Před pár dny jsem si byl zase jednou prohlídnout sbírky v Moravském zemském muzeu, kde mě v paleontologickém oddělení osvítila múza. Mezi vzorkama fosílií tady mají taky makety trilobitů, ryb, hlavonožců, ježovek a dalších vyhynulých zvířat, včetně několika diorámat v životní velikosti. Občas jsem si tak říkal ,,tohle mohli udělat líp, to bych udělal jinak…´´ apod. Doma zrovna konvertuju ňáký figurky, a jak jsem tak měl vytažený dvousložkový tmel, tak mě to napadlo! Zašátral jsem ve stole ve svých starých sbírkách…
Ze šuflete jsem vylovil fosílii trilobitů Ellipsocephalus hoffi, který hojně obýval česká moře ve spodním až středním kambriu (asi 520-570 milionů let zpátky). Tento vzorek jsem si vybral proto, že obsahoval i kompletní tzv. negativ (pokud rozbiju kámen se zkamenělinou, na jedné polovině najdu vlastního trilobita, ulitu, kost atd. – to se označuje jako pozitiv, na druhé půlce je pak pouze zahloubený otisk v hornině – negativ). Do negativu jsem zatlačil hroudu dvousložkovýho tmelu Tamiya. Nejšťastnější nápad to zrovna nebyl, protože se negativ na pár místech lehce poškodil a zůstaly na něm zbytky tmelu. Po zatvrdnutí jsem obrousil a ořezal nadbytečnou hmotu, domodeloval poškozené části, zhotovil výraznější oči a přilepil tykadla z měděnýho drátku přetřenýho surfacerem. Inspirací a podkladem mně byla úžasná a dnes už legendární Velká kniha o pravěku od profesora Špinara, zejména její nádherné ilustrace od Zdeňka Buriana.
Podložka je odlitá ze sádry, do které jsem zatlačil několik pískovcových oblázků nasbíraných u řeky Bečvy. Povrch jsem posypal přesátým pískem, kameny z kočkolitu a z hrubších písečných zrn. Prázdné ulity na dně pochází z potoka a z akvária. Na Burianových obrazech jsem vypozoroval taky vzhled prvohorních řas (připomínaly mně trochu kopr z okurek), napodobil jsem je vyztuženým islandským lišejníkem. Další řasy mezi kameny jsou z usušené trávy a ty nejjemnější na mořském dně jsou statická tráva od Poláka. Na trilobitovi a řasách jsem provedl základní nátěr a světla akrylkama od Valleja a Agamy a stínoval olejovkou. Olejová barva je napuštěná i do písečného dna.
Pokud to někdo dočetl až sem, gratuluju. Je to jenom taková kravinka, ale nesmírně mě potěšila!