Kamufláž č.1 - pilot Georgij Dimitrijevič Kostylev biela "15" 4.GIAP (k 24.3.1943 pluk odoslaný na preškolenie, k 1.1.1944 v zostave pluku 22 ks La-5, k 1.11.1944 41 ks La-5 a k 9.5.1945 17 ks La-5) - podľa fotografií nižšie (ďalšie fotky strana 12 viewtopic.php?f=875&t=99412&start=165) kabína s plochým predným štítom, kryty podvozkových nôh v strednej časti s viac kruhom ako oválom a výrazným nasávacím otvorom v hornej časti krytu motora, v publikácii Aviakolekcija 2/2018 Istrebiteľ La-5, časť 2. je Kostylevová La-5 popisovaná ako La-5F = pravdepodobne La-5F typ 37 21.-23. séria (podľa linku uvedeného nižšie najbližším sériovým číslom stroja prideleného k 4. GIAP s možnosťou pokračovať sa zdá 37212214 a 37212216 (číslo 37212215 chýba - bohužiaľ zoznam je neúplný), ktoré zodpovedajú 22. sérii) - stavať podľa výkresu La-5/La-5F typ 37 9.-27. séria (pozor na kryty podvozkových nôh musia zodpovedať staršiemu typu, nie La-5F/FN typ 39, predný štít kabíny zodpovedá LaGG-3 66. série, odsuvný prekryt zodpovedá LaGG-3 35. série, viď výkres).
Přílohy
Naposledy upravil dmoravan dne 09 zář 2020, 14:23, celkově upraveno 14
Kamufláž č.2 - pilot ? biela "57" 164 IAP, zima 1942 -podľa fotografií nižšie kabína s plochým predným štítom, kryty podvozkových nôh a nasávací otvor nevidno (La-5 prítomné u pluku od 24.5.1943 zdá sa, že tu je nejaký rozpor v údajoch ...) = pravdepodobne La-5 typ 37 9-23 séria.
Kamufláž č.3 - pilot ? , modrá "14", ? , rok 1942/43 (neskorá jeseň/ jar s ohľadom na skôr zimnú kamufláž) - podľa fotografií nižšie kabína s plochým predným štítom, kryty podvozkových nôh a nasávací otvor nevidno = pravdepodobne La-5 typ 37 9-23 séria.
Kamufláž č. 4 - pilot Koloskov ? , biela "84" , 88. GIAP (26.2.1943 začiatok preškolenia na La-5, 12.5.1943 nasadený na front pravdepodobne plne prezbrojený, počet jednotlivých ks La-5 v zostave pluku - 92) - podľa fotografií nižšie kabína s plochým predným štítom, kryty podvozkových nôh a nasávací otvor nevidno, v publikácii Aviakolekcija 2/2018 Istrebiteľ La-5, časť 2. je La-5 taktického čísla "84" popisovaná ako La-5F = pravdepodobne La-5F typ 37 21.-23. séria - stavať podľa výkresu La-5/La-5F typ 37 9.-27. séria (pozor na kryty podvozkových nôh musia zodpovedať staršiemu typu, nie La-5F/FN typ 39, predný štít kabíny zodpovedá LaGG-3 66. série, odsuvný prekryt zodpovedá LaGG-3 35. série, viď výkres).
Přílohy
Naposledy upravil dmoravan dne 08 zář 2020, 11:53, celkově upraveno 8
Kamufláž č. 5 - pilot ? , červená "58" , 11. GIAP , január 43 (v decembri 1942 začiatok preškolenia na La-5, v marci plne prezbrojený, počet jednotlivých ks La-5 v zostave pluku - ?)- podľa fotografií nižšie kabína s plochým predným štítom, kryty podvozkových nôh a nasávací otvor nevidno, nakoľko fotografie sú datované do januára 1943 stroje mohli pochádzať najneskôr maximálne zo začiatku 15. výrobnej série = pravdepodobne La-5 typ 37 9.-14. séria (podľa linku uvedeného nižšie najbližším sériovým číslom stroja prideleného k 11. GIAP s možnosťou pokračovať sa zdá 37211148 (bohužiaľ zoznam je neúplný), ktoré zodpovedá 11. sérii) - stavať podľa výkresu La-5/La-5F typ 37 9.-27. séria (pozor na kryty podvozkových nôh musia zodpovedať staršiemu typu, nie La-5F/FN typ 39, predný štít kabíny zodpovedá LaGG-3 66. série, odsuvný prekryt zodpovedá LaGG-3 35. série, viď výkres).
Přílohy
Naposledy upravil dmoravan dne 08 zář 2020, 11:28, celkově upraveno 16
Kamufláž č. 6 - pilot ? , červená "42" , 193. IAP, február 1943 - podľa fotografií nižšie kabína s plochým predným štítom, kryty podvozkových nôh a nasávací otvor nevidno = pravdepodobne La-5 typ 37 9-23 séria.
Přílohy
Naposledy upravil dmoravan dne 07 zář 2020, 15:13, celkově upraveno 2
Kamufláž č. 7 - pilot Vladimír Michajlovič Dmitrijev (rozpor v mene u KP), biela "4" , 4.GIAP, leto 1943 - podľa fotografií nižšie (inú fotku sa mi nepodarilo dohľadať) kabína s plochým predným štítom, kryty podvozkových nôh a nasávací otvor nevidno (La-5 prítomné u pluku od marca 1943) = pravdepodobne La-5 typ 37 9-23 séria.
Přílohy
Naposledy upravil dmoravan dne 09 zář 2020, 14:25, celkově upraveno 2
V KP vybrali hezké kamufláže. Já jsem zvědavý, jaké kamufláže vyberou do své pozdní verze La-5 od Clear prop.
Rád bych se zastavil u kamufláže Kostylevovy La-5. Z těch malých nahledů to vypadá, že KP má v gardovém znaku nápis Gvardia, ale na letadle byl nápis Slava. Snad to na obtiscích bude správně. KP doporučuje na vrchní plochy AMT-11. Podle MBI, která uvádí informace od pamětníků se mělo jednat o mix AMT-11 a AMT-12 v poměru 1:1. Na fotkách které jsou v tomto tématu na straně 12 a 13 to vypadá že kamufláž je opravovaná, jde to vidět na motoru a centroplánu jak na šedé tak na sv. modré. Taky pod okem jde vidět skvrna tmavší barvy? Je to flek nečistoty nebo zaměrné podmalování oka lakýrníkem? Šachty podvozku vypadají jako světle modré, i když mezi šedou na konstrukce a sv. modrou asi nebude moc velký rozdíl na čb. fotce. Tmavé disky kol, asi zelená? Zajímavé jsou i velké hvězdy na křídle zespodu u které je vidět chybějící špička předního cípu.
Kamufláž měla vzniknout na rozloučenou při Kostylevově odchodu od 4.GIAP v červenci 1943. Na letadle měl provést jeden rozlučkový let. Na letadle je vidět očouzení od výfuku, mohlo se vytvořit za jeden krátký let? Co bylo s letadlem dál? Jediné fotky jsou známé z Muzea obrany Leningradu, Muzeum bylo otevřeno v dubnu 1944. Rozkaz o zřízení muzea byl již ze 4. prosince 1943. A exponáty měly být přineseny přímo z bojiště. Kde tedy byl Lavočkin od odchodu Kostyleva v červenci 1943 do začátku výstavy v dubnu 1944 ? Stále u 4. GIAP nebo si ho vzal Kostylev sebou na nové působiště na velitelství KBF? Nebo Lavočkin rovnou skončil jako exponát a víc než půl roku byl někde ve skladišti a čekal na otevření muzea? Taky by mě zajímalo jestli nebyly některé letadla z Muzea dotvořeny pro učely vystavovaní. Některé mají netypicky velké hvězdy např. Kostylevův Lavočkin, I-16 a asi i Pokrovského Jak-7.
Jo a na tom profilu od Massima chybí hvězda hrdiny SSSR na stabilizátoru.
Kamufláže chlapci z AZ/KP vybrali pekné. Babrem sa stým, aby bolo jasné podľa čoho to stavať. Zdá sa, že tam nemajú ani jeden stroj zodpovedajúci La-5 (LaG-5) typ 37 1.-8. serie. Či boli tieto Lavočky poháňané motorom M-82A / M-82F bez sérioveho čísla sa určiť nedá (, podobne výrobný závod) a k tým som sa zatiaľ nedostal. Motor M-82F bol k dispozícii od 16.9.942, respektíve k prvej zástavbe do trupu La-5 došlo v závode č. 21 dňa 20.10.1942. To chce len čas . Okrem už spomínaných vád (rôzne linky tohoto fóra) je potrebné upraviť tvar pilotného otvoru a pancierové sklo na čelnom štítku tiež nevidím (ak sa nemýlim, viď priložená fotografia) ...
EDIT: dovolil by som si priložiť ešte dva obrázky s koštrukciou trupu La-5/La-5F typ 37, aby bolo jasné o čom je reč. No a aby toho nebolo málo majú to zle (tvar výrezu pilotnej kabíny) aj na La-5FN a teda aj na La-5F typ 39 (škoda, vnútornú konštrukciu oproti Clear Prop majú prepracovanejšiu)...
Přílohy
Naposledy upravil dmoravan dne 09 zář 2020, 20:14, celkově upraveno 5
V závode č.21 (Gorkij) boli La-5 a La-5F typ 37 vyrobené v nasledujúcich sériach s výnimkou 1., 2. a 8. série po 100 kusov: 1. séria a 2. séria - od 07 rok 1942 (37210101-37210120 a 37210201-37210280); 3. séria - od 08 roku 1942 (37210301-372103100); 4. séria a 5. séria od 09 roku 1942 (37210401-372104100 a 37210501-372105100); 6. a 7. séria od 10 roku 1942 (37210601-372106100 a 37210701-372107100); 8. séria od 11 roku 1942 (37210801-372108200, po koniec tejto série majú La-5 starší typ kabíny zodpovedajúci LaGG-3 35. série); 9.séria, 10. séria a 11. séria od 12 roku 1942 (37210901-372109100, 37211001-372110100 a 37211101-372111100); 12. séria, 13. séria, 14. séria a 15. séria od 01 roku 1943 (37211201-372112100, 37211301-372113100, 37211401-372114100 a 37211501-372115XX; prvých 160 mašín s motorom M-82F bolo vyprodukovaných v januári roku 1943, viď obrázok nižšie); časť 15. série, 16. séria, 17. séria a 18. séria od 02 roku 1943 (372115XX-372115100, 37211601-372116100, 37211701-372117100 a 37211801-372118100); 19. séria od 03 roku 1943 (37211901-372119100); 20. séria, 21. séria, 22. séria a 23 od 04 roku 1943 (37212001-372120100, 37212101-372121100, 37212201-372122100 a 37212301-372123100); 24. séria, 25. séria a 26. séria od 05 roku 1943 (37212401-372124100, 37212501-372125100 a 37212601-372126100, od série 24. zmena tvaru krytov podvozkových nôh); 27. séria a 28. séria od 06 roku 1943 (37212701-372127100 - tu sa nám to začína nejak komplikovať, keďže podľa výkresov vložených vyššie tých sérii malo byť 27 a tieto Lavočky majú určite ešte charakteristický hrb za kabínou);
29. séria, 30. séria, 31. séria a 32. séria od 07 roku 1943; 33. séria, 34. séria, 35. séria a 36. séria od 08 roku 1943; 37. séria, 38. séria a 39. séria od 09 roku 1943; 40. séria a 41. séria od 10 roku 1943; 42. séria, 43. séria a 44. séria od 11 roku 1943 a 45. séria, 46. séria a 47. séria od 12 roku 1943 (podľa niektorých tvrdení tieto stroje by mali zodpovedať typu 39).
Aby to bolo zaujmavejšie a dostali sme sa k jednotlivým plukom, ešte jeden link: http://forums.airforce.ru/do-1945/printfriendly7276/ . Závod č. 21 v roku 1942 vyrobil 1107 kusov La-5 a malá séria bola taktiež vyrobená v závode č.31 (Tbilisi) - https://trizna.ru/forum/topic/39181-%D0 ... ent-458004 . V roku 1943 závod č.21 vyrobil 4619 kusov, závod č.31 5 kusov, závod č.99 184 kusov a závod č. 381 240 kusov (koľko z toho prináleží La-5 a La-5F typ 37 je určené v príslušných výrobných číslach).
Ešte jeden veľmi poučný výkres, prečo vzhľadom na predpokladanú výrobnú sériu niektorých La-5/La-5F má KP kryty podvozkových nôh zle ... Podobne by bolo dobré upraviť uchytenie pedálov, keďže v modeli zodpovedá La-5FN ...