Stránka 1 z 3

Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 15 říj 2021, 20:52
od Radovan
IMG_20201021_224434.jpg
IMG_20201021_224421.jpg
IMG_20201015_215816.jpg
IMG_20201010_135259.jpg
IMG_20200901_220413.jpg
IMG_20200229_223440.jpg
IMG_20191212_204859.jpg
Ahoj, přikládám pár fotek z postupu při stavbě modelu. Dřív jsem to sem nedávál, protože jsem vůbec nevěděl jestli a kdy to dodělám. Zhruba popíšu postup. Křídla, výškovka a původně i kormidla jsou udělané 3D tiskem. Díky kamarádovi, který převedl výkres do počítače a následně vytisknul. Bohužel z tiskárny vyšel polotovar se značně znatelným rastrem tisku, takže jsem všechno musel opakovaně brousit. V křídlech jsem vyvrtal otvory na dráty a postupně jednotlivé části lepil k sobě. Porty jsou udělané z maskovacích pásek. Porty na lertadle byly z půlkulatých dřevěných latí, takže jsem nejprve udělal posty z maskovací pásky 0,5mm a na ně nalepil slabší 0,3mm a všechny přetřel řídkým lepidlem. Trup a vnitřní vybavení je z plastových desek, profilů, drátů a trubiček. Bloky mtorů, vrtule, chladiče, motorové léže, nádrže olejové i palivové, kola podvozku a vzpěry jsou odlité. Podle vlastních předloch mi je odlili ve firmě HPH model. Pro udržení geometrie a především úhlu křídel vůči trupu jsem si udělal z kartonu vlastní stojánek, do kterého jsem vlepil výkres tak, aby bylo možné snadno kontrolovat geometrii. Vzpěry podvozku jsou z profilů. Vzpěry křídel odlité se zalitým drátem. Táhla ovládání, ostruha a další drobnosti jsou vyrobeny ručně. Výplety dělám už dobrých 20 let černým vlascem tl 0,12mm. Muromec měl téměř všechny křídelní vzpěry dvojité a navíc skrz ně procházely výztuhy. Všechny dvojité výplety byly bandážované. Podle fotek je vidět, že bandáž je světlá a blíží se odstínem plátnu na křídle. tady jsem ale bandáž natřel černou barvou kvůli barvě vlasce. Vlastní "bandáž" jsem udělal z důvodu nedostatku Clearfixu disperzním lepidlem třídy D3 štětcem. Prostě jsem lepidlo postupně pomalu roztahoval mezi vlasce až se celá mezera vyplnila. Lepidlo rychle schne a výplet hodně zpevní. Kotevní očka na výplety jsou z kovových oček fy Gaspatch model. Dělají i resinová oka, ale ty se mi neosvědčila, protože stačilo sebemenší nechtěné zavadění o ně nebo napnout vlasec mimo podélnou osu a očko se zlomilo. Takže na podvozku se mi takto několik oček zlomilo bez možnosti to nějak slušně napravit. Napínáky jsou z trubiček Albion o vnějším průměru 0,5mm. Kulomety jsou také od GasPatch model. Jeden jsem vzal bez úpravy, druhý je určitá složenina s dodělaným zásobníkem. Vlastní motory jsou Argus As III od fy CSM. Bylo ale potřeba upravit olejové vany. proto jsem si upravil jeden a nechal odlít. Strop pilotní kabiny, okna trupu, kryty motorů jsou vakuově tvářené. Na podložku jsem použil foliáž "jarní step" a doplŇky od CMK(bedny). Montážní kozy, štafle, palety a dvoukolák pod ostruhu jsou opět udělány ručně. Veškeré servisní vybavení je podle fotek, nic není vymyšlené. Naopak ve skutečnosti například menší pumy pozemní personál přenášel i v proutěných koších nebo ostruhu podkládali starými sudy. Vlastní stavba trvala rok a půl a jenom výplety mi trvaly skoro měsíc při každodenní práci. Barvy používám výhradně syntetické Model master. Patina je minimální, neumím jí a navíc model představuje letadlo ze začátku jeho operační činnosti z prvního týdne března 1915. První lety mělo v únoru 1915. Postupně u něho došlo k různým změnám, kdy nejdříve dostalo další dvě palivové nádrže, nasledně prosklení podlahy pilotní kabiny a podle fotek při každém letu mělo jiné kulomety. Model představuje Ilju Muromce typ V (v azbuce B)No. 150.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 15 říj 2021, 20:56
od Radovan
Další fotky ze stavby, dám jich tam ještě pár.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 15 říj 2021, 21:01
od Radovan
Fotek ze stavby je víc, ale nechci zahltit celé fórum.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 16 říj 2021, 07:41
od Tchert
Prosím o zahlcení fóra :-)

Je to moc pěkný =D> [-o< =D>

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 16 říj 2021, 12:50
od peje.modely
Dávej to sem.
Tohle je paráda
[-o<

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 16 říj 2021, 19:55
od MartinP
Fantastická stavba. Muselo to stát obrovské úsilí dotáhnout takhle složitou novostavbu do zdárného konce. Velký obdiv...

