Stránka 1 z 2

Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 07 bře 2019, 20:08
od Pavel Klouček
Vážení kolegové, na základě usnesení poslední konference, která nám dala mandát zabývat se úpravami stávajících organizačních a bodovacích pravidel jsme s kolegy z předsednictva dali dohromady první návrh. Došlo zejména k značným zásahům v organizační části, kde zmizely některé pozůstatky minulosti, naopak byly zařazeny v současnosti používané postupy a většina činností byla specifikována co nejjasněji. V části bodovací přibyla opět poměrně často poptávaná položka stavební dokumentace, nastaly drobné přesuny a dopřesnění pojmů ve výčtech položek spadajících pod jednotlivé body.

Cca před měsícem jsem návrh rozeslal předsedům všech svazových klubů a požádal o připomínkování. Do dnešního dne jsem dostal celkem dvě reakce, z toho jednu z řad vlastního klubu. Pokusil jsem se relevantní připomínky zapracovat a usoudil, že dál nemá cenu otálet a chtěl bych návrh předložit k diskusi široké veřejnosti.

Prosím všechny, kteří zastávají názor, že bodovačka je na nic a měla dávno zaniknout, nechť si tento názor protentokrát nechají pro sebe, rád bych diskusi udržel k tématu.

Chtěl jsem vložit soubor jako pdf, ale nepodařilo se mi ho vygenerovat ve velikosti, která by se vlezla do přílohy, tak snad nebude vadit word.

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 09 bře 2019, 13:34
od David Maier
Zběžně jsem koukal na letadla...
úprava mi přijde spíš kosmetická ... dva body sebrané ze zpracování modelu přesunuté do kolonky dokumentace ...
upřímně řečeno jelikož se ve zpracování modelu body strhávají za nalezené chyby, nevzpomínám si že bych viděl model, který by se pohyboval ve spodní třetině bodového zisku ... myslím že bychom si odtamtud mohli ještě klidně 1+1 bod půjčit a přesunout ho ... třeba přidat prostor do věcné správnosti zbarvení pro opravdu složité kamufláže ... +1 ...
kam s tím druhým zatím nevím, zvažoval jsem provedení draku +1 ... tam se dá s modelem dost pracovat a motivovalo by to možná lidi víc k tomu do modelu malinko říznout do pohyblivých ploch atd.
Stejně tak otázka je jestli držet 12 bodů jako základ pro provedení zbarvení, když díky dnešní chemii stejně se člověk pohybuje v rozmezí 9-12 bodů

Jinak jsem pro body za dokumentaci. Tento počin chválím :)

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 10 bře 2019, 11:17
od Pavel Klouček
Dejve ano, v některých položkách je rozpětí bodů opravdu značné a ne často se využije, ale pod půlku se občas dostávám. Důvod proč tam tolik bodů je je ono dělení na třetiny na řemeslo/stavbu, detaily a kabáty. Takže přelívání bodů mezi těmito třetinami ovlivní rovnováhu mezi těmito třetinami. Už takhle byla o dva body oslabena část řemesla přesunutím na dokumentaci a nevím zda by bylo přínosem oslabovat dál.

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 12 bře 2019, 00:07
od Michal Vyparina
Z mého pohledu je moc bodů za patinu. Z této kolonky bych ubral a dal to na dokumentaci. Určitě bych nebral z kolonek pro stavbu.

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 12 bře 2019, 09:41
od Lubomír Kerék
mne sa vidí dosť podhodnotená časť "pohonné jednotky " , keď sa z tých 6 bodov odrátajú výfuky,vrtule,mriežky a žaluzie chladičov atď.. tak na samotný otvorený motor ostávajú cca 3 body (tipujem) , na to ako je otvorený motor zložitá súčasť modelu (nehovoriac keď ich je viac) sa mi to zdá "sakra málo" (:) minimálne dva body by som pridal a kľudne aj na úkor patiny - napríklad

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 12 bře 2019, 11:53
od Beren
Pokud mohu přspět svým skromným názorem do diskuze tak bych viděl rozdělení bodů následovně:
Kategorie I - Letadla
I. oblast Zpracování modelu celkově za 32 bodů, přičemž obě složky, jak geometrie tak i správnost by měly být vyvážené a to po 16 bodech maximálně obě
II. oblast Detaily celkově za 35 bodů, přičemž provedení draku bych ponechal za max. 9 bodů, ubral bych prostorům osádky na max. 6 bodů, navýšil motory na max. 7 bodů, podvozky ponechal na max. 5 bodech a výzbroj a výstroj ponechal na max. 8 bodech.
III. oblast Patina celkově za 31 bodů, přičemž provedení zbarvení za max. 11 bodů, věcnou správnost max. 6, označení výsostné znaky a symboly a popisky max. 6 bodů a celkovou patinu a plastičnost za max. 8 bodů.
IV. oblast Dokumentace za 2 body (0 není žádná, 1 bod pouze stavební návod ze stavebnice, 2 body dokumentace s fotkami konkretniho stroje)

Kategorie II - Technika
I. oblast Zpracování modelu celkově za 32 bodů, přičemž obě složky, jak geometrie tak i správnost by měly být vyvážené a to po 16 bodech maximálně obě
II. oblast Detaily celkově za 35 bodů, přičemž provedení karoseie a podvozku bych ponechal za max. 8 bodů, navýšil bych prostory osádky na max. 6 bodů, navýšil motory na max. 6 bodů, podvozky (kola a nápravy) snížil na max. 6 bodů a výzbroj a výstroj snížil na max. 9 bodů.
III. oblast Patina celkově za 31 bodů, přičemž provedení zbarvení za max. 10 bodů, věcnou správnost max. 6, označení výsostné znaky a symboly a popisky max. 6 bodů a celkovou patinu a plastičnost za max. 9 bodů.
IV. oblast Dokumentace za 2 body (0 není žádná, 1 bod pouze stavební návod ze stavebnice, 2 body dokumentace s fotkami konkretniho stroje)

další kategorie jsou mimo můj dosah ;o).

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 09:41
od Pavel Klouček
Tak zatím tu máme pět návrhů a překvapivě čtyři hájí 16 + 16 bodů za čistotu a geometrii a další shoda nastává s ubráním 2 bodů na patině a jejich použití na dokumentaci. Pak už je tam takové přepinkávání bodů, tu na motory, tu na označení atd. Uvidíme co přijde dál.

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 10:31
od Martin Černý 'Černoch'
Za sebe se budu vyjadřovat pouze k sekci pro hodnocení letadel :
...mám obdobný názor jako Pavel Šenk, kategorie Provedení kamufláže a Patina jsou nadhodnoceny z mého pohledu, stejně tak sekce Výzbroj a výstroj může dle mě jeden bod bez větší ujmy postrádat a posílit naopak sekce Pohoné jednotky, podvozky a vrátit na původních šestnáct bodů - geometrie, čistota. Barevně jsem označil sekce kde bych navrhoval povýšení/ponížení bodů
GEOMETRIE A OBRYSOVÁ SPRÁVNOST - 16b.
ČISTOTA ZPRACOVÁNÍ - 16b.
PROVEDENÍ DRAKU - 9b.
PROSTOR OSÁDKY -7b.
POHONNÉ JEDNOTKY -8b
PODVOZKY - 6b.
VÝZBROJ A VÝSTROJ 7b.
PROVEDENÍ ZBARVENÍ 10b.
VĚCNÁ SPRÁVNOST ZBARVENÍ -6b.
OZNAČENÍ, VÝSOSTNÉ A VÝSTRAŽNÉ ZNAKY A SYMBOLY -5b.
CELKOVÁ PATINA A PLASTIČNOST - 8b.
DOKUMENTACE -2b.

SOučet ----100 bodů

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 10:36
od zbynek.skopan
vypadá to blbě ale přesto odůvodněně podávám návrh k diskuzi:

doplnit:

3.3.1. Příjem modelů do soutěže

• Opakovaná účast se stejným modelem na stejné soutěži v různých letech není možná, soutěžící však může se stejným modelem soutěžit v následujícím (dalším) roce v kategorii HOBBY
• Není povolena tzv. recyklace modelů, kdy je model, který např. soutěžil jako samostatný, umístěn do diorámy a naopak
• Soutěžící může na Mistrovství ČR současně soutěžit v kategoriích HOBBY i MASTERS, ale s rozdílným modelem
• Soutěžící svým podpisem, respektive založením elektronické přihlášky do přihláškového systému, ztvrzuje, že je jediným původním autorem modelu.

následně

3.3.6. Protesty

• Protest lze podat i v případě má-li soutěžící nebo komisař důvodnou a pochybnost o autorství kteréhokoliv soutěžního modelu, nebo jiného porušení dle 3.3.1, tuto skutečnost musí věrohodně doložit.

za další .. co vedlo tvůrce ke spojení lodí a plachetnic?

drobné úpravy v textu pravidel plavidel jsem udělal stejně jako viz výše formou revizi v dokumentu

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 12:06
od Pavel Klouček
Zbyňku některé věci trochu zdvojuješ. Takže postupně - opakovaná účast již v pravidlech vymezena je - bod 3.1.1 a týká se MČR. U ostatních soutěží je to věcí pořadatele. To, že je modelář autorem modelu, se stvrzuje na přihlášce.

Protesty rozhodčích jsou taky trochu protimluv. Pokud rozhodčí zjistí něco, co odporuje pravidlům, musí toto oznámit sportovnímu komisaři nebo řediteli soutěže, opět to v pravidlech už je uvedeno. Musí to řešit hned a ne si to sušit jako "bombu" do protestů.

Zrušení samostatné kategorie plachetnic - proč by měly být zrovna plachetnice samostatně? To by opět letadýlkáři mohli vyžadovat oddělení WW1, vrtulníků a dalších. Nevidím u plachetnic jediný zásadní handicap, kvůli kterému by měly být zvlášť.

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 12:29
od zbynek.skopan
OK pak navrhuji v 3.1.1

• Soutěžící se smí účastnit mistrovské soutěže s daným modelem pouze jednou a to i v přídě že byl v použit v jiné kategorii (recyklace)

protest rozhodčího.... tam jde nejen o rozhodčího příslušné kategorie ale o kteréhokoliv kdo je učasten soutěže


add Plachetnice..... a vysoušeli jste si to? a kdo?

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 13:18
od Pavel Klouček
Dát možnost každému, kdo jde kolem soutěže, protestovat je opravdu cesta do pekel, řekl bych.

Jinak jsme nic nevysoušeli, ale můžeš nadhodit z pohledu autora lodních pravidel, v čem je srovnání plachetnice a bitevní lodi z pohledu bodování rozdílnější než třeba DH-2 a F-16? Já nereju, já se opravdu jen ptám.

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 13:43
od zbynek.skopan
Pavel Klouček píše:Dát možnost každému, kdo jde kolem soutěže, protestovat je opravdu cesta do pekel, řekl bych.

právě že jen ten kdo je v soutěži.. např jeden rok pískám 1/72 letadla za rok třeba 1/48....ale najdu v kategorii kterou nehodnotím např Dioráma použitý model 1/72 který jsem hodnotil před rokem .... jak mohu na skutečnost poukázát
nebo třeba abych byl konkrétnější když a 1/32 Zerem za rok soutěží jiný modelář, jak mohu protestovat


Pavel Klouček píše:
Jinak jsme nic nevysoušeli, ale můžeš nadhodit z pohledu autora lodních pravidel, v čem je srovnání plachetnice a bitevní lodi z pohledu bodování rozdílnější než třeba DH-2 a F-16? Já nereju, já se opravdu jen ptám.

Problém je že už já si myslím že DH-2 a F-16 jsou jen obtížně souměřitelné už proto že by pravděpodobně v HOBBY nebyly ve stejné kategorii ..obdobně bojové 1-144 a dopravní letoun . ale já do letadel nekecám

A tak si myslím že plachetnice, kde jsou jiné postupy a materiály než třeba u bitevní lodě, neřkuli současná bojová loď srovnávat prakticky nejde a to položkách... Detaily, výzbroj, zbarvení, patina je to prostě jiná koncepce

Opakovaně si myslím, že pomohly speciální tematické kategorie i v Masters.

myslím že by se pravidla pro širší účast měla spíš otevírat než uzavírat unifikací a ta cesta je nabízet srovnatelnější kriteria..

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 14 bře 2019, 14:07
od zbynek.skopan
a ještě jedna věc..
upřednostnil bych "oddělené samostatné hodnocení "

Společné hodnocení bych nechal jako:
a) možnost pro organizátora, pro ty co chtějí pravidla použít
b) pro výběr 10 modelů při větším počtu modelů


praktické zaškolování nových rozhodčích bych řešil jako zdvojením se zkušeným rozhodčím.

Re: Návrh upravených bodovacích pravidel

PříspěvekNapsal: 15 bře 2019, 12:50
od vslunicko
Zdravím a také připojím svůj názor.Jelikož se často setkávám s podstatně rozdílnými názory v sekci patina (jediná část hodnocení kdy rozhodčí hodně přihlíží své oblibě a příliš často se nenahlíží na realitu)tak bych zmíněné dva boby odebral zde (letadla,technika).Ostatní body mi přijdou z dlouholetého používání v praxi v pořádku a body za dokumentaci jedině vítám.
Hodnocení společně mi také přijde v pořádku je zde prostor pro zaškolování a při hodnocení je to dle mého rychlejší jelikož se hledají odlišnosti jednou a najednou z více uhlů což přináší velkou úsporu času (není v pořádku jeden dominantní který ostatní přehlasuje)
Sluníčko Václav