Úvodem:
Pustit se do modelu jen tak a bez vážného vztahu k předloze shledávám jednoduchým a velice zábavným. Rozhodnout se ale pro zpracování některé z vašich "Eleanor", to je krapet něco jiného. Chce to sebekázeň a pečlivost na straně jedné ovšem také zdravý rozum a dostatečný nadhled na straně druhé. Člověk má totiž mnohdy tendenci nadhodnocovat význam informací a jejich promítání do měřítka. Jako modelář nemusím vědět, jestli jsou závity na šroubech pravé nebo levé a jestli jsou ložiska v daném uložení kuličková nebo kuželíková. Když se ale člověk o předlohu takovým způsobem zajímá a cítí že pro něj má váhu mnohem větší než cokoli co stavěl předtím, není vždycky jednoduché se nad věc povznést a říct si: "Kašlu na to, udělám to třeba takhle." a po detailech dál nepátrat. Doufám, že se mi to bude dařit.
O modelu:
Chci stavět Volvo F89-32, tedy tahač 6x2 v takové konfiguraci, ve které byly tyto vozy dodávány našim podnikům ČSAD. Nemám zatím vybraný konkrétní tahač, nicméně o výsledku práce mám jistou představu:
- zbarvení bude klasické (modrý rám, bílá kabina, modré pruhy)
- kola budou bezdušová, disky Volvo pětidírové
- kabina bude od firmy KFS
- hlavní podvozkové skupiny si budu vyrábět sám (nechci se spoléhat na podvozek ze stavebnice Italeri) a za tímto účelem v úvodní fázi stavby budu muset alespoň základní díly přeměřit a rozkreslit.
Předpokládám poměrně pečlivou stavbu. Budu asi bilancovat na hranici “zadušení” chuti do práce složitostí tvorby, ale s takhle zásadní předlohou to nejde jinak. Nedávám si termíny dokončení a ani intenzitu práce. Mým plánem na letošní rok je zhruba to, aby podvozek s nápravami a klidně jen v surfaceru stál na kolech.
Podklady:
Informace na téma Volvo F89 sbírám dlouhé roky. Málem to byl první náklaďák, který jsem si v roce 2003 pořídil. Za pomoci přátel a kolegů se mi od té doby podařilo nasbírat poměrně mnoho fotek, výkresů a dokumentace. Vrcholem toho je pak možnost z blízka sledovat probíhající renovaci jednoho z vozů, díky které mám k dispozici přesné podklady a dostatek fotografií pro stavbu modelu.
Při stavbě se budu držet především skutečného vozu, jehož renovaci mohu sledovat. Vím, kdo je majitelem, ale ten se s vozem nechce v současném stavu příliš chlubit a proto jeho jméno nebudu uvádět. Modří vědí mlčí!
Byť na autě v průběhu jeho aktivního provozu byly provedeny některé změny a většinu z těchto změn se z modelu pokusím vyloučit. Předpokládám ale, že nebudu stavět model nového vozu. Při vší úctě ke všem, kteří se o tato vozidla starali, je mi bližší Volvo F89 spíše matné a v běžném provozním ušpinění a opotřebení. Pokud v nich najdu zalíbení, použiji i některé z dobových doplňků. Fotograficky jsou na Volvech F89 doloženy různé spoilery, přídavná světla, střešní zahrádka nebo i částečné zakrytování rámu stupačkovými plechy.
Stručné technické údaje:
typ: Volvo F89-32, 6x2
r.v.: 1977 (konkrétní vůz)
motor: Volvo TD 120 A (vznětový přeplňovaný šestiválec o objemu 11,98 l a výkonu 243 kW/330 k)
převodovka: Volvo, šestnáctistupňová, plně synchronizovaná (tlačítko na půlky je na páce, páčka přepínání řad je na přístrojové desce na motorovém tunelu)
rozměry a hmotnosti:
délka vozidla: 6 525 mm
rozvor: 3200 + 1350 mm
pohotovostní hmotnost: 8,5t
doplňující info:
- kabina je sklápěcí, dvoumístná se dvěma lůžky
- poslední náprava je zvedací pomocí hydraulického pístu, táhel a pák (podobný systém používala Scania, v průběhu stavby se k němu podrobně dostaneme)
Historie:
Volvo F89 je přímým pokračovatelem řady F88 a ta zase řady F86, která se na počátku šedesátých let stala prvním sériově vyráběným evropským nákladním automobilem se sklápěcí kabinou. Už ve své době šlo o moderní vozidla, které zohledňovala nejnovější poznatky z konstrukce nákladních automobilů a tak mimo celokovové sklápěcí kabiny nabízela také vznětový motor přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem a zvedací zadní nápravu. Na našich silnicích tyto vozy zdomácněly díky dovozu a zařazení do flotil tehdejších podniků ČSAD v průběhu sedmdesátých let. První vozy přišly v roce 1973, další pak roku 1974 a další v následujících letech a do roku 1978 bylo dovezeno více než 400 vozů Volvo F89. Z celkového počtu 407 vozidel bylo (dle knihy p. Strugaly) celkem 100 valníků (6x4) a 307 tahačů, přičemž je fotograficky doložena existence alespoň jednoho tahače v provedení 4x2, zbytek vozidel byl v provedení 6x2.
Pokud byste začali pátrat po detailech, zjistili byste, že dovážená Volva byla různých provedení a ta se od sebe v detailech lišila (okno se zrcátkem v pravých dveřích, trochu jiné uspořádání přístrojové desky, barva interiéru), nicméně v rámci zachování zdravého rozumu se o tom nebudu rozepisovat a ani po tom nebudu moc pátrat.
Vozidla se v podmínkách MKD velice dobře osvědčila a mnohé z nich byly v provozu ještě v devadesátých letech, výjimkou je několik vozidel, jejichž provozní nasazení pokračovalo ještě po roce 2000.
Z těch čtyřech stovek vozidel zůstalo dochováno odhadem nějakých dvacet kusů. Zhruba 14 kusů se dá dopočítat a fotograficky doložit, zbytek jsou vozy i nichž je existence předpokládaná. Většina z nich jsou tahače 6x2, fotograficky potvrzené jsou dva valníky, o žádném tahači 4x2 nevím, ale je stále možné, že se pár vozidel ještě někde objeví. V drtivé většině jde o neprovozní auta ve větším či menším stádiu rozkladu, v renovaci jsou aktuálně 3 vozy a z toho u dvou je během roku 2012 očekáváno dokončení, nicméně vzhledem ke složitosti renovace (vozy mají za sebou několik milionů kilometrů a třicet let provozu, neexistují dárcovské vozy, shánění některých náhradních dílů je problematické) berte tento údaj s rezervou. V jednom případě jde o kombinaci tahače 6x2 z ČSAD a valníku F88 6x4 za vzniku tahače F88 6x2, zbylá dvě auta jsou tahače 6x2. Barvy ČSAD by, ale měl nést podle všeho pouze jeden z nich.
Následuje několik obrázku demonstrující různý vzhled jednotlivých vozidel:
Následující obrázky ukazují vůz jehož renovací se inspiruji, vozidlo je z roku 1977 a bylo zařazeno ve flotile ČSAD 621 Brno - Černovice (až do roku 1996). Původní SPZ: BSA 28-30, později BSB 33-22. Dle TP byl na přelomu 80. a 90. let nasazen jako "vozidlo pro nadměrnou přepravu - odtahový speciál" což dokazuje jeho známá fotografie z lkw-infos.
Naposledy upravil nedlloyd dne 18 dub 2014, 06:46, celkově upraveno 6