Martin Janoušek píše:...Jen bych nebral jako absolutní dogma naskenovanou barvu...
Veru, ako vravis. Ved aj som v prispevkoch pre istotu par krat uviedol, ze to netreba brat ako dogmu, ale iba ako urcite voditko.
Par info, ako sa menili predpisy na pouzivanie roznych odtienov farieb:
http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/1940-1941/1940-41.html:
jun 1940 - jul 1941 – novopostavené bojove stihacie lietadla mali mat povrch zhora leskly tmavozeleny AIIz a zospodu leskly svetlomodry AIIg.
Uz existujuce lietadla si zvycajne ponechavali ich povodnu kamuflaz (zhora leskla tmava zelena/khaki, zospodu kombinacia lesklej svetlosedej a hlinikovej farby) a povodny marking,
http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/1941-43/1941-43.html:
6. maj 1941 – nove nariadenie prikazujuce tovarnam aplikovat na vyrabane lietadla nie presne specifikovanu viacfarebnu kamuflaz na hornych plochach so svetlosedou na spodnych plochach.
koniec maja 1941 - Stalin prikazal do 3 dni pripravit detailne instrukcie o kamuflaznych schemach. Vysledny dokument obsahoval schemu cierno-zelenej kamuflaze na hornych plochach pre jednomotorove lietadla a jednu schemu pre dvojmotorove lietadla. Schemy definovali pohlad zhora a pohlad z laveho boku. Schema pre pravy bok nebola definovana. Rovnako tak nebola komentovana stale platna svetloseda pre spodne plochy:
20. jun 1941 – posledny den pred vojnou bol vydany rozkaz premalovat v priebehu mesiaca vsetky lietadla podla novej schemy. Na existujuce lietadla s predvojnovou zelenou zhora mali byt iba doplnene polia matnej ciernej farby. Rozkaz nic nehovoril o spodnych plochach, ktorym tak najpravdepodobnejsie nechavali povodny svetlosedy nater. Rozkaz tiez definoval 6 novych pozicii pre cisto cervene, alebo cierno lemovane hviezdy – na kazdej strane zadneho trupu a smerovky a na spodnej strane kazdeho kridla. Zrusene boli hzviezdy na hornych plochach kridiel.
23. jun 1941 – na spodne plochy novovyrabanych lietadiel sa mala aplikovat matna svetla modra. Nic sa nehovori o existujucich lietadlach.
Jul 1941 – oficialne je zavedena zelena AMT-4 a cierna AMT-6August 1941 – oficialne je zavedena svetlomodra AMT-7. Tato farba sa vobec nespominala v starsich manualoch. Predchadzajuca leskla svetlomodra AIIg bola pouzivana paralelne s novou trochu tmavsou AMT-7 este pocas prveho roku vojny
Kvoli pribliznej predstave prikladam vzorky farieb AKAN streknute na vnutornu stranu obalu z CD, aby sa to dalo zavriet a farby sa neposkodili:
- images.jpg (4.51 KiB) Zobrazeno 6209 krát
Zaujimave nie su presne odtiene, ale to, ze predvojnova leskla svetla modra AIIg bola vyrazne svetlejsia ako vojnova svetla modra AMT-7 a zaroven predvojnova leskla zelena AIIz bola naopak tmavsia, ako vojnova zelena AMT-4.
Len pre uplnost, ta vzorka sedej je AMT-11, ta tmava seda je AMT-12 a pre porovnanie tam je aj kusok ciernej.