Stránka 1 z 4

Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 13 led 2018, 18:50
od Samosseto
S dovolením bych se také přidal. 100 let československého letectví je dostatečný důvod k tomu dokopat se ke stavbě modelu, který mi leží v kitníku již pěkných pár let. A je to typ, který je doslova legendou československého letectví, vždyť prototyp prvního Trenéru vzlétl před více než sedmdesáti lety. Navíc se Trenéry staly před více než třiceti léty součástí mého života a na typu Z-126 jsem se naučil létat...

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 13 led 2018, 21:11
od Jagermeister
tak na túto stavbu sa teším 8-)

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 13 led 2018, 21:22
od Petr Sváda
Ahoj,

skvělá předloha. Jaká bude kamufláž? :paint:

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 13 led 2018, 21:34
od Samosseto
Petr Sváda píše:Ahoj,

skvělá předloha. Jaká bude kamufláž? :paint:


Ahoj Petře, bude to právě ta stopětka, na které jsem pochopil, co obnáší létání a navíc nejstarší létající Trenér na světě - moje milovaná OK-DVG alias UC-38, vyrobená jako Zlín Z-26 Trenér v srpnu 1950 jako třicátý osmý vyrobený Trenér včetně prototypu.

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 13 led 2018, 22:05
od Samosseto
Začal jsem "vysvobozovat" základní díly... :)

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 21 led 2018, 21:42
od STANISLAV VYSTAVĚL
Samosseto píše:Začal jsem "vysvobozovat" základní díly... :)

Zdravím a protože jsem - zcela náhodou "narazil" na tento příspěvek, dovolím si upozoznit
ty, kteří by náhodou chtěli mít tento model "ve vojenském", tak je ve stavebnici u "náhledu" ozn. příslušnosti (JH-08) HRUBKA na spodní ploše křídla!
Tato značka patřila letounu velitelského roje 11. slp Žatec a v době "služby" už se na spodní ploše křídla nejméně 5 let nepoužívala!
(P.S. Originál zmíněné předlohy-foto jsem získal od pilota pplk. v.v. J. Palečného )

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 21 led 2018, 21:57
od Pavel Klouček
Samosseto píše:
Petr Sváda píše:Ahoj,

skvělá předloha. Jaká bude kamufláž? :paint:


Ahoj Petře, bude to právě ta stopětka, na které jsem pochopil, co obnáší létání a navíc nejstarší létající Trenér na světě - moje milovaná OK-DVG alias UC-38, vyrobená jako Zlín Z-26 Trenér v srpnu 1950 jako třicátý osmý vyrobený Trenér včetně prototypu.


Tady bych si dovolil odporovat. Prototyp s imatrikulací OK-COA má uváděno v.č. 1, stejně jako první sériový kus létající jako OK-FRU. První série nesla výrobní čísla 1 až 13 a následovaly další kusy s výrobním číslem 501 a dál. OK-DVG je v.č. 525, jedná se tedy o třicátý osmý sériový kus a třicátý devátý včetně prototypu (pokud tedy nedošlo k přestavbě prototypu na ten OK-FRU).

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 21 led 2018, 22:20
od Michal Dub
Samosseto píše:...OK-DVG alias UC-38, vyrobená jako Zlín Z-26 Trenér v srpnu 1950 jako třicátý osmý vyrobený Trenér včetně prototypu.


Pokud se nemýlím, tak OK-DVG má křídla ala Z-226 s bouli na spodní straně levého křídla (kryt vypouštěcího kohoutu olejové nádrže) a otvorem v náběžné hraně levého křídla (vstup vzduchu k olejové nádrži).

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 22 led 2018, 12:47
od Pavel Klouček
Jako vždy se nemýlíš generále.

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 22 led 2018, 17:49
od Samosseto
Pavel Klouček píše:Tady bych si dovolil odporovat. Prototyp s imatrikulací OK-COA má uváděno v.č. 1, stejně jako první sériový kus létající jako OK-FRU. První série nesla výrobní čísla 1 až 13 a následovaly další kusy s výrobním číslem 501 a dál. OK-DVG je v.č. 525, jedná se tedy o třicátý osmý sériový kus a třicátý devátý včetně prototypu (pokud tedy nedošlo k přestavbě prototypu na ten OK-FRU).


Ono je to s těmi prvními Trenéry složitější. K přestavbě prototypu OK-COA na OK-FRU nedošlo, OK-COA byl vymazán z rejstříku až v roce 1959, zatímco OK-FRU byl zapsán do rejstříku už 30.6.1954.

Spíš mě trápí absence informací o výrobních číslech 504, 505 a 510, zda-li byly vůbec tyto letouny vyrobeny, nebo byly použity např. na lámací zkoušky ap.

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 22 led 2018, 18:20
od Pavel Klouček
No to že souběžně existovaly dvě registrace téhož letounu byla zcela běžná praxe. Tyhle neexistující registrace pak byly rušeny při hromadných čistkách rejstříku od roku 1957, takže z toho se na nic usuzovat nedá. Trenéry výrobních čísel 504, 505 a 510 samozřejmě existovaly a létaly, pouze se (stejně jako například 516, 533, 538, 539 a další) nedožily přeřazení od armády k aeroklubu. Osud 504 neznám, ale 505 skončila smrťákem v roce 1952 a 510 létající s označením UC-23 měl dvě nehody v roce 1951 a 1954, druhou zřejmě už nerozchodil.

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 22 led 2018, 18:27
od Samosseto
Pavel Klouček píše:No to že souběžně existovaly dvě registrace téhož letounu byla zcela běžná praxe. Tyhle neexistující registrace pak byly rušeny při hromadných čistkách rejstříku od roku 1957, takže z toho se na nic usuzovat nedá. Trenéry výrobních čísel 504, 505 a 510 samozřejmě existovaly a létaly, pouze se (stejně jako například 516, 533, 538, 539 a další) nedožily přeřazení od armády k aeroklubu. Osud 504 neznám, ale 505 skončila smrťákem v roce 1952 a 510 létající s označením UC-23 měl dvě nehody v roce 1951 a 1954, druhou zřejmě už nerozchodil.


Mockrát díky za osvětu !!!

Píšu, kreslím, počítám, stále mi vychází ta OK-DVG / UC-38 / v.č. 525 jako osmatřicátá... :)

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 22 led 2018, 19:37
od Pavel Klouček
To bude tím, že ti tam chybí v.č. 13 (OLZ č. 2370, OK-DMJ).

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 22 led 2018, 19:44
od Samosseto
Pavel Klouček píše:To bude tím, že ti tam chybí v.č. 13 (OLZ č. 2370, OK-DMJ).


No do pytle už :)

Ale dávalo by to smysl, protože jsem našel u OK-EQA uvedené výrobní číslo 501 a v závorce 14...

Re: Zlín Z-126 Trenér 1/32 HpH

PříspěvekNapsal: 22 led 2018, 21:25
od Pavel Klouček
On je v té tabulce krapet bordel, řekl bych... Problém je míchání výrobních a armádních čísel. Podle rejstříku pak jsou dvě výrobní čísla 4, dvě osmičky ...