Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ 100 let Velké války (1914-1918) ‹ Letadla ‹ Stavby
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Odeslat odpověď
Příspěvků: 45 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 18 říj 2021, 21:03

Pár obrázků, když se mi podařilo udělat hřbet kabiny pro posádku, vytmelení a první nástřik. Jednou někdo zkušenější napsal, že barva plátna je jakákoliv barva od téměř bílé přes světle šedou až k hnědé. Osobně používám odstín 1706 Model Master Sand flat a potom jí různě míchám pro rozbití povrchu od světle šedé po hnědou. Aspoň podle fotek vychází, že plechová příď Muromce nebyla v barvě kovu, ale byla provedená nějakým světlým nátěrem, který je na různých barevných bokorysech v různých literaturách od žluté po stejnou barvu plátna jako plátěný povrch. Já se tedy rozhodl použít pro plechovou část přídě odstín lehce nažloutlý, aby se i opticky příď odlišila. Nakolik jsem se trefil nechám na každém samostatně. Ale upřímně, kdo ze současníků to letadlo viděl v originále?
Přílohy
IMG_20210103_150037.jpg
IMG_20210101_132002.jpg
IMG_20210101_131951.jpg
IMG_20210101_131941.jpg
IMG_20210101_131936.jpg
IMG_20201222_231104.jpg
IMG_20201222_231052.jpg
IMG_20201222_231048.jpg
IMG_20201220_142734.jpg
IMG_20201220_142725.jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 18 říj 2021, 21:10

Několik digitálně kolorovaných fotografií, kde je odstín plátna i lehce do zelena.
Přílohy
IMG_20210215_212125.jpg
IMG_20210215_212123.jpg
IMG_20210215_212119.jpg
IMG_20210207_142840.jpg
Илья Муромец II, июнь 1916_3.jpg
Илья Муромец II, июнь 1916_1.jpg
im-23.jpg
im-1.jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 18 říj 2021, 21:15

Při stříkání křídel jsem spodní plochy jako základ vzal šedým primerem a na něj jsem rovnou maskoval naznačení prosvítající vnitřní konstrukce a horní plochy naopak bílým primerem, na který jsem postupně přes svoje vyrobené masky nastříkal kokardy. Potom jednotlivě různými odstíny stříkal vlastní plochu křídel.
Přílohy
Илья Муромец II, июнь 1916_2.jpg
IMG_20210124_165527.jpg
IMG_20210124_165524.jpg
IMG_20210121_222907.jpg
IMG_20210121_222830.jpg
IMG_20210121_222752.jpg
IMG_20210117_190431.jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Tchert » 18 říj 2021, 21:58

Tak jsem si na Wiki našel rozměry, a byla to strašná obluda... dvouplošník s rozpětím cca 30m...

Ty kolorovaný fotky jsou pěkný, tak nějak to posouvá víc k realitě...

Ke stavbě nevím co říct, je to fantastický =D> [-o< =D>
Tchert
 
Příspěvky: 1462
Registrován: 29 úno 2012, 18:36
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod klimeji » 19 říj 2021, 10:59

Pane, tohle je super novoSTAVBA! Díky za podělení se o ni.
Na fotce s číslem 28 o kousek výš to vypadá jako záběr z chodby nějakého hotelu-to o stroji leccos vypovídá
Jirka Klimek
Na mé výtvory pište, co vidíte a já uvidím, jak se s tím vypořádám, ale určitě bez záště a osobních impertinencí.
hotový a nevyfocený Razorback
Boj s Hindem-DOBOJOVÁNO
Uživatelský avatar
klimeji
 
Příspěvky: 1569
Registrován: 29 kvě 2011, 12:18
Bydliště: Boskovice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 19 říj 2021, 22:02

Ahoj, díky za uznání. Co se týká fotokrafie s číslem 28 (původní číslování v časopisu), tak se jedná o Muromce typ B, tedy předchůdce modelem znázorněné varianty V. Tuten typ měl délku trupu 19m, kdežto typ V měl délku trupu 17,1m. Rozpětí u B je 30,95/22,45m (horní křídloúspodní křídlo). Typ B byl původně konstruován jako dopravní letadlo. Typ V měl 29,8/21,0m. Takže skutečně impozantní stroj, tuplem na rok 1941. A pro zajímavost, Muromec typ A, vlastně druhý vyrobený kus vůbec, No.107 měl délku trupu 23,0m a rozpětí 32/22m. Ale hlavně to byl hydroplán ! Jinak Muromec typ V má rekord z února 1914, čtete správně, kdy přepravil 16 osob a psa, což byl v té době samozřejmě světový rekord.
Přílohy
SHEMA-2.Ilya-Muromets-gidro..jpg
pic_19.jpg
imgidro-1.jpg
im-3.gif
im-1.gif
5-1 (1).jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod David Parma » 22 říj 2021, 14:58

MA-SA-KR. Supr. Technická otázka - jak to drží v kupě, je to transportovatelné někam na výstavu?
David Parma
 
Příspěvky: 69
Registrován: 11 pro 2018, 15:54
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Vlastimil Lukáš » 22 říj 2021, 18:34

Neuvěřitelná stavba. Přitom tak ošklivé letadlo. Klobouk dolů. Vydržet toto až do konce, heroický výkon a skvělý výsledek [-o< =D>
Uživatelský avatar
Vlastimil Lukáš
 
Příspěvky: 3394
Registrován: 11 úno 2008, 08:07
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 23 říj 2021, 17:32

Ahoj, po pár dnech zase jsem na příjmu. Díky. Celý model je pevně připevněný k podložce. Do kol podvozku i ostrhu jsem navrtal a vlepil dráty a zalepil do podložky. Stejně tak podpory křídel jsou přilepené, i když jen natupo. Já se to snažil dodělat na letiošní Eday a když už jsem byl ve finále, tak ho zrušili. Tudíž jsem ho chystal na výstavu, tak snad příští už to vyjde a budou zase výstavy. Jinak všechny vzpěry jsou ukotvené drátky do křídel a i všechny vzpěry podvozku jsou odvrtané a ve spojích jsou drátky. Paradoxně, jako u skutečného letadla, tady fungujou i výplěty. Tím, že je to vlasec, který nepruží, tak křídla stahuje a zpevňuje. Na udržení základní geometrie jsem si ze sololitové desky a kartonu udělal podložku se stojánkem, kde jsem musel zafixovat sklon -záklon křídel vůči trupu. Muromec byl charakteristické tím, že mezikřídelní vzpěry nebyly kolmé na osu trupu, ale byly zakloněné a horní křídlo z bokorysu působí jako posunuté dozadu. Ten úhel mezi osou trupu a oso vzpěr byl, alespoň podle výkresů cca 6,5 stupňů. Zase co výkres, to trochu jiný sklon. Ale doufám, že se mi podařilo ten úhel udržet v přijatelné podobě. Ten stojánek mi potom fungoval po celou dobu další stavby od přilepení spodních křídel, přes výškovku až po horní křídlo. Stojánek je přilepený na výkres a jednoduše malým pravoúhlým trojúhelníkem jsem si kontroloval nejen přesně polohu modelu na výkresem, ale i příčný sklon, aby nebyl nytočený ke straně. Naštěstí trup je pravoúhlá "krabice" obdélníkového průřezu. Jediná část trubu je klenutá a to na kabinou posádky.
Přílohy
IMG_20210223_204651.jpg
IMG_20210223_204644.jpg
IMG_20210223_204634.jpg
IMG_20210223_204624.jpg
IMG_20210125_234957.jpg
IMG_20210125_234955.jpg
IMG_20210125_234936.jpg
IMG_20210125_234928.jpg
IMG_20210125_234913.jpg
IMG_20210125_234908.jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 23 říj 2021, 17:56

Už někde ze začátku jsem se zmiňoval, že drobné díly jsem se snažil si vyriobit odléváním. Dokonce sjem si sehnal i starý kompresor z ledničky a udělal jsem si i "vakuovačku". Všechny moje pokusy končily všechny stejně - blbě. Neměl jsem ani čas ani chuť se dlouze učit odlévat, tak jsem se s prosíkem obrátil na osoby nejpovolanější s tvorbou stavebnic. Petr Buchar a Míra Senf mi pomohli a domluvili mi možnost odlití přímo ve firmě. Rozjel jsem se svým výtvorem do Kolína do firmy HpH model. Pan Jiří Hodan mi nejen poradil, ale ty drobné díly mi tam na zakázku odlili. Perfektně a hlavně rychle. Takže tímto všem zmíněným pánům ještě jednou díky. Takto jsem nechal udělat především vzpěry, kterých celkem bylo potřeba 24 a je do nich zalitý drát. Další drobnosti byly vrtule, kola podvozku, chladiče, nádrže na olej, palivové nádrže, bloky motorů a motorové lože. Všechny mastery jsem si na odlití přiravoval sám podle výkresů. Například kola podvozku u Muromce jsou vždy dvojitá a je přes ně kožený povlak - bandáž. Je to ze dvou důvodů. Jednak to zvyšuje odolnost pneumatiky proti poškození od plochy letiště. V té době ještě neexistovaly nijak odolné pneumatiky proti proražení. Druhý důvod je zvýšení únosnosti kol v na měkem terenu letiště - snížení plošného zatížení. Muromec No.150 měl vzletovou hmotnost až 4400kg, což není žádná mušší váha. Stejně tak bylo třeba upravit bloky motorů. Odlévaný model motoru Argus As III vyrábí firma CSM, ale je to varianta motoru již v podobě roku 1915. Tyto motory u Muromce měly ještě nižší olejovou vanu ve tvaru jednoduchého půlválce. proto jsem jeden blok motoru upravil a nechal odlít, abych nemusel vše upravovat čtyřikrát. Motorové lože bylo tvořeno dřevěnou příhradovinou z vnější strany pobitou překližkou. Takže jsem také udělal jenom dva kusy a nechal odlít. Potom už jsem je drobně upravil přesně na profil křídla. Muromec měl motory lehce přesazené. Vnitřní motory byly předsazené dopředu. Z toho důvodu je i nápadná další věc a to, že chladiče kapaliny mají u nitřních motorů větší sklov vpřed než chladiče vnějších motorů.
Přílohy
IMG_20210301_193614.jpg
IMG_20210301_193554.jpg
IMG_20210301_191718.jpg
IMG_20210301_191652.jpg
IMG_20210222_192504.jpg
IMG_20210205_191038.jpg
IMG_20210205_161619.jpg
IMG_20210124_165516.jpg
IMG_20210124_165514.jpg
IMG_20210124_165502.jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 23 říj 2021, 18:15

Detail podvozkového kola.
Přílohy
IMG_00 v06.jpg
IMG_ 0025.jpg
IMG  .jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 23 říj 2021, 18:17

Detail motoru a částečně je i vidět motorové lože.
Přílohy
Sikorsky%20S-22%20Ilja%20Muromec%20(B-02-Kijevskij)_a(No128)-Gatcinská%20Aviaskola-a01.jpg
Sikorsky%20S-22%20Ilja%20Muromec%20(B-02-Kijevskij)_a(No128).jpg
4.Montazh-dvigatelej-DEKA-na-samolet-Ilya-Muromets..jpg
2v.IM-serii-B-s-dv.-Argus-pered-poletom..jpg
1a.Nosovaya-chast-samoleta-Ilya-Muromets-serii-B-s-dvigatelyami-Argus..jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 23 říj 2021, 18:21

Postupná tvorba a barvení motorů a motorových loží.
Přílohy
IMG_20210309_213918.jpg
IMG_20210309_213911.jpg
IMG_20210307_193827.jpg
IMG_20210307_193823.jpg
IMG_20210307_193802.jpg
IMG_20210307_193747.jpg
IMG_20210307_193737.jpg
IMG_20210301_231003.jpg
IMG_20210301_193614.jpg
IMG_20210301_193602.jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 23 říj 2021, 18:28

Další věc, kterou jsem musel postupně vytvořit, byly podvozkové nohy. Muromec měl podvozek tvořený ze dvou samostatných podvozkových "vozíků", které byly připevněny k nosníkům spodního křídla. Každá noha - vozík měl dvě odpružená dvoukola. Odpružení bylo gumovými provazci a každý vozík měl vlastní vyztužení dráty. Vyztužený dráty byl i doraz osy kol. Pod trupen ještě byly další dvě podvozkové ližiny, které byly v jiné světlé výšce od terénu, než lyžiny podvozkových vozíků. Celé to bylo zpevněné příčnými vzpěrami a samozřejně neuvěřitelným množstvím výztužných drátů.
Přílohy
IMG_20210319_185043.jpg
IMG_20210319_185034.jpg
IMG_20210319_185025.jpg
IMG_20210318_201634.jpg
IMG_20210318_201628.jpg
IMG_20210317_233109.jpg
IMG_20210317_233008.jpg
IMG_20210317_233004.jpg
IMG_20210317_232952.jpg
IMG_20210317_232940.jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sikorski Ilja Muromec 1:48, novostavba

Příspěvekod Radovan » 23 říj 2021, 18:32

Foto podvozků.
Přílohy
21b.Nosovaya-chast-IM-G-49..jpg
13.Nosovaya-chast-IM-serii-V.jpg
5-3.jpg
1a.Nosovaya-chast-samoleta-Ilya-Muromets-serii-B-s-dvigatelyami-Argus..jpg
Radovan
 
Příspěvky: 44
Registrován: 13 říj 2021, 21:13
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 45 • Stránka 2 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Stavby

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY