Stránka 1 z 2

Letov Š-21, konverze KP 1/72 - HOTOVO

PříspěvekNapsal: 25 srp 2018, 08:16
od vrazel
Po tom, co jsem dokončil stavbu Šmolíkovy Š-20 mě Standa nasadil brouka do hlavy, že by bylo fajn udělat i "sestřičku" Š-21.
A protože dvacítka je krásné éro, tak jsem se do toho pustil.
Pro sběr podkladů jsem založil téma https://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=310&t=122195, takže tady se budu věnovat jen vlastní stavbě.
Stavět budu první prototyp, který následně havaroval. Důvod je, že se mi líbí jeho tříbarevná kamufláž.
Druhý prototyp byl už celý stříbrný, ale třeba na něj taky dojde.

Jako výchozí stavebnici použiji Š-20 první verze kvůli obtiskům na praporové znaky.

Díky získaným fotkám není problém zrekonstruovat trup a ocasní plochy. Horší to bude s křídlem - tady mě chybí podklady,
kde by bylo jasně vidět, jestli rozpětí zvětšili přidáním žebra mezi vzpěry a nebo za ně na okraj.
Úpravy trupu jsou vidět z tohohle nákresu:
Š-21-Prototyp1_výkres2.JPG

Trup se musí rozříznout v místě motorové přepážky a vloží se nový segment o síle 2mm.
Na čumák se přidá prstenec chladiče také o síle 2mm
Na konec trupu se přidá 1mm na délku
Směrovka se udělá nová
Výškovka se "vysochá" ze stávající pro první verzi.
Do kokpitu dodělám kompletně vnitřní konstrukci, kterou jsem si už v nedokonalé verzi vyzkoušel na Š-20.
Předek s motorem se kompletně přeryje a doplní se všechny žaluzie na chlazení.
A samozřejmě nový čelní chladič.
Zvětší se rozpětí křídel a předělají se křidélka dle vzoru "Fokker".
Tak z plánů je to snad všechno a tady jsou fotky ze začátku stavby.

Na trupu jsem obrousil příliš vystouplé porty a odřízl motorový prostor.
Š-21_1.jpg

Ten jsem pak samostatně slepil, udělal základní tmelení (kulomety, utopená mřížka) a předělal umístění větracích otvorů.
Š-21_2.jpg

Vnitřek kokpitu jsem ztenčil tak, až skrz plast prosvítalo světlo z lampy a bylo vidět vnější žebrování.
Tady už mám natřenou barvu na plátěný potah. Po doplnění karoserie nabarvím zevnitř i plechy.
Díky průsvitnosti trupu šly pěkně naznačit místa, kam nalepím tyče karoserie.
Š-21_4.jpg

Udělal jsem si kostru vnitřní konstrukce trupu a to of sedačky po motorovou přepážku.
Teď ji budu vyplňovat výbavou a protože tu nejsou kulomety, tak udělám i nádrž.
Š-21_5.jpg

Takhle ta konstrukce pasuje do trupu.
Š-21_6.jpg

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 31 srp 2018, 10:10
od Robert Blaschke
Držím palce!
(:)

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 31 srp 2018, 10:56
od David Hényk
Zajímavej projekt =D>

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 31 srp 2018, 19:07
od vrazel
Díky pánové, jak budu mít zkompletovaný kokpit, tak ho sem dám.

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 06 zář 2018, 16:03
od vrazel
Kokpit mám připravený na surf a barvení.
Nádrž je zatím vložená volně, protože ji budu lepit až po nabarvení, stejně jako táhla a sedačku.
Kvůli tomu, že dolní křídlo je ve stavebnici navržené jako průběžné skrz trup, tak musím nádrž udělat trochu nižší, aby do ní křídlo nezasáhlo.
Lepit na tupo na trup křídlo nechci, abych zachoval pevnost modelu a po zalepení do trupu to nebude vidět.

Š-21_7.jpg

Š-21_8.jpg

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 07 zář 2018, 20:06
od Robert Blaschke
Dobré, pekné. Toto budeš tiež maľovať štetcom?

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 09 zář 2018, 08:32
od vrazel
Robert Blaschke píše:Dobré, pekné. Toto budeš tiež maľovať štetcom?

Jo, jo. Zase štětcem. Tyhle malý letadla se malují docela dobře a postupně do toho pronikám.
A nemusím maskovat.

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 09 zář 2018, 09:42
od vrazel
Kokpit a vnitřek trupu mám hotový, tak přikládám pár fotek.
Jak jsem psal výše, tak jsem musel kvůli průběžnému křídlu na modelu zkrátit nádrž a odstranit dolní trubky konstrukce pod ní.
Pásy na sedačce jsou z olověného plechu, natřeno Humbrolkami.
Dělá se s ním líp, než s Tamiya páskou.

Š-21_10.jpg

Š-21_11.jpg

Š-21_12.jpg
Vnitřní konstrukce je z nití tažených z rámečků

Š-21_13.jpg
A takhle to vypadá pohromadě

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 09 zář 2018, 16:24
od Potoxon
Naprostá paráda, ani se nechce věřit, že je to 1/72. [-o< [-o<

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 20:55
od vrazel
Překopal jsem čumák a nahrubo jej obrousil.
Teď na něm dodělám rytí.
Jde mi to pomalu, ale jistě :P
Š-21_14.jpg
Profil z boku

Š-21_15.jpg
Profil zvrchu

Š-21_16.jpg
Čelní chladič

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 24 zář 2018, 21:35
od Mirek O
Hezké =D>

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 16 říj 2018, 11:06
od vrazel
Jde to teď trochu pomaleji kupředu, ale malý progres tady je.
Dodělal jsem rytí trupu a nahrubo čumák - u něj teď přemýšlím, jak udělat prolisy na chlazení.
Nejdřív, jsem chtěl použít kousky vytažené nitě z rámečku, ale nějak mě to nejde nalepit. Zkusím si nařezat obdélníkové pásky z destičky.
Mám hotovou novou směrovku a upravenou výškovku, kde se musely dodělat pozitivní místo negativního rytí a upravily se konce kormidel.
Když jsem prodlužoval spodní křídlo o 8 mm a křidélka o 3 mm, tak mě dost začaly vadit na něm mizerně vylisované porty.
Tož jsem je odbrousil a do vyrytých drážek lepím nitě vytažené z rámečku, aby ty porty byly tenčí.
Půlku mám udělanou a druhá na ty nitě ještě čeká.
(Inspiraci mě dali hansp a Zdeněk Nožička u jejich Škody D-1, ale na tuhle vyšší ligu si ještě počkám u nějakého dalšího pokusu.)
S podivem je horní křídlo celkem OK. Když jsem stavěl Š-20, tak byly zkažené porty i na něm.

Š-21_17.jpg

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 16 říj 2018, 11:14
od Pavel Klouček
Porty než nitěma máš skoro lepší řešit surfacerem - zalepíš prostor mezi a na porty dáš dvě až tři vrstvy surfu a máš je hotové.

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 16 říj 2018, 11:32
od StandaK
Já to těmi nitěmi, vytaženými z rámečku, taky dělával. Místo pro niť jsem ale nenarýval a vždy jsem si niť střihl o dost delší, abych jí mohl přidržet napnutou přes plochu křídla prsty mimo křídlo. Pak jsem to jen několikrát přejel štětcem namočeným v LN301. Když to bylo na celé ploše vytvrdlé, nitě jsem zkrátil a přebrousil jemným brusným papírem téměř do ztracena a znovu přejel LN301, které obrys nyní už ploché porty zvýraznilo. No a posléze jsem vzal vhodné zubaté kolečko z hodin, které místo teček (nýtů) vytvářelo v plastiku kraťounké čárky a tím ještě změklé porty přejel a naznačil tak decentně šití.

Dušane, ty žaluzie, pokud vyčnívaly, jdou kraťounkými nitěmi naznačit také. Štětec namočíš do LN301 nebo lepidla na podobné bázi a mokrým štětcem na správnou délku nakrojenou niť přeneseš na povrch modelu, usadíš a něčím kovovým plochým přitlačíš k povrchu modelu, případně změklé vlákno ještě "domodeluješ" třeba rýsovací jehlou nebo skalpelem.

Re: Letov Š-21, konverze KP 1/72

PříspěvekNapsal: 16 říj 2018, 14:50
od vrazel
Pánové díky za návody. Určitě je použiju.
Akorát místo LN301 vezmu extrařídké lepidlo od Tamiye.