Stránka 1 z 4

P-39 Rechkalov "PGA"

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 17:43
od 66misos
Caute,
tu http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=57&t=93516 pri stavbe rechkalovovej Kobry sa rozbehla diskusia, ako vlastne vyzerala. Kedze nechcem autorovi stavby plnit jeho vlakno vseobecnymi uvahami o reckalovovi, urobil som to vlakno urcene prave Reckalovovi, resp. jeho Kobram, resp. jeho Kobre. Zaujimave postrehy z uvedenej diskusie som prekopiroval sem.
Podstatou diskusie je to, ci mal G. Rechkalov Kobru P-39N-0 s/n 42-8747 a neskor ju nahradil Kobrou P-39Q-15 s/n 44-2547, alebo na starej Kobre N-0 iba vymenili smerovku z Q-15.

P-39N-0 s/n 42-8747:
K nejto Kobre existuje niekolko verzii hviezdiciek na motorovom kryte tak, ako pribudali.
Na druhej strane, nie je znamy zaber ukazujuci trup tejto masiny. V case jej dodavky bol Rechkalov v zasade noname, uz pomerne uspesny, ale noname. Navyse nie je zname trupove cislo tohto lietadla (dost casto boli lietadla bez trupoveho cisla). Pochadza z cias Pokryskinovej "100", tiez verzia N a vtedy sa v 16giap vrtulove kuzele este nemalovali na cerveno, rovnako tak sa v tom case nemaloval na cerveno vrch smerovky. To az prislo neskor. Takze v zavislosti od casu (a poctu hviezdiciek) bol vrtulovy kuzel a vrch smerovky zeleny, alebo cerveny.
Obrázek Obrázek
Pokryskin v jeho a pri jeho Kobre:
Obrázek Obrázek
Ak rozlozenie hviezdiciek na dekaloch je take, ako na kresbe, tak je dost od veci, resp. nie je podlozene znamou foto. AML Decals to maju lepsie, vid: http://www.eshop.aml.cz/lang-en/veterans-1-48/762-bell-39-airacobra-rechkalov.html

Vseobecne zname zabery ukazujuce zadny trup sa napisom RGA, zamalovany kruh za hviezdou a seriove cislo na chvoste 42547 sa tyka az dalsej Kobry, P-39Q-15 s/n 44-2547. Tato Kobra bola dodana do 16giap v priblizne case, ked bol Reckalov menovany velitelom jednotky a teda uz si v zasade mohol na lietadlo napisat, co chcel. Prave tato masina spada do casu, ked uz pouzivali cervene vrtulove kuzele a vrch smerovky - vid screenshoty z filmu:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 17:44
od 66misos
Franta Šrédl píše:...Můj názor je, že na všech přiložených fotografiích i filmových záběrech je stroj P-39N s/n 42-8747 a že stroj má vyměněnou kýlovku. Proto na ní vidíme místo čísel 287 čísla 425. Zbytek seriálu, číslo 47 už na směrovce zůstalo...

Aještě použiju tvojí fotografii, kde je Pokryškin vyfocen v cockpitu naší P-39N 42-8747. Opět mě to utvrzuje v tom, že se vždy jedná o stejnou mašinu:
Obrázek

Přikládám ještě pár obrázků. Dolní dvě řady snímků jsou záběry z filmu pořízeném někdy koncem léta 1944 a zachycují rovněž P-39N 42-8747 ovšem už s vyměněnou kýlovkou:
Obrázek

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 17:49
od 66misos
Franta Šrédl píše:...Můj názor je, že na všech přiložených fotografiích i filmových záběrech je stroj P-39N s/n 42-8747 a že stroj má vyměněnou kýlovku. Proto na ní vidíme místo čísel 287 čísla 425. Zbytek seriálu, číslo 47 už na směrovce zůstalo...

Ja si myslim, ze toto je P-39N s/n 42-8747, vid este "stare" vysostne znaky USAF - modry kruh (je ostro ohraniceny a velmi pravidelny, preto si nemyslim, ze je premalovany na zeleno):
Obrázek

a toto je novsia P-39Q-15 s/n 44-2547, tj. Kobra z obdobia, kedy USAF uz mali zavedene biele obdlzniky s modrym lemom po stranach modreho kruhu, resp. Bell stale pouzival "transportne" znaky, tj. cervena hviezda v bielom kruhu. Na tomto obr. ziadny biely ani pravidelny tmavy kruh nevidno, iba pomerne nepravidelnu premalovku za hviezdou:
Obrázek
Nie je mi znamy dovod, preco by modry kruh na kridle nechali, ale na trupe ho zamalovali. Este doma popozeram materialy, pokonzultujem a uvidim, ci sa nieco nove dozviem.

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 17:54
od 66misos
Franta Šrédl píše:Já tvrdím toto:
Na všech zde prezentovaných fotkách a filmových záběrech je stroj P-39N 42-8747, bez ohledu co za číslo vidíme na kýlovce.
...proto pod hvězdami modré terče
...že na trupu nejsou vidět může být i kvalitou fotodokumentace. Navíc modrý terč často nebyl čitelný ani na fotografiích u USAAF mašin a my se pak setkáváme s rekonstrukcemi strojů pouze s bílou hvězdou bez modrého terče pod

Rekonstrukce této mašiny je složitější než to na první pohled vypadá...

Jo a na dotaz jak by tato kobra tedy vlastně měla vypadat bych odpověděl následovně:
na přídi plný počet hvězdiček co je v aršíku (Eduard)
na ocasních plochách z levé strany seriál 42547. Ovšem z pravé strany už je to nejasné. Na směrovce bude číslo 287 (zbytek z původního 28747) ovšem na kýlovce by měl být zbytek s/n stroje verze Q z vyměny a toto s/n neumíme zjistit. Z důvodu této nejasnosti se tedy do návodu použil původní seriál, aby to modeláře nemátlo.

Na tomto záběru by snad něco jako modrý terč mohlo být vidět:
Obrázek

Naozaj, na obrazku vyssie je pod hviezdou vidno tmavsiu rozmazanu skvrnu. Malo by to byt z filmu z roku 1945 natoceneho uz v Nemecku a mala by to byt Reckalovova Kobra P-39Q-15 s/n 44-2547.
Musim uznat, ze aj na tomto screenshote z toho isteho filmu je za hviezdou vidno tmavsia skvrna:
Obrázek
Ak by to bola verzia Q-15, potom by to bol na zeleno zamalovany biely kruh, nakolko samotne modre kruhy sa v tom case uz nepouzivali.

Toto je screenshot z filmu zo septembra 1944 ukazujuceho Pokryskina v Reckalovovej Kobre P-39N-0 s/n 42-8747:
Obrázek
Najpravdepodobnejsie modry kruh na kridle je pravidelny, pomerne ostro ohraniceny a pomerne zretelne viditelny, aj ked je to film a nie foto.

Kedze vsetko su to uvahy a nie jednoznacne dokazy, ja by som to videl nasledovne:

1.) bud si postav Kobru P-39N-0 s/n 42-8747:
Franta Šrédl píše:...P-39N-0 s/n 42-8747...stroj má vyměněnou kýlovku. Proto na ní vidíme místo čísel 287 čísla 425. Zbytek seriálu, číslo 47 už na směrovce zůstalo...
- na přídi plný počet hvězdiček co je v aršíku (dodavam, ze radsej AML Decals, tam su zobrazene presnejsie),
- na ocasních plochách z levé strany seriál 42547,
- z pravé strany už je to nejasné. Na směrovce bude číslo 287 (zbytek z původního 28747) ovšem na kýlovce by měl být zbytek s/n stroje verze Q z vyměny a toto s/n neumíme zjistit.

a dodavam, ze na Kobre budu aj kridlove gulomety a pod hviezdami modre kruhy,
- v zavislosti od casu (a poctu hviezdiciek) bude vrtulovy kuzel a vrch smerovky bud povodny OliveDrab, alebo novy cerveny.
a predpokladaj, ze na povodnej N-kovej masine vymenili celu kylovku z nejakeho ineho lietadla.

2.) alebo si postav Kobru P-39Q-15 s/n 44-2547:
a predpokladaj, ze Rechkalov si na novu Q verziu iba prehodil kryt motora plny hviezdiciek zo starej N verzie a par zvysnych nechal domalovat podobne ako na N verzii,
- z oboch stran smerovky budes mat rovnake cislo 42547,
- bude bez kridlovych gulometov,
- kruhy pod hviezdami budu nepravidelne premalovane zelenou,
- bude ma cerveny vrtulovy kuzel a vrch smerovky.

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 17:59
od 66misos
Franta Šrédl píše:Já si právě vůbec nejsem jistej že záběry na údajnou P-39Q 42547 jsou z Německa 1945. Pokryškin má na těch záběrech jenom 2 řády HSS a třetím byl vyznamenán už v srpnu 1944. To se mi prostě nezdá, že by třetí řád nenosil ještě rok po udělení. Rovněž výstroj je evidentně letní. Naopak ve filmu pořízeném na jaře 1945 v Německ je Pokryškin vždy nejmíň v koženém kabátu. Rád bych věřil v jeho stroj P-39Q 44-2547, ale z toho co mám k dispozici za podklady, tak věřit nemohu.
Obrázek


Franta Šrédl píše:A co se sestřelů na přídi týče, tak vývoj mohl být asi následující, fota řazena od spodu:

jenže...v druhé řadě od spodu už nyní 7 hvězdiček. Takže to má vše zase nějaký háček...
Obrázek

a toto je finále - nelemované hvězdičky dostaly lem + do druhé řady od spodu přibyla 1 hvězdička, je jich už 7/ dříve pouze 6:
Obrázek

u následující podoby přibylo celkem 6 nelemovaných hvězdiček - tuto podoba je i v plánku ve stavebnici Eduard:
Obrázek

podoba s nejmenším počtem hvězdiček:
Obrázek

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 18:05
od 66misos
Este som si pozeral nejake podklady a z pohladu samotnej stavby by to vyzera tak ako pise Franta, tj.:
- Pokryskin sedi v N-kovej verzii, vid verzia Kobry a seriove cislo pod dvermi (42-8747):
Obrázek
seriak ani verzia Kobry na tejto foto sa moc precitat neda:
Obrázek
verzia N mala v kridlach kulomety, vid foto a na lavom hornom kridle pod hviezdou modry kruh:
Obrázek Obrázek
a v tom pripade tmave oblasti za hviezdou na trupe mozno interpretovat tiez ako modry kruh:
Obrázek Obrázek
Tato Kobra je bez gulometov v kridlach, tj. ako keby verzia Q:
Obrázek

Pre seriak 42-8747 pod dvermi je napis na trupe "RGA" a seriove cislo na oboch stranach smerovky cisto odhad, resp. hod kockou, nakolko zaber ukazujuci seriak 28747 na smerovke a zaroven napis RGA a pozadie hviezdy na trupe nie je znamy. A na druhej strane, nie je zname ani foto s oznacim typu P-39Q-15 a seriakom 44-2547 uvedenym pod dvermi.

Cerveny vrtulovy kuzel a cerveny vrch smerovky boli v 16 giap zavedene na jesen 1943, na znamych foto sa objavuju v zime 1943/44. V tom case mohol mat Reckalov nejakych +/-40 zostrelov.
Podla http://www.airaces.narod.ru/all1/rechkal.htm dosiahol Reckalov 55 zostrelov v juni 1944, pricom tato foto Pokryskina by mala byt zo septembra 1944:
Obrázek
tj. 55 hviezdiciek by spadalo radovo do leta 1944, takze Kobra s 55 hviezdickami by mala mat cerveny vrtulovy kuzel a vrch smerovky.

Mozno by Ta mohol zaujimat tento link ohladom zakladnych charakteristik ruskych Kobier http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=875&t=93637

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 18:12
od 66misos
Toto foto som dnes nasiel a vidim ho prvy krat - ten pocet hviezdiciek je zaujimavy, len ci to nie je retus - hviezdicky vyznacene modrou na dalsej foto nizsie maju iny styl ako zvysne:
Obrázek

Obrázek
Vsetky fotky Kobry s hviezdickami zostrelov na obrazku vyssie vlavo a v strede zobrazuju jedno a to iste lietadlo - P-39N-0 s/n 42-8747, ziadna nezobrazuje P-39Q-15 s/n 44-2547. Svedci o tom seriove cislo, kusok odlupenej farby na krytke za vrtulou (zlta sipka) a chybajuci ventilacny otvor na spodku trupu (v zelenom ovale).
Bohuzial nie je znama foto ukazujuca zadnu cast trupu. Seriak na smerovke a hviezda v modrom kruhu by mohli byt iste.

Podla E.Pilawskeho na redbanner.co.uk (clanok tan uz nie je) zaznamy zo 16 giap k seriaku 42-8747 neudavaju ziadne trupove cislo ani napis RGA. Naopak, zaznamy hovoria o taktickom cisle "biela RGA" pre seriak 44-2547, tj. Kobru P-39Q-15, aku je vidno na tychto screenshotoch:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Franto, takze uz je iba otazka, do kedy, tj. akeho poctu hviezdiciek to bola este povodna Kobra 42-8747 a od kedy to bol predok z 42-8747 a zadok z 44-2547.
Inac, vdaka za Tvoje podnety, aspon som si zas nieco vyjasnil ;-)

Franta Šrédl píše:A teď jde o to, jestli ty záznamy ohledně P-39Q 44-2547 jsou dobové, nebo odvozené od toho filmu, kde je seriál s čísle 42547 vidět. Pokryškin nafilmovaný se dvěma řády HSS před strojem s nápisem RGA mně prostě do této story nepasuje. Ale jestli je pravdivá teorie o vyměněném zadku jak tvrdím já, pak bych se držel filmových záběrů a počet hvězdiček na přídi bych dodržel dle nich.
A ohledně seriálu je tu ještě jedna možnost a to ta, že mohla být vyměněna celá sekce zádě, to je od konce trojúhelníkového deklu za výfuky. Pak by se nemuselo řešit, co bylo za sériové číslo z pravé strany, protože by odpovídalo straně levé. Výsledkem by byla kobra se seriálem Q verze, ale s kulomety v křídle pro verze eN a níže.

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 18:14
od 66misos
Reckalovovu Kobru som diskutoval aj na sovietwarplanes.com a jeden chlapik urobil zaujimavu vec. Skombinoval tieto dve fotografie:
Obrázek a Obrázek resp. Obrázek
a dostal tento vysledok:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Je az neuveritelne, ako to do seba pasuje. Jednak perspektiva a jednak detaily B. Glinku (ciapka, vylozky, rukav, medaily). Az sa nechce verit, ze to boli dve rozne udalosti.

Samotna smerovka je zjavne tmavsia oproti trupu. V pripade vymeny by spoj celkom pekne zodpovedal konstrukcii lietadla, vid:
Obrázek
a tiez tu, kde je vidno dodavka L-L Kobry do ZSSR v drevenom kontajneri, pricom kridla, vyskovky a smerovka su odmontovane:
Obrázek
Takze montaz smerovky bola standardna procedura, takze ani jej vymena by nemusel byt problem.

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2015, 18:30
od 66misos
Ked som riesil Kobry Pokryskina, tak som si z udajov v knizke Neprifarbovana kronika Pokryskinhovho pluku od Tabacenka urobil nasledovnu tabulku.
Nie su to vsetky Kobry dodane do 16 giap, iba tie ku ktorym som mal v tom case foto a zaroven boli spomenute v uvedenej knizke. Zelena oznacuje dobu nasadenie, cervena datum jej zostrelu alebo vyradenia. Kde nebol uvedeny datum, tam ide farba do stratena.
Obrázek
Zaujimave je hlavne to, ze z tabulky je zrejmy "obrat" Kobier, vacsinou vydrzali par tyzdnou, max. mesiacov.
Reckalov svoju prvu Kobru P-39D-2 s/n: 41-38547 "40" rozflakol za priblizne jeden mesiac.
Ak naozaj Q-15 jeho nebola a vsetko to bola Kobra verzie N-0, potom tato jeho druha Kobra s/n: 42-8747 "RGA"vydrzala priblizne dva roky, co sa vymyka akejkolvek statistike 16 giap. :roll:

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2015, 16:38
od 66misos
Caute, este jedno porovnanie skupinovej foto a trochu vacsej foto z PKR c.42:
Obrázek
Ono to fakt vyzera, ze na foto#2 je lava ruka B.B.Glinku a ze ide o dve fotky urobene pocas jedneho fotografovania pri prilezitosti udelenia druheho HSU Reckalovovi za 48 individualnych a 6 skupinovych vitazstiev, tj. niekedy po 1.juli 1944, ale este pred 14.julom 1944, kedy bol B.B.Glinka (na foto #1 vpravo) zostreleny, tazko raneny a nasledovne mesiaci stravil v nemocnici.

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 04 kvě 2015, 09:01
od 66misos
Caute,
mame tu dalsie foto z oslavnej foto session zo zaciatku jula 1944 a seriove cislo na smerovke opat zacina cislicou "4":
Obrázek
Fotka je z diskusie na airforce.ru fore.

No a toto je film a foto z obdobia o necele dva mesiace neskor, 19. augusta 1944, ked bol Pokryskin vyznamenany treti krat HSU (za 53 individualnych vitazstiev) vo funkcii velitela 16 giap. B.B.Glinka uz na zaberoch chyba - v tom case uz bol v nemocnioci.
Obrázek
Stale ta ista N-kova Kobra a stale s Q-ckovym chvostom, iba pribudli hviezdicky na prednom trupe.
Obrázek

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 11 kvě 2015, 20:32
od 66misos
Na fotkach z leta 1944:
Obrázek a Obrázek
003.jpg

je vidno tmavsia oblast medzi hviezdou a pismenami RGA a za pismenami.
Tato tmavsia oblast sa celkom dobre kryje s polnym zosilenim zadnej casti trupu, ako napr. tu z augusta 1944:
Obrázek a Obrázek a Obrázek

Takto vyzeralo tovarenske zosilnenie trupu, ktore firma Bell robila ay od neskorsich Q verzii:
Obrázek

Da sa teda predpokladat, ze aj zadny trup "hviezdnej" Reckalovovej Kobry bol zosilneny, ked sa to robilo aj pri "beznych" Kobrach.

Re: P-39 Rechkalov

PříspěvekNapsal: 11 čer 2015, 21:28
od 66misos
Caute,
uvedomil som si, ze tu nie su ziadne profily Reckalovovych Kobier a kedze samotne linky/odkazy casto odradzaju, tak som sem hodil moj prispevok u Galerie kreslenych podkladov, nech je to pekne pokope.
Diskusia ohladom Kobier, resp. Kobry P-39 G.A.Reckalova uz utichla tu, aj na ruskych forach, takze tu som formou profilov zosumarizoval zavery, resp. moje interpretacie. Najpodstatnejsi je fakt, ze vetky zname fotografie ukazujuce predok Reckalovovej Kobry s hviezdickami vitazstva ukazuju stale tu istu Kobru.

Nie je mi znama ziadna fotka prvej Kobry, na ktorej lietal Reckalov na jar 1943, resp. pocas bojov na Kubani. Islo o P-39D-2 a do 16 giap bola dodana v prvej varke. Po desiatich dnoch bitky na Kubani v aprili 1943 bola zostrelena. Trupove cislo nie je zname, ale E.Pilawski udava trupove cislo "40" - to ale patrilo Kobre P-39L-1 A.V. Fedorova, taktiez dodanej do 16 giap v prvej varke:
Obrázek
a rovnake trupove cislo "40" mala Kobra P-39D-2 "40" I.I.Babaka zo 45 iap patriaceho do rovnakej divizie:
Obrázek

Takze takto by mohla vyzerat Reckalovova prva Kobra. Celkovy vzhlad je odhadnuty podla fotiek inych D-2 z rovnakej jednotky a obdobia.
Obrázek

Reckalov lietal dalej, nie je (mi) vsak zname, na akej Kobre. V polovici maja 1943 zacali prichadzat prve N-kove verzie (okrem inych aj Pokryskinova "100" s/n: 42-9004). Reckalov dostal 24.maja 1943 prvy krat vyznamenanie Hrdina Sovietskeho Zvazu za 12 lietadiel zostrelenych samostatne a 2 v skupine.
Takto mohla vyzerat jeho pripadna nova P-39N-0 kratko pred vyznamenanim. Nie znama fotka Reckalovovej Kobry z tohto obdobia, urcite vsak niesla vtedy platny styl cervenej hviezdy bez bieleho lemu. Zaznam zo Zurnalu bojovych akcii zo 17.4.1943 pri Reckalovovej Kobre neuvadza ziadne trupove cislo. Pri Pokryskinovi je "130".
Obrázek
Tato Kobra je este starsia ako Pokryskinova "Sotka" s/n: 29004, takze dodana mohla byt niekedy v maji 1943 a vydrzala 2 roky (!) a teda na olietanie OD bola casu dost.

V lete 1943 su zavedene cervene hviezdy s bielym a cervenym lemom a na jesen je v 16 giap zavedeny cerveny vrtulovy kuzel a horny vrch smerovky.

Nasledovne profily vychadzaju z fotografii uvedenych v jednotlivych profiloch.
Prva, resp. najstarsie znama fotografia predku Kobry P-39N0 s/n: 42-8747:
Obrázek

1.jula 1944 je Reckalov vyznamenany druhy krat titulom Hrdina Sovietskeho Zvazu za 48 lietadiel zostrelenych samostatne a 6 v skupine. Z tohto obdobia pochadza viacero fotografii, ani jedna vsak neukazuje cele lietadlo. Fotky vsak naznacuju, ze na jeho N-0 Kobre je vymenena smerovka z verzie Q-15 ci uz spolu s kormidlom, alebo bez neho. Seriove cislo uvedene pod dverami zostava z N-0 verzie.
Spickovi sovietski piloti postupne tlacia Kobry do takych manevrov, ze oni sami sice sposobene pretazenia znesu, ale Kobry to nevydrzia. Vznikaju poskodenia lietadiel a smrtelne havarie. Dosiahne to taku uroven, ze pracovnici firmy Bell cestuju do ZSSR, aby to vysetrili a navrhli riesenie. Medzitym technici prichazaju s provizornym riesenim - na zadny trup pripevnuju kovove platy, aby ho zosilnili. Firma Bell takto zacne tovarensky upravovat Kobry od neskorsich Q verzii. Tmave pozadie medzi hviezdou a pismenami RGA naznacuje, za takto mohla byt upravena aj Reckalovova Kobra. Ci s tym mohla pripadne suvisiet aj vymena smerovky, nie je zname.

EDIT 22.8.2016, updatovane profily, vid http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/lendlease/p-39/misos/rechkalov/rechkalov.htm
Obrázek

Presli necele dva mesiace a 19.augusta 1944 Pokryskin vo funkcii velitela 16 giap dostava treti krat titul Hrdina Sovietskeho Zvazu. Ako bolo jeho dobrym zvykom, aj teraz sa nechava odfotit, resp. nafilmovat v nie svojej, ale "cudzej" Kobre, konkretne Reckalovovej:
Obrázek

Reckalov postupne zastava rozne funkcie, nacas sa stava velitelom 16 giap, zatial co Pokryskin veli celej 9 giad. Stale vsak lieta a jeho skore sice pomaly, ale predsa narasta. Vojnu zakoncil so 61 samostanymi zostrelmi a 4 v skupine. Toto cislo zahrna aj 3 zostrely z roku 1941, ktore su sice v zaznamoch jednotky uvedene, ale Reckalovovi neboli oficialne priznane.
Obrázek

Pri verzii N-0 som sa snazil farebne znazornit blednutie, resp. hnednutie Olive Drab s narastajucim vekom, ako aj narastajuce olietanie - tato Kobra lietala takmer 2 roky. Hadam to je na obrazkoch vidno.

Poznamky k rozkreslenym obrazkom su v "Rozkresleno" na http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=647&t=94150

Re: P-39 Rechkalov "PGA"

PříspěvekNapsal: 12 črc 2015, 02:05
od 66misos
EDIT 22.8.2016

Re: P-39 Rechkalov "PGA"

PříspěvekNapsal: 30 zář 2015, 13:37
od Spektor
:-k
...zdroj:Legendarnyj Polk,Sergej Źvanskyj...