Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Německá technika 1939-45
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Sd.Kfz.234 - diskutujeme o Sd.Kfz. 234/3 mit 2cm Swebelaf.

Odeslat odpověď
Příspěvků: 34 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Sd.Kfz.234 - diskutujeme o Sd.Kfz. 234/3 mit 2cm Swebelaf.

Příspěvekod Petr Vejvoda » 07 říj 2008, 22:37

V rámci svého současného "takymodelaření" jsem začal dávat dohromady mnoho zajímavých informací o populárních osmikolkách Sd.Kfz.234 z pohledu historického i modelářského. Ono je toho všude na webu v různých diskuzích celkem hodně, ale pokud chcete rychle co nejpřesnější informaci (stále beru vše max na 99%) celkem se zapotíte. Takže jsem několik večerů pátral po zahraničních fórech a sesumíroval pár atraktivních informací o kterých se domnívám, že jsou nejblíže pravdě. Čerpal jsem z ML, Axisfora, Feldgrau, PWPG, WW2 MM a dalších zahraničních stránek.

Začnu typem 234/2, budu používat i nesprávné označení „Puma“. Zaměřil jsem se nejprve na nasazení 234/2 v Normandii. Pokusím se uvést na pravou míru a objasnit několik opakovaných polopravd nebo omylů, které matou hlavu modelářské veřejnosti nebo pouze jen souhrně informovat či rozvířit diskuzi.

Sd.Kfz.234/2 v Normandii

Bojů v Normandii se zúčastnily Pumy tří jednotek:

- 2.Panzer Division (1. Panzer Aufklärungs Abteilung 2) –25 vozidel.
- Panzer Lehr Division (Panzer Aufklärungs Lehr Abteilung 130) – 26 vozidel
(zde zdroje většinou uvádějí 25 kusů, objasním později v popisu vozů PALA 130)
- 1.SS Division Leibstandarte Adolf Hitler (SS Aufklärungs Abteilung 1) – 16 vozidel
(jediná SS divize vyzbrojená typem 234/2)
Bylo diskutováno i použití v 9.Panzer Division, ale nepotvzeno a logicky vyvráceno.

SS Panzer Aufklärungs Abteilung 1 LAH

Jednotka dorazila do belgického Turnhoutu po bojích na Ukrajině. Po několika reorganizacích byla vyslána 17.června 1944 do Normandie ve složení:

-Stab und Stabskompanie
- 2. (Pz.Aufkl.-) Kompanie
- 3. (Pz.Aufkl.-) Kompanie
- 4. (schw.-) Kompanie
Versorgungskompanie

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Protože nám jde o 234/2, zaměřme se jen na Stabskompanie ve které byly právě tyto vozy (původně součástí 4.Kompanie, ale po 1.červnu 44 přesunuty do St.Komp.)
Právě Stabskompanie vyrazila z Turnhoutu do Normandie již 12.června ve složení Panzerspähzug (četa s vozy 234/2) a Schwimmwagenzug (četa se všemi dostupnými vozy VW Schwimmwagen) jako tzv. Vorausabteilung LAH (jakýsi předvoj LAH) pod vedením Hauptsturmführera Karla Böttchera. Jednotka nejdříve cestovala dráhou do Paříže, kde demonstrativně projela centrem města a potom pokračovala po ose do míst bojů v okolí Caen. 15.6.44 dorazila na bojiště a hlásila se na velení SS Hitlerjungend u Kurta Meyera k zahájení bojové činnosti.

Náhled z dokumentu zachycujícího přesun Vorausabteilung LAH z Paříže do Normandie. Tipuji záběry na 14. nebo 15.6.1944.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] Pravděpodobně se jená o vůz číslo 028 (další foto dole)
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] Schwimmwageny Vorausabteilungu LAH - podle tabulkových stavů jich mělo být v té době cca 300, kolik ze "všech dostupných" se přesouvalo do Normandie se neví.


Sd.kfz. 234/2 bylo v té době u jednotky jen 10 kusů (jednotka je obdžela v květnu), protože zbylých 6 údajně dorazilo až na přelomu června a července 44 (podle stavu k 1.7.44). Toto je velkou neznámou a opravdu není 100%!

Ještě připomenu, že velitelem SS AA 1 LAH byl Sturmbannführer Gustav Knittel a 3 vozy 234/2, které přežily boje v Normandii a obklíčení u Fallaise byly nasazeny v Ardenách v rámci Kampfgruppe Knittel.

Nyní konečně k samotným 234/2 u SS AA 1 LAH.

Ty byly organizovány v četách, ale měly operovat ve dvojcích jako samostatné jednotky (Spähtrupp). Tento malý oddíl dvou Pum zahrnoval jedno velitelské vozidlo se Sternantenne (Fu12) a jedno bez ní.
Sestava vypadala pravděpodobně takto (dokumenty toto 100% dokazující se nedochovaly):

Stabskompanie SS-PzAA1 LSSAH – štábní rota

1.(Nachrichten)zug
2.(Panzerspäh)zug (8 x 234/2)
3.(Panzerspäh)zug (8 x 234/2)
(nebo 4 x Panzerspähzug po čtyřech vozech, avšak jeví se jako méně pravděpodobné)

2.(Panzerspäh)zug
021 – velitel čety (Zugführer)
022

023
024

025 – zástupce velitele čety
026

027
028


3.(Panzerspäh)zug
031 – velitel čety
032

033
034

035 – zástupce velitele čety
036

037
038

Označení na věži tedy znamená, např. 028: 0 - Stabskompanie, 2 - 2.četa 8 – čislo vozidla.
Téma k diskuzi samozřejmě je, zda byl marking zachován u obou dodávek Pum 10 + 6 kusů.


A co je zdokumentováno na fotografiích?

Celkem dvě Pumy od SS PzAA 1 zachycené během přesunu z paříže do Normandie.
1) Věžové číslo 028 (vůz bez Sternantenne, což odpovídá výše uvedenému seznamu)

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Z fotografií lze rozpoznat, že Pumy byly původně žluté s trámovími kříži, potom přibyla barevná pole a až nakonec čísla na věži!

2) Věžové číslo 023 nebo 025 (vůz s Sternantenne, což odpovídá výše uvedenému seznamu) Přesná identifikace třetí číslice je věčným tématem mnoha diskuzí bez jednoznačného závěru. Kdosi se pokusil dokázat, že se jedná o identické vozidlo, ale je jasně vidět, že 028 nemá hvězdicovou anténu.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Dragon/Cyber Hobby má v doplňkové sadě pro 234/2 obtisky pro 025, 032 i 028, takže výběr 023 x 025 je na uvážení každého soudruha. Všimněte si, že vůbec netrefili tvar čísel - 2 i 8 jsou tvarově mimo...

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Další pěkná fotka představuje Pumu s poznávací snačkou SS-163733 zničenou v Epaney během obklíčení u Falaise (sever falaiské kapsy). Tato fotografie byla pořízená českým vojákem Milanem Fiedlerem z ČSOB. Spekuluje se, že se jedná o vůz s číslem 028 na základě barevných polí a bílé tečky na čelním pancíři – viz výřezy. První z filmu dokumentující příjezd LAH do Normanide, druhý z fotografie.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]


Závěrem připomínám, že tři vozy 234/2 SS PzAA 1 se zapojily do bojů v Ardenách v rámci KG Knittel. Jedna z nich byla zničena (opuštěna) u La Gleize, druhá u Moulin Marechal (s věžovým číslem 032). O poslední nic nevím. Celkem divoká informace byla na ML,kde se jeden Maďar zmiňuje o Pumě od LAH zničené na jaře 1945 v Maďarskuu obce Csopak severně od Balatonu. Prý to bylo v nějaké maďarské knize.

Celkově se zapojilo do bojů v Ardenách 11 vozů 234/2, ale to jen na okraj.

Znovu přpomínám, že si nehraju na historika, ale jen sbírám informace z různých diskuzních fór od lidí, jejichž tvrzením se dá důvěřovat. Snad jsem nenudil a příště se podíváme na 234/2 2.PD a PzLehrDiv v Normandii.
Naposledy upravil Petr Vejvoda dne 28 pro 2008, 20:08, celkově upraveno 6
Uživatelský avatar
Petr Vejvoda
 
Příspěvky: 2662
Registrován: 03 led 2007, 13:18
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - snaha o souhrn zajímavých informací

Příspěvekod David Šolc » 08 říj 2008, 14:13

Ahoj Petře,

Rozhodně svým článkem nenudíš po dlouhé době se tu na fóru objevilo atraktivní téma plné zajímavých informací ;-I =D>
Tvůj příspěvek jsem přečet doslova jedním dechem :). Budu se těšit na pokračovaní a pokud budu moci tak rád vypomůžu.....
Obdivujů tvůj zápal pro věc a taky čas který jsi musel věnovat překladu a seřazení informací z různých zdrojů ;-I
Uživatelský avatar
David Šolc
 
Příspěvky: 1390
Registrován: 11 úno 2007, 22:28
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - snaha o souhrn zajímavých informací

Příspěvekod René Ernst » 08 říj 2008, 18:50

Petře, ;-I ;-I 8-)
Uživatelský avatar
René Ernst
 
Příspěvky: 4579
Registrován: 12 srp 2006, 05:07
Bydliště: Hradec Králové CZ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - snaha o souhrn zajímavých informací

Příspěvekod panther » 08 říj 2008, 19:09

Vynikající práce. Tohle je pro mě hodně zajímavý, jelikož mám doma už pár 234 jako modelů a Normandie mě zajímá. :P
panther
 
Příspěvky: 2144
Registrován: 12 pro 2005, 17:32
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - snaha o souhrn zajímavých informací

Příspěvekod Arhad » 09 říj 2008, 05:36

Petře,

po dlouhé době mne překvapil článek v zájmové skupině Německá technika 1939-1945 =D>

...budu pozorně sledovat :wink:

Arhad
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
Uživatelský avatar
Arhad
 
Příspěvky: 882
Registrován: 29 led 2006, 08:25
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - snaha o souhrn zajímavých informací

Příspěvekod Petr Vejvoda » 09 říj 2008, 07:45

Moc díky za reakce pánové =; budu se snažit vás nezklamat informacemi o Pumách Pz.Lehr.Div. a 2.PD.v Normandii. Již brzy..... :arrow:
Uživatelský avatar
Petr Vejvoda
 
Příspěvky: 2662
Registrován: 03 led 2007, 13:18
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací

Příspěvekod Hronec Filip » 09 říj 2008, 15:19

Peter: SUPER,už som si myslel,že to tu je načisto zdochnuté!!! Bude niečo aj O pume z východnej fronty? =D> =D> [-o< [-o<
Hronec Filip
 
Příspěvky: 1794
Registrován: 15 led 2006, 23:36
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací

Příspěvekod Petr Vejvoda » 09 říj 2008, 15:52

Hronec Filip píše:Peter: SUPER,už som si myslel,že to tu je načisto zdochnuté!!! Bude niečo aj O pume z východnej fronty? =D> =D> [-o< [-o<

Díky Filipe :oops:
postupně sbírám i informace o použití na východě (resp.střední Evropě) času po nocích je dost.... teď mě ale dost zaměstnává Normandie a Ardeny.
Uživatelský avatar
Petr Vejvoda
 
Příspěvky: 2662
Registrován: 03 led 2007, 13:18
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací

Příspěvekod Petr Vejvoda » 09 říj 2008, 22:08

Ahoj kluci, přináším úvod k Pumáu u Panzer Lehr Division v Normandii, než se prohrabu fotkama a trochu inteligentně to sesumíruju. Věřím, že to nebude nudné čtení!

Panzer Lehr Division (Panzer Aufklärungs Lehr Abteilung 130)

130.divize Panzer Lehr byla sestavena 10.1.1944 ve Francii v oblasti Verdunu a Nancy. V březnu byla vyslána do Maďarska (nikoliv však k bojovému nasazení – tak blízko ještě východní fronta nebyla), ale už v květnu se vrátila opět na západní frontu. Začátkem června se divize nacházela v oblasti Charters – Le Mans – Orléans. 6.6.1944 dostala rozkaz k přesunu do Normandie.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]


Stroje 234/2 v rámci 130. Pz.Lehr Divize sloužily u Panzer Aufklärungs Lehr Abteilung 130, konkrétně v rámci 1.roty:

1 Kompanie PanzerSpähWagen - velitel Oblt. Gollwitzer
Feldpost #58793
Velitelství 2 x SdKfz 234/2
4 Aufklärungs Truppen, v každé 6 x Sdkfz 234/2


Plánované dodávky (alokace) 234/2 pro Aufklärungs-Lehr-Abteilung dle seznamu Bundes-Militär archivu ve Freiburgu:
12/1943 – 1 kus
01/1944 – 3 kusy
02/1944 – 4 kusy
03/1944 – 18 kusů
Celkem - 26 strojů

Termín alokace není shodný s termínem doání k jednotce (ten byl samozřejmě vždy o něco déle, co jsem procházel data o 234kách tak cca 1-2 týdny)

Zde se poprvé dostáváme k součtu 26-ti kusů oproti většinou uváděným 25-ti strojům. Protože divize oficiálně vznikla až v lednu 1944, je určitě rozhodující dodávka jednoho stroje do Aufklärungs-Lehr-Abteilungu v prosinci 1943, tehdy ještě tedy ne přímo do PLD, ale zcela určitě do jejího stavu od ledna 1944 patřil.

Dalším potvrzením této konstrukce je ovšem v níže uvedeném hlášení, kde je zmiňováno také 26 strojů. Toto hlášení, sepsané 17 dní před invazí do Francie jsem nalezl na internetu, když jsem dával dohromady informace o nasazení 234/2 u Panzer Lehr Division. Dodává zcela netradiční rozměr pohledu na nasazení Pum ve válce. Omluvte můj občas kostrbatý překlad z německé technomluvy....

1./Pz.Aufkl.Lehr-Abt. 130
Feldpostnummer 58739

20.5.1944

Zpráva o zkušenostech se stroji Sonder-Kfz. 234 (Tp.)

Rota tímto předkládá ucelené hlášení o závadách a chybách, které se projevily u Sd.Kfz. 234 (Tp.). Tyto zkušenosti byly získány většinou během nasazení v Maďarsku a během krátké doby pobytu ve Francii. Zkušenosti z nasazení proti nepřiteli nejsou k dispozici.

I. Technická stránka

A. Motor:

Dvanáctiválec Tatra-Büssing je po všech stránkách vynikající motor. Zde zmíněné závady lze připsat z velké části nepřesné práci ve výrobě a málo pečlivé kontrole při přejímce do služby

Závady, které se projevily:

- Palivová čerpadla byla ve výrobě instalována bez oleje a v tomto stavu najezdila vozidla 500 km.

- Spřažení palivových čerpadel mezi sebou bylo z části nesynchronní, takže došlo k rozhození chodu, což mělo značný vliv na výkon motoru.

- Hodně závad a velké ztráty paliva kvůli natahování nebo praskání táhla trojcestného ventilu. V důsledku toho zůstává ventil buďto uzavřený, díky čemuž se dostává palivo do olejového vedení, které je poškozeno a dochází k úniku kapaliny, nebo se ventil přepne na jinou nádrž, čímž se přeplní jedna z nádrží – přeteče, nebo při pevně utaženém závěru nádrž praskne.

- Na dně motorového prostoru vede v trubce různá kabeláž, která je zaplavena při únicích paliva, při čemž se ničí izolace drátů, dochází ke zkratům a spálení kabeláže.

- Upevňovací šrouby motorového lože stále praskají. (I nové 18mm šrouby).

- Při výměně baterií se velmi často pálí pojistky, protože volné kabely se zkratují při kontaktu s podlahovým plechem.

- U tří motorů nebyla na celé jedné řadě válců promazána vahadla, jejich hřídel, ani ventily.

B. Podvozek:

Podvozek zcela splňuje požadované nároky. Trhliny pancíře se po zesílení závěsných bloků neobjevují už ani při jízdě v terénu.

- Některe stroje byly při přejímce nedostatečně promazány takovým způsobem, že řízení a řazení šlo tak těžce, že tyto stroje nebyly v provozuschopném stavu pro bojové použití.

- Spojky byly z části nepřesně nastaveny, takže buďto přední nebo zadní řadící pedál nemohl vyřadit spojku, protože táhlo ještě před vyřazením dosedlo na podlahový plech.

- Kuličky ložisek čepů náprav jsou z části nepřesně napasovány do pouzder, takže pracují jen na malé ploše a během krátkého času se zadřou.

- Mazací čep skříně řízení je možné použít jen pokud je sejmut zadní pancíř, nebo krytí čepu v přední části stroje.

- Lisované ložisko zadní hřídele plynového pedálu se neukázalo jako přínosné. V důsledku přítomnosti paliva, tuku nebo oleje se hromadí nečistoty, lisování se ropzpadá, čímž hřídel zatuhne a plynovým pedálem nelze pohnout.

- Na 14-ti z 26-ti vozidel se rozbil mechanizmus tachometru. Také se rozbilo mnoho ukazatelů teploty oleje.

- Čep držící sedadlo řidiče dohromady s opěrkou neustále praská.

- Z 25-ti strojů je po 1000 ujetých kilometrech vybaveno již jen 11 strojů rezervním kolem. U zbylých 15-ti vozidel je již ráfek kvůli poškození nepoužitelný. Jednotkou bylo provedeno cca 500 výměn duší pneumatik.
(Všimněte si chyby v součtu vozidel 11 + 15 není 25 ale 26 strojů)

Zde bohužel zpráva končí, více se z ní nedochovalo, jistě byla o dost delší....

I v tomto hlášení bylo uváděno 26 vozidel, což jen potvrzuje výše uvedená čísla z Bundes-Militär archivu.

Je určitě zajímavé vědět, s čím se posádky v boji potýkaly kromě nepřítele. Představte si, že se vám zlomí opěrka sedadla, zasekne pedál plynu, roztrhne se palivová nádrž, nebo nemůžete přeřadit nekde uprostřed bojové činnosti....

A na závěr jedna kuriozitka z vyprávění veterána PzAA1 SS LAH: Pokud to nebylo vyloženě nutné, bylo zakázáno střílet z kanonu při otočení věže o 90 st. vlevo nebo vpravo kvůli riziku převrácení stroje!

Příště se podíváme konkrétně na vozy z PALA 130 a poznáme, že se jednoznačně nedá řící, jaké měly zbarvení a marking!
Uživatelský avatar
Petr Vejvoda
 
Příspěvky: 2662
Registrován: 03 led 2007, 13:18
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací NOVÉ INFO 9.10.!!!

Příspěvekod Martin Mach » 12 říj 2008, 19:15

supr téma
mno nedivim se že němci prohráli po tom co jsem si přečetl tu zprávu :shock: :o :lol:
19 járů
Uživatelský avatar
Martin Mach
 
Příspěvky: 237
Registrován: 25 bře 2007, 20:40
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací NOVÉ INFO 9.10.!!!

Příspěvekod Bobanski » 13 říj 2008, 12:05

Zatracene dobre tema, pokracuj !
Vstávat a cvičit modelařit!
Uživatelský avatar
Bobanski
 
Příspěvky: 7550
Registrován: 07 pro 2005, 18:30
Bydliště: Beroun (ex Karviná)
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací NOVÉ INFO 9.10.!!!

Příspěvekod Dolin » 13 říj 2008, 14:12

- Palivová čerpadla byla ve výrobě instalována bez oleje a v tomto stavu najezdila vozidla 500 km.
Tak toto je hardcore!!!! To si ani nedovedu představit že bych do ktraktoru nenalil do vstřikovacího čerpadla olej!!! Jako jak ot vůbec jelo? Vždyť de mu musely potom "houpat" dík absenci oleje otáčky motoru jak prase,....
- Spřažení palivových čerpadel mezi sebou bylo z části nesynchronní, takže došlo k rozhození chodu, což mělo značný vliv na výkon motoru.
To je zajímavé byť to teda moc nechápu...to měla jako každá řada válců svoje čerpadlo? To se mě nezdá? Máte někdo 234 Tatra motoru foto? Nebo je to myšleno tak že "pumpa" - jako palivová není synchronní se vstřikovacím čerpadlem? Vždyť přece vstřikovací čerpadlo použije z původního objemu dopraveného paliva jen zlomek. Zbytek jede přepadem do nádrže,.... Fakt by mě to zajímalo!! :-k
- Při výměně baterií se velmi často pálí pojistky, protože volné kabely se zkratují při kontaktu s podlahovým plechem.
Tu sem se pobavil!! :grin: #-o #-o
Kuličky ložisek čepů náprav jsou z části nepřesně napasovány do pouzder, takže pracují jen na malé ploše a během krátkého času se zadřou. Tak to je drsné! Asi dost šlompácké ložiska!



http://www.youtube.com/watch?v=FygFvCPwpe8
Spomienka na slávne 20. storočie: Striedavo sme kľučkovali medzi padajúcimi bombami a padajúcimi hovnami,.....
A všade samé čisté zásahy!
„Nesouhlasím s tím, co říkáš, ale do poslední kapky krve budu bránit tvé právo to říci.“ — Voltaire
Uživatelský avatar
Dolin
 
Příspěvky: 9831
Registrován: 15 čer 2006, 12:36
Bydliště: Hrušky
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací NOVÉ INFO 9.10.!!!

Příspěvekod Martin Mach » 14 říj 2008, 17:45

já chci pokračování!! [-o<

taky jedno video (i spěknym podkresem :D http://www.youtube.com/watch?v=8ARWTzzc ... re=related
19 járů
Uživatelský avatar
Martin Mach
 
Příspěvky: 237
Registrován: 25 bře 2007, 20:40
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací NOVÉ INFO 9.10.!!!

Příspěvekod Petr Vejvoda » 21 říj 2008, 12:07

Na chvíli si odskočíne z normandského bojiště do českých luhů a hájů! Dnes nás bude zajímat už dost známá úprava jediného kousku 234/3, takže jen pro zopakování a doplnění informací, aby téma nezdechlo....

Sd.Kfz. 234/3 mit 2cm Schwebelafette - 20. Pz.Div. - Pz.A.A. 20:

Nejdříve něco málo ke strojům Sd.Kfz.234 u 20.PD: Podle rozkazů OKH z 8.4. a 15.5.1944 byl Pz.A.A.20 poslán do něměckého Wildfleckenu k doplnění stavu. Alokační hlášení Gen.Insp.d.Pz.Tr. ukazují, že během června 44 bylo jednotce posláno 16 strojů Sd.Kfz. 234/2. Další dodávka typu 234 proběhla v říjnu 1944, kdy jednotka obdržela další tři stroje Sd.Kfz.234. Konkrétní typ v tomto případě není popsán, ale v hlášení o stavu divize z 1.11.1944 se nově objevila tři děla 7,5cm L/24, což ukazuje na typ 234/3. Tyto tři 234/3 byly poslední stroje typu 234, které Pz.A.A.20 (tj.20.PD) obdžela do konce války.

Od 1.11.44 do 1.4.45 hlášení o stavech Pz.A.A. 20 přiznávají pouze výzbroj typu 5cm (234/2) a 7,5cm L/24 (234/3). V hlášení „Bestand an gepanzerten Kraftfahrzeugen der 20. Pz.Div. Stand 6.3.1945“ (tedy stav 20.PD k 6.3.45) jsou popsány dostupné 234ky takto: 11 ks Pz.Spähwagen (5 cm) , 3 ks Pz.Spähwagen (7,5 cm).

V posledním bojovém hlášení stavu jednotky z 1.4.45 je uvedeno 10 ks 5cm děl (tj.234/2) a 1 ks 7,5 cm děla (tj.234/3), ale stále žádné 2 cm dělo. Dvě 234/3 ze sezmanu oficiálně zmizely , ale konce války se jedna jistě dožila (celožlutá s číslem 053 známá z videa a záběrů u Plzně). V hlášení k 1.4.45 je dále zmíněno 7 ks typu 251/17 (tj. hakl se Schwebelafette) u II./Pz.Gren.Rgt. 59 a 1 ks 251/17 u 2./Pz.A.A. 20. (původně byly u 3.Kp., potom přesunuty k 2.Kp, na začátku roku 45 celkem 7 x 521/17 u 3.Kp)

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]


A jak to asi bylo:

Někdy od 1.4.45 dále byl zkonstruován onen jeden kousek 234/3 se Schwebelafette u polní opravárenské dílny 20.PD. Jednoduše vzali 2cm Schwebelafette ze zničené 251/17 náležící původně k II./Pz.Gren.Rgt. 59 nebo 3./ Pz.A.A. 20 a naroubovali na jednu ze tří (vlastně ze dvou zbylých pojízdných) 234/3, které se porouchala původní výzbroj. Proto už tento stroj-hybryd není uveden v hlášení stavech a figuruje tam pouze jedna 234/3 (číslo 053). Takže zmíněný stroj byl bojově nasazen přibližně jeden měsíc.
Zajímavé je umístění držáku antény vlevo vpředu, protože instalovaná anténa by určítě překážela pohybu zbraně. Osobně se domnívám, že to právě ukazuje omezenou možnost odměru kvůli malému prostoru v korbě. Možná to bylo instalováno napevno, kdo ví....

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]


Model výše popsaného stroje v měřítku 1/35 dělá Cyber-hobby, v 1/72 je vyráběna konverze pro 234/3 od hasegawy.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Uživatelský avatar
Petr Vejvoda
 
Příspěvky: 2662
Registrován: 03 led 2007, 13:18
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sd.Kfz.234 - souhrn zajímavých informací NOVÉ INFO 21.10.!!

Příspěvekod David Šolc » 21 říj 2008, 17:36

Paráda Petře =D> =D> ...tvůj příspěvěk osvětlující historii polní úpravy Sd.Kfz. 234/3 mit 2cm Schwebelafette mě hodně pošil, plno zajímavých informací :D :D Díky ;-I
Uživatelský avatar
David Šolc
 
Příspěvky: 1390
Registrován: 11 úno 2007, 22:28
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 34 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Německá technika 1939-45

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY