Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Německá technika 1939-45
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Kingtigery sSSPzAbt.501 v Ardenách 1944 3.díl - stroj č.105

Odeslat odpověď
Příspěvků: 9 • Stránka 1 z 1

Líbí se tento seriál?

ano
20
48%
ano
20
48%
ne
1
2%
ne
1
2%
 
Celkem hlasů : 42

  • Odpovědět s citací

Kingtigery sSSPzAbt.501 v Ardenách 1944 3.díl - stroj č.105

Příspěvekod Arhad » 18 črc 2006, 08:51

Bojová situace 18.12.1944
dopoledne 18.12.1944 překročila část KG Peiper Stavelot -tato "spitze" se skládala z 25 PzKpfw V Panther a pravděpodobně 7 PzKpfw VIb Kingtigerů, tato skupina pokračovala dále na západ ke svému cíli-Werbomont a dále na SZ a překročit řeku Meuse.Demolicí mostů v Trois Ponts jednota musela změnit směr na La Gleize, kam toho večera dorazila.
Cílem této staťi však je, seznámit Vás s tanky 1. roty sSSPzAbt.501, které byly až ve druhé vlně překračující Stavelot po poledni 18.12.1944.
Cesty v Ardenách jsou úzké, klikaté a rozblácené zimním počasím, veškeré tanky musely jet za sebou,samozřejmě i vozidla pěchoty,cisterny s benzinem a dělostřelectvo.KG Peiper byla "rozsekaná" na několik dílů, po poledni měla Stavelotem projet 2.část.Dopolední projezd Stavelotem byl jednoduchý- US pěchota po krátkém boji prchla před pohledem tanků ženoucí se přes most.Samozřejmě "špize" KG Peiper se nezdržovala obsazením město, to měla udělat až 2. a 3.část KG.Do odpoledne důstojnící US Army zorganizovali odpor ve Stavelotu , takže 2.část KG Peiper měla již s přechodem Stavelotu problémy.

Struktura 1.roty sSSPzAbt.501 :

Kompanie-Chef
Tiger #105 SS-Obersturmführer Jürgen Wessel
Kompanie-Truppführer
Tiger #104 SS-Oberscharführer Sepp Franzl

1. Zug
Tiger #111 SS-Untersturmführer Rolf Henniges
Tiger #112 SS-Oberscharführer Hein Bode
Tiger #113 SS-Oberscharführer Fritz Zahner
Tiger #114 SS-Oberscharführer Helmut Fritsche

2. Zug
Tiger #121 SS-Untersturmführer Heinz Buchner
Tiger #122 SS-Oberscharführer Paul Steinwender
Tiger #123 SS-Standartenjunker Franz Staudegger
Tiger #124 SS-Oberscharführer Arno Salamon

3. Zug
Tiger #131 SS-Oberscharführer Jürgen Brandt
Tiger #132 SS-Unterscharführer Willi Otterbein
Tiger #133 SS-Oberscharführer Werner Wendt
Tiger #134 SS-Unterscharführer Helmut Dannleitner

Cílem této 2.části KG Peiper byl jen přechod přes Stavelot a její spojení se "špize" KG Peiper-ženijní vozidla s pěchotou a tanky PzKpfw IV prošly přes most (přes řeku Ambleve) a město bez větších problémů, s nástupem 1.roty však začaly potíže.Po přechodu prvních 3 tanků najížděl na most tank č.131 SS-Oberscharführera Jürgena Brandta a byl poškozen náletem(nebo dělostřeleckou palbou US Army,ale s největší pravděpodobností náletem), tento tank zablokoval cestu pro ostatní (jeho dalším osudům se bude věnovat další díl historie) a tím se dostáváme k cíly tohoto článku, ke stroji č.105 SS-Obersturmführera Jürgena Wessela
Po překročení mostu se tento stroj proplétal uličkami Stavelotu.Na ulici Haut Rivage nakonec skončil v jednom z domů.Ve starších publikacích se tato "havárie" zdůvodňuje jako jezdecká chyba(terminologii pilotů F1), ale důvod je jiný- při nájezdu ke kostelu touto uličkou dostal tank přímý zásah do věže.Tank byl víceméně chycen do pasti, za ním stál další stroj,pravděpodobně č.104 a zepředu na něj střílela M-10 či pěchota s bazukou.Po "vycouvání" z této nevýhodné pozice tank najel do domu a jeho troskami byl znehybněn.Wessel přestoupil do stroje č.104 a vydal se směrem ke KG Peiper a 105 byla ponechána svému osudu.
K ostatním strojům 1.roty: budu se věnovat jen strojům č.104,131 a 133..tyto stroje prokazatelně prošly Stavelotem, ostatní stroje jednotky odpadly pro mechanické závady či nedostatek benzínu před příjezdem do Stavelotu
Zvláštnosti stroje č.105:
1)na tanku není vidět Balkenkreuz-stejně jako na 008
2)stroj nemá protilet. kulomet - mohl být odmontován pěchotou v průběhu dalších bojů ve Stavelotu.
3)boční blatníky jsou v pohodě- jeden z mála strojů :lol:
4)marking G na přední části pancíře :!: :!: :!: :!: viz galerie

Další osud stroje- po válce byl odtažen ze Stavelotu, pravděpodobně na silnici N23, kousek od 008.Poté asi rovnou hutě :mrgreen:
Poprosím všechny o hlasování, díky .
Galerie :
Přílohy
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
Naposledy upravil Arhad dne 18 črc 2006, 22:45, celkově upraveno 3
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
Uživatelský avatar
Arhad
 
Příspěvky: 882
Registrován: 29 led 2006, 08:25
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Arhad » 18 črc 2006, 08:55

další galerie :
Přílohy
mapa umístnění odtahu.jpg
odtažen 3.jpg
odtažen 2.jpg
odtažen 1.jpg
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
Uživatelský avatar
Arhad
 
Příspěvky: 882
Registrován: 29 led 2006, 08:25
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Arhad » 18 črc 2006, 08:57

další galerie:
Přílohy
ulice dnes, odtud  dostal zásah.jpg
zásah na hlavni.jpg
dobře vidět zásah.jpg
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
Uživatelský avatar
Arhad
 
Příspěvky: 882
Registrován: 29 led 2006, 08:25
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Arhad » 18 črc 2006, 08:59

další galerie :
Přílohy
srovnání.jpg
srovnání 105 ve Stavelotu a odtaženého stroje za Stavelotem
marking G.jpg
1.jpg
Naposledy upravil Arhad dne 18 črc 2006, 22:47, celkově upraveno 1
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
Uživatelský avatar
Arhad
 
Příspěvky: 882
Registrován: 29 led 2006, 08:25
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Arhad » 18 črc 2006, 09:03

další galerie :
Přílohy
15npp36.jpg
tank je zasypán.jpg
nejstarší snímek- trosky na stroji
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
Uživatelský avatar
Arhad
 
Příspěvky: 882
Registrován: 29 led 2006, 08:25
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Dolin » 18 črc 2006, 10:57

To je škaredý seriál :-D . Když to co máš v PC dáš všecko sem, tak mě to DVD nemusíš posílat,.... :-D :-D :D
- Je to paráda!!
Dolin
http://www.dolin.estranky.cz
Spomienka na slávne 20. storočie: Striedavo sme kľučkovali medzi padajúcimi bombami a padajúcimi hovnami,.....
A všade samé čisté zásahy!
„Nesouhlasím s tím, co říkáš, ale do poslední kapky krve budu bránit tvé právo to říci.“ — Voltaire
Uživatelský avatar
Dolin
 
Příspěvky: 9831
Registrován: 15 čer 2006, 12:36
Bydliště: Hrušky
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Jan Pavlik » 13 říj 2006, 19:02

Dobrý...tohle obdivuju. Nemám na takové bádání a mapování čas a ani prostředky. Super. :P
Uživatelský avatar
Jan Pavlik
 
Příspěvky: 14708
Registrován: 29 črc 2004, 20:23
Bydliště: Děčín
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod sir Alron » 13 říj 2006, 20:57

Zajímavé fotky, škoda že to je SSáckej King a SSáky já nedělám :( Neměli byste nějaké jiné zajímavé fotky na tento typ ale ne od SS divizí ? Díky.
sir Alron
 
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Arhad » 13 říj 2006, 23:11

2 Jan Pavlík - díky, taky jsem s tim od července nehnul, a to jsem chtěl probrat všechny známé stroje...ale čas vůbec nemá :bad:

2 sir Alron- pokud se ti to nelíbí, tak sem nel.....
všichni lidi, co tady vkládají tyto témata a odpovídají, tak Německé technice 1939-45 hodně rozumí, takže pokud chceš zjistit něco o sPzAbt, co měly ve výzbroji KT, tak založ jiné téma a nelez do mého, lidi na něj budou jen zbytečně klikat a bohužel nezískají nové informace o stroji č.105 od sSSPzAbt.501 v Ardenách , buď alespoň v tomhle solidární
".......snadnější je měnit fronty,
nežli horizonty....."
Uživatelský avatar
Arhad
 
Příspěvky: 882
Registrován: 29 led 2006, 08:25
Bydliště: Praha
  • ICQ
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 9 • Stránka 1 z 1

Zpět na Německá technika 1939-45

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY