Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československé letectvo 1918 - 1939
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Odeslat odpověď
Příspěvků: 26 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Pelant Jirka » 23 úno 2013, 23:36

Ahoj všichni.
Pustil jsem se do stavby tohoto typu(kamo z krabky,ve službách VLU-rok 1933) a nevím si rady se stříbrným zbarvením.Křídla,SOP a VOP jsou potažena plátnem a tudíž patrně natřena hliníkovým bronzem.Hlavu si lámu se zbarvením podvozkových nohou-ty hlavní podle profilu vypadají vyrobené ze dřeva a ta prostřední vypadá na kovovou trubku-natřeli to vše tou jejich stříbrnou anebou kovové díly pouze nějakým lakem?To samé je u krycích plechů motoru,mezikřídelních vzpěr a něco mála krytek na spodku trupu.Natřeno hliníkovým bronzem anebo ne.Našlo by se řešení podle nějakého schématu platného v té době u Avií?Nevím.Návod toto neřeší-tam je vše stříbrné.Dík za radu.

Jinač je to model od Fly a bude to krásnej prcek do vitríny.Dám si určitě ještě jednoho v jiném kabátě. :)
Produkce 2018: Do-17 Z-10, Avia CS-199, Lockheed L 10A Electra, P-51B Mustang "Malcolm Hood", Bristol Beaufighter Mk.IF,Letov Š.328,
Produkce 2019: P-47D-26 Bubletop,P-51D 1/144,Fiat G.50bis
Produkce 2020: Iljušin Il-4, Hawker Hurricane Mk. IIC, Dewoitine D.500, Lavočkin La-7, Jak-3 VK-107, Jak-7V,
Na stole: Ansaldo S.V.A. 5,Aero L-29 Delfín, Curtis SB2C-5 Helldiver, Dewoitine D-520
Pelant Jirka
 
Příspěvky: 1297
Registrován: 06 lis 2008, 23:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod StandaK » 25 úno 2013, 15:40

Ahoj, ono je to komplikovanější, než se na první pohled zdá.

Je dobré myslet na to, že mezi technologické postupy při natahování plátěného potahu patřil i nátěr lakem, v němž byl ovšem rozmíchán pro zpevnění či zvýšení odolnosti hliníkový prášek. Takže plátěné plochy již z tohoto důvodu působily stříbřitě a ne vždy se znovu natíraly stříbřitou barvou. V podstatě se dá zjednodušit velmi obecně, že u kamuflovaných mašin se natíraly jen horní a poční plochy kamuflážními barvami, zatímco spodní plochy byly ponechány v barvě stříbřitého prolakovaného plátna. Školní mašiny byly bez kamuflážních barev na všech plochách (na některých fotkách bývá vidět prosvítání plátna, tedy pouze lak s rozpuštěným hliníkovým práškem a žádná hliníková barva), dřevěné části pak v barvě přírodního lakovaného dřeva, tedy se zřetelnou strukturou dřeva (odtud ono zjednodučené "křídla stříbrná a trup hnědý"). Kovové části mohly být zaleštěné a mohly být také natřeny ochranným lakem, ale rozhodně vypadaly jinak "stříbřitě", než plátěný potah. Chce to fotku konkrétního stroje a tu řešit. ALE tak to nemuselo být u všech BH21/22, tím spíš, když se přidaly opravy laku po různých generálkách a pod.
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod VojtaH » 25 úno 2013, 15:46

Omlouvám se za OT, ale tato mám už nějaký čas rozvrtané Aero A.100 - technologie byla obdobná?
To znamená vnitřní strana plátna stříbřitá, trubky konstrukce stříbrné a spodek také jen lak? Nebo stříbrná?

Díky.
Hotovo: Bf 109G-6, Focke-Wulf Ta 183 Entwurf III, Ki-61-II Hien
Stavím: Micubiši Ki-83, Nakajima Ki-44

Futó fukutsu.
Uživatelský avatar
VojtaH
 
Příspěvky: 10579
Registrován: 10 zář 2007, 13:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod StandaK » 25 úno 2013, 16:39

Technologie byla stejná určitě, v laku byl pro zpevnění plátěného potahu rozmíchaný hliníkový prášek. Na tom se nejspíš nic neměnilo. Ve třicátých letech se ale na některých typech prokazatelně natíraly i spodní plochy. To už ale nebyl ten matový jakoby stříbřitý (a v reálu nejspíš všelijak zašedlý) povrch plátna, ale byla to taková "hladká" jednolitá barva. Aspoň to tak z fotografií vypadá. Neplatilo to ale např. o E39, ty byly stříbřité a "průhledné" úplně stajně jako třeba ty zmíněné BH21/22. Mimochodem, Ab101, následovník A100, měl nejspíš spodní polochy v holubí šedi. Tím neříkám, že šedé byly vespod i A100. Chtělo by to pořádnou fotku. Na těch, které přikládám, to zrovna na pěkný jednolitý nátěr...(ne)vypadá...?
Přílohy
A.100.jpg
59007.jpg
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod VojtaH » 25 úno 2013, 17:13

Tu horní znám, tu spodní jsem neměl.
Ale tos mi teda zapomněl hlavu, měl jsem za to, že před chladičem byly žaluzie jedna vedle druhé, ne s mezerou :shock:
Na té fotce dole to vypadá na stříbrné dosky kol...
Přílohy
RHM2B115.JPG
aeroa100iq6.jpg
Hotovo: Bf 109G-6, Focke-Wulf Ta 183 Entwurf III, Ki-61-II Hien
Stavím: Micubiši Ki-83, Nakajima Ki-44

Futó fukutsu.
Uživatelský avatar
VojtaH
 
Příspěvky: 10579
Registrován: 10 zář 2007, 13:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Pelant Jirka » 25 úno 2013, 18:35

Ahoj Stando.
S tím odlišením stříbrné na plátně od povrchu kovových dílů jsem počítal.Teď mne ovšem napadlo,tu stříbrnou na plátně jsem chtěl řešit lihovou Agamou.Ovšem po Tvé informaci,bych to viděl spíše na jakousi metalízu na plátěném povrchu-do čehož se mi vůbec nechce.Tak a co teď,v roce 1933 už to mohlo být přetřeno tou sytější stříbrnou a nebo více vrstvami onoho laku s přídavkem hliníkového prášku.Co takhle dospodu stříknout barvu plátna a navrch čirý lak namíchaný s trochou hliníkové či hliníkového pigmentu.V podstatě je to napodobení původního postupu.
Produkce 2018: Do-17 Z-10, Avia CS-199, Lockheed L 10A Electra, P-51B Mustang "Malcolm Hood", Bristol Beaufighter Mk.IF,Letov Š.328,
Produkce 2019: P-47D-26 Bubletop,P-51D 1/144,Fiat G.50bis
Produkce 2020: Iljušin Il-4, Hawker Hurricane Mk. IIC, Dewoitine D.500, Lavočkin La-7, Jak-3 VK-107, Jak-7V,
Na stole: Ansaldo S.V.A. 5,Aero L-29 Delfín, Curtis SB2C-5 Helldiver, Dewoitine D-520
Pelant Jirka
 
Příspěvky: 1297
Registrován: 06 lis 2008, 23:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Discus pilot » 25 úno 2013, 21:18

nejaké fotky "hnedo-strieborných" Avií B.22
Přílohy
0b22.jpg
0b221.jpg
0b222.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod StandaK » 26 úno 2013, 09:28

To jsou moc pěkné fotky. Na té první je celkem dobře vidět to, o čem jsem psal. Stříbřité matové zašmouhané plátno, porty jakoby jiné barvy (protože lak s rozpuštěným hliníkovým práškem nebyla barva a neměl takové krycí schopnosti) a trup se strukturou dřeva. Na druhé a třetí fotce je ale všechno jinak a křídla jsou natřena zřejmě skutečně jednolitou stříbřenkou. Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

K tomu A100, vypadá to, že u některých strojů ty dvě chybějící žaluzie z nějakého důvodu skutečně odstranili. Určitě ale ne u všech.
Přílohy
14-7.jpg
Aero A-101-36_01.jpg
StandaK
 
Příspěvky: 228
Registrován: 07 bře 2012, 13:05
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Josef Studený » 26 úno 2013, 17:38

StandaK píše:Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

Na snímcích, které sem vložil Discus pilot, jsou v obou případech B-22. Na prvním snímku je zachycena situace, kdy na letišti Cheb dne 4.10.1933 najel přistávající Š-16.31 od 15.letky LP 4 s osádkou čet. Jan Otevřel a npor. Robert Saltholzer do parkujících B-22.22 a B-22.23 náležejících VLU. Na dalších dvou snímcích je B-22.8 /trupové označení 150/ cvičné letky LP 4 v areálu cihelny u Předměřic, když vojín pilotní žák Břetislav Bořecký 15.7.1937 nezvládl vývrtku. Dostalo se mu nezáviděníhodné cti stát se prvým mrtvým v rámci akce „1000 nových pilotů republice“.
Naposledy upravil Josef Studený dne 26 úno 2013, 17:56, celkově upraveno 1
Josef Studený
 
Příspěvky: 357
Registrován: 26 dub 2008, 10:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod VojtaH » 26 úno 2013, 17:53

StandaK píše:To jsou moc pěkné fotky. Na té první je celkem dobře vidět to, o čem jsem psal. Stříbřité matové zašmouhané plátno, porty jakoby jiné barvy (protože lak s rozpuštěným hliníkovým práškem nebyla barva a neměl takové krycí schopnosti) a trup se strukturou dřeva. Na druhé a třetí fotce je ale všechno jinak a křídla jsou natřena zřejmě skutečně jednolitou stříbřenkou. Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

K tomu A100, vypadá to, že u některých strojů ty dvě chybějící žaluzie z nějakého důvodu skutečně odstranili. Určitě ale ne u všech.


No celkem by mi bodly záběry na ty žaluzie, nemám o tom zatím přesnou představu.
Ale ty vyklopené světlomety jsou kuul! :shock:
Hotovo: Bf 109G-6, Focke-Wulf Ta 183 Entwurf III, Ki-61-II Hien
Stavím: Micubiši Ki-83, Nakajima Ki-44

Futó fukutsu.
Uživatelský avatar
VojtaH
 
Příspěvky: 10579
Registrován: 10 zář 2007, 13:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Pelant Jirka » 26 úno 2013, 21:48

No když už to došlo až sem.Tahle Aerovka na mne čeká také.Je tu někdo,kdo by mi poradil jak udělat ty žaluzie?Mám sice A-100 od KP,ale ty žaluzie tam jsou asi úplně stejný.Dávat tam kulatý nebo plochý profily mi přijde ošklivý.Má někdo nějaký jiný nápad něž jako otrok ručně škrábat onen tvar?Zrovna na tom předku je to hodně vidět a dostalo by to vzhled chladiče o dost výš.Díky za tip.
Naposledy upravil Pelant Jirka dne 27 úno 2013, 08:39, celkově upraveno 1
Produkce 2018: Do-17 Z-10, Avia CS-199, Lockheed L 10A Electra, P-51B Mustang "Malcolm Hood", Bristol Beaufighter Mk.IF,Letov Š.328,
Produkce 2019: P-47D-26 Bubletop,P-51D 1/144,Fiat G.50bis
Produkce 2020: Iljušin Il-4, Hawker Hurricane Mk. IIC, Dewoitine D.500, Lavočkin La-7, Jak-3 VK-107, Jak-7V,
Na stole: Ansaldo S.V.A. 5,Aero L-29 Delfín, Curtis SB2C-5 Helldiver, Dewoitine D-520
Pelant Jirka
 
Příspěvky: 1297
Registrován: 06 lis 2008, 23:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod VojtaH » 26 úno 2013, 21:56

Tak pokud to někdo nevyleptá, budeme to muset udělat samodomo - v kterémsi Modeláři byl návod na žaluzie
prokládané na střídačku silnějšími destičkami, pak slepené na obvodu a ty destičky se vytáhnou.
Hotovo: Bf 109G-6, Focke-Wulf Ta 183 Entwurf III, Ki-61-II Hien
Stavím: Micubiši Ki-83, Nakajima Ki-44

Futó fukutsu.
Uživatelský avatar
VojtaH
 
Příspěvky: 10579
Registrován: 10 zář 2007, 13:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Pelant Jirka » 27 úno 2013, 08:47

No a co takhle protáhnout kulatý profil skrz elektrikářské kleště.Viděl jsem jedny takové s otvory na sundavání bužirky.Vzít kulatý profil,několikrát to opatrně protáhnout příslušným otvorem a měl by to být přesně ten tvar.Na leptání nemám nikoho a i si myslím,že by to nevypadalo dobře.Přeci jenom je tam jasně vidět ten elipsovitý tvar a to mi žádná destička nenapodobí.Nezkoušel už tohle někdo?Zkusím to dnes nanečisto a dám vám vědět.
Produkce 2018: Do-17 Z-10, Avia CS-199, Lockheed L 10A Electra, P-51B Mustang "Malcolm Hood", Bristol Beaufighter Mk.IF,Letov Š.328,
Produkce 2019: P-47D-26 Bubletop,P-51D 1/144,Fiat G.50bis
Produkce 2020: Iljušin Il-4, Hawker Hurricane Mk. IIC, Dewoitine D.500, Lavočkin La-7, Jak-3 VK-107, Jak-7V,
Na stole: Ansaldo S.V.A. 5,Aero L-29 Delfín, Curtis SB2C-5 Helldiver, Dewoitine D-520
Pelant Jirka
 
Příspěvky: 1297
Registrován: 06 lis 2008, 23:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Pavel Klouček » 28 úno 2013, 08:48

Jirko tenhle profil vyrobíš snadno a rychle. Uřízneš dlouhý pásek hmoty a skalpelem zaškrábneš všechny čtyři hrany. Práce na pět minut a z toho si nasekáš žaluzie všechny. Často takhle dělám i nové vzpěry.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7449
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-22-zbarvení kovových dílů.

Příspěvekod Discus pilot » 28 úno 2013, 09:13

Josef Studený píše:
StandaK píše:Mimochodem, nejedná se náhodou na těchto dvou fotkách o Bš21 a ne B22?

Na snímcích, které sem vložil Discus pilot, jsou v obou případech B-22. Na prvním snímku je zachycena situace, kdy na letišti Cheb dne 4.10.1933 najel přistávající Š-16.31 od 15.letky LP 4 s osádkou čet. Jan Otevřel a npor. Robert Saltholzer do parkujících B-22.22 a B-22.23 náležejících VLU. Na dalších dvou snímcích je B-22.8 /trupové označení 150/ cvičné letky LP 4 v areálu cihelny u Předměřic, když vojín pilotní žák Břetislav Bořecký 15.7.1937 nezvládl vývrtku. Dostalo se mu nezáviděníhodné cti stát se prvým mrtvým v rámci akce „1000 nových pilotů republice“.


je to tak (zadná strana foto)
Přílohy
Avia B.22.jpg
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Discus pilot
 
Příspěvky: 2849
Registrován: 22 kvě 2010, 16:48
Bydliště: Slovensko bez AmeKu
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 26 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Československé letectvo 1918 - 1939

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY