Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Auto-Moto ‹ Kamiony a těžká technika ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Volvo F89-38, ČSAD, tahač 4x2 (1/24)

Odeslat odpověď
Příspěvků: 105 • Stránka 1 z 7 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 7
  • Odpovědět s citací

Volvo F89-38, ČSAD, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod nedlloyd » 18 dub 2014, 09:09

25.jpg


Na úvod

Tak a je to tu. Začínám svůj další model. Začínám ho především proto, že si potřebuju trochu oddechnout od stavby Volva F89. To stavím prakticky celé jako mástr a je to docela dřina. Letos mám za sebou vlastně už přes tři měsíce poctivé práce – nejprve na motoru a pak na kabině – a je to vysilující. Potřebuju od kabiny F89 získat trochu odstup než se k ní vrátím a dotáhnu jí. A třeba se mezitím i vrátí z odlévání motory a budu moci taky dotáhnout dvanáctku.

Že začnu něco nového v průběhu jara už tuším několik týdnů a dost pečlivě jsem volil, co to bude. Vždycky jsem ale skončil u nějaké kabiny KFS. Ten správný impuls jsem dostal při telefonování s Láďou Petříkem. Bavili jsme se o tom, že kabinu KFS si určitě postavím, ale ne jako F89 – pochopitelně. Dospěli jsme k tomu, že prvních osmdesát osmiček je postavených docela málo a že by se s výhodou dalo využít té staré masky, která dost výrazně mění proporce auta k tomu, aby nebyly později rozdíly ve srovnání s mojí kabinou tak výrazné. Jako už mnohokrát v minulosti jsem chtěl vytáhnout obtisky firmy den Hartogh a postavit si auto v jejich barvách (měli a pořád mají F88), ale pak jsem si vzpomněl na vcelku málo zdokumentovaná Volva F88 bulharského podniku Teksim ze Sofie. Z mého pohledu je to ideální předloha: původní chromované maska, klasické zbarvení bez obtisků a tematicky přitom představuje to hlavní, co mě zajímá, tedy dopravci východního bloku. Navíc, jako bonus, byla všechna bulharská Volva vždy na trilexech, což mi ještě více pomůže pozměnit celkový vzhled auta a smazat odlišnosti ve vzhledu kabiny KFS a té mojí.

O předloze

Vznik a existence podniku Teksim (na Západě psáno také jako Texim, azbuka nemá písmeno „x“ a nahrazuje ho písmeny „ks“) je spjata se jménem Georgije Najdenova, bulharského bankéře a ekonoma. Teksim byl založen v roce 1962 jako společnost, která měla reprezentovat bulharskou ekonomiku a starat se o dovoz a vývoz nejrůznějšího zboží. Najdenov z něj během následujících let učinil obchodní impérium, které zastřešovalo dovoz a prodej luxusního západního zboží, licenční výrobu Coca Coly v Bulharsku (první v zemích východního bloku) i obchod se zbraněmi. Dopravu provozoval vlastními prostředky – pozemní, leteckou i námořní. Teksim jako obchodní společnost velice dobře prosperoval. Prosperoval až moc a povaha společnosti byla zřejmě až příliš západní na to, aby podnik mohl v rámci socialistického modelu fungovat dále a jeho činnost tak byla v roce 1969 ukončena. Silniční flotila, čítající návěsové tahače tahače Berliet a Volvo F88, byla ještě ten rok přidružena k národnímu dopravci SOMAT. Vozidla dále jezdila v původních barvách, ale původní označení firmy „Teksim Bulgaria, Sofija, TELEX – 567“ bylo z vozidel odstraněno a Naydenov skončil ve vězení.


31.JPG
Původní provedení masky modelu F88 (vpravo) a pozdější plastové (vlevo)

Volvo F88 je dnes ceněným veteránem, v šedesátých letech se ale jednalo o nejmodernější nákladní automobily v Evropě. Se sklápěcí kabinou a přeplňovaným motorem tehdy představovaly zhmotněný sen každého dálkového šoféra. Od typu F89, který jsem dostatečně představil v příslušném vláknu, se v některých ohledech liší. Představují první model, který byl v roce 1965 uveden na trh (typ F89 byl představen až v roce 1970). Vozidla poháněl desetilitrový (přesněji 9,6 litru) šestiválec TD100A o výkonu 260k (TD120A v typu F89 má objem 11,979 litru a výkon 330k). Vozidla byla nabízena se synchronizovanou osmistupňovou převodovkou (typ F89 má ještě předřazenou redukční dvoustupňovou převodovku, tedy celkem 16 rychlostních stupňů). V průběhu výroby (modely F88 a F89 byly od roku 1970 vyráběny souběžně) se některé detaily na modelech F88 měnily a přizpůsobovaly větším a silnějším modelům F89. Původní chromovaná maska chladiče tak byla nahrazena plastovou. Kabiny prvních modelů neměly ve střeše ventilační okénko, stěrače byly umístěné nad okny a na pravé straně kabiny byla nad blatníkem ventilační mřížka. Jiná byla zrcátka i madla na boku kabiny. Odlišnosti byly také v podvozcích vozidel - nejstarší modely na hnací nápravě neměly tlumiče pérování. Očividné je také jiné rozmístění příslušenství na rámu vozidla. Z pozdějších vozidel známe klasickou svařovanou palivovou nádrž umístěnou na řidičem a na druhé straně rámu pak umístěnou schránku s akumulátory a klasické „trojče“ vzduchojemů. Původní modely vyráběné od roku 1965 ovšem měly palivové nádrže podstatně menší bez klasického „švu“ mezi díly, za schránkou s akumulátory pak byly vzduchojemy pouze dva, zatímco třetí byl umístěn v rámu vozidla před točnicí. Díky tomu bylo pod vzduchojemy místo na rezervu.

18.jpg


Tahače Tekcimu jsou navíc ojedinělé v tom, že měly palivové nádrže na obou stranách vozidla, přičemž na každé straně vozidla byl před palivovou nádrží umístěn jeden vzduchojem. Schránka s akumulátory byla s největší pravděpodobností umístěna vzadu pod rámem. Na dobové fotografii jednoho z vozidel je patrné vyvedení hadic a kabelu pro návěs před točnicí a jejich zavěšení na otočném rameni tak jak je to dnes obvyklé činit s hydraulickými hadicemi. Vozidla byla na kolech Trilex se zadní reduktorovou nápravou. Co do příslušenství vozidla nejsou nijak pestrá. Klasické je umístění cedule TIR a MPZ s písmeny BG na předním nárazníku a jinak se na dobových fotografiích neliší snad s výjimkou zadních blatníků a umístění mlhových světel buď v nárazníku, nebo pod ním.

Můj model bude reprezentovat vozidlo na přelomu šedesátých a sedmdesátých let tak jak je zachycují dobové fotografie, tedy již po převzetí SOMATem.
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
Jediná známá fotografie tahače 6x2. Povšimněte si kompletních popisů i na kabině vozidla. Tyto popisy jsou fotograficky doloženy na tahačích Berliet, na dostupných fotografiích je ale nemá jediný tahač F88 4x2.

36.jpg
Detail původní chromované masky chladiče s odklopnou klapkou pod ním. Vpravo vidíte nalévací hrdlo motorového oleje, šofér právě kontroluje hladinu oleje měrkou umístěnou vedle.

Naposledy upravil nedlloyd dne 25 čer 2020, 18:53, celkově upraveno 8
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8893
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod awan07 » 18 dub 2014, 09:16

S tou azbukou jsi mě dostal. Myslel jsem si, že jen zdvojuješ vlákno pro cizojazyčné příslušníky a ty zatím zakládáš další poučné okénko do historie. Tak už se těším na model. :celeb:
Stavím pomalu,ale jistě
Uživatelský avatar
awan07
 
Příspěvky: 1698
Registrován: 14 lis 2008, 16:40
Bydliště: Ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod nedlloyd » 18 dub 2014, 09:37

Model bych chtěl mít hotový během pár měsíců. Stavbu tomu přizpůsobím - nechci si to moc komplikovat. Motor TD100A je trochu jiný, ale předělávat ho nebudu - nebudu dělat sklápěcí kabinu, protože na kabině KFS by se toho muselo hodně předělávat. Tím pádem mám motor vyřešený a poslouží mi obyčejný ze stavebnice Italeri Volvo F12. Úpravy na kabině z venku budou, ale jen pár a teď si ani na všechny nevzpomenu, no uvidíte to postupně při práci. Co do detailů a barvení, předpokládám, že to bude tak nějak v rozsahu Ráby. Nakonec, budou to bratříčci z jednoho období a patří k sobě.

No, v duchu ulehčení a jednoduchosti jsem si vyrobil znovu celý rám, protože se nemůžu pořád smířit s tím, že dvanáctka už má rám zalomený, zatímco osmdesát osmička má podélníky rovné. Výborně se mi ale hodí podklady, které jsem si připravil na osmdesát devítku a příčky a tak vyrobil podle výkresů, které už mám dávno hotové. V některých ohledech jsem si to trochu zjednodušil (přední příčka), ale z toho nebude nic vidět, takže to je především pro urychlení postupu. Rámy byly sice nejspíš nýtované, ale já mám doma spoustu kolových šroubů co mi zbyly z mých naodlévaných disků při jejich úpravách a přepracování, takže jsem se rozhodnul je použít na příčky a partii trochu oživit. Při barvení se budou moc hodit!

01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
Levá řada příček jsou nové na F88, pravá řada jsou ty, co mám připravené na F89.
06.JPG
07.JPG

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8893
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod V12JT » 18 dub 2014, 09:40

Zajímavá historie. O dopravu v této části světa jsem se nikdy nezajímal. Je dobře, že to někdo dělá. Nepochybuji, že model bude na špičkové úrovni. S bulharským markingem určitě nezanikne někde v davu. Ať se daří.
Jarda
Uživatelský avatar
V12JT
 
Příspěvky: 2337
Registrován: 14 bře 2011, 20:14
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod nedlloyd » 18 dub 2014, 09:40

Jako mustr požívám oblíbený výkres odsud: http://public.fotki.com/modeltrucks25th ... volvo_f88/ a v tomhle případě je přesně to do dělám, tedy rozvor 3200 mm a dokonce je tam i ta malá nádrž, takže si rozměry nemusím vymýšlet.

08.JPG
09.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG
13.JPG
14.JPG
15.JPG
16.JPG
17.JPG


Výsledný rám bude tedy nakonec jen o něco málo přesnější než ten co mám připravený na F89. Zjednodušil jsem si sice práci, ale oproti použití rámu z Volva F12 Italeri je to rozdíl několika tříd.
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8893
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod jirkaj » 18 dub 2014, 12:43

Parádní práce! Docela by mě zajímal ten výkres. Mám připravené komponenty pro 88 i 89. Ale v 1:87 :-)
Uživatelský avatar
jirkaj
 
Příspěvky: 383
Registrován: 02 zář 2007, 20:10
Bydliště: Liberec
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod Vít Doležal » 18 dub 2014, 12:46

Tak to bude, zajímavé pokoukání. Zas se něco přiučíme.
Přeji úspěšnou stavbu!!
Uživatelský avatar
Vít Doležal
 
Příspěvky: 697
Registrován: 10 pro 2011, 12:14
Bydliště: Mnichovice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod nedlloyd » 18 dub 2014, 12:53

Jirko, odkaz na ten výkres je v předchozím příspěvku nad obrázky.

Víťo, myslím si, že tady toho učení moc nebude. Má to být sice hezké, ale snadné a rychlé. Budu to určitě šidit jak to jen půjde. Bude to jen oddechovka.
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8893
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod Hapík » 18 dub 2014, 15:36

Paráda, sleduju a těšim se na další várku. :D
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Rozestavěno:

Hotovo: Volvo FH 12 420, Volvo FH 12 420, Man F 2000, Scania P 420, MAN TGX
Uživatelský avatar
Hapík
 
Příspěvky: 1572
Registrován: 08 lis 2007, 15:12
Bydliště: Lenešice u Loun
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod pavel behensky » 19 dub 2014, 06:32

Co na tom modelu bude nakonec nejlepší,je ta jednoduchost předlohy.Mě osobně se také líbí více F88,asi je to tím,že tíhnu vždy k tomu staršímu.Ještě mě tak napadlo,stran těch baterek-nemohly být někde v kabině?Vím,že máš ty auta naštudovaný do posledního šroubku,ale jen mě to napadlo.Na druhou stranu,kdo by se tam s nima tahal,že?Umístění na konci rámu se zdá být hodně logické,asi bych se k tomu taky klonil.Je to dobrej výběr předlohy,budu sledovat,hlavně stavbu rámu,ale věřím ,že přijdeš s vychytávkama i u kabiny.Pavel
Uživatelský avatar
pavel behensky
 
Příspěvky: 5780
Registrován: 03 zář 2010, 20:06
Bydliště: Svitavy
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod Zbyněk68 » 19 dub 2014, 16:18

dobrý den , vždy jsem viděl na f88 na levé straně pouze nádrže , ale tady je vzduch ? to je nějaká úprava ?
Přílohy
f88.jpg
Zbyněk68
 
Příspěvky: 11
Registrován: 02 kvě 2010, 18:52
Bydliště: praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod koule84 » 19 dub 2014, 17:23

Pěkná předloha i info o autě. Mně se 88 tak nelíbí jako 89 a docela bych šel do 89 4x2 jako čsad, ale viděl bych to až kolem prázdnin, protože mám rozdělanej mix a další auto rozdělávat se mi nechce, ale budu tě pozorně sledovat :D
Máte štěstí, že jdu zrovna kolem. Říkají, že jsem odborník :-D
Uživatelský avatar
koule84
 
Příspěvky: 2803
Registrován: 11 bře 2010, 14:18
Bydliště: Kladno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod Jouda » 19 dub 2014, 20:28

Patlej rychle,dáme trojboj........;-)
Je to sice dál,ale o to horší cesta.........
Uživatelský avatar
Jouda
 
Příspěvky: 2273
Registrován: 10 bře 2008, 20:17
Bydliště: Kladno-to je to město
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod koule84 » 20 dub 2014, 16:44

Rychle se ani pes nevyse.e :D děláš machry, když máš půlku auta hotovou, viď? :grin:
Máte štěstí, že jdu zrovna kolem. Říkají, že jsem odborník :-D
Uživatelský avatar
koule84
 
Příspěvky: 2803
Registrován: 11 bře 2010, 14:18
Bydliště: Kladno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F88-32 ТЕКСИМ БЪЛГАРИЯ, tahač 4x2 (1/24)

Příspěvekod nedlloyd » 20 dub 2014, 18:24

Zbyňku, vzduchojemy a baterky jsem viděl na obou stranách - je to vidět i v prospektech. Drtivá většina aut je má ale napravo.

Já teď dělám na velkým, ale už se těším až zase zítra večer zasednu ke stolu. :)
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8893
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 105 • Stránka 1 z 7 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 7

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY