Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Stavby
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Odeslat odpověď
Příspěvků: 274 • Stránka 2 z 19 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 19
  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Timi » 11 úno 2011, 16:18

Paráda, opravdu precizní práce. Jsem rád že konečně začal někdo stavět, respektive prezentovat stavbu těhlech modelů. Každý psal co má doma ale stavba žádná. Už padlo finální rozhodnutí o kamufláži?
Jakub Houška
Uživatelský avatar
Timi
 
Příspěvky: 582
Registrován: 14 led 2008, 22:43
Bydliště: Tábor
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod D.Ritz » 11 úno 2011, 17:56

Nemůžu nereagovat Martine! Super! =D> =D> Doufám, že jsi dodržel pořadí zapalování. :lol:
Dušan Ritz
Obrázek


Všechno, co dobře začíná, obvykle špatně končí. Co začíná špatně, končí ještě hůř. (Murphy)
Uživatelský avatar
D.Ritz
 
Příspěvky: 2071
Registrován: 21 čer 2008, 23:29
Bydliště: Mořkov
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Martin Pohl » 12 úno 2011, 18:55

Rád bych Otto Kissenbertha. Nevím, co by se muselo stát, abych ho nedělal.

Dušane, jsem rád, žes mi dal podnět pro menší odbočku.

Podle wingnutí tabulky se schématem zapojení (vpravo na skříni zalomeného hřídele (dekál 54)) se jedná o "System III".
Číslo kabelu (z magneta (1 je nahoře vpravo a jde to po směru ručiček)) - číslo válce (1 je vepředu)
1 - 1
5 - 2
3 - 3
6 - 4
2 - 5
4 - 6

Názorně v bonusech viz dále.


Dnes tu mám komplet hotový motor. Bohužel fotky až tak za moc nestojí - něco zvýrazní, něco potlačí..

Původně má engine 21 dílů, mně se to vyšplhalo na 147.
Poslední drobná úprava spočívala ve znázornění matic (snad tam byly) mezi sacím potrubím a chladicími plášti ventilů. 6 proužků Tamiya pásky obarvených "Titanium Gold".

Teď jedině snad to nějak napatinovat (olej, filtry, wash..), ale zatím se do toho nehrnu. Zkusmo zastavěný v trupu vypadá "velkoparádně".

Albatros D.V motor 07 final 1 (8x6).jpg


Že jsem nedostatečně přilepil sací potrubí, jsem zjistil až teď. Opravím.
Albatros D.V motor 07 final 3 (8x5).jpg


Albatros D.V motor 07 final 4 (8x6).jpg



Kdyby se líbil, tak takhle jsem ho vybarvoval - to hnědé všudypřítomné značí štětcování.
Dělal jsem vesměs s akrylovými barvami Tamiya, které se na ruční nanášení moc nehodí, ale to mi den nezkazí.
Protože zatím se 'shopem moc neumím, je to kompozice o 165 vrstvách (1 olbřímí a 164 pidi).

Albatros D.V motor 07 final 92 (16x12) použité barvy (lr).jpg




Komu je to málo, má možnost stáhnutí všeho dosavadního + 7 fotek navíc (4x 800x600, 3x 1600x1200) na tomto odkazu.
Vše je ve formě náhledu vidět níže.

Albatros D.V motor 07 final 9 souhrn (lr).jpg



Následuje několikamálotýdenní zdravotní dovolená, během níž budu polykat 2x denně speciálního modeláře č.4.
A pak hurá na kokpit (v návodu krok č. 1, 2 a 5) a .... na první dřevo.
Knowledge brings fear.
Uživatelský avatar
Martin Pohl
 
Příspěvky: 1457
Registrován: 06 úno 2009, 21:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod zdesko » 13 úno 2011, 11:18

Martin:...."A pak hurá na kokpit (v návodu krok č. 1, 2 a 5) a .... na první dřevo." No, a protože Jsi stavbu pojal extra puntičkářsky, tak mi to nedá, abych se nezeptal, jestli se budeš nějak prát i s rozdílem, oproti D.Va v ovládání křidélek..a to právě v místě tomto..tedy v kokpitu..? :-k Wingnuti pokud vím v celém svém archivu nemají žádnou fotku, která by ukazovala tohle "choulostivé" místo v kokpitu dé-pětky, i když mají fotku Albatrosa z Jasta 31, kde je to už máálem vidět... :arrow: Sám jsem si myslel, že žádná fotka ani neexistuje, ale kdo si počká, tak se dočká.. :-D Takže zatím vím o dvou (+ třetí z archivu Wingn.)..ta jedna je "blbá"..nic moc tam vidět není..(jako na té Wingnuťácké), ale existuje jedna, ze které už by se dalo čerpat. Pokud bys chtěl do toho jít, tak dej vědět, protože jí budu muset najít na CD... :?
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Jan_K » 13 úno 2011, 12:31

Nevím, jak s barvou domečků, vetilových pružin a sacího potrubí, na dochovaných fotkách i motorech se mi zdá, že byly černé, sací potrubí někdy stříbrné, pružiny pak "gunmetal".
WNW určitě mají odlišné díly v kokpitu pro D.V a D.Va, teď z hlavy nevím čím se liší, ale zvídavý čtenář snadno nahlédne,
viz návody na stránkách WNW, albatrosy V a Va mají jiný jeden celý rámeček.
Naposledy upravil Jan_K dne 13 úno 2011, 12:59, celkově upraveno 2
Hotovo:МиГ-3 ранний, 1/48, Trumpeter, Nieuport 11, 1/32, Special Hobby
Rozestavěno:Pfalz D.IIIa, 1/32, Wingnut Wings, P-47N, 1/32 Trumpeter
V plánu:Supermarine Spitfire 1/57
Uživatelský avatar
Jan_K
 
Příspěvky: 1484
Registrován: 24 dub 2008, 14:10
Bydliště: LKPL
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Martin Pohl » 13 úno 2011, 12:51

Ono v návodu to schéma ovládacích lanek v kokpitu moc zřetelně není. Na to jsem se chtěl zeptat, až přijde čas, ale když už se to nakouslo:

Zatím (snad) vím jen asi tolik:
- z "kola"* páky nahoru 2x dvojice lanek, v horním křídle se rozdělují na 2 a 2, které vedou ke "svému" křidélku
- od "nožního řízení" 2 lanka trupem ke směrovce
- odněkud** z páky 2x 2 lanka k výškovce (vzadu opouštějí trup)

Dočetl jsem se, že v místě, kde se tak děje, je na některých letadlech (snad Albatros D.III) něco na způsob gumových (EDIT) kroužků zabraňujících oděru lanka..

Dále bych se rád zeptal na dráty vedoucí od spouští kulometů - kudy a (přesně) kam? A pak ta přidělaná věc vlevo (EDIT-slovo navíc) na páce (no jo, já vím, terminologie na dovolené).


* které pochopitelně není u D.Va
** dole na páce jsou dva jako by navijáky, tak asi z nich..
Naposledy upravil Martin Pohl dne 13 úno 2011, 15:32, celkově upraveno 2
Knowledge brings fear.
Uživatelský avatar
Martin Pohl
 
Příspěvky: 1457
Registrován: 06 úno 2009, 21:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Jan_K » 13 úno 2011, 13:16

Martin Pohl píše:Dále bych se rád zeptal na dráty vedoucí od spouští kulometů - kudy a (přesně) kam? A pak ta přidělaná věc vlevo na na páce (no jo, já vím, terminologie na dovolené).


pokud mne paměť neklame, spouště byly vedeny dvěma volnými bowdeny dopředu ke kulometům, stejně jako např. u Pfalze D. III. (ten v návodu spouště kreslené má)

Jinak myslím, že sací potrubí byl svařenec z ocelových trubek, viz foto.
Měděné bylo na Mercedesu D.II.
InletMan@Cyl3.JPG

Naposledy upravil Jan_K dne 13 úno 2011, 18:39, celkově upraveno 1
Hotovo:МиГ-3 ранний, 1/48, Trumpeter, Nieuport 11, 1/32, Special Hobby
Rozestavěno:Pfalz D.IIIa, 1/32, Wingnut Wings, P-47N, 1/32 Trumpeter
V plánu:Supermarine Spitfire 1/57
Uživatelský avatar
Jan_K
 
Příspěvky: 1484
Registrován: 24 dub 2008, 14:10
Bydliště: LKPL
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Martin Pohl » 13 úno 2011, 15:30

(EDIT-něco zavádějícího smazáno)

(EDIT-tohle dole asi taky mate)

A ještě něco - v horní třetině řídicí páky je páčka. Hádám, že by mohla sloužit k jejímu výškovému nastavení.
Naposledy upravil Martin Pohl dne 13 úno 2011, 20:34, celkově upraveno 3
Knowledge brings fear.
Uživatelský avatar
Martin Pohl
 
Příspěvky: 1457
Registrován: 06 úno 2009, 21:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod zdesko » 13 úno 2011, 15:58

..ta páčka na kniplu je aretace. Užívá se to na zemi. Na starších letadlech se knipl zajišťoval provazama, nebo řemínkama. Hodně německých letadel mělo na kniplu tuhle aretační páku. V podstatě se s ní zatáhla malá pásová brzda, která zamezovala pohybu kniplu. Knipl se takto aretoval v poloze "potlačeno". Od plynové páky vedlo táhlo ke karburátorům do té dvojpáky navrchu, viz foto od Jan_K. Na zadni části tohoto ovládání klapek je očko..tak, tam.. A protože je plynová páka vždy v páru s ještě jednou,menší, páčkou, tak ta druhá je na ovládání předstihu magnet..
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Jan_K » 13 úno 2011, 18:45

..pravdu má Zdesko...oravdu je to aretace.

Foto cockpitu je D.III Oeffag, ale v principu je to stejné. BTW je vidět, jak byla u D.III a D.V natažena lanka řízení.
Přílohy
OEFFAG_253 (30).jpg
albcpit1.jpg
Naposledy upravil Jan_K dne 13 úno 2011, 22:46, celkově upraveno 1
Hotovo:МиГ-3 ранний, 1/48, Trumpeter, Nieuport 11, 1/32, Special Hobby
Rozestavěno:Pfalz D.IIIa, 1/32, Wingnut Wings, P-47N, 1/32 Trumpeter
V plánu:Supermarine Spitfire 1/57
Uživatelský avatar
Jan_K
 
Příspěvky: 1484
Registrován: 24 dub 2008, 14:10
Bydliště: LKPL
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Martin Pohl » 13 úno 2011, 20:27

Moment, moment - abych alespoň něco pochopil i já:

- Mluvilo se tu teď o páčce nahoře, nebo o té trochu níže, o které jsem si myslel, že slouží k výškovému nastavení kniplu?

- Plynová páka je tedy toto na levé straně kokpitu.
Vede z ní táhlo (to se zkusí dodělat) ke karburátorům.
plyn.jpg
plyn.jpg (59.7 KiB) Zobrazeno 2636 krát


- Knipl se aretoval v poloze potlačeno, tedy výškovka vychýlená směrem dolů.
Knowledge brings fear.
Uživatelský avatar
Martin Pohl
 
Příspěvky: 1457
Registrován: 06 úno 2009, 21:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Jan_K » 13 úno 2011, 22:35

1) Plyn - u některých hodně starých letadel na kniplu byl, u Albatrose ne (můj omyl). U Albatrosu je plyn na levé stěně trupu.
2) Aretační páčka slouží k zablokování výškovky, když se letadlo tlačí a nebo táhne po letišti, a páku nikdo nedrží,
aby se výškovka drncáním nevylomila přes pant. U Albatrose i Pfalze se dá zablokovat v JAKÉKOLIV poloze.
Třmen za letu je kolem řídící páky volně a na zemi se utahne a zaaretuje šroubem.
Není-li zaaretováno, měla by být výškovka vždy spadlá dole, neb Albatros neměl hmotové vyvážení.
V aeroklubu jsme kolem kniplu při tlačení letadla vázali břišní pásy, aby výškovka netloukla o doraz.
Uživatelský avatar
Jan_K
 
Příspěvky: 1484
Registrován: 24 dub 2008, 14:10
Bydliště: LKPL
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod zdesko » 13 úno 2011, 22:50

..tak tahle páčka, je páka plynu..a vede k té dvoupáce na karburátoru. Ten čvonč za ní je přepínač magnet, anebo spíš vypínač/zapínač magnet. Prostě se s tím chcípá motor a při startu to je třeba zapnout. To, že Albatros nemá u plynu tu duplicitní-menší páčku znamená to, že motor si dokázal řídit předstih sám, což svědčí o jeho moderní konstrukci. Na pravé straně kokpitu..(tato strana se u dé-pětek mírně lišila..snad dle výrobce..? :-k )..jsou vidět..: Na té prťavé "přístrojovce" je soustava palivových a vzduchových kohoutů. Jejich vzájemným přepínáním se rozváděl tlakový vzduch, tak, jak jsem Ti psal v sz. Jeden z kohoutů otevíral a zavíral výtok paliva z nádrže. Jeden ze vzduchových kohoutů, kromě funkce přepínání mezi ruční a motorovou pumpou, též po přistání vypustil tlakový vzduch z nádrže. Zaparkovaný letoun tudíž neměl nádrž natlakovanou. Jo, a jeden kohout je na otevírání/zavírání výtoku oleje z nádrže..(ta byla vedle motoru na pravé straně..myslím, že kit tento díl obsahuje. U okraje kokpitu (pořád na té pravé straně) je něco,co vypadá jako vzduchová hustilka, ale je to krátký a tlustý..to je ve skutečnosti něco, jako štauferova maznice. Rukojetí se tedy nepumpovalo, ale zašroubováváním se tlačila vazelína do vodní pumpy. Ruční hustilka na prvotní natlakování nádrže je pak pod tou maznicí. Je jakoby dlouhá a štíhlá..no, prostě pumpička jako na kolo.. Tu fotku do kokpitu D.V jsem zatím nenašel, ale našel jsem tuhle kresbu, kde je vidět ta kladkostrojová odlišnost oproti D.Va..(na což je podkladů dost..)
Přílohy
Albatros D-V_det-cocpit-art01.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod zdesko » 13 úno 2011, 23:24

..ještě js se ptal na "zapojení" kulometů... Myslím, že tahle kresba je docela názorná..: Synchronizace byla poháněná od vačkové hřídele bowdenovými náhony..(jako staré tachometry)..ty se připojovaly pod kulomet (na samotném obrázku je to ten "mosazný element" ve spodní části kulometu). Zadní tělo kulometu (ta strojní část) tvoří na jeho spodku jakoby schod...no, a z čelní části toho "schodu" byla vyvedená trubka..(na kresbě jsou tyto trubky svedené k břichu letounu)..těmahle trubkama vylétávaly prázdné hylzny. Prázdný nábojový pás se pak ukládal do levé schránky. Původní ruční spouště..(na palec) byly u leteckých kulometů demontované a nahrazené mechanizmem, který umožňoval stlačit spoušť bovdenem, svedeným k "oku" kniplu. V tomto případě se ale spoušť pravděpodobně přestěhovala na spodek kulometu do místa, kde byla namontovaná i "převodovka" synchronizace.. :-k
Přílohy
D-Va_det-MG-art01.jpg
gun Spandau RtSide Repligun.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros D.V, Wingnut Wings 1:32

Příspěvekod Martin Pohl » 15 úno 2011, 20:12

Děkuji moc za vysvětlení - snad to i začínám trošku chápat.
Ale měl bych tu další..

1) od vačkové hřídele vidím v předchozím příspěvku bowdeny 3 - dva ke kulometům - a ten uprostřed má namířeno kam?

2) trubky, kterými vylétávaly prázdné patrony:
Vedou podél palivové nádrže až ke dnu trupu - kde není žádný koš, takže musely opustit letadlo.
Jak se tak dělo? Wingnutí model tam má naznačenou krytku..
Moje konspirační teorie:
a) krytku otevřel a zajistil v otevřeném stavu mechanik před letem
b) krytka byla "na pružinku" a otevřela se nárazem či vahou patrony (patron, pokud 1 nestačila)
c) zůstala zavřená a po letu musel pozemní personál letadlu ručně "ulevit" (to by ale ty trubky nebyly tak úzké..takhle by se do nich pořádně nic nevešlo a odporuje to mému předpokladu, že musely opustit letadlo)

3) kladkostroj:
Na schématu o 2 příspěvky výše vidím po stranách 2 kladky, ale neměly být 4? Jedna tato dvojice pro každé křidélko? A to kolo uprostřed

dvojité? Nebo se snad vždy v jednom žlábku třela 2 lanka naráz? (..)
Knowledge brings fear.
Uživatelský avatar
Martin Pohl
 
Příspěvky: 1457
Registrován: 06 úno 2009, 21:53
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 274 • Stránka 2 z 19 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 19

Zpět na Stavby

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY