Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Fokker F.VII

Odeslat odpověď
Příspěvků: 15 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Fokker F.VII

Příspěvekod Michal Dub » 25 úno 2017, 19:30

Máte někdo ponětí, co je to za bazmek na okraji křídla? Našel jsem to zatím na OK-AFA a OK-AFE, teda jestli se jedná o totéž, viz snímky:

Bazmek_AFA.jpg
OK-AFA

Bazmek_AFE.jpg
OK-AFE

Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod zbyna » 26 úno 2017, 16:18

Obdobné zařízení se dá najít na fotkách i dalších Fokkerů VII, IX a také např. Letova Š-32. Podle monografie Letov Š-32 by se mělo jednat o "výmetná zařízení pro signální světlice".
Letov 32 csa 2818793.jpg

OK-AFB nese jinou konstrukci, vypadá to jako závěsník osvětlovací pumy/rakety...
OK-AFB_F.jpg

Naposledy upravil zbyna dne 27 úno 2017, 01:16, celkově upraveno 3
zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod standaslechta » 26 úno 2017, 16:49

Nebude to na způsob tohohle (Avia Bn-534). No nevím jak moc Aerolinky lítaly v noci,ale když MVP stavělo světelné věže.
Přílohy
Nosiholt.jpg
Uživatelský avatar
standaslechta
 
Příspěvky: 3840
Registrován: 21 pro 2014, 08:40
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod Pavel Klouček » 28 úno 2017, 17:36

Než jsem našel obrázky a vymyslel teorii, odpověděli kolegové. Taky si myslím, že to byly výmetnice světlic. Na Fokkerech se objevily až časem, mám fotky na AFA, kdy nic takového nenese, pak je tu varianta s podvěšeným "bazmekem" na tyči pod křídlem a končí to variantou z tvých fotek. Na stroji AFD foceném v Liberci jsou ty výmetnice odkloněny, aby střílely víc do boků.
Přílohy
Fokker VII Liberec.jpg
FVIIb3m_AFA_AFB.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod Michal Dub » 28 úno 2017, 22:42

Díky všem za ohlasy, více či méně potvrzujete moje myšlenky - zkusíme to ale trošku rozvést. Signální světlice měly něco signalizovat (barevně) nebo měly jen osvětlit prostor pod letounem? Osvětlovací pumy/rakety se odhodily nebo zůstaly v závěsníku/držáku a osvětlovaly prostor pod/před letounem?
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod Pavel Klouček » 01 bře 2017, 11:41

Osvětlovací pumy a rakety osvětlují prostor pod/před letounem. Když bys to odpálil na letadle, tak ho jednak nejspíš podpálíš a pak by pilot asi delší dobu nic neviděl. Standardně se využívaly k osvětlení prostoru při nočním bombardování apod., ale v době míru by mohly pomoct při nočním přistání či za mlhy. Jak přesně ale fungovala ta signalizace na Fokkerech netuším. Podle směrování bych tipnul, že to střílelo šikmo dolů a do strany.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod zbyna » 01 bře 2017, 12:20

Oldřich Doubek popisuje použití osvětlovací pumy při nočním létání v armádě, předpokládám, že civilní použití mohl být obdobné:
"Letadlo vezlo hořčíkovou pumu, kterou v případě nutnosti nouzového přistání mimo letiště mohl pilot vypustit a osvětlit jí krajinu. Vydržela hořet asi 8 až 10 minut a z výše 1000m dobře osvětlila krajinu v rozloze jednoho kilometru čtverečního."

Tak sedmičky ČSA tu máme komplet.
F-VIIb OK-AFC.jpg

F-XVIII ČLS má tu konstrukci pouze na jedné půlce křídla.
F-XVIII OK-AIR.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod Michal Dub » 03 bře 2017, 20:52

Ta osvětlovací puma mohla hořet 8-10 minut, ale jak dlouho z té výšky 1000 metrů padala dolů - 1-2 minuty? Jinak jsem asi vypozoroval, že signální světlice na typu Fokker F.VII ČSA mají ty stroje, které mají praporový znak na směrovce a nemají rozepsánu dopravní linku ČSA pod okny.
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2152
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod Pavel Klouček » 05 bře 2017, 11:45

Ono to bude souviset spíše s obdobím, nejspíš to ve finále nesly všechny.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod standaslechta » 09 bře 2017, 20:52

Michal Dub píše:Ta osvětlovací puma mohla hořet 8-10 minut, ale jak dlouho z té výšky 1000 metrů padala dolů - 1-2 minuty? Jinak jsem asi vypozoroval, že signální světlice na typu Fokker F.VII ČSA mají ty stroje, které mají praporový znak na směrovce a nemají rozepsánu dopravní linku ČSA pod okny.

Padala pomalu na padáku.
Uživatelský avatar
standaslechta
 
Příspěvky: 3840
Registrován: 21 pro 2014, 08:40
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod IvanD » 07 zář 2018, 12:19

Mam rozpracovaneho Fokkera F.VIIb OK-AFA od Valomu (horsi model som este nerobil) a narazil som na tento snimok z hora. Otazka znie: Boli kridla naozaj v hlinikovom nátere? Ten rozdiel v porovnani s tmavou hnedou sa mi zda maly... Okrem toho ma zaskocili tie pasiky na kridle - tiez netusim aka to moze byt farba. A este, ze chyba lava palivova nadrz na kridle alebo co to bolo. (kridlo mam prilepene a je to v surfe - bude sa to blbo brusit)
Přílohy
tgm_004.jpg
Momentálne na stole: Aero Ab-11 (Special hobby 1/72)
Posledné hotové: Spitfire PR MK.IA (Eduard+Pavlamodels 1/48), Spitfire Mk.I (Eduard 1/48)
Uživatelský avatar
IvanD
 
Příspěvky: 596
Registrován: 22 led 2006, 21:55
Bydliště: Prešov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod jenda58 » 14 pro 2018, 19:52

72096-Avia-Fokker-F_VIIb__1.jpg

Vyšlo toto. Je to přebal starších výlisků s novými obtisky. A ty se bohužel nepovedly (když čtu předchozí příspěvek, tak ani model). Kokardy jsou snad odpovídající velikosti, ale plukovní znaky jsou nepoužitelné, jsou v M 1:50 (9 x 10 mm), stejné výšky jako písmena. Skutečné znaky měly rozměry 45 x 50 cm, tj. 1:72 6,25 x 7 mm. Vzhledem k tomu, že zde létal jen jeden kus u LP 5, bude asi obtížné tento znak sehnat. Zkoušel jsem projet zbytky a našel jsem toto: sada znaků Extratech, Š-16 (KP)-použitelný, nezažloutlý aršík, rozměry OK, MB-200 (KP)-silný a zažloutlý lak, rozměry OK.
Upozornil jsem výrobce a bylo mi sděleno, že to zkazil grafik a že zkusí náhradu. Otázkou je taky lem kokard, zde modrý a červený.
Ovšem při tom hledání jsem narazil na ještě další zkažené znaky: poměrně nový Š-328 (SH) má znaky rozměrů 7 x 8 mm, tudíž taky větší!
Co mě ovšem při tom hledání překvapilo příjemně, že všechny znaky od AZ/KP velikostně odpovídají předpisu.
jenda58
 
Příspěvky: 5932
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod kvaker » 15 pro 2018, 15:28

jenda58 píše:
72096-Avia-Fokker-F_VIIb__1.jpg

Vyšlo toto. Je to přebal starších výlisků s novými obtisky. A ty se bohužel nepovedly (když čtu předchozí příspěvek, tak ani model). Kokardy jsou snad odpovídající velikosti, ale plukovní znaky jsou nepoužitelné, jsou v M 1:50 (9 x 10 mm), stejné výšky jako písmena. Skutečné znaky měly rozměry 45 x 50 cm, tj. 1:72 6,25 x 7 mm. Vzhledem k tomu, že zde létal jen jeden kus u LP 5, bude asi obtížné tento znak sehnat. Zkoušel jsem projet zbytky a našel jsem toto: sada znaků Extratech, Š-16 (KP)-použitelný, nezažloutlý aršík, rozměry OK, MB-200 (KP)-silný a zažloutlý lak, rozměry OK.
Upozornil jsem výrobce a bylo mi sděleno, že to zkazil grafik a že zkusí náhradu. Otázkou je taky lem kokard, zde modrý a červený.
Ovšem při tom hledání jsem narazil na ještě další zkažené znaky: poměrně nový Š-328 (SH) má znaky rozměrů 7 x 8 mm, tudíž taky větší!
Co mě ovšem při tom hledání překvapilo příjemně, že všechny znaky od AZ/KP velikostně odpovídají předpisu.


Tak třeba to budou prodávat se slevou, když obtisky jsou vlastně na kočku.
Jinak u popisu plukovních znaků (odznaků) není úplně jasné, jestli lemovací čára byla součástí rozměru znaku (tedy uvnitř znaku), nebo nebyla (vně znaku). V duhém případě by pak rozměr v 1/72 byl 6,6x7,3mm.
kvaker
 
Příspěvky: 347
Registrován: 04 led 2008, 14:16
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod jenda58 » 15 pro 2018, 22:37

No, tento detail mi unikl. Asi platí 2. varianta. J. Krumbach uvádí : ...bílým obdélníkem o rozměru 45x50 cm. Obdélník sám byl lemován (barevnou), 12 mm silnou čárou. Takže přidat 0,3 mm, díky za doplnění.
jenda58
 
Příspěvky: 5932
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Fokker F.VII

Příspěvekod Stoupa » 19 kvě 2023, 18:36

Obrázek
Stoupa
 
Příspěvky: 62
Registrován: 31 bře 2012, 21:32
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 15 • Stránka 1 z 1

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY