Jedno moc smutné video havárie Z-226T v Brazílii. Naštěstí šla rozeznat imatrikulace - OK-LHE, takže už není neznámý. Pilot Jozef Krejza zahynul při předvádění během turné po jižní Americe 14. května 1959. Včera to bylo 60 let...
https://www.youtube.com/watch?v=JLWYNAZ8pq8Ten zvětšený čtvercový otvor vzduchu je nějaká tropická úprava?
Celou událost popsal Miroslav Křemen ve své knize Cesty života leteckého.
https://www.flying-revue.cz/jak-chutna-asado-aneb-vstric-jizni-americe-2?sibling_page=2Když jsem skončil a zaroloval na trávu před diváky, tak již Pepa Krejza startoval s Trenérem. Stoupnul jsem si před Brigadýra a díval se na jeho sestavu. Dělal již asi třetí obrat, šel do nízkého náletu před nás a natáhnul mašinu jako na přemet. Když byl v horním bodu na zádech, tak udělal kopaný výkrut se zastavením na zádech. V tom okamžiku se mašina téměř zastavila v letu. Odhadoval jsem, že měl výšku tak asi 80 m, jiní říkali 100 - 120, ale stejně to bylo málo. Pepa byl na zádech, nízko, bez rychlosti a v nadmořské výšce 800 m. Byl to hrozný pohled. Člověku se chtělo křičet - “Pepíku přidej!” - ale máte sucho v ústech. Pepa se snažil v poloze na zádech mašinu trochu rozeběhnout, aby ji snad půlvýkrutem dostal do normální polohy, ale rychle ztrácel výšku. Ještě jsem doufal, že když neztratí nervy, cit, tak to u země ještě vybere i z té polohy na zádech. Ten nálet mu vycházel kousek před nás. Když už byl nízko nad zemí, bylo vidět, jak se prudce vychýlila výškovka k vybrání. Asi se lekl země, což není divu a k tak prudkému pohybu neměl dostatečnou rychlost a odtrhnul si z profilu i to málo vztlaku, který tam ještě vznikal. Přiklepl směrovku na beton pojížděčky a vzápětí dopadl na kabinu, kterou zcela utrhnul a skončil v trávě. Byli jsme všichni jako v šoku.