Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Stavby
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Odeslat odpověď
Příspěvků: 65 • Stránka 4 z 5 • 1, 2, 3, 4, 5
  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 29 pro 2016, 18:57

Jdu přilepit horní křídlo...možná se z místnosti, kde se tato událost bude dít, budou ozývat slova jež nejsou ani v Ottově slovníku naučném...držte palce
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3396
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 29 pro 2016, 19:39

:sculptor:
Pomocí primitivních nástrojů a vteřinového lepidla je křídlo na místě...
Přílohy
anatra.jpg
anatra1.jpg
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3396
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Ondrous » 29 pro 2016, 19:39

Drzim. ;)
Obrázek
Uživatelský avatar
Ondrous
 
Příspěvky: 3026
Registrován: 23 pro 2011, 13:09
Bydliště: Jihlava/Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod HomerII » 29 pro 2016, 20:18

:P už se klube :P
Rozestavěno: Šmolík Šm-1 1:32 od HpH, Letov Š-328.v HpH models 1:32
Hotovo: LVG. C.VI 1:32 Wingnut Wings, Hansa-Brandenburg W.29 W.W, Albatros D.Va 1/32 Wingnut Wings
Uživatelský avatar
HomerII
 
Příspěvky: 2310
Registrován: 06 lis 2011, 12:02
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod KiR » 29 pro 2016, 21:28

Vlastimil Lukáš píše:...možná se z místnosti, kde se tato událost bude dít, budou ozývat slova jež nejsou ani v Ottově slovníku naučném...držte palce

Tak to znám... velice dobře si pamatuji jak jsem si procvičoval výslovnost písmene R, když jsem dával dohromady trup u DDr.I... Jinak se klube krasavec...
Uživatelský avatar
KiR
 
Příspěvky: 2117
Registrován: 29 pro 2007, 17:02
Bydliště: Bohumín
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Robert Blaschke » 29 pro 2016, 21:53

Veľmi sa mi to páči =D>
A-300 vacu, Praga XE-55, Š.4, SARO, B.34
Uživatelský avatar
Robert Blaschke
 
Příspěvky: 2773
Registrován: 18 lis 2005, 11:53
Bydliště: teraz Košice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 30 pro 2016, 15:31

Model v zásadě hotov. Nyní třeba vymyslet co s kolečky.
Těsnění z vodovodní baterie jsem zavrhl. Lept ze stavebnice jsem vložil do pneu, kterou jsem našel v domácím vrakovišti. Ale stále je velikost značná. Teprve stařičký DH2 z Revellu mi dal kolečko velikostně tak akorát k Anatře. Zbývá jen zbavit jej středu a vložit lept výpletu. Ten použiju ze starších Part leptů, které mi zbyly..
Přílohy
anatra.jpg
kola.jpg
dh2.jpg
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3396
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Ondrous » 30 pro 2016, 16:16

Výplety parádní, dobrá práce!
Obrázek
Uživatelský avatar
Ondrous
 
Příspěvky: 3026
Registrován: 23 pro 2011, 13:09
Bydliště: Jihlava/Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 30 pro 2016, 19:17

Á finiš je tady... na konec jsem si nechal výrobní číslo. Říkám si, střihnu kousek obtisku vyzkouším jaký bude a pak použiji část výrobního čísla ze stavebnice. Ale...

do pr.. do pi... obtisky jsou na celobílém laku !!!!! Takže bych měl na trupu číslo 010.102 ale s bílým obdélníčkem jako podklad...a obstříhávat výrobní číslo :shock: ...

takže se jde do starých obtisků hledat čísla.
Přílohy
20161230_191036.jpg
nestačil jsem se divit...Pravěk
20161230_191027.jpg
vystřihl jsem kousek obtisku
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3396
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Petr Lukeš » 30 pro 2016, 19:45

To je boj. Máš u mě kladné body za výběr československé Anatry 010.102.
Chceš o ni něco vědět?
Petr Lukeš
 
Příspěvky: 232
Registrován: 25 bře 2009, 11:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 30 pro 2016, 20:01

Určitě!! :P
docela by mě zajímalo jestli třeba nebyla i Anatra 010.101,103,104...z čistě praktického hlediska. Našel jsem doma obtisky ze kterých poskládám celé číslo, ale dvojka tam není. Budu ji muset nějak sestříhat to toho co dům dá. Ikdyž i jedničky budou chybět. Ale ty se dají lehce nastříhat
Přílohy
20161230_195742.jpg
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3396
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Petr Lukeš » 30 pro 2016, 20:48

010.103 u nás nebyla
010.101 je fotograficky zdokumentovaná - máš ji na druhé straně příspěvků (v pravém rohu fotky je za ní hangár)
010.104 u nás létala, ale pořádná fotka není. Znám jednu, kde je trup použitý jako katafalk při leteckém pohřbu (Anatry používali často), ale kromě čísla tam není skoro nic vidět. Trup je obložený chvojím.

Pokud by byl výběr na mě, tak rozhodně 010.101. Jestli se pro ní rozhodneš, spáchám krátkou procházku historií. Létali na ní zajímavé postavy, které určitě znáš...
Petr Lukeš
 
Příspěvky: 232
Registrován: 25 bře 2009, 11:43
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 30 pro 2016, 21:11

Žel bohu jsem byl rychlejší...

Tady tedy fotky přímo z fronty. 010.102. Chybí již jen vrtule...ta schne a kolečka

V tuto chvíli mám kolečka přesně tak jak jsou v NTM...ale podle fotek byly pneu světlé. Bude se přetírat.

K historii myslím, že by to zajímalo více lidí. Pokud je možnost, dal bych to sem.

Navíc jak tak vejrám na oněch pár fotografii co znám, zjišťuji, že mám kokardy na spodním křídle moc malé. Podle fotky 010.101 byly podstatně větší. Taky to vypadá, že je možná zadek trupu pod VOP natřeni nebo opravován. Je tam vidět pruh jiné barvy. Snad i SOP je plátěná, ale to může dělat slunce. Proto lepší 010.102
Přílohy
20161230_210632.jpg
20161230_210547.jpg
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3396
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod HomerII » 30 pro 2016, 22:32

Tak, tak , také prosím o historii 010.101 . Tenhle stroj mám v budoucnosti v plánu každá informace se bude hodit :-)˜
Rozestavěno: Šmolík Šm-1 1:32 od HpH, Letov Š-328.v HpH models 1:32
Hotovo: LVG. C.VI 1:32 Wingnut Wings, Hansa-Brandenburg W.29 W.W, Albatros D.Va 1/32 Wingnut Wings
Uživatelský avatar
HomerII
 
Příspěvky: 2310
Registrován: 06 lis 2011, 12:02
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Anatra Anasal DS, Omega Models, 1/72

Příspěvekod Petr Lukeš » 30 pro 2016, 23:45

Tak tedy nejdřív k předloze modelu:

Počátky historie v Československu jsou mírně řečeno nejasné. Anatra 010.102 se v dobových dokumentech poprvé objevila v souvislosti s poněkud záhadným soupisem leteckého materiálu údajně zabaveného "po převratu" (tzn. po vzniku Československa). Dokument vznikl zpětně a měl alespoň zčásti legalizovat existenci letadel, které by muselo Rakousko a Německo zlikvidovat. Figurují v něm i aeroplány, které na našem území nebyly a objevily se prokazatelně později. Poražené státy měly tehdy povinnost vojensky využitelný materiál ničit a my zase chuť něco rychle a levně získat. S trochou nadsázky, takové státem podporované pašování za zády vítězné Dohody. V jednom případě transakce nevyšla - v Rakousku Dohoda zabavila 76 letadel, které Československo zaplatilo a ještě nestačilo potichu vyvést. Takže to, jestli byla skutečně 010.102 v říjnu 1918 na našem území, je velká otázka navzdory faktu, že v seznamu figuruje. V roce 1919 u nás létaly prokazatelně jen dvě Anatry - 010.106 a 010.122. O ostatních dobové archivní dokumenty významně mlčí (v Československu se objevilo 23 kusů).

V roce 1920 bylo rozhodnuto poslat Anatry k revizi a adaptaci. Anatra 010.102 se poprvé objevuje v souvislosti s objednávkou na revizi v čs. leteckých dílnách Olomouc (23.7. 1920). Z konce roku (17.12.1920) existuje kvalifikační posudek, který zmiňuje, že je stále v adaptaci a motor Canton R 9 číslo 15430 v generální opravě. Drak i motor mají podle posudku 12 hodin 35 minut chodu, což nebude tak úplně pravda. Pokud byl motor v aeroplánu od začátku, naběhal o něco víc - na zemi se dělaly motorové zkoušky. Nálet se zřejmě týká období před říjnem 1918 a pochází patrně z průvodní knihy letadla, která už neexistuje.

Revize byla ukončena 23.3. 1921, kdy pro olomoucké dílny Anatru zalétal letmistr Rudolf Jambor. Dalších několik měsíců byla 010.102 uložená v Hlavním leteckém skladu Olomouc. Její chvíle přišla 11.7. 1921 - u 8. letecké roty v Nitře tehdy došlo k pozoruhodné nehodě Anatry 010.091, které při třetím startu letm. Bohumila Kašpara upadlo pravé kolo: "kolo bylo dřevěné, poněvadž jiných u pluku není. Přistání bylo hladké na levé kolo, po kterém jelo asi 50m. Prudkostí létadla a nárazem osy do země nastalo brzdění a létadlo se převrátilo. Záklesný šroubek na konci osy, který chrání kolo před vypadnutím při startu byl prudkým nárazem kola na (nečitelné) přeražen." Tuhle odbočku jsem zvolil proto, že i muzejní Anatra má dřevěná kola. Před lety jsme si ji s Honzou Kašem prohlíželi z plošiny a kola považovali za takovou kamufláž pro oko.

O čtyři dny později požádal Vlastimil Fiala (velitel leteckého pluku č. 3 a otec herečky Květy Fialové) o náhradu za 010.091- "nové školní létadlo, případně zase typu Anatra…nutné k dokončení výcviku a přezkoušení mladých pilotů než budou připuštěni k létání s létadly Salmson a Šmolík." Zmíněnou náhradou byla právě Anatra 010.102, která byla do Nitry obratem přidělena.
Do konce roku se nedají vysledovat konkrétní lety, ale k 24.10.1921 je vedena jako v opravě u roty, což se dá přeložit jako nevýznamná lapálie. O dva týdny později (9.11. 1921) 8. letecká rota vykazuje Anatru jako letuschopnou.

V roce 1922 je první dohledatelný let (zálet) z 3. dubna: pilot Ludvík Ondráček, pozorovatel Hynek Kranzfelder. Už 7. dubna Anatru postihla drobná nehoda. Při startu se podařilo urazit ostruhu. Pilot mjr. František Sazima (a o chvíli později velitel pluku), pozorovatel kpt. Ladislav Syka. Koncem měsíce měla být předána 31. letecké rotě k praktickému výcviku v mechanické škole, ale i tam se dostala do vzduchu - 16.5.1922 měl na Anatře zalétat volnou akrobacii npor. Vladimír Černý, který vezl na místě pozorovatele npor. Františka Diviše. Volná akrobacie se mi jeví jako rodeo na lenochodovi.

V červenci (1.7. 1922) přišel příkaz k uskladnění a o několik dní později - 13.7. 1922 se Anatra 010.091 objevuje v záznamech letů 1. letecké roty leteckého pluku č. 2 v Olomouci - pilot rtm. Josef Šafařík, pozorovatel čet. Langer podnikli 25 min. výzvědný let. Kde se vzala v Olomouci je zatím záhada, protože v únoru 1923 figurovala opět u 31. letecké roty v Nitře - 15.2. 1923 tam vyšel rozkaz k odeslání do Hlavního leteckého skladu v Olomouci. Tím historie aeroplánu končí. Někdy během roku byla na základě výnosu MNO zrušena v Olomouckých dílnách.

Tolik rychlá informace...

P.S: Ve výhledu si odskočím k té 010.101. Pro začátek prozradím kdo v ní sedával: František Malkovský a Alexander Hess.
Petr Lukeš
 
Příspěvky: 232
Registrován: 25 bře 2009, 11:43
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 65 • Stránka 4 z 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Zpět na Stavby

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY