II. Detaily obecně
Nejprve pár slov k celé skupině II – Detaily, protože jinak by se stejný text musel opakovat v úvodu každé podsekce. Jak již bylo zmíněno dříve, v celé podsekci Detailů se body přidělují, tj. výchozí stav je nula a body přidělíme na základě kvality zpracování detailů s přihlédnutím na množství a pracnost. Zde mnohem více než u předchozích položek hodnocení závisí na volbě prvního hodnoceného modelu. Rozhodčí by měl nejprve před začátkem hodnocení rychle shlédnout celé startovní pole a pokusit se vytipovat model zhruba v kvalitativním středu. Ten pak bude jakýmsi výchozím etalonem, vůči kterému vztahuje další hodnocené modely a měl by proto počítat s manévrovacím prostorem pro přidělování bodů na obě strany. Ne vždy se povede model odhadnout jako skutečný střed, podrobnější studium může odhalit na první pohled skryté vady či neshody s předlohou nebo naopak na první pohled nenápadný model překvapí detailností zpracování. Právě „nasazení laťky“ podle prvního modelu je hlavním důvodem, proč stejný model získá od různých rozhodčích či na jiné soutěži jiné bodové ohodnocení.
U detailů hodnotíme zejména jejich provedení a shodu se vzorem a dále jejich zbarvení a patinu. Nehodnotí se zde geometrie a čistota zpracování, protože ta již byla hodnocena v položkách skupiny I. Pokud však podrobnější studium detailů odhalí nějaký prohřešek proti geometrii a čistotě, lze buď opravit dodatečně hodnocení v předchozích položkách (strhnout bodík navíc) a nebo pokud nechce rozhodčí škrtat a přepisovat, může chybu postihnout nepřidělením části bodů i zde. Základní pravidlo však zní – každá chyba smí být postižena při hodnocení pouze jednou.
Kvalita provedení a shoda se vzorem jsou základními kriterii při hodnocení. Pracnost je položka, která se uplatní v řádu 0,5 až 2 bodů při posouzení stejně kvalitně zpracovaných modelů, kde jeden převyšuje kvantitou detailů. Typicky srovnání jednomotorového a vícemotorového letadla v sekci Pohonné jednotky proběhne tak, že je-li motor jednomotorového stroje proveden lépe a reálněji, musí být bodově lépe ohodnocen. Až pokud jsou oba modely ztvárněny srovnatelně kvalitně, lze zvýhodnit s ohledem na bonus pracnosti vícemotorový letoun.
Tím tedy v kostce společná pravidla pro sekci Detaily a příště se opět vrhneme na jednotlivé podkategorie podrobněji a s obrázky.