Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Auto-Moto ‹ Kamiony a těžká technika ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Volvo F1220 PEKAES (1/24, Italeri)

Odeslat odpověď
Příspěvků: 117 • Stránka 1 z 8 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 8

Zajímavější model by byl v barvách dopravce:

PEKAES
30
32%
PEKAES
30
32%
HUNGAROCAMION
17
18%
HUNGAROCAMION
17
18%
 
Celkem hlasů : 94

  • Odpovědět s citací

Volvo F1220 PEKAES (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 03 bře 2013, 21:55

01.jpg


Pokračujeme v krasojízdě. Chtěl jsem mít tenhle model hotový do Jabbeke, ale na Rábě jsem se hodně zdržel barvením. Bylo dobře, že jsem se zdržel, protože Rába vypadá tak jak vypadá a i Volvo má tak šanci se posunout o kousek dál. Dělat na Volvu budu postupně jak bude čas. Asi to nebude úplně taková rychlovka jako Rába, ale na druhou stranu, s výjimkou kabeláže v podvozku, detailů motoru (budu to dělat podobně jako na Rábě) mám spodek hotovej a nejvíc práce bude teď na kabině. Musím vymyslet co s těma dveřma. Jsou sice otevírací, ale ten pant je trochu vidět a já si musím rozmyslet co vlastně chci a jestli mi ten pant tolik vadí nebo jsou otevírací dveře na modelu dostatečnou kompenzací.

Úvodem

Tak dlouho jsem chodil kolem tohoto modelu, až jsem se jej rozhodl postavit. Stavebnice samotná má za sebou dlouhou a docela zajímavou historii. Nejen, že jde o stavebnici z první série, tedy vůbec první série stavebnic nákladních automobilů, kterou firma Italeri uvedla na počátku osmdesátých let na trh, ale tahle konkrétní navíc ještě procestovala kus světa. Stavebnici, ve které je místo obtisků ještě klasická samolepka, jsem totiž koupil již v rozestavěném stavu od kolegy Briana Edgara ze Skotska někdy v roce 2004. Stála nemalé peníze (žádné reedice tehdy neexistovaly). Brian tuto stavebnici nějakou dobu předtím koupil zase od někoho z USA. Aniž by na ní něco udělal, přenechal ji nakonec mně a já tak vycházím z práce neznámého modeláře z USA. Tento modelář poměrně čistě slepil podvozek, motor a kabinu a nebyl to určitě žádný zelenáč, protože nahradil vinuté pružiny zavěšení kabiny skutečnými pružinami a navíc zavěsil na panty jak dveře kabiny tak i střešní ventilačku. Většina dílů je dosti čistě opracovaná a lepení čisté, takže žádné zásadní opravy či rozebírání nebyly zapotřebí.

Model jsem původně zakoupil pro stavbu klasického tahače z ČSAD. Dlouho jsem se k ní ale nemohl rozhoupat, navíc by to znamenalo rozebrat a nepoužít velkou část docela hezkého podvozku a proto jsem se do stavby nikdy nepustil. Když jsme připravovali sadu leptů na Volvo F12, rozestavěný model se docela hodil, neboť ho bylo možné snadno využít k prezentaci dílů. Od té doby na model opět jenom sedal prach a čekal na nějaké využití. Chtěl jsem z něj postavit tahač místního dopravce, ale později jsem zjistil, že jde o vůz druhé generace s jinou kabinou, který se liší v tolika detailech, že o jeho stavbě z této stavebnice nemá moc smysl uvažovat. Před dvěma lety modelu opět svitla naděje, když jsem objevil fotografie zrenovovaného tahače v barvách známé nizozemské firmy Den Hartogh, který dosti přesně odpovídal stavebnici a jeho stavba by tak nevyžadovala mnoho úprav. Jedinou překážkou byly obtisky s bílými nápisy, ale ty mi ochotně namaloval a nechal vytiskout Honza Moštěk. Chtěl jsem model připravit na Jabbeke 2011, ale horko těžko jsem nakonec stihnul postavit vyprošťovací Iveco a tak na model opět sedal prach.

Během letošního roku jsem se o stará Volva začal zajímat intenzivněji. Poznal jsem je blíže po technické stránce a dokázal tak snáze identifikovat místa, která by si na modelu zasloužila doplnění detailů či drobné opravy. Začal jsem pracovat na modelu F89 ale zároveň jsem tušil, že F89 je poměrně velké sousto a že to na jedno nadechutí nepůjde tak snadno. Díky blízkosti skutečných kamionů se mi podařilo získat poměrně kvalitní podklady na stará Volva obecně a ten byl široce využitelný, protože typy F89 a F12 jsou příbuzné více než by se na první pohled mohlo zdát.

Odsud byl již jen krůček k opětovnému otevření krabice s rozestavěnou dvanáctkou, která se tak mohla stát oddechovou stavbou v průběhu prací na stěžejní osmdesát devítce, ale která mohla zároveň využít hojné stavební podklady, sdílet s osmdesát devítkou některé díly a získat tak jisté ambice na to být poměrně detailním modelem, což nemusí být v případě oddechovky automaticky pravda.

O předloze

Volvo F12 je dnes již klasickým představitelem zlaté éry konstrukce nákladních automobilů druhé poloviny dvacátého století. Z hlediska provozní spolehlivosti, údržby, jednoduchosti a odolnosti jde prakticky o vrchol produkce značky Volvo.

Na druhý pohled však bylo pod moderním kabátem na vozidlech vystopovat osvědčené komponenty starších bratrů osmičkové řady. První desítky a dvanáctky tak přebraly podvozky, nápravy i základy pohonných jednotek. Motory D120A z modelu F89 měly s pozdějšími variantami motoru D120 shodné bloky a po nějakou dobu i klikové hřídele a další významné komponenty. Obrovským přínosem ovšem bylo změněné uspořádání jednotlivých agregátů. Zejména přemístění turbodmychadla z prostoru nad hlavou na bok motoru umožnilo výrazné snížení motorového tunelu a podstatně větší svobodu pohybu pro řidiče v kabině. Poněkud konvenčnější bylo rovněž i umístění chladiče, který již seděl (narozdíl od modelu F89) pevně v rámu.

Po představení modelů na konci sedmdesátých let ovšem následoval další vývoj a vozidla rychle dostávala nové komponenty v podobě dále upravených motorů, převodovek, vzduchového odpružení a postupně přicházely i vzhledové změny, přelomová kabina s vysokou střechou s dnes již legendárním pojmenováním Globetrotter a další a další úpravy, které z modelů F12 a (po zavedení výroby vysoce výkonného šestnáctilitrového motoru) F16 udělaly legendu a etalon spolehlivosti, ke kterému se všechna pozdější Volva i automobily dalších značek pouze snažily přiblížit. Snad jen o 2. a 3. řadě kamionů Scania lze hovořit jako o konkurenci, která dokázala s tímto modelem držet krok a dala tak vzniknout další legendě.

Stavební záměr

Podobně jako Rába - oddechovka bez složitých konverzí za využití materiálu, co mám na auta z této doby připravený - nějaká zajímavější kola než disky Italeri (buď péráky nebo pětidíráky a určitě chci nějaký jíný pneumatiky, buď ty co mám na odlití na F89 nebo ty pěkný co sme ukradli u Honzy Moštěka z tý čínský hračky - Láďa Petřík sem nedávno dával jejich fotku).

Samozřejmostí jsou plechy. Ale nebudou to plechy na F12 jak je znáte. Na základě zkušeností se spoustou plechů, které jsem vymýšlel za poslední roky jsem se rozhodl překonstruovat celou sadu (F12 byla první sada, co jsem před lety dělal) a tu tady hned na začátku ukážu. Budete slintat, protože v ní bude zase něco úplně novýho co jsme doposud vůbec neměli v nabídce.

trucksfestival2008031oh9.jpg


Ještě v první fázi stavby jsem byl pevně rozhodnut konečně využít obtisky od Honzy Moštěka a postavit vozidlo v barvách tradičního nizozemského dopravce, firmy Den Hartogh, která vlastní jeden zrenovovaný tahač tohoto typu. Pak jsem ale zapochyboval a zastyděl se sám před sebou, když jsem si uvědomil, že stejné typy vozidel sloužily i v několika zemích východního bloku. Já, takový fanoušek tradičních dopravců východního bloku, a stavět vozidlo z flotily kapitalistického dopravce, když identický typ sloužil jak v Hungarocamionu tak i v PEKAES? Přiznám se, že jsem dvounápravové varianty dvanáctek vždycky dost opomíjel, neboť jedinou správnou variantou bylo provedení s tuplákovou zvedačkou. Přece jen jsem si ale musel přiznat, že polská nebo maďarská dvanáctka bude pro mě cennějším modelem než auto z Nizozemí a tak jsem zaškrábal prstíkem u Karla Václavíka, který fandí podobným věcem, poslal mu pár obrázků jako podklady pro namalování loga polského státního dopravce. Během pár hodin jsem měl v mailové schránce obě varianty loga, rané i pozdní (obě jsou na dvanáctkách fotograficky doložena).


64944199.jpg
pekaes3.jpg
pekaes4.jpg


Asi vás napadne, že takových dvanáctek už je pár postavených. Dvounápravové jsem našel tři, z nichž jednu stavěl Piotr Jozwiak. Trochu mě mrzelo, že nepoužil loga PEKAES, ale jinak jde o špičkovou a profesionální práci . Jeho model pro mě není ani tak inspirací jako spíše výzvou postavit model trochu jinak a nebyl bych to já, abych ho nechtěl zároveň udělat lépe.

HC Jumbo 02.jpg
Volvo_Merci-Lattakia 1980.jpg
dia 068.jpg


Po mojí aférce s Hungarocamionem v podobě Ráby S16 jsem ale docela zviklaný. Maďarské dvanáctky se mi nikdy moc nelíbily, ale musím se přiznat, že mi poslední dobou docela padly do oka a musím přiznat, že mi atuálně přijdou atraktivnější než ty polské. Zatímco polské jsou jednoduché žluté s červeným rámem, ty maďarské mi přijdou mnohem zajímavějšíhlavně díky bílé střeše kabiny a dalším doplňkům. Navíc se na ně dá opět použít žlutý střešní spoiler a tak se zdá jako model podstatně zajímavější. Obtisky mám připravené na obě auta, takže se asi rozhodnu až za běhu... Co myslíte vy?

Na obrázku vidíte jak model vypadá teď. Na rámu už jsem se hodně vyřádil, kromě zkráceného rozvoru ještě spousta drobotiny, kterou už mám hotovou. Víc uvidíte postupně na dalších fotkách.

010.jpg

Naposledy upravil nedlloyd dne 04 bře 2019, 10:10, celkově upraveno 3
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod pistonleros » 03 bře 2013, 22:00

Good luck. :paint:

Volil bych pšonky. Dva maďaři vedle sebe budou vypadat blbě ve vitrine.
Černá není barva, to je stav mysli...
2CV - hromada kachen
Praga V3S AD80
Hotovo:
Zetor Crystal 8011
STAVOSTROJ KNB-250
Uživatelský avatar
pistonleros
 
Příspěvky: 5520
Registrován: 30 čer 2011, 17:15
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod savana-hokna » 04 bře 2013, 08:03

Souhlasím s pistonem taky bych volil PKS Warszawa. Ta žlutá tomu Volvu sluší víc než zelená. Peťa
Rozestavěno: viewtopic.php?f=158&t=79444&start=30
viewtopic.php?f=158&t=107706
Uživatelský avatar
savana-hokna
 
Příspěvky: 375
Registrován: 24 úno 2011, 15:26
Bydliště: BRNO
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod pistonleros » 04 bře 2013, 08:16

Ted jsem ještě koukal pořádně na poslední fotku. Zdá se mi to, nebo si vyřezal dveře?
O kolik si prosim tě zkracoval rám ? Ja to pocital a dostal jsem se k výsledku 1,8 cm. Tak nevim.
Černá není barva, to je stav mysli...
2CV - hromada kachen
Praga V3S AD80
Hotovo:
Zetor Crystal 8011
STAVOSTROJ KNB-250
Uživatelský avatar
pistonleros
 
Příspěvky: 5520
Registrován: 30 čer 2011, 17:15
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod nedlloyd » 04 bře 2013, 08:37

Já sám nevím, co bude ve vitríně lepší. Jesli každej pes jiná ves a nebo 2xHC. 2x HC už motivuje ke stavbě nějakýho návěsu a to taky není idea k zahození.

Já jsem je právě nevyřezával, koupil jsem model s vyříznutejma dveřma.

Co se zkracování týče, záleží jakej chceš rozvor. Pokud si to dobře pamatuju, ve stavebnici to vychází na cca 3900 mm což neodpovídá asi ničemu co bylo k dispozici. Pokud vím, Volvo nabízelo z těch normálních na tahače 3600, 3700 a 3800.

Já jsem zkracoval na 3600 kvůli Den Hartogh a takz kvůli tomu že čím kratší, tím líp to vypadá.

Potom, co jsem změnil ideu na PKS/HC už to není tak aktuální, protože si myslím, že ty auta byly delší, ale nikde žádnej údaj nemám a řešit to nebudu a použiju zkrácenej rám. Bude to vypadat líp.
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod savana-hokna » 04 bře 2013, 10:16

Honzo a ještě mě napadá jeden dopravce..... :D :D :D
Přílohy
Volvo-F10-Deutrans-AKuechler-230105-09.jpg
Rozestavěno: viewtopic.php?f=158&t=79444&start=30
viewtopic.php?f=158&t=107706
Uživatelský avatar
savana-hokna
 
Příspěvky: 375
Registrován: 24 úno 2011, 15:26
Bydliště: BRNO
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod nedlloyd » 04 bře 2013, 10:44

Nn, Deutrans je uplne pase. Nemel tyhle auta jako tahace 4x2 prvni generace a ja nestojim o zadnou prestavbu. To uz rovnou CSAD a to ted ne ee...
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod pavel behensky » 04 bře 2013, 16:39

Ty teda válíš!Taky mám Volvo doma,akorát s vysokou střechou.Nechám se inspirovat.Pavel
Uživatelský avatar
pavel behensky
 
Příspěvky: 5780
Registrován: 03 zář 2010, 20:06
Bydliště: Svitavy
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod lio01 » 04 bře 2013, 17:02

Tiež sa mi na Volve viac páči svetlá farba, okrem toho žltá bude výzva. Aj keď pre teba bude povrchovka hračkou. Určite budem sledovať.
Rozpracované:
Volvo F12 6x4
Dokončené:
MAN TGX XXL 6x2, Scania 144L 4x2, Scania 142H 6x2, MB Actros 4160 SLT
Uživatelský avatar
lio01
 
Příspěvky: 831
Registrován: 31 pro 2008, 10:29
Bydliště: Humenné
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod bouvier » 04 bře 2013, 17:19

Moc sa na to Volvo teším! Aspoň budem mať odkiať opisovať. :D
Uživatelský avatar
bouvier
 
Příspěvky: 3563
Registrován: 06 čer 2010, 11:53
Bydliště: Púchov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod nedlloyd » 10 bře 2013, 20:12

Rába je kompletně hotová a tak není čas ztrácet čas. Jarní změna měřítek (z 1:24 na 1:1) se nezadržitelně blíží a čím víc stihnu teď, tím líp. Počítám, že bych měl rád Volvo hotové do Gaydonu. Zatím mi to přijde jako reálný úkol.

Zkusím vám přiblížit co je na modelu vlastně hotové a co jsem na něm už stihnul. Jak už jsem psal, koupil jsem ho jako rozestavěný. Všecko je vyštípané z rámeču a většina věcí je slepená, ale začišťování a broušení je na mně stejně jako tmelení.

011.jpg
012.jpg
013.jpg


První na čem jsem začal dělat byl rám. Ten jsem zkrátil a hlavně z vnitřní strany podélníků vybrousil stopy po vyhazovačích. Poté jsem na nejdůležitější místa doplnil hlavy šroubů, matice a tak. Ulámal jsem vzduchojemy a vlastně vůbec všecko. Vzduchojemy jsem přetmelil a doplnil na ně pásky, přetmelil jsem palivovou nádrž a usadil na ní pásky z nové sady CTM Volvo F12 (o sadě samotné napíšu pár slov později). Na lávku za kabinu jsem použil leptaný plech CTM ze staré sady F12 (v nové sadě už není, uvolnil místo zajímavějším věcem a dá se vyrobit z obecného plechu). Držák rezervy jsem zahodil a podle skutečného navrhnu leptaný. Ten jsem doplnil šrouby. Z plastu je jen původní naviják.


Co se leptané sady týče, označení se oproti původní nemění. Změní se ale přebal, aby se daly sady odlišit. Proč vznikla vlastně sada nová? No protože jsem chtěl doplnit některé detaily, které se mezitím v jiných sadách staly samozřejmostí. Jde především o:

1) barvenou přístrojovou desku
2) přepracovanou konstrukci masky
3) nový držák rezervy
4) nové pásky na palivovou nádrž
5) Přepracovaná konstrukce stupaček
6) nová drobotina (pásy, víčko palivové nádrže, odrazky na zástěry, dánská cedulka PAHAENG)

Plechy si můžete prohlédnout na následujících obrázcích. Upozorňuji, že na největším plechu jsou některé díly držáku rezervy už vystříhané - jiný tu teď nemám a proto jsou na plechu volná místa. Přikládám i přebal. Sada původně stála 500,-, ta nová stojí i přes barvené plechy jen o 50,- víc (tedy 550,-) díky místu ušetřenému vynecháním lávky, která zase nebyla tak důležitá jako jiné drobnosti.

60.jpg
014.jpg
015.jpg
016.jpg
017.jpg
018.jpg
019.jpg
Pár dílů z plechu na obrázku je již vyštípaných, jde o díly rezervy.


Samozřejmě, na modelu budu plechy používat, takže je všechny uvidíte v akci. Další doplňky navíc budou asi kola, ale ještě nevím jaká - HC měli už i bezdušáky, Poláci
klasické dělené disky, takže se uvidí. K tomu pak nějaký ten ventil KFS. Navíc mám připravenou ještě jednu třešničku, ale tu budu mít v ruce až koncem příštího týdne, takže se tu s ní pochlubím až po Jabbeke.
Naposledy upravil nedlloyd dne 10 bře 2013, 20:56, celkově upraveno 1
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod nedlloyd » 10 bře 2013, 20:15

Co se kabiny týče, byla sice slepená ale měl jsem s ní dost práce. Zaprvé byla docela hrubě broušená, takže jsem strávil dost času s papírem, brousítky a surfacerem než jsem jí vyladil. Druhá otázka byly otevírací dveře. Líbilo se mi to, ale na modelu byly viditelné panty. Když jsem tu měl Láďu Petříka, debatovali jsme nad tím a Láďa mi poradil, abych destičkou nastavil rohové deflektory a přetáhnul je přes panty. Udělal jsem to a panty jsou už jen sotva viditelné, takže to takhle nechám a zbývá mi doplnit ještě dveřní rám, ale to už bude jen pohodovka - na Volvu je tahle partie docela hezky udělaná. Na zadní stěně kabiny jsem odstranil reliéf páky na zajištění kabiny při sklápění. Doplním zde později detaily vlastní.

020.jpg
021.jpg
022.jpg
Detail rámu, mimo jiné s leptaným držákem rezervy z revidované sady CTM.
023.jpg
024.jpg
025.jpg
026.jpg
027.jpg
028.jpg

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod pistonleros » 10 bře 2013, 20:54

Parádní. =D>
F12 musí zůstat doma. Té se nevzdám. Když to vidím, nedokážu se jí vzdát.
Černá není barva, to je stav mysli...
2CV - hromada kachen
Praga V3S AD80
Hotovo:
Zetor Crystal 8011
STAVOSTROJ KNB-250
Uživatelský avatar
pistonleros
 
Příspěvky: 5520
Registrován: 30 čer 2011, 17:15
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod V12JT » 10 bře 2013, 21:18

Chtěl jsem napsat nějakej oslavnej sonet, ale nic mě nenapadlo. Tak jen jedním slovem - PARÁDA!!!
=D> =D> =D>
Jarda
Uživatelský avatar
V12JT
 
Příspěvky: 2337
Registrován: 14 bře 2011, 20:14
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Volvo F12XX 4x2, PEKAES vs. HUNGAROCAMION?

Příspěvekod Rene Molnar » 10 bře 2013, 21:21

To bude super model, ako vždy.
E-SHOP >> Obrázek
Uživatelský avatar
Rene Molnar
 
Příspěvky: 1155
Registrován: 19 črc 2006, 23:40
Bydliště: Kosice
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 117 • Stránka 1 z 8 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 8

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY