Problém je jednoduchy. Mám olšové ruce. Původní PU křídla jsem zbrousli do hladka namaloval žebra vyškrábal. Moc se mi nelíbí to vyškrábání, navíc "dobře" odlitý model při broušení odkryl milion malých bublinek. Tak celkově mám chuť s nima šlehnout do koše a vybrousit si křídla nové z plastiku. Ale to je cesta, kterou jsem nechtěl jít. Pokud toto ale udělám, s klidem můžu s nadpisu smazat HR Model. Vlastně to udělám asi už teď. Přispěl jsem panu výrobci na pivo a model šel celý do koše. Vyrábím si ho od nuly
Zabojoval jsem s krytem motoru. Dostal přechodové díly a celý jsem ho podle výkresu trochu zvětšil. Plastové destičky a vteřiňák udělali své a já jsem po právu spokojen. Padne jako ulitý. Nyní se vrhnu do dokončení motoru a konstrukce pod krytem motoru.
Taky jsem dumal co s křídly. Přebousil jsem prohnutí plátna mezi žebry a pomocí maskovací pásky zamaskoval místo vedle budoucích žeber. Snad se mi tento experiment povede. Nyní větší vrstvou barvy naznačím vystouplá žebra. Ot toho kroku si slibuji to že budu moci následně barvu na náběžné hraně z žeber lehce sbrousit a dosílit tím přechod žebra do stracena. Na co si už ale netroufám jsou vždy tři položebra mezi žebry na náběžné hraně křídla. Ikdyž kdo ví. Třeba to ještě zkusím...
Přílohy
maskovací páskou zakryté plátno mezi žebry. Teď již vše zastříkat barvou a uvidíme kdo vyhraje.
Pěkně si s ním hraješ, bohužel to někdy jinak nejde, než si to předělat. Na druhou stranu zase budeš mít model, který bude vypadat tak jak chceš. Těším se na konečný výsledek. M
1000 je ideální. Pistoli ti nezacpe. 500 se používá na štětec (technikáři s ním např. dělají povrch odlévaných věží) a 1200 je v podstatě k ničemu. To je jen barva. Surf ti to sjednotí a dobře vidíš veškeré rýhy apod...
Už se pomalu blíží čas výběru kamufláže. Už od začátku jsem měl jasno že chci kamuflovaný stroj. Mám na výběr buď DIII 368/16 Ernsta Udeta s maketou střelce za zády druhý Udetův Fokker již bez spolujezdce DIII 1017/16 pak jeden z řady pestrých Fokkerů Kesta 4. Začínám mít ale první otázky. Většina modelů DIII co jsem viděl ma křídla natřené zeleno / hnědou. (to je asi chyba) Podle fotografie Udetova D 368 jsou křídla v tříbarevné kamufláži., D 1017/16 je pravděpodobně rovněž celý v tříbrevné kamufláži Ale například Fokker D379 z doby služby v Holandském letectvu má barvy ve stírané kamufláži. Stejně tak se stíraná asi objevuje i u trupu letadel Kesta 4. Mohly mít letadla Kesta 4 s trupy ve stírané kamufláži taky křídla ve stejném stylu, tedy stíraná ? Nebo trup stíraná, křídla tříbarevné. Nebo poslední varianta - podobně jako u Fokkerů DII spodky motorového krytu jsou bez barvy stejně tak i krycí plech za motorem na trupu. Je možné že trupy jsou v tříbarevném schématu, ale olej z motoru barvu na trupu natolik vyšisoval že barva vypadá jako stíraná.
Přílohy
Udetův druhý Fokker,DIII 1017/16 celokamuflovaný tříbarevným schématem
Udetův první Fokker s maketou pozorovatele, křídla i trup kamuflován asi tříbarevná kamufláž
pestré zbarvení letadel jednotky Kesta 4
Fokker DIII 379/16 holanské letectov křílda stíraná kamufláž,trup asi plátno,hřbet opět stíraná
Fokker%20M19%20(D-3b)_01-No379-16-(LVA)-a02.jpg (44.54 KiB) Zobrazeno 1272 krát
Vlasto, kombinace obou druhů nátěrů na jednom éru asi nenajdeš. Taky jsem o tom přemýšlel, proč se na těchto Fokkerech objevujou dva (a nebo možná i tři) rozdílné nátěry (+ samozřejmě stroje bez nátěru) v tak krátkém "životě" těchto konkrétních strojů. Jediné vysvětlení, které mě napadá je to, že letouny kamuflované jinak, než šmouhatě vyráběl někdo v licenci. Což by možná i vysvětlovalo ty čtyřciferný sériový čísla.. Ty se objevují na stříkaných, tří(čtyř ?)-barevných kamuflážích. Jako potencionální "licenční" výrobce mě napadá AEG, nebo Junkers. Nevím přesně, jaký majetnický vztah měl Fokker k AEG, ale část Junkerse koupil. A díly pro AEG se u Fokkera taky určitě vyráběly, nebo alespoň podrobovaly pevnostním testům. Každopádně i s touto firmou Fokker spolupracoval poměrně těsně. Takže.: Tohle je jedna z kamufláží, která je dostatečně popsaná u samotného obrázku. Je možné, že jde o licenci..
Přílohy
Fokker M-17Z (D-2-a)_No540-16,Otto Kissenberth-art04.jpg (16.34 KiB) Zobrazeno 1217 krát
..ta kamufláž nahoře je na fotkách poměrně dobře viditelná, tedy rozeznatelná. Pak je ale ještě jedna vícebarevná a ta je znatelná až na "lepších" fotkách. Řekl bych, že tady budou použité rozdílné odstíny barev...
..viděná neviditelnost jednotlivých polí těchto čtyřciferných (ale i některých tříciferných) strojů mě navádí právě k firmě AEG, která na svých G.IV ranné série z roku 1916 aplikovala tento zajímavý nátěr (na pozdější série šestnáctého roku pak začala malovat šestiúhelníky podobné R-U nátěrům a stroje vyráběné v letech 1917-1918 pak byly lozengové). Nicméně na strojích AEG C-IV jsou barvy použité na podobnou stříkanou kamufláž z roku 1916 interpretované trochu jinak. Základ éra je šedomodrý, nebo nazelenale modrý a na to jsou stříkané zelené a hnědé "obláčky", nebo skvrny.