Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ Československá armáda 1918-1938
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Československé letectvo - září 1938

Odeslat odpověď
Příspěvků: 16 • Stránka 1 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Československé letectvo - září 1938

Příspěvekod ŽIŽKA » 06 dub 2007, 17:45

Zde bych chtěl uvést letadla a sestavu československého letectva během kritického roku 1938.
Informace postupně doplním.
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod ŽIŽKA » 06 dub 2007, 17:51

Všechny čs. stíhací letky v roce 1938 byly vyzbrojeny letouny Avia B-534.
Většina stíh. letek měla 10 Avií B-534 plus několik záložních.

Stíhací letky vyzbrojené Aviemi B-534:

Letky: 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51. Během mobilizace vznikly ze záložníků letky 52 a 53.

Celkem tedy 23 stíhacích letek rozdělených do 4 armád.




zdroj: Vzduch je naše moře, J. Fidler
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod ŽIŽKA » 06 dub 2007, 17:59

Avii B-534 určitě většina z Vás zná. Byl to klasický dvouplošník z pevným podvozkem dosahující rychlosti 380 km/h. Vyzbrojí byly 4 kulomety vz. 30.
Dále mohla nést na závěsnících Pantof 10 kg nebo 20 kg pumy.
Zbarvení bylo stejné jako u ostatních čs. letounů- tedy khaki s nádechem spíše do zelené.
Čs. stíhací letky určené k bitevním úkolům ( napadávání mechanizovaných sil
nepřítele atd.) dostaly za mobilizace průbojné střelivo do kulometů vz. 30.
Avia B-534 měla skvělou stoupavost a obratnost . Tady v těchto parametrech se ani Bf-109 "nechytala". Bohužel v rychlosti zaostávala Avia za Bf-109 i přes 100 km/h.
Naposledy upravil ŽIŽKA dne 07 dub 2007, 07:31, celkově upraveno 1
Sundejte ty plechové nádhery z těch koní!
J. Žižka
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod ŽIŽKA » 07 dub 2007, 07:27

Určitě Vás nejvíce ( jako modeláře ) zajímá označení čs. stíh. letek .
Stíhací letky: ( letky byly označeny písmeny )

31. letka - P 32. letka- L

33. letka - T 34. letka - H

35. letka - F 36. letka -G

37. letka -G 38. letka- H

39. letka-J 40. letka-A

41. letka - B 42. letka-D

43. letka- E 44. letka-F

45. letka -L 46. letka-G

47. letka -H 48. letka-J

49. letka -P 50. letka-K

51. letka -V 52. letka

53. letka
Sundejte ty plechové nádhery z těch koní!
J. Žižka
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Ondra » 22 kvě 2007, 12:55

Objevil sem to tady ay ted a libi se mi to,bude pokracovani?
Kde je blbec,tam je nebezpecno.
http://www.kpm158hb.wbs.cz
Uživatelský avatar
Ondra
 
Příspěvky: 347
Registrován: 14 bře 2006, 17:06
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod ŽIŽKA » 22 kvě 2007, 17:41

Jo, budou pozorovací letky, bohužel momentálně nemám čas, takže se na to asi vrhnu až o letních prázdninách...
Sundejte ty plechové nádhery z těch koní!
J. Žižka
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod PhDr. Dušan Slezák » 26 kvě 2007, 18:07

Ak je to možné naliehavo prosím o informáciu, aké lietadlá, ako označené (znaky letiek a číselné značenie) boli koncom roku 1938, prípadne tesne pred delením ČSR v Spišskej Novej Vsi. Zvlášť ma zaujímajú všetky Bk.534 z tohoto letiska. Aké boli ich výrobné čísla ?
Prečo je to naliehavé, vysvetlím dodatočne. Vopred však ďakujem.
PhDr. Dušan Slezák
 
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod ŽIŽKA » 27 kvě 2007, 18:34

To bohužel nevím, znám jen stavy z všeobecné mobilizace
Sundejte ty plechové nádhery z těch koní!
J. Žižka
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod PhDr. Dušan Slezák » 27 kvě 2007, 19:19

Stavy znamená len počty ? Nie spôzob a číslovanie označenia ? Načo je potom takáto štatistika ?
PhDr. Dušan Slezák
 
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod ŽIŽKA » 28 kvě 2007, 13:01

Ne , to neznamená jen počty. Ale zase tolik informací nemám, které potřebuješ...
Sundejte ty plechové nádhery z těch koní!
J. Žižka
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Československé letectvo - září 1938

Příspěvekod Olda Homola » 24 čer 2008, 13:16

čelt jsem, že po mobilizaci v 38 se pak do okupace používaly namísto plukovních znaků pro označení letek geometrické tvary (něco jako meziválečná RAF)..
Neví někdo něco bližšího?
Uživatelský avatar
Olda Homola
 
Příspěvky: 7748
Registrován: 15 čer 2006, 09:38
Bydliště: Krasová
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Československé letectvo - září 1938

Příspěvekod ŽIŽKA » 27 čer 2008, 07:58

Ano, ale jen u některých. Např. 37. stíhací letka, vyzbrojená Aviemi B-534. Na trupu měly červenomodrý trojúhelník...
Sundejte ty plechové nádhery z těch koní!
J. Žižka
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Československé letectvo - září 1938

Příspěvekod Tomáš Jakl » 29 čer 2008, 20:43

V nejnovějším čísle Historie a vojenství (2/08) je článek Pavla Minaříka a Pavla Šrámka "Československé vojenské letectvo v době vyvrcholení mnichovské krize".
- - -
Pročítáme dopisy dávno mrtvých lidí v pošetilé naději, že nás dovedou k pokladu. A ejhle. Někdy opravdu dovedou.
- - -
Uživatelský avatar
Tomáš Jakl
 
Příspěvky: 795
Registrován: 05 zář 2005, 13:49
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Československé letectvo - září 1938

Příspěvekod ŽIŽKA » 03 črc 2008, 13:48

Pročítal jsem si knihu Drsný střed Evropy IV. díl a narazil jsem na zajímavou věc.
Jistě znáte průkopníka Ludvíka Očenáška. Za I. republiky zkonstruoval např. člun na raketový pohon.
Mnohem zajímavější je fakt, že pro československou armádu vyvíjel ještě s několika kolegy TRUL ( Technické raketové útočné letadlo). Dvoumetrová bezpilotní střela poháněná dvěma nebo čtyřmi raketovými motory byla určena proti nepřátelským bombardovacím svazům... V září 1938 dokonce byl odpálen zkušební prototyp ve vojenském prostoru na Křivoklátsku a zkouška proběhla dobře...

V první chvíli jsem tomu ani nemohl uvěřit, musel jsem si to přečíst několikrát...
Sundejte ty plechové nádhery z těch koní!
J. Žižka
Uživatelský avatar
ŽIŽKA
 
Příspěvky: 26
Registrován: 05 dub 2007, 16:26
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Československé letectvo - září 1938

Příspěvekod Olda Homola » 03 črc 2008, 22:44

ŽIŽKA píše:Ano, ale jen u některých. Např. 37. stíhací letka, vyzbrojená Aviemi B-534. Na trupu měly červenomodrý trojúhelník...

Já viděl fotku mašiny a ta měla "ležatý žlutý trojúhleník" něco jako šipku bez toho obdélníku vzadu..
Uživatelský avatar
Olda Homola
 
Příspěvky: 7748
Registrován: 15 čer 2006, 09:38
Bydliště: Krasová
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 16 • Stránka 1 z 2 • 1, 2

Zpět na Československá armáda 1918-1938

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY