Bodovací pravidla SMČR - 7.část - Čistota zpracování
Napsal: 13 bře 2014, 18:44
I.2 Čistota zpracování
Zde se promítne zcela jednoznačně „řemeslo“ modeláře. Body se strhávají za všechny zjištěné nedostatky týkající se čistoty stavby. Opět se hodnotí model jako celek, tj. včetně veškerých detailů.
Kde všude mohou nastat problémy postihované v položce čistota si nejlépe zdokumentujeme stručným vývojem stavby: Prvním krokem je řádné odstranění dělicích rovin formy ze všech dílů. Mnozí si řeknete, že jde o samozřejmost, ale divili byste se, jak často se nezačištěné hrany zejména drobných dílů dolepovaných na poslední chvíli objevují i u jinak nadprůměrných modelů. Dále se kontroluje vytmelení spár, propadlin a stop po vyhazovačích (na to někteří rádi zapomínají na méně viditelných partiích). Po tmelení a broušení nesmí zůstat viditelné stopy, tj. stále propadlé místo po nedotmelení nebo naopak hrb, poškrábaná plocha od hrubšího brusného papíru atd. Je-li vše řádně slepeno a vytmeleno, musí být zase obnoveny všechny linky paneláže a krytů a nýtové řady tam, kde byly díky výše jmenovaným činnostem ztraceny. Typickým prohřeškem proti čistotě zpracování jsou viditelné stopy od lepidla při dolepování drobných dílů na již nabarvený model, případně stopy lepidla na čirých dílech.
Je zde opět úkolem zejména stavební dokumentace vyřešit některé sporné body. V některých případech je zdánlivě nezačištěná dělicí rovina ponechána zcela záměrně, typickým příkladem je svár na reálném výfukovém potrubí nebo podvozkové noze, dělicí rovina skutečné pneumatiky před prvním použitím nebo hrubý povrch odlévaného dílce. Pokud se taková věc na modelu vyskytne, doporučuji opět netestovat rozhled rozhodčího (ostatně jak bylo uvedeno v sekci o nadstandardních znalostech, jemu to ani nepřísluší) a pokusit se doložit danou věc ve stavební dokumentaci. Většinou stačí jedna fotografie nebo věta a lze předejít zbytečnému nedorozumění.
A opět několïk obrázkových příkladů ze zahraničních tleskačových fór.
Zde se promítne zcela jednoznačně „řemeslo“ modeláře. Body se strhávají za všechny zjištěné nedostatky týkající se čistoty stavby. Opět se hodnotí model jako celek, tj. včetně veškerých detailů.
Kde všude mohou nastat problémy postihované v položce čistota si nejlépe zdokumentujeme stručným vývojem stavby: Prvním krokem je řádné odstranění dělicích rovin formy ze všech dílů. Mnozí si řeknete, že jde o samozřejmost, ale divili byste se, jak často se nezačištěné hrany zejména drobných dílů dolepovaných na poslední chvíli objevují i u jinak nadprůměrných modelů. Dále se kontroluje vytmelení spár, propadlin a stop po vyhazovačích (na to někteří rádi zapomínají na méně viditelných partiích). Po tmelení a broušení nesmí zůstat viditelné stopy, tj. stále propadlé místo po nedotmelení nebo naopak hrb, poškrábaná plocha od hrubšího brusného papíru atd. Je-li vše řádně slepeno a vytmeleno, musí být zase obnoveny všechny linky paneláže a krytů a nýtové řady tam, kde byly díky výše jmenovaným činnostem ztraceny. Typickým prohřeškem proti čistotě zpracování jsou viditelné stopy od lepidla při dolepování drobných dílů na již nabarvený model, případně stopy lepidla na čirých dílech.
Je zde opět úkolem zejména stavební dokumentace vyřešit některé sporné body. V některých případech je zdánlivě nezačištěná dělicí rovina ponechána zcela záměrně, typickým příkladem je svár na reálném výfukovém potrubí nebo podvozkové noze, dělicí rovina skutečné pneumatiky před prvním použitím nebo hrubý povrch odlévaného dílce. Pokud se taková věc na modelu vyskytne, doporučuji opět netestovat rozhled rozhodčího (ostatně jak bylo uvedeno v sekci o nadstandardních znalostech, jemu to ani nepřísluší) a pokusit se doložit danou věc ve stavební dokumentaci. Většinou stačí jedna fotografie nebo věta a lze předejít zbytečnému nedorozumění.
A opět několïk obrázkových příkladů ze zahraničních tleskačových fór.