Stránka 1 z 1

29.1.1917 – Přilétá první "ocelový" pták Junkers Ju.I

PříspěvekNapsal: 29 led 2017, 11:03
od Hellboy
Na základně Gareloch na západním pobřeží Skotska se při zkušební plavbě potápí britská HMSub K-13 Capt. Herberta. Při nehodě zahyne 32 z 80 osob na palubě. Godfrey Herbert byl v roce 1915 velitelem Q-lodi Baralong a při tzv. Baralong Incidentu nechal postřílet trosečníky z ponorky U-27; při této nehodě opustil ponorku ležící na dně i s posádkou a vyplaval sám na hladinu. Člun se po 57(!) hodinách podařilo nakrátko vyzvednout do menší hloubky a zachránit žijící námořníky. Ponorka byla později vyzvednuta a opětovně uvedena do služby pod jménem K 22. Gareloch je dodnes základnou britských ponorek s jaderným pohonem, čluny třídy K byly na hladině poháněny parním strojem. . .


Britský postup podél řeky Tigridu dále pokračuje.

Pokračují letové zkoušky letounu Junkers J.I. Ten poprvé vzlétl 28.1.1917, jako výsledek specifikace "obrněného pěchotního letadla pro průzkum z malých výšek". Firma Junkers na něm pracovala od léta 1916. Výsledkem byl revoluční letoun, jehož drak byl poprvé v historii letectví celokovový s integrovanou kovovou vanou z chromové oceli, která kryla motor letounu a prostor posádky včetně řízení a dalších nejdůležitějších konstrukčních prvků letounu. Zadní část trupu a konstrukce křídel a jejich potah (u pozdějších sérií i potah zadní části trupu) byly z duralu. Dalším revolučním prvkem bylo samonosné horní křídlo s vysokým profilem, nepotřebující přídavné výztuhy. Jedinými dřevěnými částmi letounu bylo motorové lože, ostruha a vrtule. Letoun byl vyzbrojen dvěma synchronizovanými kulomety Spandau a jedním pohyblivým Parabellum na oběžném kruhu pozorovatele a ručními granáty. Na sériovou produkci neměla firma Junkers potřebné kapacity, takže jí Idfliegem "doporučeno" spojení s firmou Fokker a založení společného podniku Junkers-Fokker Werke AG (jen tak mimochodem, Anthonyho Fokkera prý velmi zaujala koncepce samonosného křídla s vysokým aerodynamickým profilem....). První letadla vyrobena v nové továrně byla předána útvarům na konci července 1917 a dne 1. srpna 1917 proběhl první bojový let. Celkově bylo leteckým útvarům do konce války předáno 189 z celkově objednaných 300 kusů letounů.


Za pomoc děkujeme Ing. Josefu Žákovi.