Stránka 1 z 1

Bodovací pravidla SMČR - 12.část - Podvozky, nápravy

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2014, 08:11
od Pavel Klouček
II.4 Podvozky, nápravy

Omlouvám se předem za zjednodušený název této položky v nadpise, u letadel se tato kategorie nazývá jen Podvozky, u vozidel pak Kola a nápravy. Zde se zdá na první pohled jasné, čeho se tahle položka týká, ale opět není vše tak jednoznačné jak se může zdát.

U letadel hodnotíme provedení podvozkových noh a kol včetně všech úchytů, táhel, pístnic a dalšího příslušenství. Patří sem ale také, jak bylo zmíněno v kapitole o draku, také celé podvozkové šachty a kryty. Tolik u klasických letadel, ale opět tu máme různé speciálnosti – u kluzáků apod. sem patří i přistávací lyže, u plovákových či obojživelných letadel také plováky (např. u takové Cataliny jak vyrovnávací plováky na koncích křídel, tak i vlastní spodek trupu s poutacími oky, kormidlem apod. Většinou platí, že pevný podvozek u letadla je konstrukčně jednodušší (a tudíž i bodově nevýhodnější) než zatahovací. Nemusí to být ale vždy pravda. Vždyť například u strojů z první světové do podvozku patří celý jeho vzpěrový systém, odpružení gumovými lany, je-li na modelu provedeno, kola jsou mnohdy s drátovým výpletem, otvorem pro ventilek včetně ventilku atd. Samozřejmě oproti tomu taková Avia B-35 s plně kapotovaným podvozkem (není-li proveden se sejmutými kryty), ze kterého vyčuhují jen kousky pneumatik těch bodů opravdu moc získat nemůže. Pokud by se někdo v této chvíli rozčílil, jak je toto možné, odpověď je jednoduchá. Základ úspěchu je výběr vhodného modelu pro bodovací soutěž.

U vozidel je tato položka poněkud pestřejší. Patří sem samozřejmě kola, nápravy včetně zavěšení, řízení, tlumiče, stabilizační tyče, u pásových vozidel také kompletní pojezdy a pásy.

V kostce opět hodnotíme zejména provedení a shodu se vzorem, tedy vypadá-li provedení těchto partií reálně. Z nejčastěji potřebných úprav a doplnění to jsou jak u letadel tak u vozidel například brzdové trubky a hadice. U letadel dále příslušné ztenčení krytů, doplnění konstrukce a instalací v šachtách. Uchycení podvozkové nohy by mělo odpovídat realitě a ne být za kolík vetknuto do dna šachty atd. Pístnice hydraulických válců by měly připomínat chromový povrch. U vozidel pak často narážíme na absenci částí řízení (spojovací tyč/tyče, tyč řízení od převodky k nápravě, reálně vyhlížející klouby řízené nápravy atd.), absenci tlumičů či jejich táhel (zejména u pákových), brzdových bubnů na vnitřní straně kol atd. U modelů větších měřítek by na kolech mohly být doplněny i ventilky. U pásových vozidel hodnotíme provedení pásů - zejména u menších měřítek občas chybí vodící zuby na vnitřní straně nebo naopak při lisování pásu spolu s koly jsou zuby provedeny jako hrby napříč celým článkem (typicky třeba čtvrtkový Universal Carrier od Tamiye) a kola by tak drncala jako při jízdě napříč brambořištěm.

Jen pro připomenutí – geometrie a čistota zpracování se hodnotí v jiných položkách, zde však hodnotíme i zbarvení příslušných detailů.

Zejména pár let zpět s prvním objevováním se doplňkových sad kol znázorňujících jejich zatížení se mezi rozhodčími vedly diskuse jak toto hodnotit. „Stará škola“ horovala pro to, že to tak být nemůže, nebo že se mají kola při zvednutí zase dofouknout apod. Dnes už se snad tahle záležitost bere jako samozřejmost, konec konců model je znázorněný v reálné konfiguraci při stání na ploše a tam jsou promáčklé pneu zcela v pořádku. To že si ho rozhodčí zvedne, aby ohodnotil i třeba spodní partie je v podstatě nestandardní pozice pro model a tak by tyto zatížené pneumatiky rozhodně neměly způsobit bodovou újmu (základem ovšem je, aby model opravdu stál na daných ploškách a ne na jejich hranách, to se ale opět vracíme k položce geometrie)