Stránka 1 z 3

B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 23 čer 2011, 19:07
od Sláva Vaňous
Rozjel jsem nový projekt - B.E.2c z dálného východu.
Chci rekonstruovat pravděpodobný vzhled letounu 4479, se kterým Mc. Namara provedl bájnou akci, za kterou byl, jako jedinný Australan, vyznamnám Victoria cross. Příběh jakoby vypadl z některé Biglessovky. Posuďte sami:

67 Sq.tehdy operovala z letiště v Kantaře. Ráno dne 27.3.1917 dostal flight A rozkaz zaútočit na tureckou železniční stanici ve Wadi Hassa. Útoku se zůčastnili čtyři letouny - dvojice letounů B.E.2c, bez pozorovatele a dvojice Martinsyde G.100, z nichž jeden pilotoval Mc. Namara.
Při pumovém útoku na vlak poblíž stanice byl Mc. Namara zraněn na noze střepinou vlastního granátu a silně krvácel. Chystal se k rychlému návratu na letiště. Při tom zahlédl na zemi svého kamaráda W. Rutherforda, který nouzově přistál pro poruchu motoru se svou B.E.2c nedaleko trati. Bohužel se k pilotovi rychle blížila turecká jízdní hlídka. Přistál proto rychle se svým Martinsydem a s kamarádem na křídle se snažil odletět. Opět zasáhla ruka osudu. Při vzletu vjel letoun do díry, převrátil se a silně poškodil. Zranění piloti zapálili poškozený stroj a odbelhali se k B.E.2c, Namara vlezl do kokpitu a Rutherford se snažil opravit neposlušný motor. Turci sesedli z koní a zahájili palbu na piloty. Naštěstí se podařilo pilotům nahodit motor a Rutherford naskočil na místo pozorovatele. Ve stejnou chvíly vybouchnula neodhozená bomba v hořícím Martinsydu, což způsobilo na chvíli zmatek mezi turky a umožnilo unikajícím pilotům se s letadlem rozejet. Vechvíli, kdy se turci téměř dotýkali ocasních ploch se podařilo letoun odlepit od země a vzlétnout. S nadlickým úsilím, veloku strátou krve, oslabený Mc. Namara dolétl na předsunuté letiště, kde přistál. Posleední co si pamatoval, bylo jak vypnul motor, protože okamžitě poté omdlel. To, že letadlo bylo od Turků roztřílené jak řešeto asi nemusím ani zdůrazňovat.

K B.E.2c je toto snad nejzajímavější historie. protože jinak tento stroj má , pro Britské letce, velmi smutnou úlohu. A to tu, že tvořil jeden z nejčastějších pokrmů pro kulomety Schvarzlose.....

Přátelé, kdyby jste kdokoli měl nějaké podklady ke uvedenému letounu, tak prosím o jejich publikování.

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 23 čer 2011, 19:27
od Hellboy
Pěkný příběh. to je skoro na film. Škoda ze se ale už dnes takové filmy netočí protože v tom není žádná ženská. :cry: Jinak na model se moc těším.

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 25 čer 2011, 20:58
od zdesko
..ale ona by byla..né, že né.. :-D Frank je úplně vpravo.. :wink:

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 25 čer 2011, 21:13
od zdesko
Slávo, fotku toho konkrétního letadla nemám..ale mám několik barevných fotek AFC letounů a rozhodně bych zamítnul na jejich letadlech tu léta ustálenou šedou na plechových dílech. Ty kapoty byly totiž spíš hráškově zelené..! Martinsyde samotný pak byl spíš celý zelený..(teda přesněji PC-10+ hráškové plechové díly) A není vyloučené, že stejný nátěr neslo i ono BE-2...(takové "Bí-Í two" u AFC létaly) Pokud by ses rozhodl pro "plátěný" finiš, tak ta zelená na "plechy" by měla ale být užitá i na takto "nezbarvený" stroj... :-k Malá okázka z No1 Sqn AFC..(jsou tam vidět plátěné Martinsydy i celozelený BE-2..)

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 25 čer 2011, 21:18
od zdesko
..ostatně na tomto..(mírně surealisticky)..ztvárněném obrázku, který je věnován onomu incidentu, je "BE" také pojaté zeleně... :-k

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 25 čer 2011, 21:53
od Sláva Vaňous
zdesko píše:..ostatně na tomto..(mírně surealisticky)..ztvárněném obrázku, který je věnován onomu incidentu, je "BE" také pojaté zeleně... :-k


Moc díky ze průzkum. Na stroj Určitě bych chtěl dělat letadlo čistě v lakovaném plátnu. Snad to nebude zas tak velký úlet. BE2c na dálném východě létaly plátěné i natírané hnědozelenou... :-D
Plechy zelené, otázka jak moc, vyloženě hráškově zelené bych se bál. :)

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 25 čer 2011, 22:43
od zdesko
Jedno plátěný BE..z No1 Sqn AFC.. :wink: Na týhle fotce mě nejvíc fascinuje ten bílý popis na pneumatice.. :o Ty barevný fotky Ti posílám přes SZ, alespoň si tu zelenou budeš moct prostudovat.. :arrow:

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 26 čer 2011, 07:02
od Sláva Vaňous
zdesko píše:Jedno plátěný BE..z No1 Sqn AFC.. :wink: Na týhle fotce mě nejvíc fascinuje ten bílý popis na pneumatice.. :o Ty barevný fotky Ti posílám přes SZ, alespoň si tu zelenou budeš moct prostudovat.. :arrow:

Díky to jepřesně ono. Když jsem si ty fotky prohhlédl, vypadá to jako by plechové kryty v původní barvě kovu byly přestříkány zelenou barvou, kerá není plně krycí a spodní materiál prosvítá.
Napadá mě, že se chtěli zbavit odlesků plechového krytu, který v ostrém slunci mohl snadno prozradit letadlo.
Barvy měli málo - víc ji nesehnali. Kryty mechanici přestříkali, kdyby to natírali štetkou, byly by u nekrycího nátěru vidět.

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 26 čer 2011, 09:56
od zdesko
..vidíš..zrovna jsem Ti podobnou úvahu o kovovém podkladu právě dopsal i do sz.. :-D Ale s tím natíráním si myslím, že se nežinýrovali..(viz fotky v sz).. :-k Krycí schopnost té zelené barvy byla ale asi opravdu dost malá..

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 26 čer 2011, 10:40
od Sláva Vaňous
Myslím si, že zbarvení modelu bude následující: stroj v barvě plátna (mám teď plátěné období) , plechově kryty přetřené zelenou - odstín musím doladit, vyjdu ze standardní kamuflážní barvy a pak uvidím.
Horší to bude s výzbrojí letounu. Podle popisu události, piloti se nebránili kulometem pozorovatele, takže minimálně na tento let, bez pozorovatele, byl nejspíše demontován, nebo letoun nebyl kulometem vůbec vyzbrojen.
Jinak by měl mít instalovány dva pumové závěsníky.
Musím ti poděkovat a vyseknout poklonu, za to co dokážeš najít za podklady/poklady [-o< [-o<

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 26 čer 2011, 10:53
od Sláva Vaňous
Jinak jsem se dopídil, že 1. australský Squadron založený 12. září 1916, ze kterého jsou fotky, byl Brity značen jako 67. Squadron, aby nedocházelo k záměně s 1. Squdronem RFC. #-o
Konečně v tom mám jasno!

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 26 čer 2011, 12:36
od zdesko
Sláva Vaňous píše:Jinak jsem se dopídil, že 1. australský Squadron založený 12. září 1916, ze kterého jsou fotky, byl Brity značen jako 67. Squadron, aby nedocházelo k záměně s 1. Squdronem RFC. #-o
Konečně v tom mám jasno!


..jj..proto je třeba psát za konkrétní Sqn i "vojsko" ke kterému patřila..britové byly v tomto neskutečně důmyslní.. :? Přibližně..(laicky vysvětleno..) je to tak že No67 Sqn RFC se přetransformovala na No1 Sqn AFC, ale zároveň později jí zase známe jako No67 Sqn RAF.. Protože jsem zatím nikde neobjevil nějaké ucelené "učení" o tom, jak to celé probíhalo, tak mám například problém i s tím jestli američani lítali na Camelech v No168 Sqn RAF(RFC..?), anebo jestli to byla už americká 168th Aero Sqn..(což se takto také uvádí.. :( ) Dobrej zmatek je také v nasazení RNAS Strutterů ve Francii. Ta první jednotka byl totiž No3 Wing RNAS. Teprve až o něco později nacházíme některé její stroje v RNAS Squadronách. No a tak jsou známé Struttery, které stihly sloužit v No3 Wingu RNAS, pak v No3 Sqn RNAS, No4 Sqn RNAS a ještě v No8 Sqn RNAS..! A pak, že prej životnost dvoumístných letadel byla maximálně týden..! :grin:

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 10 črc 2011, 21:08
od Sláva Vaňous
Tak jsem se pustil do stavby. Bohužel kvalita tého stavebnice je hodně nízká. Potom, co jsem se namlsal OEFFAGem od Eduardu, jsem z této stavebnice zklamaný. Ale co, aspoň si zamodelařím.
Při porovnání detailů s ostatními stavebnicemi Rodenu je tato nejhorší! Kvalita hmoty, je taková "mramorovaná" je též mizerná, řada dílu je nedostatečně odstříknutá. Je to vidět na kolech, které jsem dotmeloval, nádrž, kde jsem dopňoval část boku.
Začal jsem odstraněním všech detailů - respektive toho, co mělo detaily být. Interiér trupu jsem výrazně ztenčil, doplnil a zvýraznil konstrukci. Odbrousil jsem kožené lemování výřezu kokpitu,které udělám též nové.
Křidélka jsem oddělil, zavrtal čepy, upravil osazení. Všude jsem tmelil šílené díry, připravené výrobcem pro zalepení dílů.

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 10 črc 2011, 22:05
od StanoZH
Pekný rozbeh, Slávo. =D>
U tejto stavebnice som mal problém s nosníkmi dolného krídla. Pri mäkkom plaste často premenlivej zmesy sú veľmi krehké, ľahko sa zlomia. Bolo by dobré ich vyztužiť alebo nahradiť profilmi.

Re: B.E.2c - Mc. Namara, dálný východ

PříspěvekNapsal: 10 črc 2011, 22:08
od VojtaH
Tento příběh slyším poprvé. Jediné, co mohu je [-o< a stavbu budu sledovat.