Macchi MC.205V Veltro v čs. letectvu
Během 2. světové války na všech evropských frontách formovala větší či menší uskupení československých letců. Méně známá je skupina přibližně 15 čs. pilotů, kteří byli odveleni a bojovali se spojeneckými vojsky v Severní Africe, kde tvořili čistě československou letku o 12 strojích, rozdělenou na 3 roje po 4 letounech. Postupem času se s vojsky dostali až do Itálie, kde přišli do styku s kořistními a nyní už částečně „spojeneckými“ letouny MC.202 Folgore a MC.205 Veltro. Piloti si nečekaně tyto letouny oblíbili a vzhledem k jejich dobrému technickému stavu je zařadili do výzbroje. Po skončení bojů s nimi přelétli zpět do znovu se formujícího Československa. Celkem přilétlo 9 strojů MC.205 a 3 starší stroje MC.202.
V roce 1945 byly pak zařazeny do nově vytvářeného letectva. Letectvo se rovněž chtělo zaměřit na dobrou sebeprezentaci vůči veřejnosti. Bylo tak rozhodnuto zřídit menší akrobatický tým, který by veřejnosti předváděl elitní pilotáž bojových letounů a doplňoval letové ukázky standardních vojenských strojů v bojových barvách. A právě k této prezentaci byly vybrány 2 „exotické“ italské letouny MC.205, které k tomuto účelu obdržely nápadný, skoro až křiklavý akrobatický kabátek. Celý letoun byl nastříkán oranžovou barvou s černými doplňky, které zahrnovaly černý kryt motoru, vrch SOP a černé pruhy na křídlech a VOP. Na toto zbarvení byly umístěny standardní české výsostné znaky s bílým lemem a na trupu byla bílá armádní registrace. I přes rozporuplné reakce na vzhled letounu sklízeli piloti na leteckých dnech úspěch. Oba letouny, které se na jednotlivých leteckých dnech střídaly (jeden byl vždy připraven jako záložní), létaly v tomto zbarvení až do konce r. 1947. Po převratu v únoru 1948 došlo i k velké reorganizaci letectva. Kromě několika Spitfirů byly všechny letouny „západní“ výroby, včetně italských MC, vyřazeny ze služby a sešrotovány. Svému osudu bohužel neunikly ani obě předváděcí Veltra.
K sešrotování byla určena i obě akrobatická Veltra, avšak zásahem z vyšších míst (roli sehrálo pár známostí a obálek) byla osudu ušetřena a uskladněna na letišti ve Kbelech.
Kuba Jirásek
Beep! Beep!
in progress: Antonov An-225 Mrija
Hotovo v r. 2018 - viewtopic.php?f=6&t=124977 Hotovo v r. 2019 - viewtopic.php?f=6&t=131298 Hotovo v r. 2020 - viewtopic.php?f=6&t=137559
Hotovo v r. 2021 Hotovo v r. 2022 Hotovo v r. 2023 Hotovo v r. 2024
Beep! Beep!
in progress: Antonov An-225 Mrija
Hotovo v r. 2018 - viewtopic.php?f=6&t=124977 Hotovo v r. 2019 - viewtopic.php?f=6&t=131298 Hotovo v r. 2020 - viewtopic.php?f=6&t=137559
Hotovo v r. 2021 Hotovo v r. 2022 Hotovo v r. 2023 Hotovo v r. 2024