Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ 100 let československého letectví
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Pravidla fóra
Odeslat odpověď
Příspěvků: 41 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod vrazel » 06 led 2025, 10:45

Pavel Klouček píše:Tak jsem zaloboval u U3D a Dejv konstatoval, že proč ne, když řeknrme jsk to chceme. :wink:

A nešlo by Pavle domluvit, aby udělal i kužel na motor? Pro BH-9 i BH-10? Dost letadel je mělo a určitě by zájem byl.
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1084
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod Michal Dub » 06 led 2025, 12:07

To už by je Michal Hradecký mohl tisknout přímo s motorem...
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2166
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod vrazel » 06 led 2025, 13:51

Trochu jsem se teď věnoval rozměrům koleček.
A vzal jsem tak, aby na modelu pohledově odpovídaly k výšce trupu.
Z několika fotek z boku (z vlákna k BH-9 od Pavla Kloučka) jsem si spočítal poměr mezi výškou trupu a průměrem kolečka.
Pak jsem změřil výšku trupu na modelu a přepočítal koeficientem průměr kolečka. No a vyšlo mě, že by mělo mít 9.5 až 10 mm. Záleží na fotce.
U L-BONG mě to vychází na těch 10mm.
Po očištění kolečka z otřepů má 10.5 mm. Udělám nové opláštění plátnem (to ho opticky určitě zvětší), dám na model kostru podvozku a porovnám to okem.
Ale zatím mě vychází, že průměr kola by měl vyhovovat.
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1084
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod sedan1 » 06 led 2025, 18:32

vrazel píše:Trochu jsem se teď věnoval rozměrům koleček.
A vzal jsem tak, aby na modelu pohledově odpovídaly k výšce trupu.
Z několika fotek z boku (z vlákna k BH-9 od Pavla Kloučka) jsem si spočítal poměr mezi výškou trupu a průměrem kolečka.
Pak jsem změřil výšku trupu na modelu a přepočítal koeficientem průměr kolečka. No a vyšlo mě, že by mělo mít 9.5 až 10 mm. Záleží na fotce.
U L-BONG mě to vychází na těch 10mm.
Po očištění kolečka z otřepů má 10.5 mm. Udělám nové opláštění plátnem (to ho opticky určitě zvětší), dám na model kostru podvozku a porovnám to okem.
Ale zatím mě vychází, že průměr kola by měl vyhovovat.


Možná ta “malost” koleček je jen vizuální, a je daná nepoměrem velikosti ráfku a pneumatiky. Protože podle informací Michala Duba byla kola pro všechny (aktuálně řešené) typy BH-9, 10, 11 shodná.
Takže by mohlo stačit vyrobit středy na obě strany, které by snížily profil pneumatiky a zvětšily střed. Ale to už by se asi vyplatilo stejně udělat celé kolo znovu.
Takže bych byl pro výrobu nových koleček, jen určit tu správnou velikost…

A když je řeč o krytech motoru, tak jeden univerzální asi vyrobit nepůjde. Avie mají různé motorové přepážky, a zřejmě by bylo třeba na každou konstruovat jedinečný kryt. Ledaže by to bylo opravdu univerzální ve smyslu napasování na motor, a počítalo se s dobroušením pro konkrétní typ. Ale to by záleželo na výrobci, zda by se mu chtělo platit víc konstrukcí.
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 924
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod standaslechta » 06 led 2025, 22:35

Michal Dub píše:To už by je Michal Hradecký mohl tisknout přímo s motorem...

Přiklonil bych se stoprocentně k této variantě. Ve dvaasedmě určitě a vlastně ke Směrovácký padesátině taky (bolí mě srdce při představě mrzačení motoru)
Uživatelský avatar
standaslechta
 
Příspěvky: 3839
Registrován: 21 pro 2014, 08:40
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod vrazel » 11 led 2025, 13:30

Dodělal jsem podvozek a kolečka. Kola jsem použil ze stavebnice a upravil je takto:
- zbrousil jsem vnitřní lem pod pneumatikou na obou stranách
- na vnitřní straně zaslepil otvor pro osu, protože osa bude kvůli novým diskům tenší
- vyvrtal skrz kolo otvor na 0,5 mm jehlu
- z destičky 0,2 mm vystřihl nové disky a slepil je do kužele
- vytmelil spoj a nalepil na kolo
Výsledek je tady - starý a nový tvar:
L_BONG_9.jpg

Na model jsem nalepil podvozek, za gumovými provazci odpružení uřízl zbytek osy, vyvrtal otvor 0,5 mm (šel by i 0,6).
Osa s původním průměrem byla jednak moc krátká a jednak by zničila nové disky. Takhle to vypadá:
L_BONG_8.jpg

A když se to sestaví, tak tady jsou pohledy zepředu a zboku:
L_BONG_10.jpg

L_BONG_13.jpg

Vzal jsem si boční fotku L-BONG od Pavla Kloučka v jeho přehledu o BH-9, kde je éro zhruba ve stejné úhlu,
srovnal velikost podle výšky trupu za kokpitem a přeměřil kolečka.
Liší se to o 0,5 mm. Takže já su s tímhle výsledkem celkem spokojený.

Na výškovce je shora dolepené kování pro čepy na křídle při složení podél trupu. Ty jsou na fotkách letadla vidět.
Ale ty čepy na koncích křídla tahle rekordní verze podle fotek neměla. Asi je tam při prodloužení křídla nedali kvůli úspoře váhy a si taky se to delší křídlo nevešlo podél trupu.

Konec trupu je potřeba (jak jsem psal) prodloužit o 1,5 mm a v prodloužení vyříznout vybrání pro ovládání výškového kormidla.
Taky jsem nalepil ostruhu z drátku. ta ve stavebnici je spíš trám, ale technologicky to asi z plastu moc jinak udělat nejde,
protože plastová tyčinka z rámečku se mě u jiné BH-9 ohnula.
Takže drátek je ideální.
L_BONG_11.jpg

No a poslední, co jsem dodělal, je vrtule. Ta ze stavebnice potřebuje trochu zbrousit zadní část listu a strhnout otřepy.
Kování na středu je celkem OK. To jsem nechal.
Jako základ jsem ji natřel Tamiya XF-59 a pro nakreslení let dřeva použil pastelky LOCK n LOAD od Ammo.
Výsledek mě docela pozitivně překvapil:
L_BONG_12.jpg

Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1084
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod sedan1 » 11 led 2025, 13:45

Dušane, krása !!!
Kolečka se vizuálně zvětšila, a zjevně je na nich problém spíš ve velikosti disku, než v celkovém průměru.
Pod tvým vlivem mě postupně přechází přinasrání na Avie od KP, a po P-39 od 601. peruti možná přehodnotím priority výrobního plánu.
Každopádně ti to jde moc dobře a s moc pěkným výsledkem ;-I
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 924
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod vrazel » 11 led 2025, 14:01

Díky, su rád, že tenhle popis někoho namotivuje (:)

Teď se hlavně zaměřím na motor. Dřív jsem si je dělal sám. Ale teď existují dvě náhrady.
Odlívaný od Miška (Radiál engines & wheels) a tištěný od MH Models.
Tištěný už mám, odlívaný je na cestě.
Tak je pak porovnám a dám sem fotky. Cenově vycházejí stejně.
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1084
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod sedan1 » 11 led 2025, 15:06

vrazel píše:Díky, su rád, že tenhle popis někoho namotivuje (:)

Teď se hlavně zaměřím na motor. Dřív jsem si je dělal sám. Ale teď existují dvě náhrady.
Odlívaný od Miška (Radiál engines & wheels) a tištěný od MH Models.
Tištěný už mám, odlívaný je na cestě.
Tak je pak porovnám a dám sem fotky. Cenově vycházejí stejně.


Já mám ještě 3 nasyslené od Miška, tak Michal zatím ostrouhal…
Na srovnání jsem zvědavý.
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 924
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod Michal Dub » 11 led 2025, 15:21

MH má navíc svíčky včetně rozvodu zapalovacích kabelů a má výfuky vcelku s motorem, u Miška se výfuky dolepují zvlášť a nemá rozvod kabelů ke svíčkám. Všechno vcelku může být výhoda i nevýhoda, třeba pro mě šance při manipulaci něco urvat.
Já mám od Miška taky nasysleno. :)
Jsem líný nevyhraněný modelář 40+. Stavím pomalu a nekvalitně a přesto mě to občas baví.
Rozcestník na moje stavby na MF: Roční rekapitulace staveb letadel čs. pilotů
MF oblíbené skupinovky: MiG-21 v čs. službách, 80. výročí SNP, B-534 do každé vitrínky
Michal Dub
 
Příspěvky: 2166
Registrován: 21 úno 2005, 08:33
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod sedan1 » 13 led 2025, 10:46

Ještě ohledně koleček. Napadlo mě otevřít krabici Fokker D.VII MÁG, zda náhodou nemá Eduard nějaká alternativní kolečka, a jak jsou vlastně velká. Pravítkem změřeno někde okolo průměru 10,5 mm, velikost disku mě uspokojuje, a hlavně: ve stavebnici je slovy ŠEST PÁRŮ KOL !!!
Takže ze zbývajících pěti párů si vyberu tři na své ještě plánované Avie, a určitě budou lepší, než ty z KP. Mezi sebou se kolečka Eduard liší pouze různými krytkami ventilku pneumatiky, což by se dalo koneckonců také upravit, kdybych chtěl ještě někde něco řešit. Třeba na BH-10...
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 924
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod vrazel » 13 led 2025, 12:31

Moc díky za inspiraci - aspoň mám důvod si toho Fokkera koupit :wink:
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1084
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod David Hényk » 13 led 2025, 12:51

Koukám, že si s tím pěkně hraješ Dušane! Jaká by to byla paráda, kdyby to výrobce už vyladil za nás, ale čím by se člověk pak bavil, že :-D ?

Jako podpůrnou motivaci pro nákup Fokkera jsem si dovolil navrhnout skupinovou stavbu, tak se tam můžeš s čs Fokkerem třeba přidat :-D

Skupinovka Fokker
Obrázek

HKPM Prostějov
Uživatelský avatar
David Hényk
 
Příspěvky: 6321
Registrován: 04 led 2007, 14:12
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod vrazel » 18 led 2025, 14:24

Malý posun, ale trup je kromě palivové instalace komletní.
Takhle vypadá příprava pro křídlo a v podvozku je dolepena "V" vzpěra.
Ta vzpěra chce hodně ztenčit a trochu zúžit. Horní ramena se uchycují do podvozku, ne do trupu.
L_BONG_14.jpg

Je potřeba trochu upravit tvar předního rohu směrovky. Ten ze stavebnice je moc oblý. BH-9 měla ostřejší.
Předělávkou jsem odbrousil porty a tak jsou nalepené nové z plastové niti (z rámečku).
L_BONG_15.jpg

A takhle to vypadá s nasucho nasazenými křídly (pravé trochu odstává, chce to lepidlo).
To zvětšené rozpětí a prodloužená křidélka dávají modelu zajímavý vzhled.
A na pylon za kokpitem nezapomeňte dolepit nahoru placatou botku - to je ten bílý flíček nahoře..
L_BONG_19.jpg

Motor od Michala z Radial Engines and Wheels je pořád na cestě (objednáno u Artura, ale měl na skladě jen jeden, já chtěl dva).
Tak tady je pár fotek motoru od MH models.
Ten je z 3D tisku. Materiál je fajn, je lehce pružný ale pevný. Dobře se vyloupával i z podpor.
Má spoustu detailů včetně vahadel a svíček. Výtky bych měl 3:
- Výfuky mají všechny délku podle nejdelšího spodního, ale to si každý zkrátí. Jen nezapomenout
- Chybí vytištěný karburátor. To je potřeba dodělat.
- Já si koupil motory jako horkou novinku loni na Hradeckém lvovi a moje exempláře měly špatně vytištěné napojení vahadel na rozvodové tyčky. Mailem jsem na to Michala upozorňoval, aby si na to dával pozor a nabízel mě výměnu. Byl jsem ale trochu ješita, že si to přece dokážu spravit sám a odmítl. No a tak si tedy přední část vahadel a tyčky dělám sám. Předpokládám, že u pozdějších sérií to už má Michal v pořádku.
L_BONG_16.jpg
Motor je schovaný v bytelné krabičce a přichycený na dno. Bezva řešení.

L_BONG_17.jpg
Tisk je detailní, a jsou tady vidět ty rozpojené vahadla a rozvodné tyčky.

L_BONG_18.jpg
Opravený motor se zkrácenými výfuky a zatím ještě bez karburátoru (ten je ve výrobě).

Resumé - pokud si dáte pozor na ty rozvodné tyčky, tak je motor výborný.
Obrázek
Dušan Vrážel - Čs. letectvo 1918 - 1939
Letov Š-328v.4, Avia B-222, Avia B-422, Aero A-300
Uživatelský avatar
vrazel
 
Příspěvky: 1084
Registrován: 14 bře 2017, 12:05
Bydliště: Pardubice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Avia BH-9 L-BONG, KP 1/72

Příspěvekod sedan1 » 18 led 2025, 23:38

Hezky ti to jde ;-I
Honza
Uživatelský avatar
sedan1
 
Příspěvky: 924
Registrován: 08 kvě 2011, 22:51
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 41 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na 100 let československého letectví

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY