Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 28 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod L.Musil » 15 zář 2013, 21:53

Chtěl bych touto cestou zjistit něco o původních rotorových listech na Mi-4 původní byly lichoběžníkové, žebrové s ocelovým nosníkem potažené dřevěným a částečně plátěným potahem.. V L+K r 88 je monografie částečně popisující i tuto problematiku, jinak jsem nenalezl nikde nic. Pár ČB fotek dává tušit jak zhruba vypadaly, v článku v L+K r.94 "Překvapení z Moravy" je i namalován půdorys, kde se dá tušit alespoň tvar. Jinak nikde nic, ticho po pěšině.
zajímá mě jak asi vypadaly na povrchu, jestli byla vidět jednotlivá žebra, či jaké bylo zbarvení těchto listů.. Domnívám se, že byly celé středně šedé. Ale asi nelze vyloučit zelenou na horních plochách. Stejně tak se na fotkách dost špatně rozlišuje zbarvení koncových oblouků listů. Jestli byly žluté, nebo jestli se to tehdy neřešilo.

Kdyby kdokoliv mohl přispět k tomuto témátku, byl bych moc rád. Chi si postavit první mašinu k nám dodanou, která měla starý rotor a ještě k tomu odlišnou kapotu motoru a prosklení v horní části kabiny. Libor
Libor Musil
https://www.facebook.com/Patlal-3247748 ... e_internal
Uživatelský avatar
L.Musil
 
Příspěvky: 1612
Registrován: 21 dub 2006, 13:16
Bydliště: Přezletice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod mrdetonator » 16 zář 2013, 21:21

Ahoj Libore,
díky za zaujímavé téma, človek sa učí celý život, ani som nevedel o tých starších listoch, donútilo ma to prehrabať archív predpisov let.techniky a aj internet, pretože som zistil že všetko čo o Mi-4 mám píše už o celokovových listoch(poťah dural 0,3mm hrubý) hl.rotoru. Tie plátenné boli údajne do roku 1960, podľa str. Mi-4 popis
Несущий винт четырехлопастный, с шарнирным креплением лопастей и фрикционными демпферами. Лопасти с 1960 г. прямоугольной формы в плане, цельнометаллические, с прессованным лонжероном из алюминиевого сплава и приклеенными секциями с сотовым заполнителем, хорда лопасти 0,62 м, профиль лопасти NАСА 23012, ресурс лопасти 2500 ч. До 1960 г. несущие винты имели лопасти смешанной конструкции со стальным трубчатым лонжероном и обшивкой из фанеры и полотна, ресурс которых не превышал 500 ч. Лопасти имели трапециевидную форму в плане с хордой в корневых сечениях 0,8 м и на конце 0,325 м, профиль лопасти МАСА 230.


ak prelistuješ na tej web stránke úplne na koniec, je tam sekcia "dopolnitelnaja informacia", sú tam adresy na rôzne "čerteže" a aj predpis o Mi-4, našiel som tam takéto obrázky(pozri dole), môžno si ich už videl ak áno tak prepáč, skúsim pohľadať viac....
v googli sa dá najsť aj pár fotiek na tie staré listy, dobré by bolo zalistovať aj v nejakých publikáciách o vrtuľníkoch Mi-4, napr. knížka o Mi-4 od Kuba Fojtíka, ....
foto Mi-4

Martin
Přílohy
Mi-4S (Hound) CCCP-66914.jpg
wFmH5.jpg
mi-4-3.jpg
Mi4A-2.jpg
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod L.Musil » 16 zář 2013, 21:28

Díky moc, přesně nějak tak jsem si to představoval, dát střípky dohromady, víc hlav víc ví :-)
Libor Musil
https://www.facebook.com/Patlal-3247748 ... e_internal
Uživatelský avatar
L.Musil
 
Příspěvky: 1612
Registrován: 21 dub 2006, 13:16
Bydliště: Přezletice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod Jarda Špaček » 16 zář 2013, 21:32

O těch dřevěných listech se obecně ví. Ale je fakt, že fotek je jak šafránu. Něco bylo kdysi se mi motá v L+K. Teda na tý prostřední fotce ten zprohýbanej potah, to je děs... Do toho by se mi moc lízt nechtělo...
Uživatelský avatar
Jarda Špaček
 
Příspěvky: 3223
Registrován: 19 črc 2004, 14:45
Bydliště: Čehovice u Prostějova
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod mrdetonator » 16 zář 2013, 22:23

Jarda Špaček píše:O těch dřevěných listech se obecně ví. Ale je fakt, že fotek je jak šafránu. Něco bylo kdysi se mi motá v L+K. Teda na tý prostřední fotce ten zprohýbanej potah, to je děs... Do toho by se mi moc lízt nechtělo...


No jo Jardo, "se obecne ví" že proste pamatáš toho viac, preto si môžeš dovoliť napísať knížku ako napr. "Pětatřicátník"... :wink: Inak prezrad, kde si sa ty poprvý krát zoznámil s Mi-4, ak sa nemýlim už končili prevádzku keď ty si študoval vysokú školu, či nie? V mojich rodných Piešťanoch si náhodou nelietal?
Martin
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod Jarda Špaček » 17 zář 2013, 05:57

mrdetonator píše:
Jarda Špaček píše:O těch dřevěných listech se obecně ví. Ale je fakt, že fotek je jak šafránu. Něco bylo kdysi se mi motá v L+K. Teda na tý prostřední fotce ten zprohýbanej potah, to je děs... Do toho by se mi moc lízt nechtělo...


No jo Jardo, "se obecne ví" že proste pamatáš toho viac, preto si môžeš dovoliť napísať knížku ako napr. "Pětatřicátník"... :wink: Inak prezrad, kde si sa ty poprvý krát zoznámil s Mi-4, ak sa nemýlim už končili prevádzku keď ty si študoval vysokú školu, či nie? V mojich rodných Piešťanoch si náhodou nelietal?
Martin

S Mi-4 jsem se poprvé seznámil na VVLŠ-SNP při studiu materiální části před zahájením létání na ní. První let na ní jsem měl v dubnu 1985 v Piešťanoch. Byli jsme poslední ročník, který na nic létal. Poté už se začínalo přímo na Mi-2... Bohužel už hodně pamatuju. To však nemá nic společného s dřevěnými listy "čtyřky", anžto za nás už byly "kováky". Ale coby mladík jsem to někde četl, i obrázek viděl...
Uživatelský avatar
Jarda Špaček
 
Příspěvky: 3223
Registrován: 19 črc 2004, 14:45
Bydliště: Čehovice u Prostějova
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod mrdetonator » 17 zář 2013, 06:54

Jarda Špaček píše:S Mi-4 jsem se poprvé seznámil na VVLŠ-SNP při studiu materiální části před zahájením létání na ní. První let na ní jsem měl v dubnu 1985 v Piešťanoch. Byli jsme poslední ročník, který na nic létal. Poté už se začínalo přímo na Mi-2... Bohužel už hodně pamatuju. To však nemá nic společného s dřevěnými listy "čtyřky", anžto za nás už byly "kováky". Ale coby mladík jsem to někde četl, i obrázek viděl...


tak predsa, som mal tušáka že si u nás lietal, to je skvelé, pamatáš aj na meno najznámejšieho lektora-pilota Mi-4 z Piešťan ktorý mal na nej možno najviac núdzákov v republike, dole je foto?.... :D
Ja si štvorky pamatám už len ako boli po 85 roku odstavené pri hangari TOPE a plote základne s ukotvenými listami, kde ako malý pionier som sledoval z diery v plote cvrkot na základni....našiel som aj foto, je dole. síce je to zo staršieho obdobie, havaria ev.č. 3552 ale je vidiet hangár súčasného VHM Piešťany.
Přílohy
3552-piestany.jpg
I71.jpg
Naposledy upravil mrdetonator dne 17 zář 2013, 07:02, celkově upraveno 3
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod mrdetonator » 17 zář 2013, 06:59

L.Musil píše:Díky moc, přesně nějak tak jsem si to představoval, dát střípky dohromady, víc hlav víc ví :-)



som ešte pár fotiek našiel
Přílohy
Mi-4S (Hound) CCCP-66914.jpg
Н53 Ми-4 (1).jpg
evs-24(1).jpg
58-1.jpg
0_36079_754343af_-1-orig.jpg
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod Jarda Špaček » 17 zář 2013, 08:41

mrdetonator píše:
Jarda Špaček píše:S Mi-4 jsem se poprvé seznámil na VVLŠ-SNP při studiu materiální části před zahájením létání na ní. První let na ní jsem měl v dubnu 1985 v Piešťanoch. Byli jsme poslední ročník, který na nic létal. Poté už se začínalo přímo na Mi-2... Bohužel už hodně pamatuju. To však nemá nic společného s dřevěnými listy "čtyřky", anžto za nás už byly "kováky". Ale coby mladík jsem to někde četl, i obrázek viděl...


tak predsa, som mal tušáka že si u nás lietal, to je skvelé, pamatáš aj na meno najznámejšieho lektora-pilota Mi-4 z Piešťan ktorý mal na nej možno najviac núdzákov v republike, dole je foto?.... :D
Ja si štvorky pamatám už len ako boli po 85 roku odstavené pri hangari TOPE a plote základne s ukotvenými listami, kde ako malý pionier som sledoval z diery v plote cvrkot na základni....našiel som aj foto, je dole. síce je to zo staršieho obdobie, havaria ev.č. 3552 ale je vidiet hangár súčasného VHM Piešťany.

Píša to není, snad Briatka zamlada?
Uživatelský avatar
Jarda Špaček
 
Příspěvky: 3223
Registrován: 19 črc 2004, 14:45
Bydliště: Čehovice u Prostějova
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod mrdetonator » 17 zář 2013, 09:02

Pišta Briatka, tož pamatáš hodne....on tuším išiel do civilu 86.
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod Jarda Špaček » 17 zář 2013, 09:05

Dělal mi přezkoušení na první sólo. Jeden kolega se na něj při rolování na stojánku podíval doprava, Pišta se na něho usmál tím svým obličejem a ten se ho tak lek, že vyroloval ven z pojížděčky do trávy. Když nám to vyprávěl, proč vlastně vyjel, málem jsme se podělali smíchy... No nic, nezasírejme zbytečně Liborovo téma...
Uživatelský avatar
Jarda Špaček
 
Příspěvky: 3223
Registrován: 19 črc 2004, 14:45
Bydliště: Čehovice u Prostějova
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod Marián Kellner » 17 zář 2013, 09:53

Jarda Špaček píše:Dělal mi přezkoušení na první sólo. Jeden kolega se na něj při rolování na stojánku podíval doprava, Pišta se na něho usmál tím svým obličejem a ten se ho tak lek, že vyroloval ven z pojížděčky do trávy. Když nám to vyprávěl, proč vlastně vyjel, málem jsme se podělali smíchy... No nic, nezasírejme zbytečně Liborovo téma...

No, je to pekné čítanie a s ním spomínanie - v r. 1981/82 som ako "špagát" slúžil na letisku v Piešťanoch a v tom čase tiež jedna Mi-4 žuchla na zem, ale nepamätám kto to bol, len ho chválili, že to bol "machér", lebo mašina bola viac-menej v poriadku, iba podvozkové nohy "vyliezli" von, pritom že to nebol jeho prvý nudzák... Možno to bol tu spomínaný pilot.
Marián Kellner
 
Příspěvky: 155
Registrován: 26 led 2011, 09:32
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod mrdetonator » 17 zář 2013, 11:14

Jarda Špaček píše:Dělal mi přezkoušení na první sólo. Jeden kolega se na něj při rolování na stojánku podíval doprava, Pišta se na něho usmál tím svým obličejem a ten se ho tak lek, že vyroloval ven z pojížděčky do trávy. Když nám to vyprávěl, proč vlastně vyjel, málem jsme se podělali smíchy... No nic, nezasírejme zbytečně Liborovo téma...

snád sa ešte Libor neurazí ale neodpustím si jednu poznámku na tú tvoju príhodu, pretože Pišta je stále vitálny rozprávač, a ak si dobre spomínam na jedenáste Božie prikázanie "Briatku neojebeš", ktoré bolo údajne známe počas jeho lektorovania na Mi-4 medzi študentmi ked ich preskúšaval pred prvými sólami...... :D

To Marián:
všetky jeho núdzáky skončili bez prekotenia mašiny, len max s poškodením podvozku, aspon tak spomína že vždy mal aj to štastíčko ked bolo zle....
mrdetonator
 
Příspěvky: 601
Registrován: 04 pro 2009, 23:21
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod L.Musil » 17 zář 2013, 12:02

To je v pohodě, klidně zavzpomínejde pánové :-), každopádně díky za ty fotky mrdetonátore, pokaždé, když se objeví nová fotka z archývu je to super.
Libor Musil
https://www.facebook.com/Patlal-3247748 ... e_internal
Uživatelský avatar
L.Musil
 
Příspěvky: 1612
Registrován: 21 dub 2006, 13:16
Bydliště: Přezletice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mil Mi-4 A starý typ listů nosného rotoru

Příspěvekod L.Musil » 17 zář 2013, 12:08

Takže teď předpokládám, že listy shora byly asi hladké a to zvrásnění potahu proběhlo jen při "klidu" ve svěšené poloze. :roll:
Libor Musil
https://www.facebook.com/Patlal-3247748 ... e_internal
Uživatelský avatar
L.Musil
 
Příspěvky: 1612
Registrován: 21 dub 2006, 13:16
Bydliště: Přezletice
  • WWW
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 28 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Pan Filuta a 16 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY