Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Akrobatické Zlíny rady 26
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Z-526 a Z-526 M

Odeslat odpověď
Příspěvků: 46 • Stránka 3 z 4 • 1, 2, 3, 4
  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod zbyna » 23 úno 2020, 18:23

Pěkný přehled díky.
Hlavní změnou u verze F je náhrada motoru Walter Minor 6 za výkonnější M-137A. Pokud byl tento motor dodatečně zastavěn do původních 526, značily se 526M.
zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Luky » 23 úno 2020, 19:48

v.č. 1021, v. r. 1967 jako OK-WRA, v r.1967 do Jugoslávie jako JRV 41101, YU-DGN, YU-DGR, v r.2009 jako HA-EVA
v.č. 1024, v r.1967 do Jugoslávie jako JRV 41104, YU-DIO
v.č. 1031, v r. 1968 jako OK-XRC, v r.1968 do Jugoslávie jako JRV 41106, YU-DJX, v r.1990 jako OO-YUG
v.č. 1032, v r.1968 do Jugoslávie jako JRV 41107, YU-DIP, v.r.1992 jako N303Z
v.č. 1033. v r. 1968 jako OK-XRJ, v r.1968 do Jugoslávie jako JRV 41108, YU-DIK,v r.1990 OO-YGO, v.r.1995 D-EJAB v.r. 2000 HB-TCI; dále jako D-EEED
Přílohy
s.n.1021 Z-526 M 41101 YU-DGN_01.jpg
s.n.1024 Z-526 M 41104 YU-DIO_01.jpg
s.n.1024 Z-526 M 41104 YU-DIO_02.jpg
s.n.1031 Z-526 M 41106 YU-DJX.jpg
s.n.1031 Z-526 M 41106 YU-DJX_02.jpg
s.n.1032 Z-526 M 41107 .jpg
s.n.1033 Z-526 M 41108 YU-DIK_01.jpg
s.n.1033 Z-526 M 41108 YU-DIK_02.jpg
Luky
 
Příspěvky: 340
Registrován: 20 led 2005, 09:15
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Luky » 23 úno 2020, 19:51

v.č. 1035, v r. 1967 jako OK-XRE , v r. 1968 do Jugoslávie jako JRV 411110, YU-DGR (DGN?), v r.2011 jako Z-526 M OK-XRX
Přílohy
s.n.1035 Z-526 M YU-DGR 2005_01.jpg
s.n.1035 Z-526 M YU-DGR 2005_02.jpg
s.n.1035 Z-526 M YU-DGR_02.jpg
Luky
 
Příspěvky: 340
Registrován: 20 led 2005, 09:15
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Luky » 23 úno 2020, 19:56

zbyna píše:Pěkný přehled díky.
Hlavní změnou u verze F je náhrada motoru Walter Minor 6 za výkonnější M-137A. Pokud byl tento motor dodatečně zastavěn do původních 526, značily se 526M.

Tak to známe ne? Mě jde spíše o to, že se všude píše, že F-ka mohla plnou akrobacii ve dvojím, kdežto to samé mohla 526 jen v sóle. Takže se někde něco zesílilo, nebo změnilo ale co? Pokud by se daly do 526 motory M-137, ta by se to asi neoznačovalo jako Z-526 M, ale rovnou Z-526 F. Ale takhle to nefunguje.

Budu samozřejmě rád za každou novou fotku u kusů, které zde nefigurují, či mají jiné zbarvení, než je vyvěšeno zde.
Luky
 
Příspěvky: 340
Registrován: 20 led 2005, 09:15
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod zbyna » 23 úno 2020, 20:47

Přidám pár kousků, co si zahrály ve filmu Nebe pro Trenéra https://www.youtube.com/watch?v=OdenrJXgNoE

1009 OK-VRB
z526_OK-VRB_1.jpg

z526_OK-VRB_2.jpg

z526_OK-VRB_4.jpg

Nad Tatrama odshora:
869 OK-SND
1014 OK-VRD
1016 OK-VRE
1013 OK-VRC
z526_OK_03.jpg

z526_OK_02.jpg

z526_OK_10.jpg

869 OK-SND
z526_OK-SND_3.jpg

1014 OK-VRD
z526_OK-VRD_1.jpg

1016 OK-VRE
z526_OK-VRE_1.jpg

1013 OK-VRC
z526_OK-VRC_1.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Pavel Klouček » 24 úno 2020, 10:08

Tak já něco málo přihodím, LAC před lety nafocená tuším v Pardubicích na aviatické pouti, VRC z Líní a jedna VRJ taky z AP.
Přílohy
LAC CIMG0281.jpg
LACVCIMG0280.jpg
VRC CIMG8203.jpg
VRC CIMG8204.jpg
z526m-ok-vrc-private-plzen-line-lkln.jpg
vrj2.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7446
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Luky » 24 úno 2020, 11:35

Luky píše: Mě jde spíše o to, že se všude píše, že F-ka mohla plnou akrobacii ve dvojím, kdežto to samé mohla 526 jen v sóle. Takže se někde něco zesílilo, nebo změnilo ale co? Pokud by se daly do 526 motory M-137, ta by se to asi neoznačovalo jako Z-526 M, ale rovnou Z-526 F. Ale takhle to nefunguje.
Tak částečnou odpověď jsem našel zde:
http://www.orlita.net/wp2/index.php/str ... -k-z-726k/
Z-526F
Další vývoj Z-526 v roce 1969 znamenala montáž nového silnějšího motoru Avia M- 137A a vrtule V-503A, včetně dalších konstrukčních a pevnostních úprav, tak jak byly požadovány americkým předpisem FAR PART 23.

Takže přestavba ze Z-526 na Z-526 F je asi větší oříšek, než navěsit nový motor a vrtuli. Předpokládám že zesílení proběhlo v oblasti nosníků křídel, kování závěsů v trupu i křídlech?
Luky
 
Příspěvky: 340
Registrován: 20 led 2005, 09:15
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod zbyna » 28 úno 2020, 23:02

1022 na veletrhu v Brně 1967, v r. 1967 přeletová imatrikulace OK-WRB, v r. 1967 do Jugoslávie jako 41102
Z-526 OK-WRB.jpg

1022 v r. 1967 přeletová imatrikulace OK-WRB, v r. 1967 do Jugoslávie jako 41102
1025 v r. 1967 přeletová imatrikulace OK-WRE, v r. 1967 do Jugoslávie jako 41105
z526 YUG.jpg

1022 v r. 1967 přeletová imatrikulace OK-WRB, v r. 1967 do Jugoslávie jako 41102
1031 v r. 1968 přeletová imatrikulace OK-XRC, v r. 1968 do Jugoslávie jako 41106
z526 YUG1.jpg

1032 v r. 1968 přeletová imatrikulace OK-XRD, v r. 1968 do Jugoslávie jako 41107
z526 YUG2.jpg

151117_201341332_Zlin.jpg

zbyna
 
Příspěvky: 407
Registrován: 09 pro 2004, 14:48
Bydliště: Rožnov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Samosseto » 05 bře 2020, 19:47

Luky píše:Mě jde spíše o to, že se všude píše, že F-ka mohla plnou akrobacii ve dvojím, kdežto to samé mohla 526 jen v sóle. Takže se někde něco zesílilo, nebo změnilo ale co? Pokud by se daly do 526 motory M-137, ta by se to asi neoznačovalo jako Z-526 M, ale rovnou Z-526 F. Ale takhle to nefunguje.

Budu samozřejmě rád za každou novou fotku u kusů, které zde nefigurují, či mají jiné zbarvení, než je vyvěšeno zde.


Pěkný den pane ;-I

Samozřejmě, nejviditelnějším rozdílem mezi Z-526 a Z-526F je zástavba motoru Avia M-137A... Písmeno F značí, že byl letoun stavěn podle předpisu FAR PART 23 účinného od 14.3.1969, týkalo se to především provedení elektroinstalace a zapojení ovladačů...

V primární konstrukci letounu ke změnám nedošlo, proto schopnost plné akrobacie přisuzuji právě zástavbě stotřicetsedmičky a změně centráže letounu ( 27.4 vs. 29% MAC ), docela podrobný TCDS EASA.A.353 také konstrukční změnu nepopisuje, nicméně rád se nechám případně poopravit...

Ještě doplním, že ne všechny zástavby M-137A do draků Z-326 a Z-526 byly označeny jako Z-526M, minimálně dva kusy ( 838 a 1071 ) létaly jako Z-526F...
Uživatelský avatar
Samosseto
 
Příspěvky: 516
Registrován: 25 říj 2015, 16:28
Bydliště: Tišnov / LKTA / LKPM
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Luky » 05 bře 2020, 20:01

Ahoj pane

mnohokrát děkuji za osvětu. A to se člověk hýbe okolo těchto letadel 25 let, a ani neví na čem pořádně létá :lol:
Už aby ta sezóna začla.
Luky
 
Příspěvky: 340
Registrován: 20 led 2005, 09:15
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Luky » 27 dub 2020, 13:10

v.č. 1086, v r. 1969 jako OO-BUT, dále D-EBUP, dále EI-BIG
Přílohy
OO-BUT at Gosselies (Charleroi) in 1969.jpg
s.n.1086 Z-526 EI-BIG 1982_01.jpg
Luky
 
Příspěvky: 340
Registrován: 20 led 2005, 09:15
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Midar » 26 říj 2020, 23:14

Ono s tou Z-526F je to ještě trochu složitější. F skutečně měly zesílený drak oproti předchozím Z-526 (a z nich později vzešlým Z-526M), však také to F údajně znamená Forsirovanyj - zesílený. Ke změnám na výrobní lince došlo od určitého výrobního čísla - jakého, to přesně nevím. Podstatné je, že tento zesílený drak měly i některé Z-526 s Minorem, protože došlo k souběhu sérií. Výsledkem toho je, že některé Z-526 je možné přestavět na Z-526F (vč. 1066-1088, pak už se dělaly jen eFky), starší kusy jen na Z-526M. Zlin-Avion na tuhle přestavbu Z-526-Z-526F má STC (číslo STC-041) a týká se právě jen tohoto rozpětí výrobních čísel. Nepřímým důkazem faktu rozdílné pevnosti draku je, že Z-526M má povolené násobky +5,5g/-3,0g a smí být certifikovaná pouze v kategorii Normal a Utility, zatímco Z-526F má +6g/3,5g a smí být i v kategorii Aerobatic. Nenechte se ale zmýlit, i v kategorii Utility může létat určité akrobatické prvky, uvedené v příručce, a tam jsou... skoro všechny.

Co přesně je na F zesílené - to nemůžu sloužit, ale myslím, že se mluvilo o trupových trubkách v oblasti centroplánu.

Jinak rozdíl mezi Z-526M a F je ještě jeden, který tu nezazněl - palivová instalace. Původní Trenéry s Minorem ještě měly vepředu před pilotním prostorem malou nádržku, myslím na 7 litrů, která měla sloužit jako spádová nádrž pro případ, že by došlo k poruše membrány palivového čerpadla. Po přestavbě na M-137 se vstřikovačkou tohle již ztratilo význam, nicméně nádržka tam pořád zůstala, jen se jí říká "nádržka zásobního paliva" nebo tak nějak. Je to ta přední poloha palivového kohoutu, který má tedy polohy tři. Z-526F už jí nemá a má tedy jen polohu zavřeno/otevřeno. Znám pár lidí, kteří si při přestavbě nechali tuhle nádržku tak jako tak odebrat a tak existují i Z-526M/Z-326MF s dvoupolohovým kohoutem. Já si jí tam nechal, protože každej litr benzínu se v nouzi může hodit
rozestavěno:
1/48 Z-50M, AZ Model
1/48 Z-226B, MS, Eduard
Midar
 
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2008, 11:01
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Luky » 16 lis 2020, 10:21

Ahoj Vojto

Díky za osvětu. S tou nádrží jsem si toho nikdy nevšiml.
Jak budu mít zase trochu čas, nasázím nějaké foto. Teď byla sezóna a ještě řeším nějaké věci ohledně letiště.

Lukáš
Luky
 
Příspěvky: 340
Registrován: 20 led 2005, 09:15
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod jenda58 » 20 lis 2021, 15:59

Zdravím. Narazil jsem na variantu Z-526M a dlouho jsem nemohl najít, oč se jedná. Až popis u fotky OK-VRC mi to trochu objasnil: přestavba Z-326 na 526M. Další mi pak napověděly příspěvky výše, vč. osvěty o verzi F. Zvláště výživné je pak psaní p. Orlity. Jenže proč 326 na 526M, když 326 (Minor 6) už byly přestavované na 326M (M-137), resp. 326MF (M-137+V-503)? Patrně v tom hraje roli nejen následná výměna dřevěné vrtule (326M) za V-503 (526M), ale i některé další úpravy. Věděl by někdo víc?
A ještě dva postřehy.
Na těch filmových Trenérech 526 je u olejové nádrže pod křídlem instalovaný chladič (též na některých fotografiích). Takto nejspíš vycházely z továrny. Později jej přemístili do motorového prostoru a na levé kapotě vznikly velké lapače (zapuštěné nebo vyčnívající). Zajímavé, že na 526F se ten kanál vyskytuje tak na dvou novějších fotkách a na mašinách EC-Bxx je chladič pod křídlem.
A 869 OK-SND má jiné, starší provedení masky.
Jak poznamenáno u p. Orlity: Bf-109 je proti Trenérům hadr :P .
jenda58
 
Příspěvky: 5910
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Z-526 a Z-526 M

Příspěvekod Midar » 08 srp 2022, 10:27

Sice se zpožděním, ale přeci k první části otázky.

K té přestavbě Z-326 na Z-526M. Pokud chce vlastník letadlo se stavitelnou vrtulí na bázi původní Z-326, má dvě možnosti: Z-326MF a Z-526M (přičemž první 326 lze přestavět pouze na 326MF, kvůli slabšímu draku). Obě mohou být certifikované buď v kategorii Normal, nebo Utility (cvičná), ani jedna nemůže být Akrobatická. V kategorii Utility však jsou povolené obraty podle letové příručky, a tam jsou, přinejmenším v případě Z-526M, uvedené všechny. Takže jediný rozdíl oproti 526F jsou z hlediska akrobacie jen ty maximální násobky, +5,5g oproti +6,0g. Z-326MF má ale v kategorii Utility údajně povolené jen +4,4g (píšu "údajně", protože nemůžu najít od ní TCDS, narozdíl od 526M, ale někdo mi to kdysi říkal). Takže pokud má někdo drak 326 z pozdějších sérií a s "akrobatickým resursem", nemá úplně smysl jí předělávat na 326MF a vytvořit si tím omezení, lepší je z ní udělat Z-526M.

A teď jednu zajímavost - v mé "sociálně-letecké bublině" se nachází tři Mastery přestavěné z původních Z-326, všechny blízko sebe výrobními čísly. Ovšem zatímco dvě z nich jsou přestavěné na Z-526M (z výše uvedených důvodů), jedna na Z-326MF. Tehdejší majitel mi to vysvětlil následovně: akro hodiny už neměla. V případě přestavby na 526M by musela mít umělý horizont, což v případě tohoto typu znamená měnič, zabírající místo v "rakvi" za pilotem. A to on nechtěl. Z-326MF ovšem UH mít nemusí, má tedy místo něj "kuličku- ručičku", která žádný měnič nepotřebuje. Je to takové malé tajemství, které ví málokdo. 526 totiž UH mít musí, 326MF může, ale nemusí. Cesty přestaveb Trenérů jsou různé a vyznat se ve všech detailech je téměř nemožné.


Pro studijní typy předkládám TCDS řady Z-26:

https://www.easa.europa.eu/downloads/7180/en
rozestavěno:
1/48 Z-50M, AZ Model
1/48 Z-226B, MS, Eduard
Midar
 
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2008, 11:01
  • WWW
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 46 • Stránka 3 z 4 • 1, 2, 3, 4

Zpět na Akrobatické Zlíny rady 26

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY