Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Ostatní ‹ Výrobci, Prodejci ‹ BRENGUN - HAULER - HQT
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Letov Š-16.1 BRP72014

Odeslat odpověď
Příspěvků: 85 • Stránka 5 z 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod standa.e » 06 říj 2014, 21:27

Ad podvozek: Jsem prosím amatér a na L.16 se jen s láskou dívám, ale při procházení snímky na internetu jsem si všiml ještě jedné věci týkající se podvozku. Vzpěra do tvaru převráceného V, kde špička je v ose trupu a konce ramen u koleček, jako by vykazovala ještě jednu zvláštnost - u strojů s "nižším posezem" je rovná.
s-16-nizkyposez.jpg

Ale u mašin, kde se zdá být podvozek vyšší, jako by byla prohnutá (může zkreslovat objektiv fotoaparátu?). Zároveň je zřetelná větší vzdálenost mezi kolečkem a křídlem.
s16-vyssi posez.jpg

Nejdřív jsem si myslel, že to bude souviset nějak s odpružením a zatížením stroje (že funguje jako listové pero), ale pak jsem narazil na snímek jiného stroje v letu...
s16_f1-vyssi.jpg
s16_f1-vyssi.jpg (8.92 KiB) Zobrazeno 12693 krát

A i tam je ta vzpěra podvozkových noh prohnutá. Je ale také pravda, že vzdálenost mezi kolečkem a křídlem je menší...

No, mám z toho v hlavě docela bordel ;) Existuje nějaké vysvětlení? Podchycuje toto stavebnice?

A když už jsme u toho - hádám správně, že by možná bylo přesnější u dálkového stroje podvozek zkrátit? Minimálně ta PR mašina má posez nízký (alespoň se mi to tak jeví). Dík za radu či názor.
standa.e
 
Příspěvky: 126
Registrován: 16 bře 2012, 22:27
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod JTB » 07 říj 2014, 12:21

Standa: ano, u Skálova stroje (a jeho dvojníka) by měl být podvozek kratší a při stavbě to bude potřeba upravit. Ostatně, tak ta debata vlastně začala.

Podrobně jsme to rozebírali už výš, ale zopakuju to: každá Š-16 až do léta 1930 létala s krátkým podvozkem, v létě se začal zkoušet dlouhý na strojích pro závody Malou dohodou a Polskem (kde byla především verze Š-616) a od zimy 30/31 se začaly postupně měnit podvozky na všech dosud vyrobených Š/Šb-16 a dostala je i poslední série, dodaná v roce 1932.

Proto je trošku komplikovaná i ta Vaše otázka - u toho letového snímku si nejsem jistý, jestli to není trochu optický klam, způsobený pozadím na pomezí stromu a oblohy. A ten prostřední snímek je teprve problematický, protože jde ve skutečnosti o Š-816, nejspíš Š-816.1. A to je věru zajímavý stroj - původně Š-16.5, pak Š-416.1 a Š-516.1.

Během trápení s verzí 416 se zřejmě měnil podvozek, už tady mohl být atypický, a ve verzi 516 se zase používaly bačkory na kola. No a na té fotce 816ky jsou použity pneumatiky s bílými boky, stejně jako na sériových Š-616 - a to je další potenciální problém. Budu citovat Mitteho: "... podvozek překonstruovaný do podoby s hydropneumatickými vzpěrami trpěl vykláněním kol z rovnoběžných rovin a tak docházelo k velkému brzdícímu momentu. To mohlo v kombinaci s použitím brzd vést až k "zakopnutí" letounu." Ale tohle by tu uměl rozklíčovat zřejmě opět jen pan Studený. :)

Jinak tuším Rajlich se Sehnalem měli v knize Vzduch je naše moře vzpomínky majora Smrčky z VTLÚ, který Š-416 zalétával a je tam docela podrobný popis, co všechno se na ní měnilo. Knihu bohužel nemám po ruce.
Naposledy upravil JTB dne 07 říj 2014, 23:13, celkově upraveno 1
2017 / 1:72
Hurricane Mk.I late (konverze Fix), Gauntlet (AZ), B-534/III (Eda), B-534/I (RS), D-500 (Směr).
B-534/I (Eda).

Patlák:
B-534/I+II (Eda), Blenheim Mk.I (Fix), A-100 (KP)

Chráněnou dílnu už do domu ne!
JTB
 
Příspěvky: 119
Registrován: 08 led 2014, 23:30
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod Ondřej Kabelka » 07 říj 2014, 13:00

A máte někdo pánové odhad o kolik zkrátit ten podvozek?? Ona to není úplně u modelu prdel to udělat dobře...
Uživatelský avatar
Ondřej Kabelka
 
Příspěvky: 2319
Registrován: 29 bře 2010, 16:03
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod JTB » 07 říj 2014, 18:25

Podle fotek to vychází zhruba na polovinu průměru kola. Možná by nebylo od věci na tyhle experimenty vzít část dílů ze starého KP a zkusit to nejdřív na něm.
2017 / 1:72
Hurricane Mk.I late (konverze Fix), Gauntlet (AZ), B-534/III (Eda), B-534/I (RS), D-500 (Směr).
B-534/I (Eda).

Patlák:
B-534/I+II (Eda), Blenheim Mk.I (Fix), A-100 (KP)

Chráněnou dílnu už do domu ne!
JTB
 
Příspěvky: 119
Registrován: 08 led 2014, 23:30
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod kvaker » 07 říj 2014, 18:32

Ondřej Kabelka píše:A máte někdo pánové odhad o kolik zkrátit ten podvozek?? Ona to není úplně u modelu prdel to udělat dobře...


Myslím, že pouhé zkrácení stačit nebude. Místa závěsů (kotvení) podvokových noh (vzpěr) v křídle se zřejmě při zvýšení neměnila. Výkres nemám po ruce, ale konstrukční logiku má (vzpěry musely být kotveny buď do žebra nebo do nosníku). Navíc podvozkové nohy byly kotveny proti vzpěrám trup-dolní křidlo, které vlastně byly pokračováním podvozku a přenášely síly od podvozku do konstrukce trupu. Z toho plyne, že geometrie (úhel mezi zadní a přední vzpěrou) podvozkových noh nízkého a vyššího podvozku byla trochu jiná.
Ovšem o kolik byl podvozek zvýšen, nevím.
kvaker
 
Příspěvky: 347
Registrován: 04 led 2008, 14:16
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod vlastabárta » 07 říj 2014, 18:53

nalezeno náhodou mezi traktory, snad se bude hodit
traktor Škoda HT 20 z roku 1929-30.jpg
Letov 16 a Škoda HT 20

Uživatelský avatar
vlastabárta
 
Příspěvky: 506
Registrován: 05 led 2010, 14:09
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod Ondřej Kabelka » 07 říj 2014, 19:20

Pánové připomínky ohledně podvozku beru na vědomí proto bych se nerad pouštěl do větších akcí 8-)
Takže nechám tak a budu o tom vědět. Leč opravovat to nebudu.
Uživatelský avatar
Ondřej Kabelka
 
Příspěvky: 2319
Registrován: 29 bře 2010, 16:03
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod standa.e » 07 říj 2014, 21:45

JTB: Díky za trpělivou odpověď. Ten jeden snímek asi zůstane nevyřešený. Jinak jsem se stavěl u známého nahlédnout do toho Rajlicha a ve věci S.416 je podvozek Smrčkou zmíněn jen v tom smyslu, že byl po nouzovém přistání kontrolován. Zaujal mě tam v té souvislosti snímek odkapotované S.416.1 - tentokrát uchycení podvozkových nohou a vzpěr. Je zřejmé, že byly k trupu přichyceny "bodově", nikoliv celou svou plochou. Většinou je ten detail utopen ve stínu či v ploše. Ale i v traktorovém snímku lze na dvou místech tohle vytušit. Z modelářského hlediska se ale bude muset nejspíš raději lepit celou plochou kvůli pevnosti... No, třeba jsem zase jen objevil Ameriku. ;)

s416_1.jpg

standa.e
 
Příspěvky: 126
Registrován: 16 bře 2012, 22:27
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod Milan Holzapfel » 09 říj 2014, 08:54

Ony jsou to totiž trubky a na nich je teprve profilovaný aerodynamický kryt. Tak proto ta trubka z nich čouhá.
"Myslel jsem, že blbě vidím a .. doktor mi to potvrdil. Teď už v klidu stavím tak jak vidím!"
Rozestavěno (některý už dlóóuho): čs. Spitfire LF Mk.IXe 1/32 , Bloch MB 152C.1, 1/32, P-51D Mustang, 1/32 - Dragon
Uživatelský avatar
Milan Holzapfel
 
Příspěvky: 5415
Registrován: 28 zář 2006, 20:30
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod standa.e » 09 říj 2014, 09:53

Milan Holzapfel píše:Ony jsou to totiž trubky a na nich je teprve profilovaný aerodynamický kryt. Tak proto ta trubka z nich čouhá.

Jojo, ono to z toho vyplývá. Já byl překvapený, že ten aerodynamický kryt nedosahuje až k trupu. Když bude kousek vodícího kolíku dílu stavebnice vyčuhovat, je to vlastně v pořádku ;). Díky.
standa.e
 
Příspěvky: 126
Registrován: 16 bře 2012, 22:27
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod Martin Janoušek » 17 lis 2014, 09:11

Před mnoha lety jsem mluvil s jedním starým pánem, který létal i na Š-16 jako pozorovatel. Říkal, že ta letadla se celá neskutečně klepala, vibrace motoru byly značné. Proto říkal, že je obdivuje, že do toho Tokya to vůbec vydrželi. Jenom taková zajímavost...
MiGy-21MF 1:48 hotovo 9413, Rozestavěné MF: 9805 a 7702+(Tatra141) MiG-21PFM:7909
Uživatelský avatar
Martin Janoušek
 
Příspěvky: 5532
Registrován: 27 říj 2006, 11:01
Bydliště: Znojmo
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod David Hényk » 25 kvě 2015, 13:29

Zdravím pánové, chystáte na MB nějakou další krabku se Šmolíkem? A ještě dotaz na lepty..budou lepty i na Marcel Bloch MB-151? Díky za odpověď a těším se vás na MB =;
Obrázek

HKPM Prostějov
Uživatelský avatar
David Hényk
 
Příspěvky: 6321
Registrován: 04 led 2007, 14:12
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod Aleš Peřík » 26 kvě 2015, 10:43

Další Š-16 bude až na e-day. Do Brna už nic nového nebude, až asi přelom červen/červenec. Na Blocha 151 asi ne.
Královec Čechům!!
Uživatelský avatar
Aleš Peřík
 
Příspěvky: 1175
Registrován: 20 čer 2006, 21:19
Bydliště: Brno
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod David Hényk » 26 kvě 2015, 12:31

Děkuji Aleši za odpověď. Śmolík potěší i na E-Day.
Obrázek

HKPM Prostějov
Uživatelský avatar
David Hényk
 
Příspěvky: 6321
Registrován: 04 led 2007, 14:12
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Letov Š-16.1 BRP72014

Příspěvekod Aleš Peřík » 09 čer 2015, 11:51

Tak pokud se nic nepodělá, tak bychom měli Šmoldu stihnout na MODELLBRNO 2015.
Přílohy
BRP72017 S16.jpg
Královec Čechům!!
Uživatelský avatar
Aleš Peřík
 
Příspěvky: 1175
Registrován: 20 čer 2006, 21:19
Bydliště: Brno
  • WWW
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 85 • Stránka 5 z 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6

Zpět na BRENGUN - HAULER - HQT

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY