Stránka 1 z 1

12.9.1914 - Válka občas psala neuvěřitelné příběhy

PříspěvekNapsal: 12 zář 2014, 09:02
od Hellboy
Končí bitva u Grand Couronne. V bitvě proti sobě stály francouzská Druhá armáda pod velením generála Noela de Castelnau a německá 6. armáda korunního prince Ruprechta Bavorského. Německé síly se od 3.září sérii útoků pokoušeli porazit Francouzské síly bránící se u města Grand Couronné de Nancy. Neúspěšné útoky pokračovaly až do 8.září, kdy se díky porážce generála Moeltkeho zhroutila bitevni linie německé armády a 6. armáda dostala příkaz k ústupu. 10. září začaly německé síly ustupovat směrem k hranicím. Ke 13. září dosáhly francouzské síly Pont-a-Mousson, Lunéville a řeky Seille, kde se fronta v této oblasti stabilizovala až do roku 1918.

Začíná bitva o Aisne, útok britských a francouzských sil proti německé první a druhé armádě.

Belgické síly zaútočily u Antverp na okupační německé vojsko.

Život začíná psát životní příběh německého dobrodruha, topografa, výzkunníka a vojáka německé armády Hermana Detznera. Po obsazení Nové Guiney se odmítl vzdát spojeneckým silám a uprchl do džungle s dalšími dvaceti vojáky. Po čtyřech letech života v divočině, kdy se prý pouze občas objevili poblíž civilizovaných míst a přes husté křoví provokovali spojenecké vojáky prozpěvováním německých písní jako jsou "Die Wacht am Rhein" "Der Linbenbaum" se na konci listopadu 1918 vzdal australskému veliteli města Morobe. O svých zážitcích vydal po válce knihu "Čtyři roky mezi kanibaly".

Re: 12.9.1914 - Válka občas psala neuvěřitelné příběhy

PříspěvekNapsal: 12 zář 2014, 19:57
od Šrám
Když jsme u těch neuvěřitelných příběhů, přidám jeden, který, podle mnohých, změnil průběh války.
Louis Charles Breguet, jeden z prvních francouzských průkopníků letectví, pracoval v roce 1913 na několika projektech současně.
Jedním z nich byl typ AG 4, rozpracovaný podle požadavků vojenského letectva Francie, tedy s plechovou ochranou posádky.
Letoun poháněl dvojhvězdicový motor Gnome o 160 koních. Dodejme, že letoun byl silně poddimenzovaný a extrémě nestabilní.
Breguet AG4 three view drawing.jpg
Breguet AG4 three view drawing.jpg (40.01 KiB) Zobrazeno 681 krát


První kus byl dokončen počátkem srpna 1914 a díly pro druhý stroj byly připraveny k montáži.
Ovšem Němci rychle obsazovali Francii a blížili se i k Breguetově továrně v Douai. Breguet proto vzlétl s dokončeným strojem AG 4
a i přes poruchu motoru se mu podařilo přistát v opevněné Paříži. Motor opravil a sebe i svoje letadlo dal ve prospěch armády.
Součástky druhého stroje dopravily do Paříže nákladní auta.

2.září 1914 vyrazil Breguet, nyní pilot-seržant, na dobrovolný průzkumný let nad nepřátelské pozice. Společníka mu dělal pozorovatel poručík André Wateau.
Breguet and Wateau.jpg
Breguet and Wateau.jpg (24.99 KiB) Zobrazeno 681 krát


Během letu nad územím dobytým Němci severozápadně od Paříže zjistili první náznaky, že generál Alexander von Kluck obrací své síly na východ, nikoli západně od Paříže.
220px-Alexander_von_Kluck.jpg
220px-Alexander_von_Kluck.jpg (19.72 KiB) Zobrazeno 680 krát


Zprávu předal francouzskému generálovi Josephu Gallienimu o den později.
Joseph-Simon_Gallieni.jpg
Joseph-Simon_Gallieni.jpg (20.09 KiB) Zobrazeno 682 krát


Tato zpráva byla jiskrou, která zapálila bitvu na Marně.
Díky tomuto varování dokázali Francouzi posílit svoje pozice včas a Němcům zhasla naděje na vytoužené bleskové vítězství.
French troops are rushed via taxi and bus to the Marne.jpg


Za tuto misi byl Breguetovi udělen Válečný kříž.
Krátce po tomto významném letu byl AG.4 (který byl stále ve vlastnictví Bregueta a nebyl považován za vojenské vybavení) přijat Aviation Militaire , dostal sériové číslo BR.52, byl vybaven kulometem Hotchkiss pro pozorovatele a zaslán eskadře BR17 v regionu Alsasko. Lt. René Moineau, který byl testovacím pilotem firmy Breguet před válkou a pak i konstruktérem, vybavil letadlo větším ocasem v naději na řešení problémů s jeho nestabilitou.
BreguetAG4org.jpg


To však nevedlo k úspěchu a letoun skončil odstavený na okraji letiště.
Druhý letoun byl, i přes nevýrazné výkony prvního kusu, vybaven ještě větší směrovkou, kulometem a přijmut letectvem pod seriovým číslem BR.53.
Breguet AG4 second prototype - Oct 1914.jpg


Měl pomoci zachytit nepřátelská letadla nebo zeppeliny.
BreguetAG4scnd.jpg


V tisku se sice objevily zprávy o jeho úspěších proti letadlům Taube a Aviatik, ale byla to zřejmě jen propaganda, která měla uklidnit znepokojené obyvatelstvo Paříže. Nicméně BR.53 sloužil až do konce prosince 1914, kdy byl těžce poškozen při tvrdém přistání a odepsán.
Crashed AG,4 December 1914.jpg
Crashed AG,4 December 1914.jpg (7.55 KiB) Zobrazeno 682 krát


Navzdory špatným letovým vlastnostem a velmi krátkému provoznímu využití typ AG 4 získal díky jednomu vydařenému průzkumnému letu stálé místo v historii letectví.
S Breguetem a jeho letadly se ještě setkáme....