělová řadová loď třídy Annibal, postavená v roce 1780 v Brestu.
http://a401.idata.over-blog.com/2/52/62/62/Gaillards/0179.jpg
Gabriel Bray sloužil jako 2. poručík na britské fregatě HMS PALLAS v letech 1774-1776. Jeho sbírka kreseb (Original sketches by G. Bray, RN 1775), je známá pod názvem Bray Album. Bray na obrázcích zachytil každodenní život na palubě královské válečné lodi druhé poloviny 18. století. Obrázek níže zachycuje námořníka na hlídce na přídi - vidíme zde zajištěné příďové dělo, lano stočené na palubě na tzv. sluníčko, a vlevo také lano, uvázané na sloupku nízkého zábradlí. Hlavy sloupků mají nahoru rozšířující se tvar speciálně pro vázání lan, aby lana nesklouzla. Při slabém větru pluje loď velmi pomalu a tak námořník mající volno po službě sedí na ráhnu čelenové plachty (dolní blindy) a loví ryby harpunou.
A ještě jedna scéna z paluby anglické válečné lodi - HMS DEAL CASTLE z r. 1775 - tady na velitelské palubě (quarterdeck) mají lana uvázaná na zábradlí.
Lana se vázala na hlavy sloupků nízkého zábradlí buďto na jeden, nebo na dva sousedící, pokud bylo místo. Na obrázku z dobové anglické příručky pro námořníky od Davida Steela The Elements and Practice of Rigging and Seamanship z r. 1794 je červeně označen způsob vázání na dvě sousední hlavy sloupků na zábradlí.
Jak vidno, na skutečných lodích byla řada věcí jinak, než v modelářském světě a lana se vázala i bez kolíků......