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 16 říj 2021, 21:45
od Radovan
Ahoj, díky za ocenění. Začnu tedy od začátku. První, co jsem dělal jsou křídla. Jak jsem říkal jsou 3D tiskem, kamarád mi je vytiskl u něj v práci, ale protože tiskárna byla nastavená jinak, než by se pro tisk křídel hodilo, tak vznikl poměrně velký rastr tisku. Tisk probíhal na více částí délky cca 15cm a podle jeho slov asi 44 hodin. Výhoda Muromce je, že jsou obě křídla konstručně stejná, takže profil i hloubka křídla je stejná. Problém byl pouze u výběru základního výkresu, podle kterého křídlo udělat. Nakonec jsem použil výkresy z publikace Windsock, Classics of WW1 Aviation č. 3. Je to jediná publikace, kterou jsem sehnal, kde jsou výkresy v měřítku 1:48 i když jiné, pozdější, verze Muromce. Ale i tuty výkresy nejsou top, protože nárys, bokorys a půdorys mají například jinou délku trupu nebo rozpětí křídel a to až o jeden cm. Potom jsem čerpal především z ruských publikací, kde je dost slušný množství fotek a kvalitních fotek. Nevýhoda ruských publikací je ve výkresech, kde byly v měřítku 1:144 a menších. Křídla jsem tedy postupně vybrousil uplně do hladka a opakovaně stříknul šedým primerem hrubosti 500. Potom jsem jednotlivé části lepil k sobě. Vždy jsem si předvrtal co nejhlubší otvory a spoje zpevnil drátem. Teprve potom jsem křídla upravoval na přesnou délku. Porty jsem předkreslil a postupně, jak jsem již psal dělal z maskovací pásky. Ve skutečnosti se spodní křídlo skládalo na každé polovině ze dvou částí a horní křídlo ze tří částí. Jsou to místa se zdojeným portem. Podle fotek to vypadá, že plátno mělo minimální prověšení mezi žebrama, tak jsem ho naznačil pouze jemně. Snažil jsem se při lepení částí křídel vše pořádně zatížit, aby bylo rovné. Pouze koncové části horního křídla v místě křidélek mělo vzepětí cca 5 stupňů. Bohužel se mi to úplně nepovedlo, což se projevilo u horního křídla při lepení vzpěr.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 16 říj 2021, 21:55
od Radovan
Pár fotek skutečných křídel.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 17 říj 2021, 19:09
od Radovan
Trup Muromce byl konstručně tvořený dřevěnou kostrou potaženou plátnem. Přední část bylo z vnitřku ještě tvořena překližkou a vlastní kabina pilota měla vnější plášť plechový. Celá dřevěná kostra byla vyztužena dvojitými dráty. Já jsem trup dělal ze dvou částí a to zadní, potaženou pouze plátnem, z plast. destiček tl. 0,75 mm a dovnitř jsem naznažil dřevěnou kostru z profilů 0,5x0,75mm. Přední část, kabinu pro posádku jsem dělal ze silnější plast. desky tl. 1,0mm, aby byl trup dost pevný. V originále v místě mezi pilotním sedadlem a nožními pedály řízení probíhal hlavní nosníkspodního křídla. Já ho na modelu samozřejmě udělal taky a navíc jsem ho provrtal a prostrčil skrz něj silný drát 1mm a na každou stranu se mi povedlo do spodních křídel vyvrtat otvor o délce cca 3cm. To mi púomohlo přesně udržet geometrii a pevnost spoje spodního křídla. Vlastní příď byla tvořena dřevěnými profily a latěmi pobitými plechem. Pumovnice u Muromce umožnila zavěšení pěti pum různých hmotností - v ruštině je hmotnost označována ja pud, tedy jednopudová, dvoupudová atd. Pumovnice fungovala tak, že byla na boční stěnu "zavěšena" na kolejnici a byla po ní posouvána přes otvor v podlaze a postupně byly takto svrženy všechny pumy. Veškeré vnistřní vybavení jsem vytvořil podle fotek interiérů. Ovládací lanka řízení výškovky a směrovek byla od volantu a pedálů na podlaze přes kladky vedena pod stropem do zadní části trupu. Za pilotním sedadlem byl klasický mkovový žebřík na strop kabiny, kdy byly palivové nádrže a vlastní střeliště pro dva kulomety. Podle fotek je zřejmé, že na každý let byl vyzbrojen jinou kombinací kulometů. Typ, který jsem udělal jako modle byl nazýván jako "ostronosý". Vlastní příď jsem tvaroval spíš odhadem, protože se mi nepodařilo sehnat kvalitní výkres přídě v měřítku, takže jsem zvětšoval výkresy z 1:144, ale výsledek rozhodně nebyl nijak kvalitní. Stejně tak jsem tvaroval strop pilotní kabiny, kde byla dvě kruhová okénka. Což je jeden z typických popznávacích znaků No. 150. Muromec No.151 byl sice také vybaven motory Argus, ale pilotní kabinu měl na stropě prosklenou více menšími kruhovými okny a stejně tak měl bohaté prosklení boků přídě. Další rozdíl byl ve velikosti vodních chladičů ( No.150 je měl výrazně vyšší)za motory a v tvaru olejových nádrží za chladiči na mezikřídelními vzpěrami. Strop pilotní kabiny jsem tedy udělal tak, že jsem si z plastových desek vyřezal a vybrousil "kopyto", které jsem zaformoval do " růžové" formovací hmoty od fy Bílek a odlil. Kopyta jsem si vždy před vlastním vakuováním odléval, protože odlitek vydrží vyšší teploty nahřítého plastu. Pokud bych nechal kopyto z plastu, tak se tím teplem samo zdeformuje. Nejdříve jsem acetátové fólie nahříval v el. trobě na 180stupňů, ale pak jsem přešel na horkovzdušnou pistoli a práce byla jednodušší a rychlejší.Potom jsem již vakuováním udělal vlastní strop přídě. Strop prostoru pro posádku jsem původně chtěl taky udělat vakuově, ale se nedařilo. Nakonec spíš náhodou jsem zjistil, že se tenka destička tl. 0,5mm dá dobřá tvarovat tupou stranou rydla. Potřeboval jsem jí udělat čtyřikrát zalomenou, neboť v originále to bylo plátno napnuté přes čtyři podelná žebra do obloukového tvaru.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 17 říj 2021, 19:14
od Radovan
V průběhu služby Muromce je podle fotek i vidět, že se měnil tvar palivových nádrží nad trupen. nejen jejich počet, ale byly používány dva druhy nádrží. Buď byly čela nádrží tvořeny ostrými jehlany nebo naopak zaoblenými kužely.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 17 říj 2021, 19:18
od Radovan
Vlastní pumy jsem vyráběl ručně podle fotek a podle výkresů.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 17 říj 2021, 19:22
od Radovan
Boční trupová okna měla ve skutečnosti vnejší plechové rámování, které tvořilo půlkulaté rohy oken. Nejsnadnější pro mě bylo udělat si kopyto na celé okno včetně toho rámování a okna jsem vyrobil vakuováním.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 18 říj 2021, 20:40
od Radovan
Zase přidám pár fotek skutečného letadla, resp. letadel. Omlouvám se, že jak staré fotky, tak fotky ze stavby nemají moc velkou kvalitu, ale v průběhu stavby jsem to fotil jak mobilem, tak normálně foťákem a neřešil jsem nějaké světelné podmínky apod. Originální fotky jsou v té kvalitě v jaké se mi povedlo je najít na internetu. Když jsem potřeboval nějako detailně, tak jsem si naskenoval originál z časopisu, ale to bylo pár fotek. Z fotek interiérů je určitá zajímavost "umělého horizontu" v podobě skleněné trubice upevněné na horním rámu čelního skla, ve které byla kulička.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 18 říj 2021, 20:47
od Radovan
Uložení puiv v trupu letadel bylo někdy i poměrně svérázné,takhle naskládat pumy na hromadu asi dokáže málokdo. Jedna z mála fotek střeliště na hřbetě trupu zobrazuje právě No.150. Alespoň podle originální popisky v literatuře.

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

PříspěvekNapsal: 18 říj 2021, 20:54
od Radovan
Ilja Muromec byl vybavován i fotografickými přístroji k provádění dálkového průzkumu.