Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ SMCR- IPMSCZE
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Bodovací pravidla SMČR - 9.část - drak/karoserie

Odeslat odpověď
Příspěvků: 4 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Bodovací pravidla SMČR - 9.část - drak/karoserie

Příspěvekod Pavel Klouček » 08 dub 2014, 13:11

II.1 Provedení draku/karoserie

V tomto bodě se hodnocení zaměří na detailnost zpracování celkového povrchu modelu a jeho základního draku. Jak už název napovídá, řešíme drak jako celek vyjma konkrétních položek hodnocených v dalších podsekcích (prostory osádky, pohonné jednotky, výzbroj/výstroj a podvozky/nápravy). Pro větší přehlednost bude lepší rozdělit letadla a vozidla na samostatné odstavce.

Letadla – provedení draku.
Patří sem tedy zejména naznačení paneláže a pohyblivých ploch včetně dnes tak populárního nýtování. Hodnotíme zde jak shodu se vzorem, tak způsob provedení, realističnost vzhledu (spáry u pohyblivých ploch proříznuté, prohloubené, znázorněné washem atd.). Rozpohybování řídicích ploch, brzdících štítů a otevření krytů a krytek – zde je potřeba zaměřit se i na vnitřní plochy krytů (výztuhy, zámky apod.) a to včetně sejmutých vedle položených krytů (na to soutěžící rádi zapomínají, někdy dokonce ani kryty nepřiloží, což je také považováno za chybu), jejich modelové ztenčení, dosedací plochy na protikusu (kryt se prakticky nikdy nezavírá stylem hrana k hraně, ale dosedá na přírubu) a konstrukci pod nimi. Do draku zahrnujeme i vnitřní prostory pumovnic vyjma vlastních závěsníků a nesené výzbroje, které spadají do sekce výzbroj/výstroj. Dříve do této sekce (logicky po konstrukční stránce) patřily i podvozkové šachty, ale protože se v mnoha případech špatně stanovovala hranice mezi podvozkem a podvozkovou šachtou, hodnotí se nyní podvozkové šachty spolu s podvozkem v sekci II.4.

Vozidla – provedení karoserie a podvozku
Zde podobně jako u letadel posuzujeme vyznačení pohyblivých částí, spár mezi díly karoserie, svarů, nýtování apod. U otevřených krytů a dveří opět posuzujeme i provedení vnitřní strany včetně zámků, šroubů a příruby na protikuse, u otevřených dveří karoserie například naznačení pantů a zámků. Opět posuzujeme i provedení zcela sejmutých krytů (např. vnitřní strana kapotáže sejmuté z formule či závodního motocyklu, často řešena jen nástřikem matnou černou na původní tloušťku plastu přes nezačištěné vyhazováky). U vozidel hodnotíme v této sekci i většinu částí podvozku (s výjimkou pohonného ústrojí a náprav včetně zavěšení jako jsou pera, ramena, pružiny), tj. provedení podlah, vlastního nosného rámu atd. Dalším často vídaným nešvarem zejména u civilních vozidel je neřešení podběhů, kdy při otočení modelu koly vzhůru hledím podběhem kolem kola na druhou stranu vozu nebo na střechu. Nevím proč tohle opomíjejí výrobci, ale soutěžící by měl podobné otvory zaslepit jako na skutečném voze. Do provedení karoserie patří o drobnější detaily povrchu, jako různé průzory (proříznutí či naznačení zasklení), madla, držáky, stupačky a další.

V závěru je třeba připomenout, že zde opět narážíme na léta tradovaný názor o jasné výhře rozřezaných modelů. Ano, pokud je model rozkrytován v logickém uspořádání a se špičkově zpracovanými detaily, může v této položce získat jistý náskok, pokud však je model pouze rozřezán, kryty bez ztenčení a znázornění vnitřních stran či dalších detailů, model spíše tratí a může ho snadno překonat i pěkně zapracovaný zcela zavřený konkurent.

A opět přidáme pár ilustračních obrázků. U Opela Maultiera je chybně otevřena kapota - Blitz neměl na rozdíl od většiny vozů té doby boční pant a celá polovina kapoty se otvírala jako celek. Pokud soutěžící kapotu nad rámec stavebnice rozřízne a otevře, měl by to doložit fotografií (nedoložené úpravy nemusím hodnotit). Pokud doloží, lze mu snadno odhalit jeho chybu. Co už asi netřeba dokládat - otevřená kapota bez jakéhokoli podpíracího zařízení by takhle nikdy nedržela a tloušťka připomínající pancíř bije do očí.
Přílohy
DDC59A4D-645F-48CC-9446-962CD1A728B3_zpsyrkn0tw2.jpg
IMG_9565a_zps047fa1bf.jpg
b25csg_9.jpg
Halftrack4.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7449
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bodovací pravidla SMČR - 9.část - drak/karoserie

Příspěvekod Randalf » 14 dub 2014, 18:59

Wash do draku?
Když opomenu, že to považuji za módní hovadinu, tohle jsem vždy řadil do oprasení, tedy III.4 celková patina a plastičnost...
Roman Randalf Kresta
Beskyd model kitshow
Uživatelský avatar
Randalf
 
Příspěvky: 8601
Registrován: 31 led 2005, 13:56
Bydliště: Kopřivnice
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bodovací pravidla SMČR - 9.část - drak/karoserie

Příspěvekod Vladislav Seidl » 14 dub 2014, 19:27

Myslím, že tady je to myšleno jako napuštění spár u pohyblivých ploch a tím naznačené jejich oddělení od ostatního draku. Takže to s patinou nemá co dělat.
F-104A 1/72 Italeri viewtopic.php?f=6&t=137568
UH-2A 1/72 ClearProp viewtopic.php?f=6&t=137577
UC-45J 1/72 Hobbycraft viewtopic.php?f=6&t=132756
M3A1 Halftrack 1/48 Gaso.Line viewtopic.php?f=7&t=131254
F/A-18A 1/72 Academy viewtopic.php?f=6&t=129051
Vladislav Seidl
 
Příspěvky: 2404
Registrován: 22 črc 2005, 18:21
Bydliště: Roztoky
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Bodovací pravidla SMČR - 9.část - drak/karoserie

Příspěvekod Pavel Klouček » 14 dub 2014, 21:04

Přesně jak píše Vláďa, jde o naznačení "pohyblivosti" ploch, tedy to že jde o oddělené dílce. To lze dosáhnout buď reálným prořezáním nebo alespoň prohloubením rytí a napuštěním spáry. To opravdu nesouvisí s patinou.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7449
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 4 • Stránka 1 z 1

Zpět na SMCR- IPMSCZE

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY