Stránka 2 z 4

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 24 bře 2014, 20:15
od Lubomír Kerék
Martin Janoušek píše:Na té diskuzi je pěkně vidět, jak je celý ten systém bodování přežitý. Bodovací soutěže měly být pro špičkové modeláře, ale ty dokázaly jen znechutit. Jakékoli úpravy bodů nebo vylepšování je jen resuscitování mrtvoly. Ten systém se zkrátka přežil. Největší chybou je, že bodování není přítomen autor.


si dovolím nesúhlasiť :|
z mojich skusenosti vychádza bodovačka ako najobjektívnejší systém hodnotenia , na rozdiel oproti páči - nepáči kde sú výsledky neraz "veselé" :)

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 05 dub 2014, 08:33
od Mischio
A co třeba ,,znalost" že letoun nemůže mít rozebraný motor nádrže elektroniku a složená křídla s podvěsenou výzbrojí bomb a raket. Nedoloženo v dokumentaci a autor modelu mě až vulgárně napadal.

P.S. bodovačku v přítomnosti modeláře jsme aplikovali na bodovačce v Mladé Boleslavi byť jednou,ale uspěšně. Velmi to zrychlilo a zjednodušilo bodování. Ale na mistráku je to asi nesplnitelné. Protože soutěžící se rozprchnou za nákupy a za zážitky.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 05 dub 2014, 16:47
od komisař
Moje zkušenost z bodování je trochu jiná.
Když hodnotím, nezajímají mne jména a osoby modelářů, ale modely. Často se mi stalo, že mne autor modelu přesvědčoval o pracnosti při stavbě modelu, o provedení detailů (které ovšem nebyly nikterak oslňující) ... prostě ovliňoval rozhodčího.
Modeláře si volám, až když narazím na rozpor mezi modelem a přiloženou dokumentací. Pak chci slyšet vysvětlení.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 21 dub 2014, 16:27
od bboriss
Hodnotiť by mali zásadne ženy z domácnosti. Je najviac pravdepodobné, že tie nemajú nijaké nadštandardné znalosti.
Celá veta o nadštandardných znalostiach rozhodcu je nezmysel, prečo sa za rozhodcov vyberajú skúsení modelári? Lebo majú nadštandardné znalosti a dokážu posúdiť predložené podklady a zhotovený model. A hneď ale negujeme túto schopnosť modelárov - rozhodcov alibistickým že to nesmú použiť. Niečo ako suchá voda, biela tma, tichý heavy-metal. :crazy:
onysx píše:nechci být za chytráka a možná to bude trochu ot ale mám jednu připomínku k bodvacím listům.kdysi tam byly kolonky kde se popisovali závady a tím pádem soutěžící věděl co zlepšit a na co si dát pozor.ono se stejně stávalo že tam nebylo nic a model měl né moc dobré bodové ohodnocení.to byla ale věc rozhodčích a jejich přístupu.dnes už to není a tím pádem by se ta poznámka o chybě v návodu nedala nikam popsat.samozřejmně pokud budeme hledat a pitvat takovéto paradoxy tak se moc nepohnem.myslím že je vždy potřeba použít zdravý rozum.


Toto je svätá pravda, rozhodca by mal nielen dať zrážku bodov, ale ju i odôvodniť. Ak to nedokáže, je celá zrážka postavená na vode.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 21 dub 2014, 18:20
od Renda
Nevím, ale těžko může někdo chtít po bodujícím rozhodčím, aby nepoužil a nevyužil svoje dlouholetý znalosti, který nasbíral- přece od toho to dělá, vždyť by to měl bejt nestranej odborník. Tohle asi nepochopím, kde se takovej alibismus nabral- nadstandartní znalosti
Já, když boduju, tak se teda snažím, ale kolikrát to prostě nejde-a hledat rozprchlý soutěžící je takřka nemožný.
To by musel bodovat letadýlkář techniku a naopak, ale i to by nepomohlo.
A vždy zdůrazňuju kolegům, aby chyby psali a nemám s obhajobou bodování problém.
A s tlakem na rozhodčí- taky jsem to zažil, dokonce na mistráku.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 21 dub 2014, 18:38
od Jarek S.
Spíš jsi to trochu zamotal. Dám ti takovej vzor z jedny reality.
Jsi rozhodči a boduješ bojovku, kterou sám také lepíš. A dejme tomu že máš rozpracovanýho a nastudovanýho hetzera "chwata".
A teď budeš posuzovat to samy, jen s tím, že autor vycházel z návodu ze stavebnice,ve které výrobce neřešil přesnou verzi a tím pádem to bude jiný model hetzeru v markingu chwata. A vědět to budeš jenom ty,protože ho máš nastudovaného. Takže pokud budeš srážet body, že to má špatně byť návod jinou možnost neudáva tak jsi právě použil nadměrné znalosti.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 21 dub 2014, 18:46
od Renda
No jo, jsem to asi blbě napsal, asi jo, ale rozhodčí má vycházet z podkladů, co mu k modelu dodá soutěžící.
Jednou jsem bodoval model, kde v návodu byl vrtulník modrej, ale ve skutečnosti měl bejt olivově zelenej, ale bohužel návod to tak říká a měl to dobře. Byl to žák a model z krabičky, to podotýkám.
Ale jako příklad dám např. taneční soutěže, krasobruslení, skoky na lyžích, atp.- to přeci bodují taky zkušený lidi z oboru a určitě mají výborný znalosti. A pochybuju, že jim někdo něco zakazuje použít ze zkušeností.
Ale už to tu jednou zaznělo, chce to vždy používat selskej rozum.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 22 dub 2014, 11:15
od Ondřej Kabelka
Otázkou potom zůstává hranice nadstandartních znalostí. Jestli mám nějaké znalosti obecně o letadlech, nebo obecně o prvoválečných letadlech.
Chápu že je potíž hodnotit modely modelářů kteří fakt jen staví a nepídí se za jedinou a skutečnou pravdou :-D
Ale pak si položte otázku jestli je to čistě jen modelařina - jak umím lepit, stříkat...nebo jestli je to i historicko-vědní disciplína kde musí člověk vědět kdy, co a kde.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 22 dub 2014, 11:59
od Renda
Tak je to asi od všeho kousek. Alespoň tak byl ve zrodech modelařiny v republice. Dnes je jiná doba. Jinej přístup k hobby- alespoň pro dost lidí.
Já bych "nadstandartní znalosti" vypustil.
A rozhodčí, ať zhodnotí provedení stavby. Ale vždy to bude námět do diskuze. Od toho jsou tu jiní.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 22 dub 2014, 13:42
od KiR
Přiznávám se, že mé zkušenosti v oblasti bodování jsou hlavně ze žákovských soutěží a proto si dovolím naznačit, jak by se v tomto případu mělo přistupovat k "standartním" znalostem u žákovských modelů - domnívám se, že by se mělo vycházet z jakési logiky věci - dovolím si naznačit pár nejčastějších případů: např. u modelu tanku nemůžou pásy viset ve vzduchu - jsou těžké a proto musí být buď něčím neseny či musí vlivem gravitace klesnout na pojezdová kola, další příklad: Bf -109 může mít kabinu zcela otevřenou nebo zcela zavřenou, ale nemůže ji mít v mezipoloze. K tomu bych připočítal i vrtané výfuky či hlavně - snad každé dítě si všimlo, že ve výfuku je díra, odkud vychází kouř apod... Ostatní znalosti považujme u žákovských soutěží za nadstandartní. A jak už zde bylo naznačeno, u žákovských soutěží je potřeba přistupovat opatrně - přehnanou kritikou můžeme např. mladšímu žákovi modelařinu znechutit.
Ad účast autora modelu při hodnocení - jako mnozi jiní jsem si i já všiml snahy o ovlivnění rozhodčích i ze strany žáků :) Takže za mne ne... Na druhou stranu by měl být rozhodčí po ukončení bodování schopen vysvětlit autorovi, proč byl jeho model hodnocen tak či onak. Svého času jsem vkládal hodně nadějí do zápisu chyb v bodovací listině, ale z vlastních zkušeností vím, že to má význam jen tehdy, pokud je modelář osobně přítomen, aby si vše mohl probrat s rozhodčím. Pokud se jedná o tzv. proxy, tak veškeré zápisy jdou vniveč. Po několika dnech, kdy si autor převezme model, který byl na soutěži Proxy dá spíš na řeči svých kamarádů, než aby se "chytil za nos" po přečtení chyb v bodovací listině. Vedu modelářskou drobotinu už 23 let a vím, o čem píšu a také proto se snažím tu "svoji" omladinu vozit na kdejakou soutěž, aby na vlastní oči viděli konkurenci a porovnáním pochopili, co se to ti rozhodčí snažili naznačit tím, že model ohodnotili tak či onak a pak to v kroužu poznávám na přístupu k lepení dalšího modelu.
Ufff... doufám, že jsem se vyjádřil alespoň trochu srozumitelně...

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 22 dub 2014, 15:27
od Renda
Asi takto bych to viděl taky.
Když jsem kdysi vedl kroužek, tak ty základy jsem jim musel říkat pořád. A vlastně je tak učíš i té logice věcí.
Jezdil jsem bodovat mládež na MČR a musím říct, že jsem zažil spíše tlak ze strany rodičů, takže přítomnost ne. Ať si podají protest a pak je to vysvětleno. Ale psát chyby by to chtělo vždy i v případě proxy. I když to nikdo třeba číst nebude. Pro klid v duši.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 07 čer 2014, 09:17
od Milan Holzapfel
KiR píše:další příklad: Bf -109 může mít kabinu zcela otevřenou nebo zcela zavřenou, ale nemůže ji mít v mezipoloze.

Na tomto příkladu je jasně vidět jak můžou "nadstandardní" znalosti být zavádějící. Je to blbost. Úplně otevřená kabina zcela visí podél trupu protože ji nedrží jistící lanko. "Normálně" otevřená kabina je právě ta mezipoloha.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 08 čer 2014, 19:36
od Michal Vyparina
Dva příběhy, každý v něčem stejný v něčem jiný. Kdo má pravdu?? Osoba A nebo B pravdu.

Osoba B donesla na soutěž model od Academy. Jelikož jde o roky známý model a jsou známy všeobecně jeho chyby, byla osoba B za to postihnuta úbytkem bodů. Osoba B tyto nedostatky ve stavbě neopravila.
Srážka bodů by byla dle mého správná.

Osoba B postavila spita devítku a použila kulaté výfuky. Plně důvěřovala stavebnici. Osoba A daný spitfire zná z fotek, neboť jej nestihla na soutěž dodělat a ví, že na koncovky výfuky patří koncovky Fishtail. Osoba A má doma k tomu jedinečnou fotku, kterou nikdo nikdy neviděl. Body za výfuk byly sraženy.
Srážka bodů by byla dle mého nesprávná.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 08 čer 2014, 22:18
od Jarek S.
Míšo, v případě prvního případu nemáš pravdu. Viděl jsem už na nějaké bodovačce vyhrát Fw 190 A-8 od Academy a měl všechny známe chyby..
Bo co když všichni ví, že ten model má vše špatně, ale já ne a důvěřují výrobci?? Takže jsou to úplně stejné případy. Rozdíl co jsi uvedl je akorát v dostupnosti podkladu.

Re: Bodovací pravidla SMČR - 4.část - nadstandardní znalosti

PříspěvekNapsal: 09 čer 2014, 07:18
od Pavel Klouček
Dle regulí a výkladu to Jarek napsal naprosto správně, ovšem pouze v případě, že k prvně jmenovanému modelu nemám doloženo nic jiného než stavební návod. Má-li přiloženou další dokumentaci, z níž jsou chyby jasně patrné, lze "neshodu" se vzorem postihnout.